Jeśli prowadzisz firmę w internecie, z pewnością wiesz, czym jest Google Analytics. Dziś pokażemy Ci, z jakich metryk skorzystać, by jak najlepiej zarządzać swoim biznesem w sieci.
Czego dowiesz się z artykułu?
Czym jest metryka w Google Analytics?
Aby jak najlepiej poznać użytkowników i ich preferencje, a także sprawdzić, czy Twój sklep/strona pnie się ku górze, skorzystaj ze statystyk Google Analytics. To tutaj dostępne są metryki, dzięki którym możesz wgłębiać się w dane zbierane przez narzędzie. Przed analizą musisz jednak poznać dwa podstawowe pojęcia: wymiary i dane.
Wymiar to wg Google „atrybuty danych”. Za wymiarem kryją się użytkownicy, których łączy konkretna cecha. Dla przykładu może to być miasto, np. Warszawa czy Wrocław lub wejście na Twoją stronę z wyników organicznych.
Dane to wyniki pomiarów, czyli sposób liczenia wybranego wymiaru. Przykładowo: sesje, liczba stron.
Przyjmijmy, że Twoją witrynę, za pomocą płatnych reklam, w ciągu ostatniego miesiąca odwiedziło 100 osób. Taką informację znajdziesz w Google Analytics w wymiarze: Źródło/medium » google/cpc. Możesz przeanalizować dane m.in. o użytkownikach, nowych użytkownikach, sesjach, współczynniku odrzuceń itp.
Najważniejsze metryki w Google Analytics
Google za pośrednictwem GA udostępnia wiele metryk. Jeśli chcesz jak najlepiej wykorzystać statystyki Google Analytics, polecamy konsultacje i doradztwo marketingowe, w trakcie których specjaliści wskażą najważniejsze metryki do śledzenia w Twoim biznesie. Tymczasem przyjrzyjmy się kilkunastu najważniejszym, uniwersalnym, zarówno dla e-commerce, jak i zwykłych stron internetowych.
-
Sesje
Sesje to metryka w Google Analytics, która określa liczbę wizyt w witrynie. Domyślnie jedna sesja trwa 30 minut, w przypadku gdy użytkownik nie wykazuje na stronie żadnej interakcji. Co ważne – jeden użytkownik może mieć wiele sesji w ciągu jednego dnia. Dla przykładu, jeśli wejdzie trzy razy na stronę w ciągu jednego dnia, w odstępie co najmniej 30 minut, Google Analytics policzy dokładnie trzy sesje.
Dlaczego ta metryka jest warta śledzenia? Metryka Sesje pozwala śledzić ruch użytkowników i sprawdzić, czy Twoje działania SEO faktycznie mają sens. Im więcej wejść w ciągu dnia, tym lepiej! Jeśli jednak zauważysz tendencję spadkową, warto przyjrzeć się swoim działaniom i przeanalizować, co może być powodem i który kanał pozyskania ruchu odpowiada za spadek. Przemyśl też, w jaki sposób zachęcić użytkowników do częstszych odwiedzin. Może warto sprawdzić ostatnie zmiany wprowadzone na stronie, które mogły mieć wpływ na obniżenie rankingu w Google?
Gdzie znajdziesz tę metrykę? Metryka Sesje dostępna jest w Google Analytics w wielu miejscach, np. Pozyskanie » Cały ruch » Źródło/medium.
-
Średni czas trwania sesji
Średni czas trwania sesji określa, jak długo użytkownicy pozostają na stronie. Liczy się go za pomocą prostego wzoru:
Dlaczego ta metryka jest warta śledzenia? Średni czas trwania sesji to metryka pozwalająca sprawdzić zaangażowanie użytkowników. Tutaj ponownie – im dłużej użytkownicy spędzają czas na stronie, tym lepiej. Zwróć uwagę na to, że Google rozpoczyna sesję nie od wejścia na stronę, a od pierwszej interakcji z nią (kliknięcie CTA, przejście do podstrony itp.). Wysoki średni czas trwania sesji pozwala przypuszczać, że użytkownik lepiej zapoznał się z treściami na stronie, jest świadomy asortymentu (w przypadku e-commerce) i być może realnie zainteresowany produktami/usługami.
Gdzie znajdziesz tę metrykę? Metryka Średni czas trwania sesji dostępna jest w Google Analytics: Odbiorcy » Przegląd.
-
Współczynnik odrzuceń
Współczynnik odrzuceń (bounce rate) należy do jednej z najważniejszych statystyk Google Analytics. Pozwala on sprawdzić, ilu użytkowników po wejściu na stronę nie dokonało żadnej interakcji, tj. wyświetliło pierwszą podstronę i opuściło witrynę.
Wzór na obliczenie tej metryki wygląda następująco:
Dlaczego ta metryka jest warta śledzenia? Współczynnik odrzuceń daje właścicielowi witryny informację, jaki odsetek użytkowników nie zainteresował się zawartością strony na tyle, żeby podjąć z nią jakąkolwiek reakcję – po prostu wszedł i wyszedł ze strony. Oczywiście może to wynikać z budowy strony (np. one page), ale w każdym przypadku duży bounce rate powinien skłonić do namysłu i analizy. O tym, co zrobić, by go zmniejszyć, piszemy tutaj.
Gdzie znajdziesz tę metrykę? Współczynnik odrzuceń sprawdzisz, przechodząc ścieżkę: Pozyskanie » Cały ruch » Kanały.
-
Strony wyjścia
Często użytkownicy wchodzą w wiele zakładek na Twojej stronie internetowej lub w sklepie. Być może szukają najlepszego dla siebie produktu lub chcą zagłębić się w dany temat, np. jeśli prowadzisz ciekawy blog.
Strony wyjścia należą do metryki Google Analytics, które wskazują dane o odwiedzinach ostatnich stron, na które wszedł użytkownik podczas jednej sesji. Dla przykładu: użytkownik wszedł na Twój sklep internetowy i kliknął kategorie produktu, np. buty sportowe. Następnie wybrał któryś z modeli i czyta jego specyfikację. Na tym kończą się jego odwiedziny. Co policzy Google Analytics jako ostatnią stronę docelową? Oczywiście stronę z danym modelem obuwia.
Dlaczego ta metryka jest warta śledzenia? Przede wszystkim dowiesz się, która zakładka na stronie/które produkty nie zainteresowały użytkowników na tyle, by np. zrealizowali zakup. Taka interakcja może dać Ci sygnał, że na stronie jest jakiś błąd, jest niedopracowana czy nieintuicyjna.
Gdzie znajdziesz tę metrykę? Metrykę znajdziesz w Google Analytics: Zachowanie » Zawartość witryny » Strony wyjścia.
-
Unikalne odsłony
Unikalne odsłony obejmują wyświetlenia danej strony raz lub więcej przez użytkownika, podczas jednej sesji. Jeśli więc użytkownik, odwiedzający Twoją stronę, wejdzie na początku np. na stronę główną, następnie w kategorię blog i wróci na stronę główną, narzędzie Google Analytics policzy dwie odsłony, ale tylko jedną odsłonę unikalną.
Dlaczego ta metryka jest warta śledzenia? Dzięki metryce Unikalne odsłony masz jeszcze lepszy wgląd do ruchu na Twojej stronie. Ponieważ niewliczane są w tę statystykę odświeżenia stron, dokładnie sprawdzisz, które podstrony cieszą się największym zainteresowaniem. Dodatkowo:
- wzrost unikalnych odsłon i sesji pokaże, że Twoja oferta dociera do coraz większej liczby osób;
- porównanie odsłon do unikalnych odsłon umożliwi sprawdzenie, które z wpisów cieszą się tak dużą popularnością, że użytkownicy wracają do nich jeszcze w trakcie tej samej sesji.
Gdzie znajdziesz tę metrykę? Znajdziesz ją w GA, wchodząc po kolei w Zachowanie » Zawartość witryny » Analiza treści.
-
Powracający użytkownicy
Chcesz wiedzieć, czy np. masz stałych czytelników bloga? Sprawdzisz to przy pomocy metryki Google Analytics: Powracający użytkownicy.
W jaki sposób Google Analytics wie, że dany użytkownik faktycznie wrócił na stronę? To proste - GA zbiera dane o użytkowniku, który był już w witrynie i rozpoczął kolejną sesję na tym samym urządzeniu i w tej samej przeglądarce.
Dlaczego ta metryka jest warta śledzenia? Metryka jest kluczowa nie tylko ze względu na sprawdzenie procentu powracających użytkowników. Jest to świetna podstawa do analiz pod kątem retargetingu - możesz sprawdzić, czy działania, które prowadzisz (o ile takowe faktycznie realizujesz), przekładają się na realne zyski. Ponadto lepiej zrozumiesz użytkowników i będziesz mógł wyciągnąć wnioski - może przyda się wydłużenie treści na stronie, by użytkownicy jeszcze chętniej na nią zaglądali?
Gdzie znajdziesz tę metrykę? Metryka dostępna jest tutaj: Odbiorcy » Zachowanie » Nowi a powracający.
-
Dane o urządzeniach
Nie bez znaczenia w analizowaniu zachowań użytkowników są urządzenia, z których wchodzą na Twoją stronę/sklep. Możesz sprawdzić, jaki procent wchodzi przez komputer/laptop, jaki przy użyciu telefonu, a ile przez tablet.
Dlaczego ta metryka jest warta śledzenia? Choć każdy powinien mieć świadomość, że z perspektywy SEO kluczowy jest mobile-first index, warto podejrzeć, z jakich urządzeń korzystają użytkownicy. Dobrym pomysłem będzie porównanie historycznych danych. Sprawdź, jak wyglądają wskaźniki zaangażowania na tle ostatnich miesięcy. To ważna informacja, zwłaszcza jeśli w ostatnim czasie wprowadzałeś zmiany w wersji responsywnej.
Gdzie znajdziesz tę metrykę? Metrykę znajdziesz w GA, wchodząc kolejno w: Odbiorcy » Ruch mobilny » Przegląd.
-
Konwersje
Konwersje w GA to wg Google: „Ukończona działalność (online lub offline) mająca znaczenie dla powodzenia Twojej firmy. Przykłady: subskrypcja newslettera e-mailowego (konwersja na cel), kupno (transakcja, zwana też konwersją e-commerce)”. Możesz samodzielnie wybrać cele. W zależności od tego, jakie działania prowadzisz - czy chcesz mierzyć konwersje w sklepie, na blogu itd. Dla przykładu prowadząc blog, możesz mierzyć kliknięcia CTA pod wpisami, czas przebywania użytkownika na konkretnym wpisie czy wysłanie formularza kontaktowego (jeśli masz taką zakładkę). Jeśli natomiast masz sklep internetowy - dodanie recenzji do produktu, włożenie zakupu do koszyka czy dokonanie zakupu.
Dlaczego ta metryka jest warta śledzenia? Ustawienie celów konwersji pomoże Ci szybciej i efektywniej prowadzić działania związane z rozwojem firmy. Dzięki temu, że możesz samodzielnie ustawić cele, program będzie liczył dokładnie to, co chcesz.
Gdzie znajdziesz tę metrykę? Do sprawdzania konwersji różnych celów wejdź w: Administracja » Cele. Tutaj sprawdzisz wszystkie dotychczas dodane cele. Jeśli chcesz dodać kolejny, kliknij + CEL.
Przeczytaj także:
Co to jest konwersja i jak ją mierzyć? -
Strony na sesję
W ciągu jednej sesji użytkownik może przejrzeć wiele stron w Twojej witrynie. Raport Strony na sesję pozwala dokładnie sprawdzić, ile stron przegląda użytkownik podczas sesji.
Dlaczego ta metryka jest warta śledzenia? Strony na sesję należy do statystyk Google Analytics, która pozwala sprawdzić zaangażowanie użytkowników. Dzięki niej możesz analizować, które strony w obrębie serwisu pozyskują jakościowy ruch.
Gdzie znajdziesz tę metrykę? Po wejściu w Google Analytics, kliknij: Odbiorcy » Przegląd.
-
Odsłony
W tej samej zakładce, co metryka powyżej, znajdziesz Odsłony. Jest to całkowita liczba stron, które w danym okresie odwiedzili użytkownicy.
Dlaczego ta metryka jest warta śledzenia? Metryka Odsłony pozwala sprawdzić, jak rośnie zaangażowanie Twojej strony. Możesz zawężać okres, by sprawdzić, czy działania, które realizowałeś w danym czasie, faktycznie przyczyniły się do zwiększenia zainteresowania.
Gdzie znajdziesz tę metrykę? Po wejściu w Google Analytics, kliknij: Odbiorcy » Przegląd.
-
Przegląd transakcji
Jeśli prowadzisz e-commerce, ta statystyka w Google Analytics będzie świetnym podsumowaniem Twoich transakcji.
Dlaczego ta metryka jest warta śledzenia? Ta metryka pozwala na sprawdzenie przychodu, płatnego ruchu, transakcji i wiele innych. Jest niezastąpiona, gdy chcesz mieć szerszy ogląd na swój biznes.
Gdzie znajdziesz tę metrykę? Gdy wejdziesz w Google Analytics, wybierz kolejno: Konwersje » E-commerce » Przegląd. By zobaczyć raport, musisz mieć skonfigurowane śledzenie e-commerce. GA podpowiada, jak to zrobić:
Statystyki Google Analytics - podsumowanie
Google oferuje o wiele więcej metryk niż te, które przedstawiliśmy powyżej. Pamiętaj, że jeśli chcesz tworzyć jak najlepsze analizy swojego biznesu, najpierw powinieneś sprawdzić, czym są audyty SEO i zlecić taką analizę agencji. Specjaliści wskażą najważniejsze elementy do poprawy. Zastosowanie się do nich z pewnością pomoże Ci piąć się w wyszukiwarce i pozyskać nowych klientów.