Najczęściej popełniane błędy w UX strony www

Błędy w UX strony mogą sporo kosztować firmę. Wpływają negatywnie na doświadczenie użytkownika, generują straty, które czasami są już nie do odrobienia. Raz utracony klient niechętnie powraca na stronę, która go rozczarowała. Dlatego warto wiedzieć, jakich błędów UX należy unikać, aby nie zaburzać procesu zakupowego w swoim sklepie internetowym i tworzyć pozytywny user experience.

Najczęstsze błędy w UX na stronie internetowej

Czym jest UX?

User experience zajmuje się projektowaniem pozytywnych doświadczeń użytkownika. Działania specjalistów skupiają się na stworzeniu takich warunków na stronie internetowej, w aplikacji czy oprogramowaniu, by klient realizował swoje potrzeby wygodnie, szybko i bez problemu. Strona musi być funkcjonalna i przyjazna użytkownikowi. UX troszczy się o tę użyteczność i o całość wrażeń internauty.

UX dba o:

  • funkcjonalność witryny,
  • użyteczny projekt interfejsu użytkownika,
  • design strony,
  • architekturę informacji,
  • właściwą treść na stronie,
  • ogólny przekaz,
  • dostępność witryny,
  • czytelność informacji,
  • interakcje pomiędzy użytkownikiem a stroną.

Im lepiej przygotowana strona pod względem UX, tym pozytywniejsze są doświadczenia użytkownika. To oznacza, że wygodnie korzysta mu się z witryny, z łatwością się po niej porusza, nie czuje się zagubiony. Specjalistom UX zależy na tym, by użytkownik nawet podczas pierwszych odwiedzin na stronie łatwo się na niej odnalazł, wiedział jak się z niej korzysta, intuicyjnie potrafił znaleźć to, czego szuka.

Dlaczego doświadczenia użytkowników są ważne?

Jeśli strona irytuje użytkownika, długo się ładuje, zacina i ma milion wyskakujących pop-upów, użytkownik korzysta z niej tylko, gdy musi, a najchętniej opuszcza ją i przechodzi na stronę konkurencji. To ogromny problem dla właściciela firmy. Dobrze przygotowana witryna ma pozytywny odbiór, współczynnik odrzuceń maleje, a klient często wraca do zakupów, poleca firmę znajomym, chętnie spędza czas na stronie, która jest mu przyjazna. Tym samym rozszerza swój koszyk zakupowy, zwiększa sprzedaż. Doświadczenia użytkownika są również ważne dla botów Googla – strony user friendly wyżej pozycjonują się w wyszukiwarce. Jeśli i Google, i klienci lubią naszą www, ta łatwiej i więcej sprzedaje oraz zostawia pozytywne wrażenia na temat brandu.

Dobrze przygotowana witryna pod kątem UX realizuje przede wszystkim założone przez firmę cele. W przypadku sklepu internetowego jest to jak największa sprzedaż, sukcesywne zachęcanie klientów do zwiększenia koszyka, położenie nacisku na produkty, które zalegają w magazynie. Niektórym firmom zależy na tym, by klient jak najwięcej czasu spędzał w ich aplikacji – dobrym przykładem jest Facebook czy Instagram. To ten czas spędzony w witrynie jest cenny dla zysków firmy. Wtedy działania UX skupiają się właśnie na tym celu. Bez zadbania o pozytywne wrażenia klienta firmy nie zrealizują swoich celów biznesowych. I na tych wrażeniach właśnie skupia się UX.

Najczęstsze błędy w UX

Przy generowaniu pozytywnych doświadczeń użytkowników na stronie internetowej, warto unikać podstawowych błędów i od razu eliminować problemy. Ich znajomość to punkt wyjścia, aby zadbać o dobre wrażenia klienta w witrynie. Przyjrzyjmy im się bliżej, a następnie postarajmy się ich nie popełniać.

  1. Brak personalizacji strony

    Nieznajomość potrzeb grupy docelowej to poważny błąd UX. Klient jest przyzwyczajony do zindywidualizowanych rozwiązań. Jego potrzeby, ich realizacja jest niezwykle ważna. Projektując stronę internetową, należy wziąć pod uwagę preferencje potencjalnych użytkowników. Teksty na stronie powinny być przygotowane tak, by były czytelne dla danego użytkownika, muszą prezentować odpowiedni poziom. Treści na stronie powinny interesować klienta, odpowiadać na jego potrzeby. Wizualnie witryna musi być również dostosowana do jego preferencji. Inaczej powinna wyglądać strona zaprojektowana z myślą o kobietach, inaczej o mężczyznach, a jeszcze inaczej dla osób starszych. Są pewne rozwiązania, które sprawdzają się w danej grupie odbiorców, a nie działają na inne osoby. Dlatego, aby realizować założone cele, strona musi być dopasowana do grupy docelowej.

  2. Nieintuicyjny projekt strony

    Nieprawidłowa nawigacja i brak logiki na stronie powoduje zagubienie się nie tylko klientów, ale i botów Google’a. Strona musi być czytelna dla użytkownika, funkcjonalna i prosta. Nawet przy pierwszej wizycie na www klient musi intuicyjnie wiedzieć, gdzie znajdzie zakładkę z ofertą, z kontaktem, albo w którym miejscu szukać koszyka. Konsument nie może czuć się zdezorientowany na stronie, bo będzie chciał ją szybko opuścić. Projekt powinien być tak przygotowany, aby to strona prowadziła użytkownika do realizacji założonych celów firmy.

  3. Niewłaściwa paleta kolorów

    Zły kontrast, lekceważenie specyfiki grupy docelowej czy nieprawidłowy dobór kolorów to popularne błędy na stronach www. Należy pamiętać, że przy doborze kolorystyki ważna jest psychologia barw. Trzeba wziąć pod uwagę preferencje grupy docelowej oraz specyfikę branży zamiast indywidualnych zamiłowań właściciela witryny.

  4. Źle zlokalizowana treść

    Rozmieszczenie treści na stronie jest kluczowe, ponieważ użytkownik ma ograniczone pole widzenia. To ważne, co zauważy zaraz po odwiedzeniu witryny. Zniechęcają go również zbyt długie opisy i za bardzo rozbudowane oraz skomplikowane artykuły. To ważne, aby najistotniejsze treści znajdowały się w pierwszym widoku, w polu widzenia użytkownika, a akapit artykułu mieścił się na wyświetlaczu telefonu. Naszym celem jest ułatwienie użytkownikowi korzystania ze strony, a nie komplikowanie jej.

  5. Brak rozwiązań na mobile

    Responsywność strony jest bardzo ważna. Jeśli witryna nie jest przyjazna dla urządzeń mobilnych na starcie, to odrzucamy około połowę potencjalnych klientów, a także narażamy się na negatywne podejście Google’a, którego priorytetem jest to, by strony miały wersje mobile. Użytkownicy właściwie nie rozstają się z telefonami i to za ich pomocą przeglądają strony i sklepy internetowe, dokonują zakupów w sklepach online oraz czytają interesujące ich treści.

  6. Problemy z ładowaniem się witryny

    Strona ma 3 sekundy na załadowanie się. Jeśli ładuje się dłużej, klient przechodzi do konkurencji. Dlatego warto zadbać o szybkie ładowanie się witryny. Klienci nie lubią czekania, a przy realizacji transakcji zakupowych są nieufni wobec długo ładujących się witryn. Powolna strona sklepu, długie ładowanie się zdjęć produktów i opisów, powolne przejścia są ogromnym uniedogodnieniem dla użytkownika, który jest niecierpliwy i oczekuje błyskawicznych reakcji ze strony witryny.

  7. Nieczytelne komunikaty

    Czytelność informacji na stronie zależy od wielu czynników. Jednym z nich jest właściwe rozmieszczenie tekstu, innym odpowiednie komunikaty tekstowe dopasowane do danej grupy docelowej. Zdarza się, że treści są zbyt długie i użytkownik nie chce ich czytać. Powodem braku czytelności komunikatów może być też ich niewystarczająca ekspozycja, np. spowodowana wielkością i kolorem czcionki na www. Komunikaty powinny być przede wszystkim zwięzłe i jednoznaczne, sugerujące odpowiedź użytkownikowi, ale i umieszczone w widocznym dla niego miejscu.

  8. Nieskończenie długa witryna

    Zawiła witryna, która właściwie się nie kończy, nie tylko irytuje klienta, ale pozostawia złe wrażenie. Bo nigdy nie wiadomo, czy czegoś nie przeoczyliśmy. Poza tym Google bierze pod uwagę około 10 najlepszych postów, więc nie ma sensu tworzyć tekstów, których nikt nie zauważy.

  9. Problemy z logowaniem

    Procedura rejestracji oraz jej automatyzacja jest niezwykle ważna. Brak logowania przez social media, trudności z wylogowywaniem się, problemy z autoryzacją to powszechny problem, który niestety skutecznie odstrasza klientów od korzystania ze strony.

  10. Zbyt rozbudowane formularze

    Wypełnianie zawiłych i zbyt rozbudowanych formularzy z dużą ilością okienek do uzupełnienia z pewnością nie jest ulubioną czynnością dla Twojego klienta. To ważne, aby formularz był krótki, prosty i czytelny, a przede wszystkim miał prawidłowe oznaczenie błędów. Warto proces zakupowy podzielić na kroki. Dobrym rozwiązaniem jest również umożliwienie klientowi zakupu bez rejestracji.

  11. Niska jakość wyszukiwarki

    Wewnętrzna wyszukiwarka strony powinna być dobrze przygotowana. Idealnie, jeśli zawiera podpowiedzi dla klienta, jest intuicyjna i domyślna. Warto pomyśleć również o filtrowaniu. Często niestety zamiast ułatwiać, utrudnia korzystanie użytkownikowi ze strony.

  12. Autoodtwarzanie filmów

    Popularnym błędem UX na stronach internetowych jest autoodtwarzanie filmów z głośną muzyką – najczęściej są to irytujące klientów reklamy. Dźwięki bez zgody użytkownika odtwarzają się zaraz po wyświetleniu strony. Automatyczne zapętlanie się również jest błędem. Jeśli już zależy Ci na takim uruchomieniu się wideo, poinformuj o tym klienta i włącz go bez dźwięku.

  13. Wyskakujące pop-upy

    Duża ilość reklam oraz pop-upów wyskakujących zaraz po otwarciu strony zasłania jej treść, denerwuje użytkownika, a przede wszystkim utrudnia sprzedaż. Na co zwraca uwagę klient w takiej reklamie? Szuka przycisku „x”, czyli zamknij. Użytkownik ma ograniczone pole widzenia i zasłanianie ważnych informacji reklamami lub w ogóle przeładowywanie strony treścią jest niewskazane. Strona musi być przejrzysta i czytelna.

  14. Słaba jakość zdjęć

    Produkty w sklepie internetowym są sprzedawane głównie za pomocą zdjęcia, dlatego tak istotne jest odpowiednie ich wyeksponowanie. Długo ładujące się i niewyraźne fotografie to pomyłka. Zdjęcie musi skupiać się na pokazaniu produktu w jak najlepszym świetle, tło powinno być neutralne, a wielkość zdjęcia wystarczająca. Pamiętaj, że zbyt duże fotografie produktowe również nie są dobre.

  15. Nieprawidłowe CTA

    Niezauważalne CTA lub ich brak to popularne błędy na stronach internetowych i poważny problem dla firmy. CTA musi być proste i łatwe w użyciu. Kieruje działaniami użytkowników na stronie i motywuje ich do realizacji założonych przez nas celów.

  16. Duplikacja treści

    Duplikacja treści na stronie to bardzo obszerny temat i poważny problem. Negatywnie wpływa na pozycjonowanie witryny, ale i na odbiór użytkowników. Content powinien być oryginalny i jakościowy. To ważne, aby stawiać na wartość publikowanych treści, nie powielać ich. Szczególnie zwróć uwagę na opisy produktów, które często są zaczerpnięte ze strony producenta, nie publikuj również tych samych tekstów na blogu i w social mediach.

  17. Nieprawidłowe linkowanie

    Prawidłowa architektura linkowania to zadanie dla specjalisty UX. I to bardzo ważne. Często na stronach ta sieć nie jest kompletnie przemyślana, ścieżka klienta przypadkowa, a linki nieaktualne i zbyt długie. Linkowanie ma skupiać użytkownika na realizacji celu – nie rozpraszać, a wspierać sprzedaż i nie powodować przejścia na konkurencyjne strony. Linkowanie wewnętrzne powinno również wspierać proces pozycjonowania, uwzględniać kluczowe frazy, dlatego tworząc architekturę linków, warto być w kontakcie ze specjalistą SEO.

  18. Brak certyfikatu SSL

    Użytkownik musi czuć się bezpiecznie na stronie, szczególnie jeśli planuje dokonać na niej finalizacji transakcji. Zakup certyfikatu SSL i przejście z protokołu http na https jest niezwykle istotne. Wyświetlanie automatycznego komunikatu o możliwym niebezpieczeństwie na danej www nie jest zachętą do skorzystania z oferty, a także negatywnie wpływa na SEO. Google docenia wiarygodne i bezpieczne witryny.

Błędy w UX – podsumowanie

Działania UX są coraz bardziej popularne, jednak niestety jeszcze wciąż wiele stron internetowych popełnia rażące błędy, odstraszając tym samym klientów. Problemy z poruszaniem się po stronach internetowych są częste, a powielanie najczęstszych błędów UX generuje ogromne straty. Tymczasem ich wyeliminowanie nie jest wcale trudne. Na UX składa się wiele czynników i warto się nimi zainteresować, ponieważ bezpośrednio wpływają na wspołczynnik konwersji strony, wizerunek firmy czy sprzedaż.

Udostępnij artykuł:
SEO bez błędów?
Sprawdź naszą ofertę
Oceń artykuł:
0.0