Pozycjonowanie w branży kosmetycznej. Beauty SEO

blog-banner-bee

Branża kosmetyczna od lat się rozwija, a co się z tym wiąże - przybywa kolejnych konkurentów. Sprawdź, co zrobić, by wybić się na ich tle, poprawić wyniki firmy i zdobyć nowych partnerów do współpracy.

Pozycjonowanie firmy kosmetycznej

Reklama firmy kosmetycznej - jaki jest najlepszy sposób?

Rosnące wymagania klientów wymuszają na branży beauty nieustanny rozwój i dostarczanie produktów najwyższej jakości. Oprócz tego standardem są już eko opakowania, szybka dostawa i możliwość personalizacji. Dodatkowo dobrze, by produkty miały certyfikaty ISO, krótkie składy i filtry SPF. To wszystko oczywiście powinno iść w parze z dobrym designem i przystępną ceną. Odpowiedzenie na tak wygórowane oczekiwania wymaga od przedsiębiorców wielu poświęceń i inwestycji. Gdzie w tym wszystkim miejsce na promocję i reklamę produktów? Chcąc być najlepszym producentem kosmetyków, rozpoznawalność jest kluczowa. Oczywiście można postawić na „pocztę pantoflową”, ale każdy, kto jest obyty z biznesem wie, że to nie wystarczy. W jaką więc formę reklamy inwestować, by nie przepalić budżetu? Zdecydowanie w marketing online, a konkretniej - w pozycjonowanie stron.

E-marketing dla firmy kosmetycznej - dlaczego warto postawić na SEO?

Pozycjonowanie, czyli SEO (Search Engine Optimization), to działania prowadzone wewnątrz witryny i na zewnątrz, w przestrzeni internetowej. Specjaliści zajmują się optymalizacją strony, w tym czysto technicznymi elementami - meta tagami, obsługą błędów 404, oznaczeniem danych strukturalnych, komendami w pliku robots.txt, sitemapami i wiele więcej. Działania zewnętrzne (tzw. off-site) obejmują m.in. pozyskiwanie linków, a przez to budowanie autorytetu domeny. Równolegle z SEO warto dołączyć content, czyli tworzenie wartościowych treści (wpisów, e-booków, webinarów itd.), których obecnie brakuje w marketingu dla branż kosmetycznych.

Po co to wszystko? Cel jest prosty - dotarcie do jak największego grona odbiorców (salonów kosmetycznych, sklepów zajmujących się dystrybucją kosmetyków, centrów szkoleniowych, klientów indywidualnych). W końcu szacuje się, że w Polsce z internetu korzysta 28 mln użytkowników. Nie ma więc lepszego miejsca niż sieć na znalezienie swojej grupy docelowej i trafienie do niej z ofertą.

Z dalszej części artykułu dowiesz się więcej o korzyściach wynikających z pozycjonowania firmy kosmetycznej, a także jak tworzyć treści przydatne dla klientów i wybrać najlepszą agencję SEO, która wzniesie Twoją stronę na szczyt Google. Podzieliliśmy się też naszym case study ze współpracy z firmą z branży beauty. Gotowy? Zaczynajmy!

SEO jako reklama sklepu kosmetycznego - korzyści

Dla wielu osób jedną z pierwszych myśli, jeśli chodzi o reklamę firmy kosmetycznej w internecie, jest prowadzenie social mediów, a zwłaszcza firmowego Facebooka. Tymczasem sposobów na zwiększenie rozpoznawalności swojej marki jest wiele więcej. Świetną opcją jest SEO. Dla branży beauty, a już zwłaszcza producentów kosmetyków, sieć jest najatrakcyjniejszą formą promocji i pozyskiwania klientów. Zobacz, jakie korzyści daje pozycjonowanie:

Dlaczego warto pozycjonować firmę kosmetyczną?
  1. Pozyskiwanie klientów. Znalezienie klientów, którzy Ci zaufają, jest prawdopodobnie najtrudniejszym zadaniem każdego przedsiębiorcy. Dzięki skutecznemu pozycjonowaniu Twoja strona znajdzie się na najwyższych pozycjach w Google. To właśnie w te witryny najczęściej klikają użytkownicy. Badania pokazują, że współczynnik klikalności pierwszego wyniku wyszukiwania wynosi prawie 40%!
  2. Budowanie pozycji lidera. Firmy, które zajmują topowe pozycje w Google, często zalicza się do liderów w danej branży. To właśnie te marki wiedzą, jak ważne jest SEO dla branży beauty i poświęcają środki oraz czas na optymalizowanie swoich działań w internecie.
  3. Budowanie sieci kontaktów i partnerów biznesowych. Kto nie chciałby współpracować z liderem w branży? :) Możliwość pochwalenia się produktami od topowej marki jest dla salonów wyróżnikiem i udowodnieniem jakości usług. Dzięki wysokiej pozycji w Google będzie Ci łatwiej pozyskiwać potencjalnych klientów, którzy nieraz zobaczą nazwę Twojej firmy w wyszukiwarce.
  4. Wzmacnianie świadomości marki. Wzrok internauty wędruje zazwyczaj na pierwsze pozycje w Google. Jeśli zastanie tam Twoją stronę, choćby nieświadomie zapamięta ją, a w najlepszym przypadku - kliknie i złoży zamówienie.
  5. Wyprzedzenie konkurencji. Wiele firm kosmetycznych stawia na szybkie efekty, korzystając np. z Google Ads. Nie można odmówić tego typu reklamom skuteczności, jednak w momencie, kiedy firma chce zrezygnować z promowania swoich produktów w tym systemie, właściwie zaczyna od zera, bo by móc cieszyć się efektami, musi nieustannie opłacać kampanię. Natomiast SEO to inwestycja długofalowa, której owoce pojawiają się zazwyczaj po kilku miesiącach. By dostać się na szczyt Google, potrzeba nawet roku lub więcej. Jednak gdy ustabilizujesz pozycję, efekty utrzymują się zdecydowanie dłużej. Nie każda firma beauty jest gotowa na taki krok, dlatego decydując się na pozycjonowanie, możesz szybko wyprzedzić konkurencję.
  6. Zwiększenie przychodów firmy. Większa widoczność w wyszukiwarce to większa konwersja. Jeśli oferujesz świetnej jakości produkty, szybką przesyłkę, a do tego masz dobrze działającą stronę, zwiększasz prawdopodobieństwo, że użytkownicy chętnie podejmą z Tobą współpracę.
  7. Budowanie autorytetu domeny. Ten element nie ma bezpośredniego wpływu na zainteresowanie Twoimi produktami. Ma za to ogromne znaczenie ogólnie w kontekście marketingu internetowego dla kosmetyków. Specjaliści budują autorytet Twojej domeny, żeby pokazać Google, że Twoja witryna jest wartościowa, bezpieczna dla użytkowników i warta wyróżnienia. Działania SEO spowodują, że Google doceni stronę i będzie ją promował. Dzięki temu pozyskasz nowych klientów.
Zobacz nasze case study dla klienta z branży beauty
Sprawdzam!

Audyt SEO dla kosmetyków - najważniejszy element na start

Decydując się na pozycjonowanie stron, dobra agencja SEO na początku wykona audyt strony, czyli oceni wartość i jakość:

  • ruchu i widoczności,
  • profilu linków domeny,
  • technicznego działania strony,
  • SXO (połączenie SEO i User Experience),
  • content marketingu.

To oznacza, że tuż po podjęciu współpracy specjaliści dokładnie sprawdzą każdy element, który ma wpływ na pozycję w Google.

Audyt wykonuje się przy pomocy narzędzi analitycznych (m.in. Google Analytics, Google Search Console, Screaming Frog, Ahrefs, Surfer SEO). Zebrane dane nie mają większej wartości, jeśli nie są przeanalizowane przez specjalistę. Dlatego w naszej agencji analizą wyników zajmuje się ekspert, który dodatkowo opisuje zebrane dane („przetłumacza” je na przystępniejszy język, który rozumieją nawet osoby niezwiązane z branżą SEO :)), szacuje prognozy wzrostu ruchu organicznego, a także tworzy listę priorytetowych elementów do wdrożenia.

Przygotowany dokument jest podstawą przyszłych działań i motorem napędowym do stworzenia strategii SEO, czyli kolejnego kroku, który wykonujemy.

Pozycjonowanie dla branży kosmetycznej - optymalizacja on-site i off-site

Żeby wybić się w Google i pokonać konkurentów z branży kosmetycznej, trzeba podejść do SEO dwutorowo: wewnętrznie (on-site) i zewnętrznie (off-site). Spójrz, na czym polegają oba te działania.

  1. Optymalizacja on-site

    Ten rodzaj optymalizacji obejmuje wszystkie działania wewnątrz witryny, czyli m.in.:

    • dobór fraz kluczowych,
    • tworzenie jakościowego contentu (w tym nagłówków zgodnych z SEO, odpowiednie oznaczenie śródtytułów, dodanie słów kluczowych, uzupełnienie meta title i description),
    • zadbanie o strukturę kategorii w sklepie,
    • przyspieszenie działania witryny i szybkości ładowania,
    • poprawne linkowanie wewnętrzne,
    • UX (User Experience, czyli doświadczenie użytkownika),
    • optymalizację grafik i tekstów alternatywnych.

    Jak widzisz, wiele elementów optymalizacji strony jest czysto techniczna. Potrzeba dużej wiedzy i wsparcia renomowanych narzędzi, by poprawić jakość witryny, a nie jej zaszkodzić. Pierwszym najważniejszym elementem pozycjonowania on-site jest odpowiedzenie sobie na pytanie: na jakie frazy chcę wypłynąć ze swoją stroną? Czyli co użytkownik musi wpisać w wyszukiwarkę, żeby akurat moja strona pojawiła się jako pierwsza? Takim researchem słów kluczowych zajmują się specjaliści, którzy są w stanie sprawdzić, ile razy dana fraza jest wpisywana przez użytkowników i czy opłaca się kierować na nią swoje działania. Po podjęciu decyzji, należy przygotować treści, czyli teksty wartościowe dla użytkowników i zgodne z wytycznymi przeglądarki.

    Jeśli jesteś producentem kosmetyków, z pewnością na Twojej stronie znajdują się setki produktów. Każdy z nich powinien być przypisany do odpowiedniej kategorii produktowej. By Twój sklep miał jasną strukturę, specjaliści przygotowują tzw. drzewo kategorii, które wspomaga pozycjonowanie Twojej strony.

    Bardzo ważną kwestią w kontekście pozycjonowania witryny jest linkowanie wewnętrzne, czyli stworzenie sieci połączeń między poszczególnymi podstronami w serwisie. Poprawne linkowanie daje sygnał Google, które elementy strony są istotne i powiązane ze sobą. Ustaleniem strategii linkowania wewnętrznego także zajmują się specjaliści.

  2. Optymalizacja off-site

    Wszystko, co wychodzi poza witrynę, nazywa się optymalizacją zewnętrzną. Co zalicza się do działań off-site dla branży beauty?

    • Poszukiwanie najlepszych miejsc do pozyskiwania linków zwrotnych (czyli linków ze stron zewnętrznych kierujących do Twojej),
    • przygotowywanie artykułów sponsorowanych i współpraca z jakościowymi stronami,
    • założenie i optymalizacja Profilu Firmy w Google,
    • tworzenie wizytówek NAP (krótkiego przedstawienia firmy),
    • monitorowanie wzmianek o firmie w internecie.

    Bez działań na zewnątrz witryny, trudno osiągnąć wysokie pozycje w Google. Dla SEO w branży kosmetycznej ma to szczególne znaczenie. Konkurencja złożona z największych marek jest tak duża, że potrzeba naprawdę przemyślanych działań z zakresu linkowania, żeby wybić się na ich tle.

    Profil Firmy w Google jest szczególnie przydatny dla salonów beauty, które chcą wypromować swoją działalność na lokalnym rynku. Zwłaszcza teraz, kiedy ogłoszono zakaz reklamy niektórych zabiegów kosmetycznych, SEO jest świetną alternatywą dla dotychczas wiodącego prym influencer marketingu czy promowania usług w mediach społecznościowych. Założenie Profilu pomoże przyciągnąć klientów z danej miejscowości, a pozytywne oceny, które mogą dodawać klienci, jeszcze bardziej zachęci do skorzystania z usług.

Reklama firmy kosmetycznej

Content marketing dla firmy kosmetycznej

Prawdopodobnie nie ma branży, w której content byłby zbędny. To element ściśle związany z SEO, który musi zawierać każda strategia pozycjonowania strony. Za content w naszej firmie odpowiada osobny dział, który we współpracy ze specjalistami SEO przygotowuje treści. Zobacz, czym powinien wyróżniać się jakościowy content:

  • nastawieniem na rozwiązanie problemu użytkownika;
  • prostym, poprawnym językiem;
  • spójną identyfikacją wizualną (np. jednym szablonem grafik).

Na jakie formy content marketingu powinieneś zwrócić uwagę, chcąc wybić się w branży beauty?

Blog

Blog jest jednym z najczęściej wybieranych miejsc do publikacji contentu. I dobrze! To tutaj można wyczerpująco rozwiązywać zagwozdki użytkowników i odpowiadać na ich wątpliwości. Blog wspomaga SEO, przyczynia się do zwiększenia ruchu w witrynie, a także pokazuje Cię w roli eksperta i wpływa na budowanie wizerunku Twojej marki.

Tematów, które można poruszać na blogu w branży kosmetycznej, są dziesiątki. Kluczem do uzyskania dobrej pozycji w wyszukiwarce nie jest jedynie wysokiej jakości treść, ale także dobór fraz kluczowych i ich nasycenie, struktura nagłówków, dodanie grafik i zadbanie o ich wielkość oraz wagę. Informacje do samej tematyki tekstów warto czerpać z narzędzi. Popatrz dla przykładu, o czym możesz pisać na blogu w branży manicure:

Przykładowe tematy na blog dla branży manicure

Przykładowe frazy z zakresu manicure wpisywane przez użytkowników

E-book

Jeśli czujesz, że w danym temacie jesteś prawdziwym ekspertem i chcesz podzielić się swoją wiedzą, stworzenie e-booka będzie świetnym pomysłem! We współpracy z naszym działem contentu pomożemy Ci popracować nad treścią, a także wypromowaniem materiału na swojej stronie i w całej przestrzeni internetowej.

E-book w branży kosmetycznej

Przykład e-booka stworzonego przez założycielkę marki lakierów hybrydowych i właścicielkę salonu kosmetycznego (źródło)

Wideo

Materiały wideo przed i po wykonaniu makijażu, krótki film, jak poprawnie nałożyć bazę żelową na paznokieć, filmik, jak krok po kroku zrobić trwałe loki? Takiego rodzaju wideo jest aktualnie jedną z lepszych form contentu! Za pomocą krótkich, ale treściwych filmików możesz pokazać swoje produkty w użyciu i w ten sposób przekonać firmy do skorzystania z Twojej oferty. Dodatkowo promujesz i budujesz świadomość swojej marki.

Wideo jako forma e-marketingu

Przykład dziesięciominutowego tutorialu, jak nakładać żel i piłować paznokcie (źródło)

Dodatkowe formy marketingu dla branży kosmetycznej

SEO nie jest jedynym sposobem na reklamę firmy kosmetycznej. Zobacz porównanie z innymi popularnymi formami:

  Pozycjonowanie Google Ads Facebook/Instagram Ads Media społecznościowe*
Forma rozliczenia W przypadku naszej agencji - abonamentowa Za kliknięcie + opłata dla agencji Za kliknięcie, za wyświetlenie + opłata dla agencji Najczęściej abonamentowa
Miejsce promocji Wyszukiwarka Wyszukiwarka, YouTube, Gmail, sieć reklamowa, strony partnerów Facebook, Instagram, Messenger Feed, relacje
Możliwość targetowania konkretnych fraz Tak Tak Nie Nie
Możliwość zlecenia agencji Tak Tak Tak Tak
Pierwsze efekty Po kilku miesiącach rzetelnej pracy Natychmiast Natychmiast Po kilku miesiącach rzetelnej pracy
Trwałość efektów Długotrwała Krótkotrwała (na czas trwania kampanii) Krótkotrwała (na czas trwania kampanii) Zależna od regularności działań
Przykładowe mierniki efektów Widoczność w TOP 3 i TOP 10, ruch organiczny, liczba konwersji Kliknięcia, liczba konwersji, koszt konwersji Kliknięcia, wyświetlenia strony docelowej, aktywność pod postem, zakup w witrynie Zasięg, aktywność pod postem, liczba obserwujących na profilu
Cel, który realizuje Wzrost widoczności, wzrost ruchu organicznego, wzrost sprzedaży z kanału organicznego, wzrost świadomości marki Wzrost sprzedaży z kanału płatnego, wzrost świadomości marki Wzrost sprzedaży z kanału social, wzrost świadomości marki Wzrost świadomości marki, budowa zasięgów, wzrost sprzedaży z kanału social

*przy założeniu, że działania są prowadzone regularnie i jakościowo

Jak wybrać agencję SEO do marketingu firmy kosmetycznej?

Wybór agencji SEO, której powierzy się stronę, na pewno nie jest łatwy. Jak spośród tak dużej liczby firm wybrać tą najlepszą? Oto kilka elementów, na które powinieneś zwrócić uwagę:

  • Portfolio i referencje. Sprawdź, z kim współpracuje lub współpracowała firma. Zobacz, czy otrzymała pozytywne referencje. Jeśli agencja ma zakładkę z case studies, sprawdź efekty ich działań dla klientów.
  • Sposób prowadzenia spotkania. Zwróć uwagę, czy osoba, z którą masz pierwszy kontakt, posiada stosowną wiedzę o SEO i czy potrafi odpowiedzieć na każde Twoje pytanie. Czy rozmówca ma z góry zaplanowany harmonogram spotkania? Czy dał Ci przestrzeń do dialogu?
  • Jakość wykonanego audytu. Czy plik wygląda profesjonalnie? Czy zawiera wszystkie elementy, o których pisaliśmy wcześniej? Czy jest napisany skomplikowanym, branżowym językiem, którego nie rozumiesz, czy może jednak specjalista objaśnił trudne pojęcia?
  • Ścieżka współpracy. Jeśli nie zostanie Ci przedstawiona na pierwszym spotkaniu, zapytaj, jak wygląda? Zwróć uwagę, czy ścieżka ma logiczną ciągłość i każdy element wynika z drugiego.

Jakie pytania warto zadać agencji SEO na start?

  • Jaka jest forma rozliczenia za współpracę?
  • Jak raportowane są działania agencji?
  • Kto będzie opiekował się moją stroną?
  • Czy agencja ma doświadczenie w podobnej branży?

W przypadku naszej agencji:

  1. Portfolio oraz nazwy marek, z którymi współpracujemy znajdują się tutaj. Naszymi klientami są/byli m.in. Sanplast, FAKRO, Meringer, firma kosmetyczna specjalizująca się w lakierach hybrydowych - Reforma.
  2. Pierwsze spotkanie prowadzi koordynator projektów wraz ze specjalistą SEO, który na co dzień będzie pracować nad pozycjonowaniem strony i jednocześnie będzie jej opiekunem. Podczas spotkania ustalane są m.in. zasady współpracy, kanały komunikacji, a także kluczowe cele, które chcemy wspólnie osiągnąć w najbliższych miesiącach.
  3. Stworzeniem audytu zajmuje się opiekun Twojej strony. Robi to dwutorowo: przy pomocy narzędzi analitycznych oraz ręcznie. Doskonale zdajemy sobie sprawę, że niektóre terminy SEO mogą być skomplikowane, dlatego wszystko jasno wyjaśniamy. W efekcie otrzymasz kilkadziesiąt stron analizy Twojego serwisu, ze wskazaniem kluczowych elementów do optymalizacji.
  4. Ścieżka współpracy z nami zawsze wygląda tak samo: najpierw wykonujemy audyt, następnie kontaktujemy się z Tobą w celu omówienia wniosków i przedstawiamy strategię działania. Kolejnym krokiem są wdrożenia, które trwają właściwie przez cały okres naszej współpracy oraz analiza efektów działań.
  5. Rozliczamy się na zasadzie comiesięcznego abonamentu, który ustalamy po wykonaniu wstępnej analizy serwisu. Klienci uznają taką formę rozliczenia za najbardziej transparentną i trzymamy się jej od początku istnienia naszej firmy.
  6. Podsumowanie naszej dotychczasowej pracy otrzymujesz w formie raportu, wysyłanego co miesiąc na ustalone kanały komunikacji. Podsumowujemy w nim wykonane analizy, optymalizacje techniczne, content oraz link building.
  7. Twoją stroną opiekuje się ekspert SEO i to z nim masz bezpośredni kontakt. W realizowaniu działań pomaga mu koordynator projektów, zespół SEO oraz specjaliści contentu.
  8. Współpracowaliśmy z klientem z branży beauty. W zakres współpracy wchodziło nie tylko pozycjonowanie strony, ale także migracja całego serwisu na nową wersję oprogramowania. Dzięki naszym specjalistom, posiadającym także wysokie umiejętności programistyczne, udało nam się zrealizować ten cel w 100%. Efektem naszej pracy był także wzrost w ruchu organicznym o 141% i poprawienie autorytetu domeny (z 18 do 25).

Pozycjonowanie w branży beauty - podsumowanie

Chcąc zaistnieć w internecie, potrzeba wielu działań na różnej płaszczyźnie. Opłacalną i coraz częściej wykorzystywaną formą reklamy w sieci jest pozycjonowanie stron. Nie da się ukryć, że branża kosmetyczna ma ogromny potencjał, a z pomocą właściwej agencji uzyskanie wysokich pozycji będzie o wiele szybsze. Prześcignięcie konkurencji, poprawienie sprzedaży, podjęcie współpracy z salonami beauty - to tylko niektóre z plusów SEO. Jeśli chcesz niezobowiązująco sprawdzić, co możemy dla Ciebie zrobić, skontaktuj się z nami.

Udostępnij artykuł:
Sprawdź potencjał swojej witryny
Odezwij się do nas!
Oceń artykuł:
4.9
Ocena: 4.9 Liczba głosów: 7