Wpływ wyskakujących okienek pop-up na SEO

blog-banner-bee

Pop-upy to bardzo często wykorzystywane narzędzie w marketingu internetowym, które ma jednak niełatwą relację z SEO. Jak z rozwagą podejść do wyskakujących okienek? Co o nich myśli Google i jakie wskazówki daje? Tego i więcej dowiesz się z naszego artykułu.

Wyskakujące okienka

Pop-upy – stanowisko Google

W wytycznych dla testerów jakości wspomniano o pop-upach w następujący sposób:

Jedna, częściowa reklama typu popup lub reklama pełnoekranowa z jednoznacznym i łatwym do użycia przyciskiem służącym jej zamknięciu, nie jest szczególnie rozpraszająca, jednak może nie zapewniać dobrego doświadczenia użytkownikowi.

Trudne do zamknięcia reklamy, które podążają za użytkownikiem wraz z przewijaniem strony albo reklamy pełnoekranowe zachęcające do pobrania aplikacji, mogą być bardzo rozpraszające i utrudniać korzystanie z głównej treści.

W 2016 roku zostały także opublikowane specjalne wytyczne omawiające wpływ pop-upów na SEO w przypadku urządzeń mobilnych. Znajdziemy w nich przykłady natrętnych pop-upów:

Wyskakujące okno

Według Google jest to „reklama pełnoekranowa, która utrudnia dostęp do treści”. Stosowanie ich zdecydowanie może mieć negatywny wpływ na SEO.

Czy oznacza to, że wszelkie reklamy typu pop-up na urządzeniach mobilnych są niepożądane? Nie! Google podaje także przykład prawidłowo dodanego wyskakującego okienka:

Jak powinien wyglądać popup

Uciążliwe reklamy pełnoekranowe a SEO - co radzi Google?

Google stworzyło krótkie wytyczne wskazujące przykłady pop-upów, które nie wpływają negatywnie na SEO:

  • wspomniane powyżej banery, które łatwo zamknąć i nie zajmują dużo miejsca;
  • wyskakujące okienka pełnoekranowe, których obecność jest obowiązkowa (np. weryfikacja wieku lub informacja o plikach cookies);
  • okna logowania w przypadku stron, które nie są indeksowane (np. znajdujące się za paywallem).

Z omówionych tutaj wytycznych można wyciągnąć następujące wnioski:

  • wszystkie pop-upy na urządzeniach mobilnych są z reguły traktowane jako bardziej natrętne, gdyż, z racji mniejszego ekranu, w szczególny sposób pogarszają doświadczenie użytkownika;
  • reklamy pełnoekranowe, które zasłaniają główną treść, są szczególnie piętnowane przez Google, nawet w przypadku desktopów;
  • pop-upom powinien towarzyszyć łatwy w użyciu przycisk, który pozwala je wyłączyć.

Kwestia pop-upów i ich wpływu na SEO jest nieco bardziej złożona. Poprawne zastosowanie pop-upów na stronie, nie zawsze jest łatwe i oczywiste, dlatego dobrze jest regularnie przeprowadzać analizę SEO pod tym kątem.

Poniżej natomiast przyjrzyjmy się dodatkowym poradom i niuansom w tym aspekcie.

Jak tworzyć pop-upy przyjazne SEO?

Oto 4 porady, które pomogą Ci w umiejętnym stosowaniu pop-upów:

  1. Weź pod uwagę słowa Google odnośnie do pop-upów

    John Mueller ujawnił ważny szczegół dotyczący tego, jak Google podchodzi do pop-upów:

    Reklamy pełnoekranowe, które pojawiają się podczas interakcji między kliknięciem w wyszukiwarce, a przejściem przez stronę i zobaczeniem jej zawartości – to właśnie na nie zwracamy uwagę. To, co dzieje się później, np. czy użytkownik kliknie coś na Twojej stronie, zamknie kartę lub coś podobnego, to już sprawa między Tobą a nim.

    To oznacza, że pop-upy, które pojawiają się kilka sekund po tym, jak użytkownik przewinął treść lub na skutek podejmowanych przez niego akcji uruchomił skrypt wskazujący na to, że chce opuścić witrynę, nie stanowią problemu.

  2. Pamiętaj, czego w szczególności unikać

    Oto praktyki dotyczące pop-upów, których trzeba z reguły unikać:

    • układy stron, które w sprytny sposób sprawiają, że zawartość widoczna od razu po jej odwiedzeniu wygląda jak reklama pełnoekranowa;
    • każde wyskakujące okienko, które zasłania treść i zmusza użytkownika do jego ręcznego zamknięcia, w celu kontynuowania czytania;
    • wszelkie formy pełnoekranowych reklam, które użytkownicy muszą ręcznie odrzucić, zanim w ogóle uzyskają dostęp do treści.

    Oto inne praktyki, do których Google podchodziło niechętnie:

    • reklamy typu splash, które przerywają użytkownikom przechodzenie ze strony na stronę;
    • reklamy pełnoekranowe, które ukazują się użytkownikom, zanim dotrą do strony głównej witryny;
    • okienka, które pojawiają się za każdym razem, gdy użytkownik otworzy nową stronę;
    • nakładki, które łatwo przekierowują użytkowników na inną stronę lub są trudne do zamknięcia.
  3. Miej na uwadze czas ładowania strony

    Skrypty i zawartość, które są wymagane do funkcjonowania pop-upów to oczywiście dodatkowe zasoby ładowane przez stronę. Jeśli w grę wchodzą duże pliki graficzne, ich wpływ będzie na pewno zauważalny. Szybkość ładowania to od lat kluczowy aspekt SEO, o który trudno zadbać, zwłaszcza jeśli chodzi o pozycjonowanie sklepów. Strony e-commerce z reguły są bogate w tekst, opisy, banery reklamowe itp.

    Jeśli więc zastanawiasz się nad wprowadzeniem pop-upów, koniecznie weź pod uwagę to, jak mogłyby wpłynąć na szybkość ładowania, którą to zawsze należy traktować priorytetowo.

  4. Nie dodawaj pop-upów na pierwszej stronie

    Jak wspomniano wcześniej, Google bierze pod uwagę przede wszystkim pierwsze sekundy interakcji ze stroną, gdy określa wpływ pop-upów na user experience. Oznacza to, że można stosować wyskakujące okienka, ale w ostrożniejszy sposób. Zatem pop-upy zamieszczaj jedynie na dalszych stronach, na które użytkownik przechodzi dalej po odwiedzeniu już tej pierwszej.

    Oczywiście takie podejście ogranicza skuteczność pop-upów, gdyż wiele osób po wejściu na Twoją witrynę nie przegląda dalszych stron. Bez względu na to, wciąż musisz umiejętnie dodawać pop-upy, ponieważ zła implementacja może niekorzystnie wpłynąć na user experience i w rezultacie na pozycje w wynikach wyszukiwania.

Stosowanie pop-upów - podsumowanie

Pop-upy mogą być bardzo przydatne w generowaniu konwersji, jednak trzeba je stosować bardzo umiejętnie, aby nie stworzyć problemów, jeśli chodzi o pozycjonowanie. Warto umówić się na konsultacje SEO, aby cały ten proces zaplanować z odpowiednią pomocą ekspertów.

Udostępnij artykuł:
Dowiedz się, czy Twoje pop-upy są przyjazne SEO
Skontaktuj się z nami
Oceń artykuł:
5
Ocena: 5 Liczba głosów: 1