Blog jest jednym z najefektywniejszych narzędzi marketingowych, a więc nic dziwnego, że stał się bardzo popularną formą reklamy. Na rynku jest dostępna cała masa treści. Jak znaleźć ciekawe tematy na bloga? O czym pisać, by inni chcieli czytać? W jaki sposób wybrać tematykę bloga? Zainspiruj się!
O czym prowadzić bloga?
Prowadzenie bloga przynosi wiele korzyści. Przede wszystkim pozytywnie wpływa na wizerunek firmy, generuje wartościowy ruch na stronie internetowej, buduje społeczność wokół danej marki oraz zwiększa rozpoznawalność firmy w internecie. Ta forma docelowo została stworzona po to, by dzielić się wiedzą. Dlatego warto pisać artykuły eksperckie i poradnikowe. Czytelników mogą zainteresować również aktualności związane z marką, nowości w ofercie czy samo życie codzienne firmy.
Na rynku jest dostępna cała masa blogów, trenerzy personalni piszą o zdrowym trybie życia i prezentują przykładowe ćwiczenia, terapeuci poruszają na swoich blogach tematy związane z psychologią człowieka, matki i ojcowie piszą blogi rodzicielskie, a firma budowlana doradza swoim czytelnikom, jaką dachówkę wybrać oraz który kolor ścian jest najmodniejszy w tym roku. Bloga tak naprawdę można prowadzić o wszystkim. Każda tematyka jest dobra, jeśli artykuły są jakościowe, jeśli osoba pisząca bloga ma wiedzę na dany temat oraz potrafi pisać i jeśli ludzie chcą go czytać, interesuje ich dane zagadnienie. Tematyka bloga musi trafiać do grupy docelowej i odpowiadać na jej potrzeby.
Tematy na blog firmowy a grupa docelowa
Wybierając tematy na bloga i zastanawiając się nad tym, o czym można pisać artykuły, przede wszystkim należy wziąć pod uwagę potrzeby klientów. Trafne określenie person pomaga w poznaniu preferencji konsumentów. Tematyka bloga odpowiadająca na pytania, które zadają sobie potencjalni klienci, generuje zyski.
Czym jest więc ta grupa docelowa i persony? To zbiór osób, które są adresatami komunikatów reklamowych danej firmy. Te osoby mają zwykle określony wiek, płeć, miejsce zamieszkania, ale i wartości, którymi się kierują oraz preferencje mające znaczenie dla danej marki. Persony to dokładnie określone sylwetki klientów danej marki. Wybierając je, łatwiej planować komunikację, dobierać odpowiedni przekaz i wymyślać temat artykułu na bloga. Ten sam produkt może być, a nawet musi być komunikowany w inny sposób do różnych person. Do osób, które zwracają uwagę na szczegóły, na jakość i ceniące sobie bezpieczeństwo inaczej będzie trafiała reklama auta niż do tych, którym zależy na rzucającym się w oczy designie, najnowszych gadżetach oraz prestiżu marki.
Uwypuklenie pożądanych cech przez klienta ma decydujący wpływ na sprzedaż. Bardzo ważna przy planowaniu bloga jest znajomość preferencji klientów, ich potrzeb, upodobań i dobieranie w ten sposób tematów artykułów, by były interesujące dla danej grupy odbiorców.
Znajomość grupy docelowej:
- pozwala na oszczędność czasu i pieniędzy na pisanie do niezainteresowanych finalizacją transakcji klientów,
- wpływa na dobór trafnej treści na bloga,
- generuje sprzedaż,
- umożliwia zdobycie lojalnych klientów,
- wpływa na potrzeby zakupowe konsumentów,
- ułatwia tworzenie czytelnych komunikatów dla klientów.
Znając preferencje grupy docelowej, wiesz, jaka tematyka bloga będzie interesowała potencjalnego klienta, jakie grafiki lepiej do niego trafiają, jaki design strony preferuje oraz jakie słowa kluczowe warto zawrzeć w artykule. Pisanie do kogoś, kto czyta, to co go interesuje, na blogu, który mu się podoba, jest łatwiejsze i efektywniejsze. Tworząc bloga firmowego, cały czas trzeba pamiętać, jaki jest Twój cel oraz z kim się komunikujesz. Piszesz dla konkretnych person i z określonym dla firmy priorytetem.
Jakie tematy na bloga? Pomysły
Chciałbyś znaleźć ciekawy temat na bloga firmowego? Zastanawiasz się, o czym pisać bloga, żeby był ciekawy? Skorzystaj z naszej bazy pomysłów i inspiracji:
- Napisz przewodnik. Zastanów się, jakie umiejętności czy wiedza z Twojej branży przyda się czytelnikom Twojego bloga i zdradź im kilka branżowych sztuczek.
- Przeprowadź wywiad. Rozmowa ze specjalistą z branży, pracownikiem Twojej firmy, albo klientem lub czytelnikiem bloga to dobry pomysł.
- Opisz najbardziej kreatywny sposób, w jaki ktoś wykorzystał Twój produkt.
- Napisz, co odróżnia Twoją firmę od konkurencji.
- Opisz członków Waszego zespołu, ich zainteresowania, pasje.
- Zaproponuj influencerowi gościnne posty na blogu.
- Umieść w artykule listę najczęściej zadawanych pytań przez klientów.
- Opisz, jak trzy najbardziej kreatywne osoby, które Cię inspirują, rozwijałyby Twój produkt.
- Napisz, jakie kompetencje należy mieć, by pracować w Twojej branży/firmie.
- Przygotuj listę polecanych lektur.
- Podziel się działaniami charytatywnymi, które prowadzi Twoja firma.
- Świętuj urodziny bloga, firmy, pracowników.
- Opisz wydarzenia, w których Ty i Twoi pracownicy biorą udział, szkolenia, konferencje, warsztaty.
- Przedstaw czytelnikom, jak wygląda dzień z życia np. prezesa firmy czy innego pracownika.
- Napisz, jakich błędów należy unikać w Twojej branży.
- Przedstaw polecane aplikacje czy narzędzia, z których korzystasz.
- Wyróżnij Twoje ulubione posty z ubiegłego kwartału.
- Przygotuj serię postów na dany temat.
- Napisz recenzję książki branżowej.
- Utwórz post z listą – czytelnicy lubią wpisy w stylu “10 polecanych….”, “100 rzeczy…”.
- Stwórz post z szablonami lub plikami do pobrania dla czytelników.
- Przygotuj post z infografiką.
- Opublikuj listę linków, które przydadzą się czytelnikom.
- Wróć do najbardziej popularnego postu w social mediach i opisz go.
- Napisz, jak zaczęła się historia Twojego bloga, firmy.
Ciekawe wpisy na bloga – źródła inspiracji
Jeśli lista niemal gotowych tytułów na bloga to za mało, warto poszukać inspiracji w internecie. Jest kilka miejsc, które warto odwiedzić, szukając ciekawych tematów na bloga.
Baza słów kluczowych
Za pomocą wygenerowanej listy słów kluczowych dowiesz się, czego Twoi potencjalni klienci szukają w wyszukiwarce, jakie tematy ich interesują, co chcieliby wiedzieć, o czym przeczytać. Znając wyszukiwane słowa kluczowe, możesz precyzyjniej odpowiadać na potrzeby konsumentów. Pisać o tym, co ich interesuje. Dzięki bazie słów kluczowych znasz konkretne frazy i możesz pod nie dostosować treści na blogu.
Z jakich narzędzi warto korzystać, szukając fraz kluczowych? Oto lista:
- Senuto – w wyszukiwarkę narzędzia wystarczy wpisać słowa kluczowe, które opisują tematykę Twojego bloga, by zobaczyć listę powiązanych fraz wraz ze średnią miesięczną liczbą wyszukiwań i sezonowością. Narzędzie jest płatne.
- Ubbersuggest.io – służy do wyszukiwania słów kluczowych z długiego ogona. Kopalnia pomysłów, która daje dostęp do mnóstwa informacji w darmowej wersji.
- Answer the Public – cechuje je bardzo prosta obsługa. Po wpisaniu słowa kluczowego i wybraniu języka narzędzie pokazuje wszystkie pytania i wyrażenia związane z daną frazą, które w wyszukiwarkę wpisują sami użytkownicy. Narzędzie dostępne jest zarówno w płatnej, jak i darmowej wersji.
- Keywordtool.io – narzędzie, które podobnie jak Ubbersuggest bazuje na wynikach wyszukiwania Google. Potrafi podać nawet 750 propozycji fraz long tailowych. Można korzystać z jego darmowej lub płatnej wersji.
- Autouzupełnianie w wyszukiwarce – wystarczy w wyszukiwarkę Google wpisać frazę, żeby sama podpowiedziała nam, co podobnego wpisują użytkownicy. Minus rozwiązania jest taki, że fraz nie otrzymamy za wiele.
Zastanawiając się, o czym można napisać artykuł, warto spojrzeć na bazę słów kluczowych. Ilość dostępnych na rynku narzędzi (we wpisie wymieniliśmy tylko kilka z nich) sugeruje jak popularny to sposób. Ale i skuteczny.
Książki branżowe
Książki z reguły zawierają wyczerpujące opisy danych zagadnień. Idealnie nadają się jako źródło wiedzy i inspiracji na bloga. Warto spojrzeć na listy najnowszych publikacji w danej branży czy listę must have, czyli może nieco starsze tytuły, ale nadal wartościowe. Dobrze jest sięgać do publikacji na dany temat, ale oczami specjalistów z różnych branży. Taki zabieg pozwala inaczej spojrzeć na dane zagadnienie.
Konkurencja
Szukając tematów na bloga, warto sprawdzić, na jaki temat artykuły pisze Twoja konkurencja. Jeśli poruszane jest jakieś zagadnienie, to najprawdopodobniej interesuje ono konsumentów. Wpisy konkurencji warto przeanalizować głównie pod kątem słów kluczowych, a na dany temat można spojrzeć na świeżo, z innej perspektywy. Pamiętaj, by nie kopiować rozwiązań – warto zainspirować się nimi.
Fora i grupy
Fora i grupy na serwisach społecznościowych to prawdziwa studnia pomysłów na ciekawy temat na bloga. Aby dowiedzieć się, co interesuje grupę docelową, warto przyjrzeć się temu, o czym ona dyskutuje.
User generated content
By znaleźć odpowiedź na pytanie, „O czym można napisać artykuł?”, warto przeanalizować treści, które tworzą Twoi potencjalni klienci. Komentarze użytkowników na blogach tematycznych, oceny produktów i opinie dużo mówią o potrzebach i problemach danej grupy docelowej.
Przeczytaj także:
User generated content – co to jest i jak wykorzystać w praktyce?YouTube
Szukając ciekawego tematu na bloga, warto skorzystać z jednej z najbardziej popularnych stron na świecie, czyli YouTube. W filtrowaniu warto zaznaczyć opcję liczby wyświetleń. Po wpisaniu frazy wyświetlą się filmy, które są często odtwarzane przez użytkowników, wideo, które ludzie chcą oglądać na temat, który Cię interesuje.
Tematy blogów – podsumowanie
Blog firmowy ma wiele zalet. Artykuły na blogu to gotowe tematy na kanały social media, to możliwość zdobycia wartościowych linków przychodzących, świetny sposób na poprawienie pozycji strony w wyszukiwarce. Dzięki content marketingowi można zbudować wizerunek eksperta w sieci. Blog to długoterminowa inwestycja promująca Twoje produkty i usługi, ale i pomagająca budować zaufanie wśród klientów. Trzeba jednak pamiętać, że aby blog był skuteczny, zdobywał leady i poprawiał konwersję strony, musi być jakościowy. Oryginalne treści, ważne dla danej grupy docelowej tematy, wartościowe wypowiedzi to klucz do sukcesu. Warto szukać inspiracji w różnych zakamarkach internetu, na wszelkie sposoby, mieć otwarty umysł i być kreatywnym. Ale szukając tematu na bloga, cały czas trzeba pamiętać o potrzebach grupy docelowej, jej preferencjach oraz celu, jaki sobie założyłeś.