Filtry w Google Analytics - jak z nich korzystać?

blog-banner-bee

Jeśli prowadzisz działalność w internecie, z pewnością wiesz, czym jest Google Analytics i jak (bardzo) może pomóc w decyzjach biznesowych. Dziś przyjrzymy się filtrom w GA - które z nich warto wykorzystywać i o czym pamiętać, przy ich tworzeniu.

Filtry Google Analytics

Jak utworzyć filtr w Google Analytics?

Po pierwsze i najważniejsze - żeby móc dodawać filtry w Google Analytics, musisz mieć uprawnienia administratora. W innym przypadku będziesz miał prawa jedynie do podglądu, nie do edycji.

Wchodząc na swoje konto Google Analytics, wybierz Administracja » Filtry (z kolumny widoku danych) lub Administracja » Wszystkie filtry (z kolumny „Konto”). Oba zaprowadzą Cię w to samo miejsce. Następnie kliknij Dodaj filtr.

Wybór administratora
Dodanie filtrów GA
Dodaj filtr GA

Tutaj na chwilkę się zatrzymamy. Przed dodaniem filtrów, zalecamy stworzenie trzech widoków:

  • głównego,
  • surowego,
  • testowego.

Główny oczywiście będzie zawierał najważniejsze, już przefiltrowane informacje. Surowy będzie zbierał wszystkie dane bez zastosowania filtrów, co jest ważne w przypadku np. utraty części materiałów. Traktuj go jako kopię zapasową. Testowy przyda się, gdy chcesz sprawdzić sensowność danego filtru. Wówczas lepiej przetestuj go właśnie w tym widoku, a jeśli uznasz, że przyda Ci się na dłużej, dodaj go do głównego widoku.

Aby stworzyć każdy z nich, w zakładce filtry zobaczysz niebieski button Utwórz widok danych. Kliknij go, a następnie nadaj każdemu z nich nazwę widoku (np. nazwasklepu.pl - główny; nazwasklepu.pl - niefiltrowany; nazwasklepu.pl - testowy) i dodaj odpowiednią strefę czasową.

Tworzenie nowego widoku w GA
Nowy raport z danych

Utworzenie widoków zajmie Ci maksymalnie 2 minuty, a może wiele pomóc. Zawsze miej z tyłu głowy, że w Google Analytics nie ma możliwości cofnięcia danych! Lepiej więc dmuchać na zimne :)

Tworząc filtry w Google Analytics musisz wiedzieć, który typ wybrać. Predefiniowany tyczy się raczej podstawowych danych, jak wykluczenie ruchu wewnętrznego, natomiast filtr niestandardowy już bardziej zaawansowanych. Dla własnego użytku raczej korzysta się z predefiniowanego, jeśli jednak chcesz mieć szerszy ogląd na swój biznes, umów się na konsultacje marketingowe, podczas których specjaliści pomogą Ci wybrać odpowiednie obszary do analizy.

Najczęściej stosowane filtry w Google Analytics

Filtry Google Analytics ustawia się według potrzeb. Istnieje jednak kilka, które przydadzą się praktycznie w każdym przypadku. Przyjrzyj się następującym z nich.

Wykluczenie ruchu wewnętrznego

Twoi pracownicy weszli na stronę, by sprawdzić poprzednie wpisy blogowe? A może sam chcesz przetestować nowe rozwiązanie w sklepie? Każdy Twój ruch (lub Twoich pracowników) znajdzie się potem w raporcie GA! Jeśli nie chcesz mieć zaburzonych statystyk, wyklucz ruch wewnętrzny.

Nazwa filtra: Wykluczenie ruchu wewnętrznego

Typ filtra: Predefiniowany » Wyklucz » ruch z adresów IP » równe » adres IP, który chcesz wykluczyć (na screenie przykład)

Ruch wewnętrzny

Uwzględnienie adresów IP pracowników

Z drugiej strony, może przydać Ci się informacja o ruchach pracowników (lub np. agencji zewnętrznej, z którą współpracujesz). Pamiętaj, żeby nigdy nie łączyć tych dwóch źródeł ruchu, dlatego utwórz osobny filtr w GA.

Nazwa filtra: Ruch pracowników

Typ filtra: Niestandardowy » Uwzględnij » Adres IP » Wzorzec filtra (na screenie przykład)

Ruch pracowników filtr

Filtr nazwy hosta

Jeśli chcesz wyeliminować boty z domen kierujących do Twojej witryny, stwórz odpowiedni filtr. Pozwoli Ci to na wykluczenie ruchów spamerskich.

Nazwa filtra: Host

Typ filtra: Niestandardowy » Uwzględnij » Nazwa hosta » Wzorzec filtra (na screenie przykład)

Filtr nazwy hosta

Wykluczenie ruchu produkcyjnego

Do ogólnego ruchu zliczany jest także ruch developerski. By go wykluczyć, trzeba ustawić odpowiednie filtry Google Analytics.

Nazwa filtra: Wykluczenie ruchu produkcyjnego

Typ filtra: Niestandardowy » Wyklucz » Nazwa hosta » Wzorzec filtra (na screenie przykład)

Wykluczenie ruchu deweloperskiego

URL małą literą (URI)

Korzystanie z filtrów w Google Analytics jest na tyle przydatne, że może nawet pomóc w sczytywaniu adresów URL zapisanymi dużymi literami. Filtr ten przekonwertuje je na małe i w efekcie zliczy do ruchu.

W analityce możesz spotkać się z określeniem URI. Jest to wskazanie dokładnego miejsca, gdzie znajduje się zasób strony.

Nazwa filtra: URL małą literą

Typ filtra: Niestandardowy » Małe litery » Pole filtra: Identyfikator URI żądania

URI w Google Analytics

Ruch z kampanii

Jeśli prowadzisz płatną kampanię, filtry w GA pozwolą Ci na zliczenie pozyskanego ruchu. W tym celu należy skorzystać z filtra niestandardowego.

Nazwa filtra: Ruch z kampanii

Typ filtra: Niestandardowy » Uwzględnij » Medium Kampanii » Wzorzec filtra: cpc (czyli koszt kliknięcia w reklamę)

Ruch z kampanii

Wykluczenie ruchu z danego państwa

Jeśli prowadzisz sklep internetowy działający tylko na terenie Polski, możesz nie potrzebować danych o ruchach z innych państw. Jeśli nie chcesz brać pod uwagę np. Anglii, możesz ją łatwo wykluczyć za pomocą filtra.

Nazwa filtra: Wykluczenie ruchu z Anglii

Typ filtra: Niestandardowy » Wyklucz » Kraj » Wzorzec filtra: United Kingdom

Filtr kraju

Uwaga! W przypadku nazw krajów należy stosować nazwę, która pojawia się w całym Google Analytics. Dlatego nie „Wielka Brytania”, a „United Kingdom”.

O czym jeszcze warto pamiętać stosując filtry?

Zarówno dodanie, jak i dostęp do filtrów jest bardzo proste. Jednak przed analizą filtrów, należy mieć na uwadze dwie ważne kwestie.

Filtry nie mają wpływu na dane historyczne

Jeśli ustawiłeś wszystkie niezbędne filtry, musisz wiedzieć, że nie działają one wstecz. Dopiero od momentu dodania, będą wpływały na przyszłe dane. Może to być mylące, ale algorytmy to tylko algorytmy i nie są w stanie wpłynąć na dane, które już znajdują się w systemie. Jest jednak na to jeden sposób. Przy danych historycznych możesz dodać segmenty. Jest to świetna alternatywa dla filtrowania starych danych i częściowo usuniętych.

Segmenty GA

Porównuj, by mieć pełne dane

Przy większych ilościach danych, łatwo o pomyłkę. Dlatego należy maksymalnie się skupić i zminimalizować ryzyko popełnienia błędu analitycznego. Jak w tym wypadku właściwie posłużyć się filtrami w Google Analytics? W tym celu polecamy użyć poprzednio stworzonych widoków: głównego i niefiltrowanego. Pamiętaj, że warto mieć punkt odniesienia.

Podsumowanie

Każdy, kto prowadzi działalność w internecie, powinien zwrócić uwagę na filtry w GA. Filtrowanie (wykluczenie czy uwzględnienie pewnych danych) z pewnością pomoże w jeszcze lepszym zarządzaniu przedsiębiorstwem. Jeśli jednak nie do końca wiesz, jakich filtrów użyć, umów się na audyt SEO. Nasi specjaliści krytycznym okiem wybiorą najważniejsze parametry, żebyś w przyszłości miał jak najbardziej rzetelne dane.

Chcesz zajmować najwyższe pozycje w wyszukiwarce?
Skontaktuj się z nami!
Oceń artykuł:
0.0