Blog w sklepie internetowym, czyli duet idealny

blog-banner-bee

Blog w sklepie internetowym to dobre rozwiązanie, aby zwiększyć sprzedaż i dotrzeć do nowych klientów. Należy wykorzystać potencjał tego narzędzia, ponieważ jest w stanie przynieść więcej długofalowych korzyści niż chociażby płatne reklamy. Poznaj więcej powodów, dla których warto założyć bloga.

Blog w sklepie internetowym - dlaczego warto?

Firmowy blog dla sklepu internetowego

Jeżeli ktoś nie wierzy w sens prowadzenia bloga dla sklepu internetowego, po zapoznaniu się ze statystykami powinien zmienić zdanie. Jak pokazują badania serwisu shift4shop.com, 50% czytających blogi to również klienci online, natomiast aż 61% osób w USA w trakcie zakupów w sieci kieruje się internetowymi rekomendacjami produktów. Co szósty klient bardziej ufa e-commercom, które zamieszczają unikalne wpisy na blogu. 47% kupujących w Internecie czyta od 3 do 5 artykułów, zanim zaufa sklepowi internetowemu. Z kolei badania przeprowadzone w Wielkiej Brytanii przez firmę Dynata wskazują, że 84% kupujących nabywało produkty na podstawie tego, co zostało opisane na blogu. Z kolei 1 osoba na 4 kupowała każdego miesiąca jakiś artykuł na podstawie treści zamieszczonych w sekcji blogowej. Raport branżowy Content Marketing Institute wskazuje natomiast, że wśród najważniejszych celów content marketingu w B2C – czyli w tym również prowadzenia bloga firmowego – jest budowanie świadomości marki, na drugim miejscu znajduje się budowanie zaufania, a podium zamyka edukowanie klientów.

Firmowy blog dla sklepu interentowego - statystyki

źródło: Content Marketing Institute

Badania na polskim gruncie wykonane przez firmę Senuto wskazują natomiast, że ponad 50% najlepiej widocznych sklepów internetowych regularnie publikuje wpisy na swoich blogach. Siłę content marketingu potwierdza fakt, że aż 25% artykułów publikowanych w sklepach online generuje ponad 100 wizyt miesięcznie, a prawie 6% więcej niż 1000 wizyt.

Dlaczego warto prowadzić blog w sklepie internetowym?

Prowadzenie bloga to szereg korzyści dla sklepu internetowego. Oto najważniejsze z nich.

  1. SEO

    Blogowanie to jeden ze skuteczniejszych sposobów na zwiększenie ilości treści na stronie internetowej. Algorytmy Google doceniają takie działanie. W efekcie użytkownicy mają większą szansę trafić na Twoją stronę z organicznych wyników wyszukiwania. Wpisy powinny być jednak zoptymalizowane pod wyszukiwarki – zawierać słowa kluczowe, linkowanie wewnętrzne oraz wyczerpywać tzw. topical authority. Udostępnianie artykułów w sieci tworzy natomiast linki zwrotne, które są równie ważne w procesie pozycjonowania.

  2. Większy ruch

    Faktem jest, że pisanie bloga zwiększa ruch w witrynie. Według serwisu HubSpot strony internetowe z blogami mają ponad cztery razy więcej zaindeksowanych podstron niż witryny bez blogów. Oznacza to większe szanse na pojawienie się w rankingach wyszukiwarek. Docelowo ruch z czytelników powinien przekształcić się w leady, a finalnie w sprzedaż.

  3. Wzrost współczynnika konwersji

    Blog w sklepie internetowym oprócz zwiększenia ruchu jest w stanie poprawić konwersję, ponieważ dzięki artykułom e-commerce budzi większe zaufanie wśród kupujących online. Mają oni większą pewność co do asortymentu podczas dokonywania zakupów.

  4. Efektywny e-commerce

    Jeżeli masz wątpliwości, czy blogowanie jest dobre dla sklepu internetowego, wystarczy przywołać przykład Shopify, który sprzedaje swoją platformę tysiącom firm na całym świecie. Dzięki dobrze opracowanej strategii content marketingu serwis zwiększył liczbę klientów opłacających abonament o 55%. Było to możliwe za sprawą umieszczania sprzedażowych słów kluczowych w treści. Dlatego dzisiaj Shopify jest na pierwszym miejscu w Google na popularną frazę dropshipping.

    Skuteczne prowadzenie bloga
  5. Budowanie wizerunku eksperta

    Blog internetowy to również dobre narzędzie, by budować wizerunek eksperta. W artykułach można zamieścić wskazówki i porady, których poszukują użytkownicy. Poradniki, instrukcje, samouczki to coś, co jest chętnie wyszukiwane przez odbiorców i wpisywane przez nich w wyszukiwarkę, np. „jak nosić białe spodnie”, „jak wybrać odkurzacz bezprzewodowy” czy „jak samemu złożyć rower”. Użytkownik w ten sposób może pozyskać cenną praktyczną wiedzę, a marka prezentuje się jako ekspert w swojej dziedzinie. Aby znaleźć inspiracje na tego typu artykuły można sprawdzić zapytania wyświetlające się w Google Search Console, w Google Trends, AnswerThePublic, a to tylko przykłady darmowych narzędzi.

  6. Budowanie lojalności wobec marki

    Nawet najlepsze produkty nie będą w stanie budować lojalności marki, jeśli nie zadbasz o wzrost liczby stałych klientów. Właśnie blog może odegrać w tym zakresie kluczową rolę. W tym celu warto połączyć treści edukacyjne i informacyjne z tymi, które mają zabarwienie humorystyczne. Wszystko jednak w odpowiednich proporcjach, tak aby klient zaczął kojarzyć markę jako tę, która dostarcza unikalny content i w ramach lojalności zechce w Twoim sklepie zrobić kolejne zakupy. Dopiero gdy blogi zdobywają potencjalnych klientów, sprzedaż staje się czymś nieuniknionym.

  7. Angażowanie klientów

    Blog to również dobry sposób na angażowanie klientów. Na przykład, gdy sprzedajesz suplementy wspomagające odchudzanie, możesz dzielić się efektami metamorfoz – podobnie w przypadku sprzedaży kosmetyków czy ubrań. Nic tak nie zachęca do zakupów jak prawdziwe historie, autentyczne zdjęcia czy filmy. Aby angażować klientów, warto również tworzyć filmy wideo, które pokażą, jak samodzielnie złożyć produkt, jak go stosować itp. Tak naprawdę wiele zależy od branży, więc czasem trzeba wykazać się kreatywnością. Na przykład w sklepie zoologicznym online można wzbogacać treści filmami czy zdjęciami zwierzaków korzystających z zakupionego przez swoich właścicieli asortymentu.

  8. Viralowe treści

    Artykuły na Twoim blogu mają również szansę stać się wpisem viralowym, czyli rozpowszechnianym przez użytkowników w bardzo szybkim tempie. Takie działanie pozwala dotrzeć do nowych odbiorców. Viralowe treści są zwykle częścią real time marketingu i stanowią odpowiedź na bieżące wydarzenia. Warto więc trzymać rękę na pulsie i reagować na bieżąco.

  9. Promocja w mediach społecznościowych

    Media społecznościowe to dobre uzupełnienie skuteczności bloga. Każdy wpis może być boostowany na Facebooku czy LinkedInie. To również gotowy pomysł na post, więc nie wymaga zbyt dużych nakładów pracy i czasu. Dlatego warto uwzględnić promocję artykułów podczas przygotowywania content plannera do mediów społecznościowych. Warto również pamiętać o tym, by na stronie Twojego sklepu nie zabrakło widżetów kierujących do sociali.

  10. Długofalowa inwestycja

    Inwestycja w blog nie jest jednorazowa, a jej efekty widoczne są dopiero po jakimś czasie. Potrzeba ok. 6-9 miesięcy, aby wpis „wypłynął” w Google. Dlatego nie należy oczekiwać, że koszty bloga zwrócą się po miesiącu czy nawet po roku, a wpis następnego dnia po opublikowaniu pojawi się w TOP10. Jego prawdziwe życie zaczyna się najczęściej wiele miesięcy po dacie publikacji. Nawet jeśli statystyki obecnie są mało satysfakcjonujące i oznaczają na przykład tylko 30 wyświetleń i jednego leada z artykułu, to pod wpływem udostępnień w social mediach, organicznych wyszukiwań czy linkowania w newsletterze, ma on cały czas szansę na konwersję. Taki stan może trwać latami, a koszty włożone w rozwój bloga z czasem będą wracać w dwójnasób.

Czego nie robić, prowadząc blog dla e-commerce?

Aby Twój blog w sklepie internetowym był jak najbardziej efektywny, należy również wystrzegać się kilku praktyk, m. in. takich jak:

  • wykorzystywanie bloga jako narzędzia sprzedażowego – należy pamiętać, że blogowanie samo w sobie nie powinno wspierać procesu sprzedaży. Jego zadaniem jest przyciąganie ruchu, zaprezentowanie wizerunku eksperta czy budowanie świadomości marki. A to już pierwszy krok, by użytkownik zechciał zapoznać się z ofertą.
  • pisanie o produktach – agresywna reklama konkretnych produktów na blogu nie jest mile widziana. O produktach należy pisać, odpowiadając na kluczowe pytania klientów, o czym już wspominaliśmy wcześniej, na przykład „jak wymienić żarówkę w samochodzie”, „jak zrobić sok z aronii” itp. Eksponowanie przy tej okazji walorów swoich produktów nie będzie brzmiało wiarygodnie.
  • tworzenie przekazu marketingowego – błędem wielu firm jest sięganie po zbyt wiele haseł sprzedażowych we wpisach. Nie stawiają one na pierwszym miejscu potrzeb odbiorców, ale swoją ofertę. Tymczasem wystarczy rozwiązywać problemy klientów, a oni już sami trafią na Twój asortyment.

Prowadzenie bloga w sklepie internetowym

W prowadzeniu bloga w sklepie internetowym pomocne okaże się wykorzystanie takich form contentu jak:

  • case study – warto pokazać, jak w praktyce Twój produkt pomógł klientom, z jaki problemami borykali się przed jego zakupem i jak poprawił ich sytuację po nabyciu.
  • tutoriale – zademonstrowanie, w jaki sposób Twoje produkty mogą być przydatne, to kolejny pomysł na wartościową treść na blogu. Tutoriale najlepiej, gdy są wykonane w formie wideo. Opatrzone wyczerpującym wyjaśnieniem okażą się skutecznym poradnikiem dla klientów.
  • premiery i zapowiedzi – wyważony artykuł na temat produktu, który nie jest nieprzesycony hasłami sprzedażowymi, będzie dobrym pomysłem, by zaprezentować nowość w asortymencie - z obiektywnym przedstawieniem jej zalet, funkcji czy grupy docelowej.

Pisanie bloga dla sklepu internetowego – podsumowanie

Merytorycznie prowadzony blog to duża szansa dla każdego e-commerce. Klient, który może przed zakupem zapoznać się z artykułem na blogu, jest bardziej pewny swojej decyzji zakupowej, szczególnie jeśli wiążą się z tym spore koszty. Użytkownicy, zanim coś kupią, sprawdzają, upewniają się, weryfikują. Firmowy blog dodatkowo poprawia pozycję sklepu w wynikach wyszukiwania, pozytywnie wpływa na ruch i konwersję. Dlatego warto wykorzystać jego potencjał.

Udostępnij artykuł:
Chcesz zwiększyć efektywność swojego sklepu?
Poprowadzimy Twój blog
Oceń artykuł:
4.9
Ocena: 4.9 Liczba głosów: 7