Jak wybrać agencję SEO? Praktyczne wskazówki

blog-banner-bee

Nie pozyskujesz ruchu z wyszukiwarki? Twoje produkty się nie sprzedają? To być może dobry moment, by zatrudnić agencję SEO, która poprawi widoczność Twojego biznesu w sieci. Przygotowaliśmy dla Ciebie krótki poradnik, z którego dowiesz się, na co zwrócić uwagę, wybierając agencję od pozycjonowania stron, tak abyś był zadowolony ze współpracy i efektów.

Jak wybrać agencję SEO?

Dlaczego powinieneś zatrudnić agencję SEO?

Zmiany w algorytmach, nowe rozwiązania webowe, działania konkurencji sprawiają, że coraz trudniej na własną rękę pozycjonować stronę. A ci, którzy nie robią tego w ogóle, tracą jeszcze więcej. Co zyskasz, powierzając SEO swojej witryny profesjonalnej agencji? Oto najważniejsze korzyści.

Korzyści wynikające z zatrudnienia agencji SEO
  1. Oszczędność czasu

    Pozycjonowanie strony to długotrwały proces, który wymaga czasu m. in. na optymalizację, analizę czy monitoring fraz. Nie zrobisz tego dobrze między jednym a drugim spotkaniem z klientem. Jakość takich działań nigdy nie będzie zadowalająca. Oddając zadania związane z SEO w ręce specjalistów, zyskasz czas na rozwój swojego biznesu, np. pozyskiwanie nowych kontrahentów, ulepszanie oferty czy promocję w social mediach.

  2. Oszczędność budżetu

    Jeżeli masz wątpliwości, czy zatrudnienie agencji SEO może być opłacalne, wystarczy przywołać dane serwisu statista.com. Według ich badań pozycjonowanie przynosi jeden z największych zwrotów z inwestycji, a co trzeci marketer twierdzi wręcz, że ROI w przypadku pozycjonowania jest najwyższe. Biorąc po uwagę koszt zatrudnienia wewnętrznego specjalisty SEO (wraz ze sfinansowaniem odpowiednich narzędzi i programów), może się okazać, że skorzystanie z usług agencji jest po prostu... tańsze lub generuje podobne koszty. Tym bardziej, że za widocznością w Google’u idą także inne korzyści, jak chociażby rozpoznawalność marki czy wzrost lojalności klientów. W ten sposób dzięki SEO możesz zaoszczędzić na innych działaniach marketingowych, na przykład płatnych reklamach.

  3. Fachowa wiedza

    Profesjonalna agencja SEO to zespół doświadczonych specjalistów, którzy pozycjonowali niejedną stronę. Zatem, jeśli do tej pory wydawało Ci się, że znasz się na SEO, to po kontakcie ze specjalistami szybko zmienisz zdanie. Prawdopodobnie sam nigdy nie byłbyś w stanie rozpoznać takich problemów na swojej witrynie jak chociażby błędne indeksowanie czy nałożenie filtra algorytmicznego. Pracownicy agencji SEO dzięki wymianie doświadczeń i zdobytej praktyce są w stanie szybko i sprawnie zdiagnozować błędy i je rozwiązać.

  4. Doświadczenie w każdej branży

    O ile nie sprzedajesz podzespołów do turbin wiatrowych, to profesjonalna agencja SEO ma doświadczenie w pozycjonowaniu niemal każdego typu biznesu. Praca z różnymi klientami z wielu branż sprawia, że agencji łatwiej stworzyć efektywną strategię, która połączy Twoje oczekiwania z realnymi możliwościami SEO. Dzięki działaniom i zdobytym na innych witrynach wnioskom agencja jest w stanie przewidzieć, co sprawdzi się u Ciebie najlepiej, a na co lepiej nie tracić czasu. Wie też, jaka strategia będzie skuteczniejsza dla klienta B2B, a jaka dla B2C. Zoptymalizuje również działania w zależności od etapu lejka sprzedażowego, na którym Ci zależy.

  5. Śledzenie trendów

    Pozycjonowanie wiąże się z ciągłymi aktualizacjami ze strony Google’a. Korzystając z usług agencji SEO, możesz mieć pewność, że niczego nie przegapisz, a zespół specjalistów odpowiednio przygotuje Twoją witrynę na zmiany.

  6. Więcej niż SEO

    Prowadzona przez agencję bogata analiza danych z Google Search Console i Google Analytics może być źródłem istotnych informacji, które pomogą Ci zoptymalizować sprzedaż i działania marketingowe. W ten sposób poprawisz współczynnik klikalności (CTR) na stronach o niskiej skuteczności albo dowiesz się, które strony mają najwyższy współczynnik odrzuceń. Zaskakujące wnioski może też przynieść analiza konwersji – który content temu sprzyja, a który „nie sprzedaje”. To tylko przykładowe wskaźniki, które mogą zrewolucjonizować Twoją dotychczasową strategię marketingową.

Jak wybrać agencję SEO? Pytania na start

Kto pyta, nie błądzi, szczególnie w SEO. Dlatego prowadząc rozmowę z agencją, warto poruszyć takie kwestie jak:

  • proces pozycjonowania – działania agencji powinny być transparentne. Najlepiej, gdy mieszczą się na kilku, kilkunastu slajdach. Jeżeli w zamian otrzymujesz godzinny wykład, z którego wciąż nie bardzo wiesz, czego się spodziewać, to prawdopodobnie masz do czynienia z agencją nastawioną na swój zysk, a nie efekty klienta. Dlatego należy zachować ostrożność i zdrowy rozsądek w ocenie procesu pozycjonowania danej firmy.
  • słowa kluczowe – jedno z najważniejszych pytań ze strony właścicieli serwisów www dotyczy właśnie słów kluczowych. Dobra agencja SEO dobierze frazy w oparciu o gruntowną analizę i będzie daleka od tego, by przewidywać, że za 6 miesięcy w TOP10 znajdzie się 1000 słów kluczowych. Raczej będzie podkreślać, że dołoży wszelkich starań, by tych fraz było jak najwięcej.
  • pozyskiwanie linków – agencja SEO w swoich raportach powinna udzielać informacji na temat źródeł pozyskanych linków, w przeciwnym razie może to świadczyć o stosowaniu niezalecanych przez Google’a praktyk link buildingu.
  • efekty – jeżeli jesteś zapewniany o tym, że za 3 miesiące Twoja strona będzie w TOP10 albo że zostaniesz liderem w SERP-ach, możesz być niemal pewny, że nie masz do czynienia z profesjonalistami. Żaden doświadczony specjalista nie składa takich obietnic, a informuje o czynnikach, które mogą mieć na to wpływ, na przykład działania konkurencji, trudność branży itp. Dlatego warto ustalić, co jest wyznacznikiem skuteczności – wzrost widoczności, ruch, przychody, a może konwersja.
  • raport – przed rozpoczęciem współpracy warto poprosić o przykładowy raport, abyś wiedział, jakie dane i informacje agencja w nim uwzględnia. Jeżeli raport przedstawiasz menadżerom lub członkom zarządu, większe znaczenie mogą mieć dla nich liczby, dla niektórych z kolei liczą się bardziej szczegółowe informacje.
  • referencje - to naturalne, że chcesz poznać zdanie innych firm, zanim skorzystasz z czyichś usług. Dlatego sprawdź, jakimi opiniami w sieci cieszy się dana agencja oraz z jakimi markami współpracowała. Jeżeli masz podstawową wiedzę o SEO przy pomocy nawet darmowych narzędzi będziesz w stanie zweryfikować skuteczność działań.
  • komunikacja – warto dopytać o sposób komunikacji z agencją, czy możesz liczyć na cykliczne spotkania, rozmowy telefoniczne, a może kontakt wyłącznie mejlowy. Bez względu na formę, najlepiej jeśli będziesz miał do tego celu oddelegowanego jednego specjalistę/opiekuna, który będzie dobrze zorientowany w pracach nad Twoją stroną.

Jak rozliczać się z agencją?

Dla właścicieli stron często najważniejszym czynnikiem decyzyjnym przy wyborze agencji SEO są koszty. Tymczasem tanie pozycjonowanie nie gwarantuje sukcesu. Za niską ceną kryje się zwykle brak jakości i korzystanie z automatów. Realizacja zadań może zajmować w miesiącu na przykład zaledwie 2-3 godziny, a Ty jesteś zapewniany o kompleksowym pozycjonowaniu. Z kolei jeżeli działasz w konkurencyjnej branży, prowadzisz na przykład sklep z kosmetykami, musisz wiedzieć, że trudno będzie uzyskać zadowalające efekty, płacąc na przykład 800 zł miesięcznego abonamentu. Jeżeli jakaś agencja Cię o tym zapewnia, to prawdopodobnie liczy na Twoją naiwność, ponieważ w takich przypadkach samo pozyskanie jakościowych linków będzie stanowiło znaczną część budżetu. Trudno wskazać najlepszą formę rozliczenia z agencją. Każda ma swoje plusy i minusy. Do najczęstszych rozliczeń należy jednak:

  • opłata za pozycje – opcja tracąca na popularności, bo nie zawsze okazuje się korzystna. Klient co prawda płaci za konkretny efekt, czyli wysokie pozycje na dane frazy kluczowe, ale agencja może manipulować wynikami. Na przykład wybierając niszowe frazy, które nie przekładają się na sprzedaż, albo ukrywając, że widoczność fraz jest uzależniona od lokalizacji. Co więcej, przy takiej formie rozliczenia niektóre agencje mogą stosować praktyki Black Hat SEO, aby osiągnąć dobre wyniki w krótkim czasie. Takie działania mogą mieć jednak bolesne konsekwencje dla strony – grożą nałożeniem kary ze strony Google’a, co skutkuje nie tylko utratą wypracowanych pozycji, ale zapisuje się również na stałe w historii domeny. Odbudowa reputacji w oczach Google’a może trwać kolejne miesiące, jeśli nie lata.
  • opłata za ruch – w tym przypadku klient płaci za ruch z bezpłatnych wyników wyszukiwania. W zależności od ustaleń może chodzić o ogólny ruch albo unikalnych użytkowników. Agencje w tym przypadku mają swobodę w wyborze słów kluczowych, ale na wyniki może mieć wpływ chociażby sezonowość witryny, więc dane nie zawsze będą miarodajne. Niektóre agencje mogą dopuszczać się też manipulacji, generując sztuczny ruch na stronie.
  • opłata abonamentowa – klient płaci stałą stawkę za comiesięczne usługi, a o efektach jest informowany w raportach. Przy takim rozliczeniu właściciel strony może jednak więcej wymagać i okazywać zniecierpliwienie co do szybkości osiąganych rezultatów. Jeżeli jednak masz do czynienia z profesjonalną agencją, cele i zakres prac zostały ustalone na samym początku współpracy i na podstawie raportów będziesz w stanie zauważyć sukcesywne wzrosty lub wyjaśnienie ewentualnych spadków. Taka opcja zapłaty wydaje się mimo wszystko najsprawiedliwszym rozwiązaniem dla obu stron, pod warunkiem że strategia SEO została rzetelnie opracowana.

Jak robi to Smartbuzz?

Co wyróżnia naszą agencją na tle innych? Oto najważniejsze atuty.

  • darmowy audyt SEO – jeżeli chcesz się przekonać, jak pracujemy, zgłoś się po darmowy audyt witryny. Wykonują go nasi specjaliści, a nie automat. Analizie poddajemy widoczność, ruch, profil linków, optymalizację techniczną i content marketing. Wnioski omawiamy następnie podczas spotkania online. Audyt do niczego nie zobowiązuje. Jeżeli nasze podejście będzie Ci odpowiadać, możesz w dalszej kolejności zdecydować się na bardziej szczegółowy audyt techniczny lub długotrwałą współpracę.
  • strategia SEO, link buildingu i/lub content marketingu – przystępując do prac, przedstawimy Ci obraną przez nas strategię obejmującą najważniejsze obszary pozycjonowania.
  • wielotorowość działań – nie pozycjonujemy tylko wybranych fraz, dobieramy je „kompleksowo”, tak by przynosiły najlepsze efekty.
  • wsparcie techniczne – jeżeli nie masz swojego programisty, możesz skorzystać z naszego wsparcia. Atutem takiego rozwiązania jest fakt, że to my pozostajemy wówczas w bezpośrednim kontakcie ze specjalistą, co w wielu przypadkach usprawnia i przyspiesza prace.
  • dobre praktyki – w realizacji zadań sięgamy tylko po zaufane praktyki White Hat SEO rekomendowane przez Google’a.
  • monitoring postępu prac – dla naszych klientów przygotowujemy raporty miesięczne i kwartalne z informacją o wykonanych pracach w zakresie contentu, link buildingu, optymalizacji technicznej i analityki internetowej. Dodatkowo dla większości klientów przygotowujemy raporty dynamiczne w Google Data Studio, gdzie mogą na bieżąco śledzić wyniki działań.
  • doradztwo – doradzamy nie tylko w kwestiach SEO, ale i optymalizacji konwersji czy współczynnika odrzuceń. Z nami skonsultujesz swoje wątpliwości i proponowane rozwiązania.
  • opłata abonamentowa – w cenie znajdują się koszty optymalizacji on-site i off-site. To przejrzyste rozliczenie dla obu stron.
  • bezpośredni kontakt ze specjalistą – współpracując z nami, zostanie Ci przydzielony specjalista SEO, który będzie osobiście zajmował się pozycjonowaniem Twojej strony i to z nim będziesz w ścisłym kontakcie mejlowym/telefonicznym.

Znajdź swoją agencję numer jeden

Wybór agencji powinien być decyzją na lata, a częsta zmiana specjalistów bardziej zaszkodzi niż pomoże Twojej witrynie. Dlatego dobrze rozważ każdą ofertę – nie daj się zwieść reklamie dużych brandów i nie ulegaj obietnicom agencji bez udokumentowanego doświadczenia. Pytaj, porównuj i analizuj, a z pewnością wybierzesz najlepiej. I nie zapomnij, że o dobre pozycje powinno się dbać cały czas, w przeciwnym razie włożona praca i koszty pójdą na marne.

Udostępnij artykuł:
Szukasz profesjonalnej agencji SEO?
Zaufaj naszemu doświadczeniu
Oceń artykuł:
4.7
Ocena: 4.7 Liczba głosów: 32