Czym są nienaturalne linki przychodzące? Definicja i przykłady

Linki przychodzące od zawsze odgrywały istotną rolę w SEO. Jednak pod wpływem zmiany algorytmów Google’a należy się obecnie wystrzegać nienaturalnych odnośników, które mogą powodować nałożenie kary na stronę. Jakiej i co robić, by jej nie otrzymać? Więcej szczegółów w artykule.

Czym są nienaturalne linki kierujące?

Nienaturalne linki przychodzące, inaczej backlinki, to odnośniki, które nie są efektem naturalnych działań użytkowników, a zostały zamieszczone tylko po to, by manipulować Page Rankiem i pozycją witryny w wynikach wyszukiwania. Nienaturalne linki kierujące są zwykle słabej jakości i najczęściej nie są nawet powiązane ze stroną, na której się znajdują (w większości przypadków są to po prostu serwisy spamerskie). Tymczasem Google cały czas interesuje się linkami prowadzącymi do Twojej strony, więc manipulowanie Page Rankiem z pewnością zostanie przez niego zauważone.

Co grozi za nienaturalne linkowanie?

Za monitorowanie profilu linków w Google’u odpowiada algorytm Pingwin (aktualizowany od 2012 roku), którego celem jest walka ze spamem oraz linkami niskiej jakości. Narażenie się mu może powodować nałożenie takich kar jak:

  • filtr ręczny – jest to kara nakładana bezpośrednio przez pracowników Google’a z działu Search Quality Team. Jako właściciel witryny masz możliwość usunięcia nienaturalnych linków i wysłanie prośby o anulowanie kary. Filtr może obejmować całą domenę lub tylko niektóre jej podstrony. Dzięki konsekwentnemu egzekwowaniu algorytmu Pingwin tego rodzaju filtr nakładany jest coraz rzadziej i zwykle oznacza poważne działania spamerskie.
  • filtr algorytmiczny – oznacza zmniejszenie widoczności całej witryny lub pojedynczej podstrony w wynikach wyszukiwania. Skutkuje to mniejszym ruchem i niższą konwersją. Jako właściciel witryny masz wówczas możliwość zrzeknięcia się złych linków w narzędziu Disavow Tools. Należy jednak pamiętać, że w przypadku filtru algorytmicznego fizyczne usunięcie nienaturalnych odnośników lub ich zgłoszenie w Disavow Tools nie zawsze będzie gwarantować powrót na tę samą pozycję w wynikach wyszukiwania co przed nałożeniem kary.
  • ban – to najbardziej dotkliwa kara. W tej sytuacji strona zostaje całkowicie wyindeksowana, czyli znika z wyników wyszukiwania. Dopiero usunięcie nienaturalnych odnośników może przywrócić witrynę w rankingu SERP. Ban nakładany jest tylko w poważnych przypadkach, gdy wskazówki dla webmasterów zostały w rażący sposób naruszone.

Jak sprawdzić nienaturalne linki do Twojej witryny?

Dla każdego właściciela strony internetowej powodem do niepokoju powinien być nagły spadek ruchu organicznego i pozycji fraz. Może to oznaczać, że Twoja witryna nie ma naturalnego profilu linków i została właśnie ukarana przez Google’a. Aby to zweryfikować, skorzystaj z Google Search Console.

W zakładce Bezpieczeństwo i ręczne działania wybierz opcję Ręczne działania. Raport ten odpowie na pytanie, czy na Twoją stronę został nałożony filtr ręczny, oraz będzie zawierał informacje o ewentualnej przyczynie takiego działania. Postępowanie zgodnie z podanymi przez Google’a wytycznymi pozwoli pozbyć się nałożonego filtru.

ręczne działania

Jeżeli chodzi o filtr algorytmiczny, to nie ma żadnego narzędzia, które umożliwiłoby zweryfikowanie, czy tego rodzaju kara została nałożona na stronę. Dlatego najlepiej samodzielnie stale monitorować pozycje fraz przy użyciu profesjonalnych programów SEO, np. Ahrefs czy SEMrush. Nagły spadek pozycji, który utrzymuje się przez dłuższy czas i brak informacji w Google Search Console o nałożeniu filtra ręcznego, może świadczyć o obecności filtra algorytmicznego na stronie.

Przykłady nienaturalnych linków

Niektórzy pozycjonerzy stosują metody pozyskiwania linków, które są niezgodne z dobrymi praktykami White Hat SEO. A to właśnie te działania mogą przede wszystkim spowodować nałożenie filtru algorytmicznego.

Systemy wymiany linków (SWL)

Systemy wymiany linków to zwykle platformy, które pozwalają na publikowanie linków na stronach osób, które wyraziły zgodę na uczestniczenie w takiej wymianie. Mogą to być linki statyczne (stałe), które pojawiają się w jednym miejscu i są tam aż do ich usunięcia, a także linki rotacyjne (dynamiczne), które pojawiają się losowo, kolejno na różnych stronach serwisu.

W wytycznych dla webmasterów przygotowanych przez Google’a można znaleźć doprecyzowanie funkcjonowania systemu wymiany linków. Są to:

  • zakup lub sprzedaż linków przekazujących Page Rank,
  • wzajemne linkowanie opierające się na zasadzie, że ktoś umieszcza u siebie Twój link, a Ty na swojej stronie wrzucasz link do witryny tej osoby,
  • zbyt duża liczba artykułów sponsorowanych lub gościnnych wpisów zawierających odnośniki ze słowami kluczowymi w anchorze,
  • automatyczne programy do tworzenia linków do witryny,
  • wymóg publikacji linku w ramach współpracy bez możliwości kwalifikowania linków wychodzących przez właściciela strony.

Strony niskiej jakości

W sieci nie brakuje stron typu content farms, czyli typowych farm treści, gdzie publikowane są niskiej jakości artykuły służące do umieszczania tam linków. Bardzo często teksty nie są ze sobą tematycznie powiązane, na przykład obok przepisów kulinarnych pojawiają się wpisy dotyczące instalacji grzewczych. Stronami niskiej jakości w wielu przypadkach okazują się również różnego rodzaju katalogi firm i stron, gdzie nie brakuje spamerskich linków.

Autorytet domeny, na której chcesz zamieścić odnośnik, sprawdzisz w takich programach jak Ahrefs lub Majestic. Im wyższa wartość parametrów Domain Rank / Trust Rank, tym portal powinien posiadać większą wartość w oczach wyszukiwarki Google co jest sygnałem, że warto tam zamieszczać odnośniki do Twojej witryny.

Komentarze na blogu

Około 2000 r. link building opierał się m.in. na zamieszczaniu komentarzy na blogach. Dziś nadużywanie tej praktyki na stronach niskiej jakości prowadzi do powstania linków wpływających negatywnie na SEO.

Fejkowe profile na forach

Na forach można często spotkać profile, gdzie nie brakuje opisów bogatych w anchory zawierające słowa kluczowe. Może to wskazywać, że konto powstało tylko po to, by manipulować algorytmem Google’a.

Badanie profilu linków – o czym warto wiedzieć?

Badanie profilu linków to podstawa, aby Twoja strategia link buildingu była skuteczna. Do tego celu wykorzystaj profesjonalne narzędzie takie jak wspomniany już Ahrefs, który wskaże Ci złe linki. Raz w miesiącu wykonaj szczegółowy audyt linków zwrotnych prowadzących do Twojej witryny – oceń naturalność wykorzystanych anchorów, zastosowanie atrybutu nofollow, a w razie potrzeby usuń lub zrzeknij się linków spamerskich lub niskiej jakości. O czym jeszcze warto pamiętać?

Pojedyncze nienaturalne linki

Jeżeli w Twoim profilu linków znajduje się pojedynczy nienaturalny odnośnik, to nie będzie to miało decydującego wpływu na cały profil linków, więc nie trzeba w takiej sytuacji popadać w panikę. Google karze za szeroko zakrojone działania na rzecz pozyskania w krótkim czasie jak największej liczby odnośników.

Anchor

Tekst zakotwiczenia to jeden z najważniejszych elementów przy opracowaniu strategii link buildingu. To on najczęściej przesądza o tym, czy na stronę zostanie nałożony filtr algorytmiczny lub ręczny. Tekst anchora powinien być więc naturalny, stanowić nazwę firmy/marki (np. Smartbuzz), adres URL (https://smartbuzz.pl) lub może być opisowy (więcej informacji, tutaj, sprawdź). Należy unikać nadużywania nienaturalnych anchorów zawierających słowa kluczowe, np. wypożyczalnia samochodów warszawa, tanie noclegi, odzież robocza itp.

Stare nienaturalne linki

Warto pamiętać, że informacja o nienaturalnych linkach przychodzących jest długo przechowywana przez Google’a. Szkodliwe linki potrafią być brane pod uwagę przez algorytm nawet kilka miesięcy po ich usunięciu, a co więcej, w tym czasie mogą nadal przekazywać moc domeny. Trudno jednak przewidzieć, które linki zostaną tak potraktowane, ponieważ każdy przypadek jest indywidualnie rozpatrywany przez Google’a, a jego algorytm nie jest w pełni znany.

Depozycjonowanie

Depozycjonowanie, czyli negatywne SEO, to działania, których celem jest obniżenie ogólnej widoczności strony internetowej konkurencji. Mogą one polegać m.in. na szkodliwym linkowaniu. Wówczas do konkurencyjnej witryny prowadzą linki ze stron o słabej jakości, na przykład stron pornograficznych czy reklamowych. Anchory są wówczas zwykle niepowiązane z ofertą danej firmy.

Co zrobić z nienaturalnymi linkami?

Niskiej jakości linków możesz pozbyć się manualnie lub przy wykorzystaniu specjalnego narzędzia Disavow Links Tool znajdującego się w panelu Google Search Console. Za jego pomocą zrzekniesz się szkodliwych linków. Jest jednak jeden warunek. Warto z niego korzystać dopiero wtedy, gdy na stronę zostanie nałożony filtr ręczny. W innych przypadkach sięganie po takie rozwiązanie mija się z celem, co potwierdzają sami pracownicy Google’a, zachęcający do skupienia się w zamian na innych działaniach, np. rozbudowie treści. Disavow Links Tool dostępny jest pod linkiem https://search.google.com/search-console/disavow-links .

Usunięcie szkodliwych dla witryny odnośników najlepiej powierzyć specjalistom SEO, którzy zajmą się tym kompleksowo. Jeśli Twoja witryna nie otrzymała dotąd kary od Google’a, to mimo wszystko warto zweryfikować jej profil linków, zlecając profesjonalnej agencji specjalny audyt, dzięki któremu będzie można odpowiednio wcześnie wdrożyć właściwe działania optymalizacyjne.

Nienaturalne linki – podsumowanie

Opracowując strategię linkowania, należy dołożyć wszelkich starań, aby profil linków na stronie był jak najbardziej zdywersyfikowany. Wzajemne linkowanie, systemy wymiany linków, artykuły sponsorowane – opieranie się tylko na takich działaniach to ryzyko dla strony, że zostanie objęta karą. Dlatego tworzenie linków do witryny powinno być jak najbardziej zróżnicowane i opierać się na naturalnych anchorach.

Poleć tekst:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powrót na górę