Jak zwiększyć współczynnik CTR w wynikach organicznych?

Nie zawsze wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania przekłada się na częste odwiedziny witryny przez użytkowników. Co zrobić, aby zachęcić odbiorców do wejścia akurat na Twoją stronę? Jakie błędy być może popełniasz? Przedstawiamy sprawdzone sposoby na poprawę współczynnika klikalności.

Poprawa CTR w wynikach wyszukiwania

Co to jest współczynnik klikalności CTR?

Współczynnik klikalności CTR (Click Through Rate) wskazuje, ile osób kliknęło link w stosunku do wszystkich osób, którego go widziały. Choć najczęściej mówi się o nim w kontekście płatnych kampanii Google Ads, to odgrywa również duże znaczenie w pozycjonowaniu i optymalizacji strony.

Dlaczego CTR w wynikach wyszukiwania jest ważny?

CTR w organicznych wynikach wyszukiwania jest ważny z dwóch powodów. Po pierwsze, pomaga zwiększyć ruch na stronie bez ingerencji w zajmowaną przez witrynę pozycję w rankingu SERP. Po drugie, płatne reklamy w Google’u wyglądem coraz bardziej upodabniają się do organicznych wyników wyszukiwania, przez co użytkownikowi trudniej je rozróżnić.

Warto wspomnieć, że CTR wpływa pośrednio również na SEO. Jeżeli strona jest często odwiedzana przez użytkowników, staje się to sygnałem dla Google’a, że zawiera wartościowe treści. Nic więc dziwnego, że strony, które osiągają lepsze wyniki CTR, zajmują też wyższą pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania.

Jak obliczyć CTR?

Współczynnik CTR to, jak już wspomniano, stosunek liczby kliknięć danego linku wobec liczby wszystkich jego wyświetleń. Otrzymaną wartość przedstawia się procentowo. Na przykład, jeśli artykuł na Twoim blogu wyświetlił się w bezpłatnych wynikach wyszukiwania 1200 razy, a witrynę odwiedziło 30 osób, to CTR wynosi w takim przypadku 2,5%. Jak wynika z badań serwisu databox.com, średni CTR dla ruchu organicznego oscyluje zwykle wokół 3-5%.

Jak sprawdzić CTR Twojej strony?

Współczynnik klikalności można sprawdzić m.in. w Google Search Console w zakładce Skuteczność.

CTR Google Search Console

Innym narzędziem do weryfikacji CTR jest Google Analytics, pod warunkiem, że jest on połączony z Google Search Console. Informacje o CTR znajdziesz w Pozyskiwanie –> Search Console –> Zapytania.

CTR Google Analytics

W Google Analytics można również sprawdzić współczynnik klikalności dla konkretnych podstron. Wówczas należy przejść do Pozyskiwanie –> Search Console –> Strony docelowe.

Współczynnik klikalności w Analytics

7 sposobów na poprawę współczynnika klikalności

Można wyróżnić grupę elementów, których optymalizacja jest w stanie poprawić CTR – niektóre z nich wymagają stosunkowo niewielkiego nakładu pracy, a do innych niezbędna okaże się pomoc programisty. Jak poprawić współczynnik klikalności? Przedstawiamy 7 sposobów, z którymi warto się zapoznać.

Rozpoznanie intencji użytkownika

Google’owi zależy na tym, aby wyniki wyszukiwania odpowiadały potrzebom użytkownika. W tym celu w 2019 roku wprowadzono nawet aktualizację algorytmu BERT, który ma czuwać nad jakością wyników wyświetlanych w SERP-ach. W związku z tym niski CTR może w pierwszej kolejności sugerować, że informacje przedstawione w wynikach wyszukiwania nie odpowiadają potrzebom użytkowników.

Dlatego warto przyjrzeć się temu, czego oczekują osoby wpisujące dane zapytanie do wyszukiwarki. Nie każdy, kto wpisuje frazę „buty do biegania”, kieruje się intencją zakupową. Niektórzy będą oczekiwać na przykład recenzji najlepszych butów do joggingu, zanim przystąpią do poszukiwania konkretnego modelu czy sklepu online.

Z kolei fraza „tor samochodowy” dobrze oddaje dwuznaczność niektórych zapytań. To wyrażenie może być wpisywane przez osoby szukające toru wyścigowego do jazdy samochodem. Tymczasem w wynikach wyszukiwania na taką frazę wyświetlają się również tory zabawkowe dla dzieci. „Tor samochodowy” nie będzie więc prawdopodobnie do końca trafionym sformułowaniem do promocji usług toru wyścigowego.

Zatem, ktoś, kto przeszukuje Internet, i widzi, że title i opis meta nie są związane z jego intencjami, to najprawdopodobniej ich nie kliknie, dlatego analiza potrzeb użytkowników i samych słów kluczowych jest niezwykle ważna.

Optymalizacja meta tagu title

Tytuł strony internetowej to z pewnością element, który najbardziej rzuca się w oczy w wynikach wyszukiwania. Powinien więc być chwytliwy i angażujący. Warto zadbać również o to, aby meta tag title wyświetlał się w wyszukiwarce w całości. W tym celu zalecana długość to maksymalnie 70 znaków ze spacjami.

Poza tym title powinno być możliwie jak najbardziej opisowe. Nie wystarczy już sama nazwa produktu, ale na przykład dopisanie hasła: „Najlepsza kawa pod słońcem”, „Lodówka na lata”, „Sukienki na każdą okazję” itp. Ciekawym chwytem jest także rozpoczynanie tytułów od słowa „jak” i ogólnie formułowanie ich jako pytań. Istnieje wówczas większe prawdopodobieństwo, że przyciągną uwagę użytkowników, którzy poszukują odpowiedzi na konkretne zapytania.

Warto również sięgać w tytułach po słowa nacechowane emocjonalnie. W związku z tym, że każdemu z nas na ogół bardziej zależy na pozbyciu się problemów niż na osiąganiu przyjemności, należy tak opisywać produkty i usługi, aby użytkownik wiedział, że dzięki nim pokona trudności, a w zamian otrzyma wymierną korzyść – wsparcie w prowadzeniu firmy, sprawniejsze sprzątanie czy efektywniejszy odpoczynek.

Optymalizacja meta tag description

W przypadku meta description należy przede wszystkim zadbać o to, aby taki opis w ogóle powstał. W przeciwnym razie Google automatycznie wyświetli fragment treści ze strony, co nie będzie prezentować się profesjonalnie. Poza tym nie zaleca się też zamieszczania tego samego opisu w obrębie całej witryny. Należy tworzyć dedykowane meta description dla każdej podstrony. Choć w przypadku dużych serwisów może to być czasochłonne, to nie pozostaje bez wpływu na CTR w wynikach wyszukiwania.

Warto w opisie zamieszczać także frazy kluczowe, które na liście wyników wyszukiwania zostaną pogrubione. Dzięki temu opis będzie bardziej się wyróżniał. Meta description powinno jednak przede wszystkim informować o tym, co użytkownik zyska, wchodząc na daną stronę. Pomocne okaże się również zastosowanie zachęcającego do kliknięcia call to action.

Tworzenie lepszych meta opisów jest z pewnością jednym z kluczowych sposobów na optymalizację współczynnika klikalności.

Przyjazne adresy URL

W wynikach wyszukiwania oprócz title i meta description pojawiają się również adresy URL. Gdy są nieprzyjazne, użytkownicy rzadziej je klikają i udostępniają. Dlatego adres URL nie powinien zawierać znaków specjalnych oraz liczb, np.:

www.smartbuzz.pl/index.php?action=blog&p353587w

Dobrze też, aby był powiązany tematycznie z zawartością strony, na przykład zawierając słowo kluczowe. Wówczas użytkownik ma pewność, że strona będzie odpowiadać jego zapytaniu.

Wdrożenie danych strukturalnych

Dane strukturalne to świetny sposób, aby zająć więcej miejsca w wynikach wyszukiwania, co zwróci większą uwagę użytkowników. Taką stronę trudniej będzie przeoczyć. Dzięki temu internauci mogą bezpośrednio w SERP-ach zobaczyć cenę produktu, dostępność czy zdjęcia. Witryna z zaimplementowanymi danymi strukturalnymi sprawia, że w rankingu wyświetla się 9 rezultatów zamiast 10, oznacza to więc mniejszą konkurencję. W przypadku urządzeń mobilnych może być nawet tak, że jedna strona zdominuje całe wyniki wyszukiwania.

Do danych strukturalnych można zaliczyć fragment opinii, czyli krótki cytat z opinii lub ocenę w postaci gwiazdek, FAQ Schema – listę pytań i odpowiedzi na konkretny temat, czy Featured Snippets będące fragmentami odpowiedzi w wynikach wyszukiwania.

Dane strukturalne w wynikach wyszukiwania

Warto jednak pamiętać o tym, że wdrożenie niektórych danych strukturalnych (np. Featured Snippets) nie zawsze będzie gwarantować ich wyświetlanie w wynikach wyszukiwania. Decyduje o tym algorytm Google’a, który dopasowuje treści do intencji użytkowników. Jeżeli roboty indeksujące uznają, że zawartość witryny odpowiada potrzebom odbiorców – jest duże prawdopodobieństwo, że dane strukturalne Twojej strony wyświetlą się w TOP10.

Szybkość strony

Dopełnieniem optymalizacji współczynnika CTR jest szybkość strony. W przypadku wolnych witryn może się okazać, że użytkownik nie będzie czekał do pełnego załadowania strony i ją opuści. Tymczasem kliknięcie liczone jest w momencie, gdy odbiorca rzeczywiście trafił na witrynę.

Należy też pamiętać, że urządzenia mobilne charakteryzują się zwykle wolniejszym połączeniem internetowym. Dlatego w tym przypadku już spowolnienie załadowania strony z jednej do trzech sekund powoduje wzrost współczynnika odrzuceń o ok. 30%. Co więcej, czas ładowania witryny jest czynnikiem rankingowym Google’a.

Pozycja w wynikach wyszukiwania

Współczynnik organicznego CTR powiązany jest ściśle z pozycją w wynikach wyszukiwania. Strona musi być wysoko w rankingu, na przykład w TOP10, aby cieszyć się jak największą liczbą kliknięć. Dlatego tak ważny jest umiejętny dobór słów kluczowych – pomoże w tym m.in. Google Search Console. Eksperci SEO twierdzą, że ok. 30% wszystkich kliknięć przypada numerowi jeden w wynikach wyszukiwania.

O czym jeszcze warto pamiętać przy optymalizacji CTR?

Oprócz powyższych zasad można jeszcze wskazać kilka innych wartych wdrożenia praktyk:

  1. pisz dla użytkownika, nie dla robotów – SEO jest ważne, ale nie może przysłonić potrzeb użytkownika, dlatego upychanie na siłę słów kluczowych nie przyniesie długofalowych rezultatów.
  2. zapewnij dodatkową wartość – na poprawę organicznego CTR pozytywny wpływ może mieć podarowanie użytkownikowi realnej korzyści, o której będzie wyraźnie mowa w title, np. Sklep z odzieżą damską | Darmowa wysyłka i zwrot, czy w meta description – Skorzystaj z kodu rabatowego lub Pobierz e-book.
  3. zadbaj o odpowiednią długość – title i meta descritpion mają ograniczoną liczbę znaków, której przekroczenie sprawi, że nie będą się one wyświetlać w w wynikach wyszukiwania w całości.

Podsumowanie – testuj i analizuj

Optymalizując współczynnik organicznego CTR, nie można zapomnieć o ciągłych testach i analizie. Tylko w ten sposób można dowiedzieć się, co sprawdza się najlepiej, dlatego specjaliści SEO zalecają regularną zmianę tagu title i meta description. Punktem wyjścia powinno być jednak zawsze tworzenie angażujących opisów meta wraz z wezwaniem do działania.

Udostępnij artykuł:
Zastanawiasz się, jak zwiększyć CTR?
Skontaktuj się z nami