White Hat SEO, czyli bezpieczne pozycjonowanie

Czy chciałbyś zdobywać wysokie pozycje w Google’u i mieć pewność, że nie wystawiasz się na niepotrzebne ryzyko? Jeśli tak, to powinieneś wiedzieć, na czym polegają bezpieczne techniki pozycjonowania strony. W tym artykule dowiesz się , czym jest White Hat SEO, jak się je w praktyce realizuje i dlaczego warto to robić.

White Hat SEO, czyli bezpieczne pozycjonowanie

Czym jest White Hat SEO?

White Hat SEO to termin odnoszący się do strategii pozycjonowania, która jest zgodna z wytycznymi Google (zwięzłą listę znajdziesz tutaj), a stosowanie jej przynosi korzyści użytkownikom wyszukiwarki. Takie metody umożliwiają zwiększenie widoczności strony w SERP-ach bez uciekania się do podstępów, dzięki którym zajmowałaby ona pozycje, na które tak naprawdę nie zasługuje. Termin White Hat pochodzi z branży IT i odnosi się do hakerów/ekspertów, którzy swoje umiejętności wykorzystują w dobrych celach, aby dbać o bezpieczeństwo systemów. Dla odmiany osoby noszące czarne kapelusze (Black Hat) mają złe intencje. Co ciekawe, sama symbolika pochodzi ze starych westernów, w których to odpowiednio „dobrzy” oraz „źli” bohaterowie nosili białe i czarne kapelusze.

Czym się różni White Hat SEO od Black Hat SEO?

Cel obu strategii jest w zasadzie ten sam – zwiększenie widoczności strony. W ich przypadku różnią się już jednak wykorzystywane metody oraz efekty. White Hat SEO stawia na bezpieczne pozycjonowanie stron, które zapewnia użytkownikom wartość i przynosi długotrwałe rezultaty. Wdrożenie takich rozwiązań wymaga zwykle czasu i środków, a na efekty trzeba długo czekać. Metody Black Hat SEO są próbą manipulowania wynikami wyszukiwania. Ich celem jest zajęcie wysokich pozycji bez uwzględnienia, czy użytkownicy, do których trafią promowane w ten sposób treści, faktycznie odniosą dzięki temu korzyści. Implementacja takich rozwiązań także wymaga czasu i umiejętności, jednak efekty mogą być widoczne całkiem szybko. W dalszej części artykułu bliżej poznasz sprawdzone techniki White Hat SEO. Najpierw jednak przybliżmy sobie krótko kilka najpopularniejszych metod Black Hat SEO:

  • kupowanie linków – linki mają duże znaczenie w SEO, jednak kupowanie ich w masowej ilości, nie dbając przy tym nawet o ich powiązanie tematyczne, nie jest zalecaną przez Google’a techniką,
  • ukrywanie odnośników – jakiekolwiek ukrywanie treści, a więc i linków, za pomocą takich metod jak czcionka o rozmiarze 0 jest zabronione przez Google, gdyż celem takich działań jest zwykle zamieszczenie podejrzanych przekierowań, które nie powinny znajdować się na tego typu stronie,
  • doorway page – to strona przejściowa, której celem jest przeniesienie gromadzonego ruchu na inną stronę, której użytkownik nie chciałby świadomie otworzyć,
  • cloaking – jest to zaawansowana technika, w przypadku której tworzy się dwie wersje danej strony. Jedna z nich jest zoptymalizowana pod zajęcie wysokich pozycji, a druga dopiero jest pokazywana odwiedzającemu,
  • keyword stuffing – umieszczanie nadmiernej ilości fraz kluczowych w tekście pogarsza jego czytelność, dlatego jest zakazane przez Google’a,
  • masowa duplikacja treści – świadome kopiowanie contentu z innych stron na dużą skalę, które jest zdecydowanie zabronione przez Google’a.

Bezpieczne SEO i aktualizacje algorytmu

To, co kwalifikuje się jako Black Hat SEO i bezpieczne pozycjonowanie, nie zawsze było takie oczywiste. Na tę kwestię duży wpływ miały różne aktualizacje algorytmu, które pojawiały się w ciągu ostatnich lat. Przyjrzyjmy się zatem tym najważniejszym

  • Panda - to jedna z ważniejszych aktualizacji ostatniej dekady (przeprowadzona w lutym 2011 roku), której celem było identyfikowanie stron ze słabej jakości contentem. W wyniku tej aktualizacji tworzenie rozbudowanych i przydatnych dla użytkowników treści stało się szczególnie ważne. Keyword stuffing i stawianie na ilość, a nie jakość w przypadku np. wpisów blogowych przestały mieć sens.
  • Pingwin - przełomowy update z kwietnia 2012 roku, który był skupiony na linkach. W jego efekcie proste i manipulacyjne techniki pozyskiwania i utrzymywania przekierowań (np. poprzez systemy wymiany linków) stały się mniej skuteczne.
  • Pirat - aktualizacja, która pojawiła się w sierpniu 2012 roku i miała na celu walkę z kopiowaniem treści objętymi prawami autorskimi. Strony, które zostały zgłoszone do Google’a jako naruszające prawa autorskie, mogły w efekcie stracić swoją dotychczasową widoczność.
  • Koliber - jedna z ważniejszych aktualizacji przeprowadzona w sierpniu 2013 roku, dzięki której Google zaczęło znacznie lepiej rozumieć długie i szczegółowe zapytania, jak i rozpoznawać synonimy. W jej wyniku keyword stuffing znacznie stracił na skuteczności, a dostosowywanie contentu do intencji użytkownika zyskało na znaczeniu.

Korzyści strategii White Hat SEO

White Hat SEO przynosi korzyści wszystkim. Jako właściciel strony zyskasz lepsze pozycje w Google, a użytkownicy otrzymają wartościowe treści, których potrzebują. Przyjrzyjmy się zatem bliżej temu, dlaczego warto skupić się na bezpiecznym pozycjonowaniu.

  1. Widoczność

    Działania zgodne z zaleceniami od Google’a pomogą Ci osiągnąć wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Co ważne, w ten sposób będziesz pozyskiwać jakościowy ruch, zapewniając treści dokładnie tym użytkownikom, którzy ich potrzebują.

  2. Długoterminowe efekty

    Black Hat SEO, choć ryzykowne, potrafi dać szybkie korzyści, ale i równie szybkie kary i filtry od Google’a. W przypadku bezpiecznego pozycjonowania możesz spodziewać się efektów, które przez długi czas będą procentować. Oczywiście musisz być gotowy na wstępne inwestycje oraz uzbroić się w cierpliwość, jednak dobrze przygotowane zaplecze linków oraz rozbudowany content to świetna inwestycja na lata.

  3. Wysokiej jakości treści

    White Hat SEO wymaga zwykle tworzenia dobrych treści. Takiego contentu możesz następnie użyć na wiele sposobów, tworząc z niego drukowane materiały promocyjne, broszury itp. Sami użytkownicy na pewno docenią np. przydatne artykuły blogowe i chętnie się nimi podzielą w mediach społecznościowych, co jeszcze bardziej zwiększy rozpoznawalność Twojej marki.

  4. Gotowość na aktualizacje

    Aktualizacje algorytmu potrafią często wstrząsnąć pozycjami wielu stron. Jednak bezpieczne pozycjonowanie za pomocą White Hat SEO może pomóc uniknąć przykrych skutków. Dlaczego tak jest? Każdy update od Google ma w zasadzie jeden cel – polepszyć doświadczenia użytkownika i promować content, który zasługuje na widoczność w SERP-ach. Jeśli trzymasz się praktyk White Hat SEO, będziesz podejmować działania, które są zgodne z założeniami Google’a. Dzięki temu zmniejszysz ryzyko tego, że w wyniku kolejnej aktualizacji pozycje Twojej strony gwałtownie spadną, a Tobie trudno będzie Ci je odzyskać.

Bezpieczne pozycjonowanie – jak to zrobić?

Przyjrzyjmy się bliżej metodom, dzięki którym będziesz w stanie skutecznie pozycjonować swoją stronę.

  1. Optymalizacja techniczna

    O optymalizację techniczną warto zadbać już na etapie wstępnego projektowania strony, a następnie cały czas o niej pamiętać. Polega ona na poprawieniu różnych aspektów witryny, takich jak na przykład indeksacja strony, rozmiary grafik i plików, nawigacja, dane strukturalne i szereg innych czynności wymagających czasem zaawansowanej znajomości kodu.

  2. Unikalne treści

    Jeśli chcesz, aby Twoje treści były skuteczne, używaj w nich słów kluczowych powiązanych z zapytaniami użytkowników. Pamiętaj, aby nie zamieszczać ich zbyt wiele – w ten sposób ucierpi czytelność contentu i ryzykujesz utratę pozycji, ponieważ narażasz swoją stronę na keyword stuffing. Unikaj też zamieszczania tych samych tekstów na dwóch i więcej stronach w Twojej witrynie. Dla Google’a to sygnał, że dochodzi do duplikacji treści. W takich sytuacjach można zastosować tagi canonical.

  3. Intencja użytkownika

    Intencja użytkownika to różne cele, które kryją się za poszczególnymi zapytaniami. Gdy optymalizujesz stronę pod konkretne frazy kluczowe, zastanawiaj się, jaka kryje się za nimi intencja. Jeśli ktoś wpisuje zapytanie „składanie komputera do gier”, szuka pewnie porad, jak samodzielnie to zrobić. Dodawanie tej frazy do opisu usług sklepu, który zajmuje się sprzedażą już gotowych jednostek centralnych, kompletnie mija się z celem. Jeśli taka osoba odwiedzi ową witrynę, zapewne szybko ją opuści, co źle przełoży się na takie wartości jak dwell time czy liczbę powracających użytkowników.

  4. Szybkość ładowania

    Szybkość ładowania witryny to jeden z kluczowych elementów optymalizacji technicznej. Zaleca się, aby jej prędkość nie spadała poniżej 3 sekund – każde dodatkowe opóźnienie zwiększa szansę na to, że odwiedzający opuści witrynę. Jeśli chcesz zadbać o ten czynnik jeszcze lepiej, miej na uwadze także Core Web Vitals. W ich skład wchodzą następujące metryki:

    • LCP (Largest Contentful Paint) – największe wyrenderowanie treści,
    • FID (First Input Delay) –  opóźnienie przy pierwszym działaniu,
    • CLS (Cumulative Layout Shift) – zbiorcze przesunięcie układu.

    Gdy będziesz trzymać te metryki w odpowiednich zakresach, korzystanie z Twojej strony będzie jeszcze bardziej płynne i przystępniejsze, co pozytywnie wpłynie na SEO.

Bezpieczne pozycjonowanie – podsumowanie

Dzięki White Hat SEO osiągniesz świetne efekty, które będą długoterminowe. Wykorzystuj zatem bezpieczne metody w pozycjonowaniu i nie daj się skusić krótkotrwałym zaletom Black Hat SEO. Dzięki temu Twoja strona będzie osiągać stabilne pozycje w Google’u.

Udostępnij artykuł:
Szukasz agencji o bezpiecznych zasadach pozycjonowania?
Skorzystaj z naszych usług
Oceń artykuł:
0.0