UX w eCommerce – 9 wskazówek, dzięki którym podwoisz sprzedaż

blog-banner-bee

Projektowanie UX to rozwijająca się gałąź nauki z pogranicza programowania, grafiki i marketingu, z której potencjału nadal zbyt mało osób zdaje sobie sprawę. Tymczasem dzięki niej możesz zwiększyć sprzedaż online oraz obniżyć współczynnik odrzuceń. Dzięki naszym poradom o UX w e-commerce dowiesz się, co zrobić, by Twoja witryna była funkcjonalna, a użytkownik nie chciał jej opuścić.

UX w e-commerce - wskazówki

Czym jest UX?

User experience oznacza z angielskiego „doświadczenie użytkownika”, czyli to, co odczuwa odbiorca, gdy korzysta z produktu cyfrowego. Ocenia go wówczas pod względem funkcjonalności (czy działa), użyteczności (czy jest łatwy w obsłudze), wartości (czy produkt pomaga) oraz ogólnie – czy interakcja z nim jest przyjazna. Warto podkreślić, że doświadczenia użytkownika dotyczą styczności z różnymi urządzeniami o różnej rozdzielczości ekranu. Jeśli masz dopracowany pod kątem UX sklep internetowy na desktopie, ale nie jest on przystosowany pod urządzenia mobilne, to i tak narażasz swój biznes na utratę potencjalnych klientów. Optymalizacja UX jest wówczas w stanie podnieść jakość Twojego e-commerce.

Dlaczego UX w sklepie internetowym jest ważny?

E-commerce odgrywa coraz większą rolę w światowym rynku detalicznym i stanowi już niemal 20% całej globalnej sprzedaży. W związku z tym rośnie też znaczenie samego UX design, ponieważ nawet najlepszy asortyment nie przyniesie zakładanych zysków, jeśli Twój sklep internetowy nie będzie funkcjonalny. Według badań Experience Dynamics aż 52% użytkowników przyznaje, że strona, która źle się wyświetla w wersji mobilnej, nie zachęca do zakupów przez Internet. W czasie, gdy ruch z mobile’a ciągle rośnie, niezwykle ważne jest, aby strona z branży e-commerce wyświetlała się poprawnie na każdym typie ekranu. Dlatego wdrożenie praktyk UX w e-commerce to już niemal obowiązek. Tym bardziej, że jak potwierdzają badania firmy Pfizer, 88% klientów online niechętnie wraca na stronę, która nie była wystarczająco przyjazna dla użytkownika.

Optymalizacja UX to zatem złożone działania, które zmierzają do tego, by zakupy w Twoim sklepie internetowym były przyjemniejsze i zachęcały do pozostania w nim dłużej. Dzięki szybkiemu filtrowaniu czy sprawnemu procesowi składania zamówienia jest większa szansa na wzrost wartości zamówienia i współczynnika konwersji na stronie, a mniejsze ryzyko porzucania przez klientów koszyków. Kluczem do sukcesu jest zrozumienie potrzeb i oczekiwań swoich klientów. Pomoże to umiejętnie zaplanować działania UX/UI.

Poruszanie się użytkownika po stronie krok po kroku obejmuje:

  • trafienie na stronę główną sklepu online,
  • wyszukiwanie i przeglądanie produktów,
  • umieszczanie asortymentu w koszyku,
  • składanie zamówienia,
  • potwierdzenie zakupu.

Jak poprawić sprzedaż w sklepie internetowym z UX?

UX design każdego sklepu internetowego powinien być projektowany indywidualnie, ponieważ każda branża jest inna, a wielkość sklepów zróżnicowana. Przedstawiamy jednak zasady UX, które w większości przypadków przyniosą pozytywne rezultaty.

  1. Pozycjonowanie marki

    Pierwsze wrażenie trwa mniej niż sekundę, dlatego warto już na stronie głównej sklepu internetowego przyciągnąć uwagę użytkowników, tak aby nie mieli wątpliwości, co dana marka sprzedaje i jak plasuje się na rynku. Inaczej będzie się pozycjonować butik z luksusową odzieżą, a inaczej sklep papierniczy online. Poniżej przykład sklepu Diora, który swoim designem podkreśla ekskluzywność swoich produktów.

    Pozycjonowanie marki - ecommerce

    Źródło: dior.com

  2. Rekomendacje produktów

    Częstym rozwiązaniem ułatwiającym zakupy online są rekomendacje innych produktów, które pojawiają się przy aktualnie oglądanym produkcie. Występują one zwykle pod nazwą „Klienci, którzy kupili ten produkt, kupili również” lub „Polecane” albo „Klienci widzieli również”. W ten sposób potencjalny klient, który ogląda jeden ze wzorów golfów, może odkryć inne podobne produkty, o których nawet nie wiedział. Podobnie działa również sekcja „Bestsellery”, która jest okazją na poznanie zupełnie nowych pozycji w ofercie.

    Rekomendacja produktów

    źródło: born2be.pl

    Innym sposobem zastosowania rekomendacji jest tzw. cross-selling i up-selling. Pierwsza z technik polega na oferowanie produktów uzupełniających (tak jak na poniższym przykładzie do pralki zasugerowano kule do suszarki i łącznik), a druga opiera się na proponowaniu produktów o wyższym standardzie i cenie.

    Cross-selling

    źródło: mediamarkt.pl

  3. Przyjazna nawigacja

    Zasady UX wiążą się również na przemyślaną nawigacją, tak aby użytkownik nie tracił czasu na poszukiwanie pożądanych produktów. Aby dobrze ją zaprojektować, warto znać przyzwyczajenia i oczekiwania swoich klientów. Dzięki temu lepiej zrozumiesz, co powinno się znaleźć w menu głównym i na stronie kategorii. Określenie, która strona kategorii powinna znaleźć się w nawigacji, jest kluczowe. Na przykład sklep odzieżowy online, który ma asortyment dla mężczyzn, kobiet, dzieci, niemowląt, a w dodatku ma ofertę home&decor, powinien właśnie takie kategorie potraktować jako priorytetowe, zamieszczając je w menu, tak jak na poniższym przykładzie.

    Przyjazna nawigacja - przykład

    źródło: www2.hm.com

    Przyjaznej nawigacji nie będzie też bez efektywnego filtrowania, na przykład po kategorii, cenie, kolorze czy rozmiarze. Przyspieszy i ułatwi to znalezienie upragnionych produktów. Na przykład sklep internetowy marki H&M ma rozbudowaną sekcję filtrowania, co pozwoli w kilka chwil sprawdzić dostępny asortyment, sortując go również od najniższej ceny lub według polecanych.

    Filtrowanie a UX w e-commerce

    źródło: www2.hm.com

    Warto również zadbać o to, aby filtry były cały czas widoczne w interfejsie użytkownika, umożliwiając ich łatwe usuwanie w razie potrzeby, a także ewentualne całkowite wyczyszczenie.

    Efektywne filtrowanie w e-commerce

    źródło: www2.hm.com

  4. Opinie klientów

    Możliwość zamieszczania opinii pod produktem, to już niemal standard i okazja, by dowiedzieć się od swoich klientów, jak mogą jeszcze ulepszyć swoją ofertę, co wymaga poprawy i zmian. Warto zadbać o samą automatyzację procesu dodawania opinii po sfinalizowaniu zakupu, wysyłając po określonym czasie wiadomość e-mail z prośbą o wystawienie opinii. Aby do tego zachęcić klienta, warto udzielić na przykład kodu rabatowego na kolejne zakupy. Proces ten można zintegrować z wieloma platformami sklepowymi. Opinie można później zamieszczać pod danym produktem czy w innym miejscu w obrębie sklepu, na przykład na stronie głównej. Jeżeli otrzymałeś negatywną opinię, to warto skontaktować się z jej autorem, aby wyjaśnić przyczynę i ewentualnie zrekompensować negatywne doświadczenie.

    Warto podkreślić, że według badań 77% użytkowników chętniej zapoznaje się ze zdjęciami zamieszczonymi przez rzeczywistych klientów niż tymi wykonanymi przez fotografa. Jest to szczególnie istotne w przypadku ubrań czy mebli, gdzie każdy przed zakupem chciałby zobaczyć, czy produkt w rzeczywistości nie odbiega od tego, co znajduje się na zdjęciu. Dlatego user generated content odgrywa istotną rolę, ponieważ pomaga klientowi podjąć właściwą decyzję zakupową.

    Opinie o produkcie

    Źródło: allegro.pl

  5. Wyszukiwarka

    Choć może trudno w to uwierzyć, to wciąż wiele sklepów internetowych traktuje wyszukiwarkę na swojej stronie po macoszemu – nie ma jej w ogóle bądź nie jest dobrze zoptymalizowana. Tymczasem jak wskazują badania Invesp, 60% zakupów w sieci wcale nie jest spontanicznych, a zaplanowanych. Użytkownicy wiedzą, czego szukają i chcą wpisywać nazwę konkretnego modelu w pasek wyszukiwania zamiast przeszukiwać kategorie w menu. Dodatkowym ułatwieniem okaże się funkcja autouzupełniania, która podpowie nazwę produktu, gdy zacznie być wpisywana.

    Wyszukiwarka w sklepie internetowym

    źródło: superpharm.pl

  6. Szczegółowe informacje

    Karta produktu w sklepie internetowym powinna posiadać jak najbardziej szczegółowe informacje oraz wysokiej jakości zdjęcia. Warto przechodzić od ogółu do szczegółu oraz zastosować podział na sekcje, co nada przejrzystości i pozwoli łatwiej znaleźć pożądaną informację taką jak na przykład wymiary, materiał, instrukcje, właściwości itd. Taką praktykę stosują m.in. sklepy online ze sprzętem elektronicznym, e-commercy z odzieżą czy drogerie online.

    Informacje o produkcie - UX w ecommerce

    źródło: mediamarkt.pl

  7. Przejrzyste podsumowanie zakupów

    W trakcie finalizacji zamówienia kupujący powinien mieć dostęp do krótkiego podsumowania z zawartością koszyka, ilością, ceną, wysyłką oraz kwotą za całe zamówienie. Na tym etapie należy zadbać o to, aby była jeszcze możliwa edycja dowolnych elementów – usunięcie lub zmienienie ilości. Dużym ułatwieniem UX jest również zamieszczenie paska postępu, tak aby klient wiedział, na jakim etapie składania zamówienia się znajduje i co zostało jeszcze do jego ukończenia.

    Podsumowanie zakupów w sklepie internetowym

    źródło: superpharm.pl

  8. Proste składanie zamówienia

    Użytkownicy coraz częściej doceniają, gdy proces zakupowy nie wiąże się z koniecznością zakładania konta.

    Zakupy bez rejestracji w sklepie internetowym

    źródło: rossmann.pl

    Czasem sklepy internetowe w łatwy sposób umożliwiają automatyczne założenie konta w trakcie składania zamówienia, co pozwala szybko zamienić gości w użytkowników.

    Składanie zamówienia

    Źródło: superpharm.pl

    Zasady UX w e-commerce mówią również o maksymalnie uproszczonej procedurze składania zamówienia, ponieważ im ścieżka jest bardziej rozbudowana, tym częściej dochodzi do porzucania koszyka. Usprawni ten proces nie tylko opcja zakupu jako gość, ale również logowanie się za pomocą Facebooka czy konta Google. Na etapie finalizacji zamówienia lepiej „nie atakować” kupującego zbędnymi pop-upami i banerami, które będą tylko rozpraszać i irytować użytkownika.

  9. Precyzyjne komunikaty

    Poruszanie się po sklepie internetowym powinno być intuicyjne – pomogą w tym jasne komunikaty, tak aby klient nie miał wątpliwości co klikać. Dlatego takie CTA jak „dodaj do koszyka” czy „kup teraz” powinny znajdować się w widocznym miejscu.

    Przejrzyste call to action

    Źródło: allegro.pl

Rola UX w e-commerce

Dobry UX design w e-commerce jest w stanie zdziałać więcej niż ciągłe poszerzanie oferty czy promocje i bonusy. Jeżeli borykasz się z problemem porzuconych koszyków, spadkiem ruchu i współczynnika konwersji może być to znakiem, że Twój sklep internetowy nie jest wystarczająco przyjazny dla użytkowników. Warto wtedy wdrożyć usprawnienia z zakresu user experience oraz ciągle je monitorować i testować, aby dowiedzieć się, co najlepiej działa w Twoim e-commerce. W ten sposób masz szansę poprawić użyteczność sklepu internetowego.

Udostępnij artykuł:
Zależy Ci na sklepie przyjaznym dla użytkownika?
Pomożemy Ci
Oceń artykuł:
4.7
Ocena: 4.7 Liczba głosów: 46