Co to jest Mobile-First Index i dlaczego jest tak ważny?

Urządzenia mobilne odgrywają już od lat duże znaczenie w tym, jak działa internet, SEO oraz marketing. Trend ten znalazł swoje odzwierciedlenie w Mobile First Index. Czym zatem on jest? Jak działa i dlaczego jest ważny? Na te i inne pytania poznasz odpowiedź w tym artykule.

Co to jest mobile first index

Czym jest Mobile-First Index?

Aktualizacja Mobile First Index (określana także jako indeksowanie zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych) to update, w wyniku którego Google podczas indeksowania i oceniania witryn w pierwszej kolejności bierze pod uwagę to, jak prezentują się one na urządzeniach mobilnych. Taka zmiana priorytetów wynika z tego, że w ostatnich latach ruch generowany na urządzeniach mobilnych stale rośnie. W grudniu 2016 roku odpowiadał on już za ponad 50% całej aktywności w sieci:

Zasada mobile first
  • Źródło:https://gs.statcounter.com/

Od 2018 roku Mobile First Index jest wprowadzany na większą skalę. W dalszej części artykułu przybliżymy dokładniej kluczowe aktualizacje.

Wyniki wyszukiwania przed Mobile First Index

Przez większość czasu w wynikach wyszukiwania wersję desktopową traktowano jako główną witrynę. Mobilny odpowiednik był co najwyżej alternatywą. Google nawet zachęcało do tworzenia osobnych stron mobilnych (np. na subdomenie, jak m.xyz.pl) i dodawania do nich przekierowań czy tagów switchboard. W praktyce wiele stron istniało jednocześnie w wersji mobilnej i tej standardowej, desktopowej. Niekiedy Google nawet nie dokonywało crawlingu wariantu na urządzenia przenośne – osoby korzystające z telefonów były po prostu od razu do niego przekierowywane.

Z tego powodu przy projektowaniu stron najwięcej uwagi poświęcano wersji komputerowej. Dbano na nich o content, dobre linkowanie itp. Warianty mobilne z kolei często były zaniedbane i zawierały szczątkową ilość contentu. Taki stan rzeczy nie był korzystny dla wielu osób korzystających z internetu, jako że coraz popularniejsze stawały się urządzenia mobilne. Właśnie z tego powodu doszło do wprowadzenia Mobile First Index.

Wyniki wyszukiwania po Mobile First Index

Wraz z kolejnymi aktualizacjami, gdzie najważniejsze z nich miały miejsce po 2018 roku, algorytm Mobile First Index zaczął obejmować coraz więcej stron. W jego wyniku, gdy Google trafia na daną witrynę, analizuje jej zawartość i funkcjonowanie z punktu widzenia użytkownika na urządzeniu mobilnym.

Przeanalizujmy zatem kilka scenariuszy:

  • jeden wariant strony, który jest dostosowany pod desktop i urządzenia mobilne - taka witryna zajmuje dobre pozycje, gdyż jest responsywna i przedstawia te same treści niezależnie od tego, z jakiego urządzenia korzysta odwiedzający
  • 2 warianty strony (główny, stworzony z myślą o desktopie i drugi „pomniejszy” przeznaczony na mobile) - taka witryna zajmuje gorsze pozycje, gdyż Google uważa, że stronie mobilnej nie poświęcamy odpowiedniej uwagi, przez co często zawiera znacznie mniej treści. Z racji tego, jak działa Mobile-First Index, Google nawet nie bierze pod uwagę, że wariant desktopowy odznacza się lepszą jakością
  • jeden wariant strony, który jest dostosowany pod desktop, jednak prezentuje się gorzej na mobile - efekty podobne jak w poprzednim przypadku. Nie istnieje osobna mobilna wersja strony, jednak ten istniejący wariant nie jest np. w odpowiednim stopniu responsywny, przez co całość jest gorzej oceniana przez Google
  • 2 identyczne warianty strony (jeden przeznaczony na desktop, a drugi na mobile) - wersja mobilna jest wysokiej jakości, dzięki czemu zarówno ona, jak i ta na desktop, zajmują dobre pozycje. Taki stan rzeczy wymaga jednak regularnego aktualizowania z osobna w zasadzie dwóch innych witryn, co zabiera więcej czasu

Wprowadzenie Mobile First Index – najważniejsze daty

Cała inicjatywa związana z Mobile First Index rozwija się od kilku lat. W międzyczasie Google zmieniało także swoje plany i przewidywania odnośnie do tego, jak uda się wprowadzić pożądane zmiany. Oto najważniejsze daty:

  • 4 listopada 2016 - Google zaczyna pierwsze eksperymenty związane z innymi priorytetami dotyczącymi indeksowania
  • 18 grudnia 2017 - Google zaczyna oceniać strony pod kątem tego, czy są gotowe na Mobile First Index. Webmasterom podawane są pierwsze wskazówki, jak przygotować się do owej zmiany
  • 26 marca 2018 - aktualizacja jest wprowadzana na coraz szerszą skalę. Algorytmowi Mobile First Index poświęca się także coraz większą uwagę, gdyż Google publikuje złożoną dokumentację, jak przygotować się do tych zmian
  • 19 grudnia 2018 - poprzez Google Search Console właściciele stron są informowani, że w przypadku ich witryn wprowadzono Mobile First Index
  • 1 lipca 2019 - od tego dnia Mobile-First Index jest domyślnie włączony dla wszystkich nowych i niezaindeksowanych wcześniej przez Google stron. Gotowość na tę zmianę pozostałych, istniejących już witryn stale jest brana pod uwagę

Od kiedy moja strona przeszła do mobilnej indeksacji?

Według Google w grudniu 2018 roku 50% stron internetowych zostało objętych aktualizacją Mobile First Index. W marcu 2020 roku odsetek ten wynosił już 70%.

Kolejne plany zakładały, że do września 2020 roku algorytmowi Mobile First Index uda się już objąć wszystkie strony. Termin ten został następnie przeniesiony do marca 2021 roku. Po czasie jednak Google zauważyło, że zadanie to jest bardziej złożone, niż wcześniej się wydawało. Z tego powodu obecnie nie ma oficjalnej daty związanej z przeniesieniem wszystkich witryn do indeksowania zoptymalizowanego pod kątem urządzeń mobilnych.

Jak już wcześniej wspomnieliśmy, od lipca 2019 roku zasada Mobile-First obejmuje wszystkie nowe strony. Jeśli zatem Twoja witryna powstała po tym czasie, na pewno znajduje się w mobilnej indeksacji.

Powiadomienie o takiej zmianie przychodzi także na adres mailowy, który jest powiązany z Twoim kontem Google Search Console. W samym GSC możesz także przejść do sekcji Obsługa na urządzeniach mobilnych i sprawdzić komunikaty dotyczące stron, które mają problemy z widocznością na mobile.

Komunikat w Google Search Console

Aktualizacja Mobile-First a SEO

Jednym z powszechnych błędnych przekonań jest to, że Google posiada dwa indeksy: jeden przeznaczony dla mobile, a drugi dla desktopu. Jest to oczywiście nieprawda – istnieje tylko jeden globalny indeks. Sama zasada Mobile-First odnosi się do Googlebota, który przeszukuje i indeksuje witryny w określony sposób, a nie do indeksu stron internetowych przechowywanego przez Google.

Jak już wcześniej wskazaliśmy, jeśli na danej witrynie mobilnej znajdowała się taka sama zawartość, jak na wersji przeznaczonej na desktop, to przejście na indeksowanie mobile-first prawdopodobnie nie miało większego wpływu na zajmowane przez nią pozycje. Warto także dodać, że w grę wchodzi aktualizacja „mobile-first”, a nie „mobile-only”. Wariant desktopowy dalej jest wykorzystywany do indeksowania danej strony, nawet jeśli nie ma ona dobrze dostosowanej wersji mobilnej. Oczywiście taki stan rzeczy bardzo szkodzi pozycjom.

Jak dostosować stronę do Mobile-First Index?

Istnieje kilka sposobów, dzięki którym można lepiej dostosować stronę z myślą o indeksowaniu zoptymalizowanym pod kątem urządzeń mobilnych:

  1. Monitoruj błędy związane z mobile

    Jak można się domyślić, wersji mobilnej swojej strony musisz poświęcić szczególną uwagę. Dlatego w Google Search Console zwracaj uwagę na wszelkie błędy związane z indeksacją na urządzeniach przenośnych.

  2. Popraw szybkość ładowania

    Szybkość działania stron ma bardzo duże znaczenie w SEO, a użytkownicy mobilni mają pod tym względem właściwie jeszcze większe wymagania, niż ci desktopowi. Dlatego staraj się optymalizować tę wartość tak, aby nie przekraczała 3 sekund.

  3. Przedstawiaj taki sam content na obu wersjach

    Jeśli wersje na mobile i desktop funkcjonują oddzielnie, powinny być identyczne, jeśli chodzi o zawarty na nich content, linki, zdjęcia itp.

  4. Nie utrudniaj pracy Googlebotowi

    Google zaleca stosowanie tych samych znaczników meta robots na witrynie mobilnej, unikanie „leniwego” ładowania treści głównej (Googlebot nie może przeanalizować contentu, który wymaga interakcji użytkownika) oraz zezwolenie Googlebotowi na swobodne przeszukiwanie zasobów.

  5. Używaj tych samych metatagów robots

    Jeśli na stronie mobilnej używany jest inny metatag robots niż ten na desktopowej wersji (chodzi zwłaszcza o noindex lub nofollow), to po aktywowaniu Mobile-First Index w przypadku takiej witryny Google nie będzie w stanie odpowiednio przeskanować i zaindeksować jej zasobów.

  6. Bądź ostrożny w przypadku danych uporządkowanych

    Na wersji mobilnej i komputerowej powinny znajdować się te same dane uporządkowane. Jeśli chodzi o adresy URL, to pamiętaj, aby w przypadku danych uporządkowanych na mobile, faktycznie były to adresy stron mobilnych.

Podsumowanie Mobile-First Index

Obecnie nie ma innej opcji i w przypadku SEO musisz brać pod uwagę popularność urządzeń mobilnych. Najlepiej podchodź do tej sprawy tak, jak Google, i podczas projektowania oraz rozwijania strony myśl w pierwszej kolejności o mobile. Dzięki temu na pewno zajmiesz świetne pozycje.

Chcesz sprawdzić czy Twoja strona jest zgodna z Mobile-First Index?
Umów się na audyt SEO
Oceń artykuł:
5.0
Ocena: 5 Liczba głosów: 1