Dokładne dane to świetna pomoc w optymalizacji działań związanych z marketingiem oraz SEO. Najlepiej, aby takie informacje były jeszcze zwizualizowane. Pomogą w tym heatmapy, czyli mapy cieplne. W tym artykule omówimy ich rodzaje i zastosowanie w praktyce.
Mapa ciepła – czym jest?
Mapy cieplne to wizualny sposób zaprezentowania zbioru danych. Za ich pomocą można przedstawić bardzo różne informacje, ale na potrzeby tego artykułu zajmiemy się tymi, które dotyczą zachowań użytkowników na stronach internetowych. Jak sama nazwa wskazuje, mapa ciepła wizualizuje dane w oparciu o skalę ciepła poszczególnych kolorów. Im „gorętsza” barwa (np. czerwony), tym większe natężenie danego zjawiska (np. kliknięć danego miejsca na stronie). Dla odmiany zimne spektrum (np. zielony i jasnoniebieski) reprezentuje mniejszą skalę występowania danej akcji. Jeśli chodzi o mapy ciepła w analityce internetowej, to przyjmują one zwykle formę półprzezroczystej warstwy nałożonej na badaną stronę. Kolorowe obszary informują, w których miejscach na stronie zostało zaobserwowane dane zjawisko i w jakiej skali.
Warto przy okazji wyklarować pewien mit dotyczący map ciepła – nie należy używać ich nazwy zamiennie z eye trackingiem (śledzeniem ruchów gałek ocznych). W przypadku heatmap analizowane są zachowania użytkowników na stronie internetowej – takie akcje są podejmowane za pomocą myszki, klawiatury lub ekranu dotykowego. Eye tracking wymaga z kolei specjalnej aparatury (kamer, okularów), które śledzą faktyczny ruch gałek ocznych. Oczywiście takie dane można następnie zwizualizować za pomocą mapy ciepła. Pamiętaj jednak, że w terminologii marketingowej pojęcie „heatmap” odnosi się zwykle do 3 typów map, które z reguły nie korzystają z eye trackingu. Jakie to rodzaje? Przyjrzyjmy się im bliżej.
Heatmapy w analityce internetowej – 3 najpopularniejsze rodzaje
Wyróżniamy 3 główne typy map ciepła – scroll, click, hover.
Scroll map (mapa cieplna przewijania)
Analiza map ciepła tego rodzaju pozwoli Ci dowiedzieć się, jak „daleko” odwiedzający przewijają stronę. Zazwyczaj tzw. above the fold oraz środek będą najcieplejsze. Niektóre narzędzia dostarczają także informacje na temat tego, ile czasu użytkownicy spędzają w wybranych sekcjach strony. Tak zgromadzone dane pomogą Ci ustalić, gdzie warto zamieścić call to actions oraz czy pewne kluczowe informacje nie znajdują się przypadkiem w segmentach, których tak naprawdę większość odwiedzających nie widzi, gdyż do nich nie dociera. Zobacz, jak wygląda to w praktyce.
Click map (mapa cieplna kliknięć)
Ten rodzaj mapy wskazuje, które miejsca na stronie są najczęściej klikane. W praktyce taka akcja nie jest zbyt często podejmowana, dlatego większość analizowanej sekcji nie jest opisana za pomocą żadnych barw lub są one zimne. Analiza mapy ciepła strony internetowej tego rodzaju pomaga w ocenie skuteczności przycisków call to action oraz tego, czy niektóre elementy strony przyciągają niepotrzebną uwagę.
Przykładowa mapa kliknięć od inspectlet.com
Hover map (mapa cieplna położenia kursora)
Trzeci rodzaj heatmap wskazuje położenie kursora użytkowników podczas korzystania ze strony. Analiza map ciepła tego typu wymaga dużego zbioru danych oraz ostrożności. Nie zawsze jest pewne, czy odwiedzający nasuwają myszką na dane miejsce dlatego, że wzbudziło ono ich zainteresowanie, czy po prostu pozostawili ją na dłuższy czas w bezruchu. Jak już wcześniej wspomniano, heatmapy to nie to samo co eye tracking. Z drugiej strony badania wskazują, że położenie kursora odpowiada mniej więcej temu, na którą część ekranu jednocześnie spoglądamy. Z tego powodu hover maps to dobry sposób na dokładną analizę tego, jakie sekcje strony najbardziej przyciągają uwagę użytkowników.
Przykładowa mapa położenia kursora od inspectlet.com
Zastosowanie heatmap w praktyce
Do czego można wykorzystać dane zgromadzone dzięki mapom ciepła? Przejrzyjmy się najlepszym zastosowaniom.
-
Ulepszenie nawigacji
Dzięki mapom ciepła jesteś w stanie określić, które sekcje strony przykuwają największą uwagę użytkowników. Jeśli przykładowo okazuje się, że boczny pasek nawigacyjny nie generuje praktycznie żadnych kliknięć, to może lepiej go usunąć lub przenieś w miejsce, które według hover heatmapy jest bardziej „ruchliwe”.
-
Zredukowanie ilości porzuconych koszyków
Jeśli Twój sklep nie generuje dobrych konwersji, analiza danych z map ciepła potrafi pomóc zidentyfikować, w czym tkwi problem. Być może dla użytkowników nie jest oczywiste, gdzie znajduje się przycisk służący do przejścia do kolejnego etapu zamówienia, gdyż są rozpraszani przez np. baner promocyjny. Inny scenariusz – call to action znajduje się po prostu za nisko, przez co wiele odwiedzających go nie zauważa. W tego typu przypadkach źródło problemu nie jest oczywiste, jednak omówione wcześniej rodzaje map ciepła pozwolą zebrać odpowiednie dane, które pozwolą wyciągnąć trafne wnioski.
Przeczytaj także:
Co to jest konwersja i jak ją mierzyć? -
Optymalizacja rozmieszczenia i rozbudowania treści
Scroll mapy są bardzo przydatne, jeśli chcesz ulepszyć strony sprzedażowe oraz artykuły blogowe. Wiedza na temat tego, jak „głęboko” użytkownicy przewijają stronę oraz ile czasu spędzają w poszczególnych sekcjach, pomoże ustalić rozmieszczenie poszczególnych elementów np. nagłówków i list wypunktowanych. Dane z heatmap wskażą także, czy użytkownicy nie pomijają niektórych sekcji w krótszych i dłuższych artykułach blogowych. Tak zgromadzone informacje pomogą ustalić ich optymalną długość.
Narzędzia do tworzenia map cieplnych
Stworzenie heatmapy jest dużo prostsze przy wykorzystaniu specjalnych programów. Oto kilka sprawdzonych narzędzi:
- Mouseflow - narzędzie to pozwala analizować podstawowe zachowania użytkowników jak położenie kursora, kliknięcia oraz scroll depth. Oprócz tego Mouseflow zapewnia funkcję nagrywania zachowań użytkowników oraz dostarcza narzędzia służące do optymalizacji konwersji w kontekście formularzy i lejków sprzedażowych. Koszt narzędzia zaczyna się od 24 euro miesięcznie. Dostępny jest darmowy okres próbny oraz wersja bezpłatna.
- Hotjar - jedno z najpopularniejszych narzędzi na rynku. Platforma daje dostęp do 4 głównych modułów: tworzenie heatmap, nagrywanie zachowań użytkowników, zbieranie aktywnego feedbacku od użytkowników oraz tworzenie targetowanych ankiet dla odwiedzających. Koszt narzędzia zaczyna się od 39 euro miesięcznie. Można skorzystać z darmowego okresu próbnego oraz wersji bezpłatnej.
- Smartlook - Smartlook to złożona platforma do analityki internetowej. Dzięki niej nie tylko stworzysz różne rodzaje heatmap, ale także dostosujesz je w zależności od typu odwiedzających (np. powracający użytkownicy) czy wykorzystywanego urządzenia. Na uwagę zasługują także rozbudowane narzędzia do nagrywania zachowań odwiedzających, śledzenia eventów, optymalizacji lejków sprzedażowych oraz tworzenia raportów. Koszt narzędzia zaczyna się od 31 euro miesięcznie. Dostępny jest darmowy okres próbny oraz wersja bezpłatna.
Mapy ciepła – podsumowanie
Heatmapy to świetne narzędzia, z których warto korzystać w analityce internetowej. Dzięki nim można zwizualizować duże zbiory danych na temat użytkowników w taki sposób, aby następnie wyciągnąć z nich praktyczne wnioski. Warto z nich skorzystać, jeśli chcesz skutecznie zoptymalizować swoją stronę internetową.