Alerty niestandardowe w Google Analytics. Poradnik z przykładami

Analizowanie danych ze swojej witryny, a już zwłaszcza ze sklepu internetowego, to podstawa, by wiedzieć, jak właściwie prowadzić swój biznes i reagować na wszelkie wahania. Pomóc w tym może Google Analytics i alerty niestandardowe. Czym są i jak je prawidłowo stworzyć? Zapraszamy do lektury!

Przykłady alertów niestandardowych

Czym są alerty niestandardowe w Google Analytics?

Alerty niestandardowe to rodzaj raportu tworzony w Google Analytics, który pozwala m.in. na analizowanie wahań i anomalii w obrębie witryny. Charakterystyczne dla tego rodzaju raportów jest samodzielne ustawienie najważniejszych elementów, ściśle dopasowanych do działalności. Ich celem jest pomoc w zaawansowanych analizach.

W raportach ustawia się progi, po przekroczeniu których GA poinformuje Cię, wysyłając e-mail. Dzięki alertom niestandardowym nie musisz śledzić Google Analytics 24h/7, bo o wszystkich nagłych i nietypowych zmianach dowiesz się niezwłocznie przez wiadomość.

Nie można mylić alertów niestandardowych z raportami niestandardowymi – to dwa inne raporty Google Analytics. Alerty służą pogłębieniu segmentacji i metryk.

Jak alerty niestandardowe mogą Ci pomóc?

Alerty niestandardowe przydają się w wielu sytuacjach i z pewnością uratowały niejedną osobę przed dużymi stratami. Co możesz mierzyć za pomocą tego raportu? Spójrz na przykłady:

  1. Błędy strony 404

    Pozwalają dowiedzieć się o problemach w obrębie witryny, które mogą zwiększać współczynnik odrzuceń, powodować obniżenie pozycji, a nawet blokować użytkownikom możliwość dokonania transakcji.

  2. Spadek liczby odwiedzających

    Dzięki ustawieniu tego alertu dowiesz się, kiedy Twoja strona przekroczy minimalny dopuszczalny próg sesji. Da Ci to sygnał, że być może masz problem z ustawioną kampanią albo pojawiły się błędy techniczne na stronie.

  3. Niezrealizowane transakcje

    Ten alert niestandardowy powiadomi Cię, gdy przez określony czas użytkownicy nie dokonają transakcji. Przy ustawieniach musisz zastanowić się, jak często dochodzi do sprzedaży w Twoim sklepie. To ważne, by dopasować powiadomienia do częstotliwości zakupów. W końcu niepotrzebnie GA wyśle Ci powiadomienie, jeśli założysz, że transakcje powinny być realizowane codziennie, choć wiesz, że zdarza się to rzadziej – wówczas lepiej ustaw okres: tydzień.

  4. Przychody

    Alerty niestandardowe nie muszą dotyczyć jedynie złych informacji! Możesz ustawić alert, który poinformuje Cię o wzroście sprzedaży w sklepie.

  5. Współczynnik konwersji

    Jeśli chcesz mierzyć konkretne działania wykonane przez użytkownika, ustawienie tego raportu pomoże Ci w ich kontrolowaniu. Musisz jednak pamiętać, by określić cel, który ma zliczyć GA, np. zapisanie się do newslettera.

Jak utworzyć alert niestandardowy?

Tworzenie alertu jest bardzo proste. Mając konto Google Analytics, wejdź w Dostosowanie » Alerty niestandardowe » Zarządzaj alertami niestandardowymi » Nowy alert.

Tworzenie alerty niestandardowego
Dodanie alertu niestandardowego

Pola do wypełnienia w alercie niestandardowym to następująco:

  • nazwa alertu (zatytułuj raport tak, żebyś był pewien, czego dotyczy);
  • zastosuj dla (wybierz ten element, gdy chcesz zastosować ten sam alert dla wielu stron, jeśli takie posiadasz);
  • okres (czas, który ma analizować GA);
  • dotyczy (oznacz, w jakich obszarach Google ma zliczać dane);
  • ostrzegaj mnie, kiedy (w zależności od rodzaju raportu wybierz odpowiedni element, np. jeśli chcesz, by GA informował Cię o spadku współczynnika konwersji, wybierz ecommerce » współczynnik konwersji e-commerce);
  • warunek (określ warunek, czyli próg, po wybraniu którego Google Analytics będzie powiadamiał Cię o nieprawidłowościach w witrynie);
  • wartość (znając dane na temat swojej strony, wpisz wartość, która ma być punktem odniesienia).

Dodatkowo warto zaznaczyć Wyślij mi e-maila po uruchomieniu tego alertu. Uwzględnij także np. osobę odpowiedzialną za analizowanie danych z GA. W tym celu wystarczy wpisać jej adres e-mail.

Dla przykładu stworzymy alert informujący o spadku ruchu do 0. Zgodnie z powyższymi danymi, tak będzie wyglądał poprawny raport:

Alert o braku ruchu na stronie

Jak wykorzystać niestandardowe alerty w praktyce?

Przy tworzeniu własnych raportów, zastanów się, jakie najważniejsze elementy chcesz analizować, np. spadki współczynnika konwersji, spadki kliknięć w Google Ads, wzrost współczynnika odrzuceń. Na początek wybierz kilka podstawowych. Podpowiemy Ci, jak je zrobić.

Wzrost współczynnika odrzuceń (bounce rate)

Jeśli chcesz porównać, ile procent użytkowników wchodząc na stronę, nie podejmuje żadnych działań, zrób raport dotyczący bouce rate.

Bounce rate

Wzrost liczby stron z błędem 404

Możesz się z tym spotkać zwłaszcza prowadząc własny e-commerce. Jeśli usuniesz produkt ze swojej strony, ale dalej będzie widoczny po wpisaniu w wyszukiwarkę, użytkownik klikający link otrzyma informacje o błędzie 404. By uniknąć takich sytuacji, stwórz następujący alert.

Strony z błędem 404

Spadek trwania sesji

Tego rodzaju niestandardowy alert będzie odpowiedni, jeśli chcesz sprawdzić, jak zmienia się średni czas przebywania użytkownika na stronie. Pomoże Ci to w analizowaniu, co skłania odbiorcę do szybkiego opuszczania strony.

Alert o spadku trwania sesji

Spadek współczynnika e-commerce

Taki alert będzie konieczny, jeśli realizujesz pozycjonowanie e-commerce. Dzięki niemu dowiesz się, jak zmienia się odsetek użytkowników, którzy weszli na Twoją stronę i kupili produkt.

Spadek w e-commerce

Spadek konwersji celu

Ten alert pomoże Ci w zrozumieniu, jak użytkownicy dokonują konwersji wg określonego celu. Jeśli nie wykonują danego założenia – Google Analytics powiadomi Cię o tym, standardowo wysyłając maila.

Alert o spadku konwersji celu

Spadek ruchu organicznego

Spadek ruchu w organicznych wyszukiwaniach może być sporym problemem przy pozycjonowaniu sklepu. Powrót na właściwą pozycję może nie być taki łatwy do osiągnięcia. Warto wówczas zasięgnąć pomocy specjalistów i umówić się na konsultacje marketingowe.

Alert o zmniejszeniu ruchu organicznego

Spadek sesji na stronie

Alert ten pozwoli sprawdzić, jak z miesiąca na miesiąc wyglądają sesje na stronie.

Alert o spadku sesji na stronie

Wzrost kosztów reklam

Jeśli prowadzisz kampanie Google Ads, na pewno masz świadomość, że ich koszty mogą wzrosnąć. By nie przekroczyć zakładanego budżetu, ustaw alert niestandardowy, który powiadomi Cię, gdy cena reklam będzie wyższa niż zakładałeś.

Alert o wzroście kosztów w GA

Spadek liczby kliknięć reklam

Jeśli masz ustawioną kampanię Google Ads, ten rodzaj alertu będzie niezbędny, żeby sprawdzić, jaką popularnością się cieszy.

Spadek kliknięć w reklamy w GA

Wzrost przychodów z kampanii na Facebooku

Tak jak wspominaliśmy wcześniej, alerty niestandardowe służą nie tylko informowaniu o złych rzeczach. Można stworzyć raport informujący o wzroście przychodów.

Mierzenie wzrostu przychodów na Facebooku

Podsumowanie - dlaczego warto korzystać z alertów niestandardowych?

Ustawienie dopasowanych do działalności alertów niestandardowych pozwala na ciągłą kontrolę witryny i w razie potrzeb – szybkie zareagowanie na niepokojące informacje. Jeśli prowadzisz firmę, np. e-commerce, tego rodzaju raporty pomogą Ci w analizie zachowań Twoich użytkowników. Dzięki temu nie będziesz wprowadzał zmian jedynie intuicyjnie, a na podstawie twardych danych.

Chcesz, by Twoją stroną zajęli się specjaliści?
Umów się na audyt SEO
Oceń artykuł:
5.0
Ocena: 5 Liczba głosów: 1