Błąd 404 – czym jest i jak wpływa na SEO?

blog-banner-bee

404 to jeden z najbardziej rozpoznawalnych błędów stron internetowych. Co dokładnie oznacza i jak wpływa na SEO? Jak sobie z nim poradzić? Tego i więcej dowiesz się w tym artykule.

Błąd 404 - co to jest?

Co oznacza błąd 404?

Błąd 404 to kod, który wskazuje, że klient nawiązał komunikację z serwerem, ale ten nie jest jednak w stanie lub nie może przedstawić żądanego pliku. Nie należy go mylić z komunikatem typu „server not found”, gdyż ten informuje, że nie da nawet nawiązać się połączenia z serwerem. Istnieje wiele form zapisu błędu 404. Oto kilka często spotykanych form:

  • HTTP 404,
  • File Not Found,
  • Błąd HTTP 404,
  • 404 Not Found,
  • 404 nie znaleziono pliku,
  • Error 404 File Not Found.

Błędy 404 – jak powstają?

Przyczyną powstania błędu 404 mogą być czynniki, na które masz wpływ (np. konfiguracja przekierowań wewnętrznych), działania podejmowane przez odwiedzających Twoją witrynę, jak i działania podejmowane przez inne strony internetowe. Oto kilka przykładowych scenariuszy:

  • dana strona została całkowicie usunięta, jednak pozostały kierujące do niej linki z np. artykułów na blogu tej samej witryny,
  • użytkownik błędnie wpisał adres URL docelowej strony bezpośrednio w pasek wyszukiwarki, w rezultacie czego trafił na stronę, która faktycznie nie istnieje,
  • docelowy plik na stronie A istnieje, jednak został przeniesiony na inny adres. Wszystkie wewnętrzne przekierowania uwzględniły ten fakt, jednak do omawianego adresu kierują też inne linki zawarte na stronie B. Administrator strony B nie wie o zmianie, dlatego odnośniki na jego witrynie dalej przekierowują na nieistniejący już URL,
  • DNS nie jest w stanie konwertować danego adresu na IP.

Błąd 404 może także pojawić się, gdy dany użytkownik nie powinien być w stanie uzyskać dostępu do docelowych treści. Jednak w takich sytuacjach bardziej zastosowanie ma błąd 403. Istnieje też specyficzna odmiana omawianego komunikatu, czyli pozorny błąd 404. Ma on miejsce wtedy, gdy użytkownik po trafieniu na daną stronę otrzymuje informację, iż ona nie istnieje. Sam adres z tego typu błędem może nawet zawierać niewielką ilość treści, która jest zwykle jednak zupełnie nieprzydatna dla odwiedzającego. Problem polega jednak na tym, że na tego typu stronie jednocześnie jest także podany kod stanu 200 (success). W rezultacie Google otrzymuje komunikat, że pod owym (tak naprawdę wadliwym) adresem, istnieje treść, którą należy indeksować i zwracać w wynikach wyszukiwania. Taka sytuacja oczywiście jest niepożądana, jednak roboty Google są niekiedy samodzielnie w stanie ustalić, że analizowana strona jest tak naprawdę wadliwa i zaraportować ją jako pozorny błąd 404.

Jak sprawdzić błędy 404?

Istnieje wiele sposobów na wychwycenie błędów 404. Przyjrzyjmy się trzem z nim.

  1. Google Search Console

    W przypadku Google Search Console przejdź w menu Indeks do sekcji Stan. Odznacz pozostałe sekcje jak Prawidłowy, aby została jedynie kategoria Błąd. Dzięki temu w podsekcji Szczegóły znajdą się jedynie wpisy dotyczące problemów z indeksowaniem. Wśród nich zwróć uwagę na typ Nie znaleziono (404). Po prawej stronie znajduje się informacja, ile stron z tego typu błędami zostało wykrytych. Kliknij omawianą kategorię, aby wyświetlić pełną listę adresów, na których pojawił się błąd 404.

  2. Google Analytics (raport niestandardowy)

    Google Analytics pozwala gromadzić i analizować wiele przydatnych danych. Dzięki raportom niestandardowym da się także monitorować błędy 404. Oto jak przygotować tego typu zestawienie:

    1. Na głównej stronie Google Analytics przejdź do Dostosowanie > Raporty niestandardowe.

    2. Wybierz Nowy raport niestandardowy:

    Google Analytics - raport niestandardowy

    3. W sekcji Typ wybierz Eksplorator.

    4. W Treść raportu w sekcji Grupy danych kliknij +dodaj dane:

    Tworzenie raportu niestandardowego

    4. Z rozwijalnego menu w Więcej wymiarów znajdź kategorię Zachowanie. Następnie w niej wybierz Wejścia.

    5. W sekcji Analizy wymiarów kliknij +dodaj wymiar.

    6. Z rozwijalnego menu Często używane wybierz Strona wejścia.

    7. Następnie w tej samej sekcji dodaj drugi parametr. Kliknij menu rozwijalne Zachowanie i wybierz Pełna strona odsyłająca:

    Treść raportu

    8. W kolejnej sekcji Filtry w zielonym polu wybierz Tytuł strony. W rozwijalnym menu na lewo ustaw Uwzględnij, a w tym po prawej Ścisłe:

    Filtry

    8. W polu na prawo od Ścisłe wpisz dokładną nazwę przyporządkowaną do strony typu 404.

    9. W Widoki danych wybierz, do których widoków chciałbyś dodać ten raport.

  3. Screaming Frog SEO Spider

    Screaming Frog to jedno z najlepszych narzędzi SEO, które pozwala gromadzić dokładne dane na temat stanu witryny. Darmowa wersja także daje dostęp do zaawansowanych funkcji, ale pozwala dokonywać analizy jedynie do 500 adresów URL. Wyszukiwanie i monitorowanie błędów 404 za pomocą Screaming Frog składa się z kilku etapów, które obejmują m.in. dokonanie crawlingu, wyszukanie kodów odpowiedzi i ustalenie źródła niedziałających linków. Choć proces ten może być nawet nieco dłuższy niż w przypadku Google Search Console, to pozwala zgromadzić naprawdę sporo informacji.

Błędy 404 a Google

Błąd 404 niewątpliwie wpływa na SEO oraz user experience. Nie musisz jednak za wszelką cenę starać się, aby tego typu komunikaty w ogóle nie miały miejsca. W niektórych sytuacjach odwiedzający powinni wiedzieć, że dana strona została usunięta lub nie mają do niej dostępu. Oczywiście to nie jedyne scenariusze. Jak już wspomniano wcześniej, błędy 404 mogą być wywołane różnymi sytuacjami. Czasami ich źródłem są poważne, złożone problemy. Ich wpływ na SEO także będzie różny. Oto kilka przykładów:

  • strona została celowo usunięta, ale pozostały do niej linki wewnętrzne. Taka sytuacja źle wpływa na SEO i jeszcze gorzej na user experience,
  • do danej strony kierują stare linki, które pochodzą z witryn zewnętrznych lub zakładek użytkowników w przeglądarkach. Zwracają one błąd 404, co zdecydowanie szkodzi SEO. Można je także traktować jako zmarnowaną okazję na jakościowy odnośnik zewnętrzny,
  • w XML sitemapie dokonano błędnej konfiguracji, co prowadzi do wzmożonej liczby błędów 404 w raportach Google Search Console,
  • użytkownik błędnie wpisuje adres URL i ze swojej winy nie trafia na docelową stronę. Oczywiście takim sytuacjom nie możesz zapobiec, ale da się zminimalizować ryzyko tego, że ktoś całkowicie opuści witrynę (więcej o tym w podpunkcie Personalizacja strony błędu 404).

Jak naprawić błąd 404?

Strony z błędami 404 nie są szczególnie trudne do naprawienia. Ważne jest ich regularne monitorowanie. Jeśli jednak nazbiera się ich całkiem sporo, powinieneś nadać priorytet swoim działaniom. Główna strona kontaktowa, kategorie produktów, popularne wpisy blogowe – jeśli na nich wystąpi błąd 404, należy go naprawić oczywiście jak najszybciej. Z drugiej strony narzędzia SEO mogą niekiedy wykrywać błędne, „zagubione” strony, na które zwykły użytkownik sam praktycznie nigdy by nie trafił – nimi nie należy się aż tak przejmować.

Jak zatem naprawić błędy 404? Istnieje kilka głównych sposobów:

  • popraw błędny link – jeśli link docelowo kieruje do istniejącej strony, jednak sam odnośnik jest błędnie skonstruowany, po prostu go zmień. W ten sposób nie będziesz jednak w stanie zmienić odnośników pochodzących z zewnątrz,
  • dokonaj przekierowania ze strony 404 – jest to jeden z najłatwiejszych sposobów na naprawę tego typu błędu. Postaraj się jednak, aby przekierowanie miało sens. Jeśli ktoś np. chciał przejść do poradnika dotyczącego zakupu pralki, przenieś go do tekstu o powiązanej tematyce (np. rankingu tego typu produktów),
  • przywróć stronę – jeśli nieistniejąca strona generuje potencjalnie dużo odwiedzin, być może lepiej będzie ją przywrócić. Warto to zrobić zwłaszcza wtedy, gdy źródłem owych wizyt są zewnętrzne przekierowania, nad którymi nie masz kontroli,

Personalizacja strony błędu 404

Jak wspomniano wcześniej, nie da się sprawić, aby błąd 404 nigdy się nie pojawiał. Dlatego lepiej się przygotować na tego typu sytuacje z wyprzedzeniem i utworzyć specjalną stronę, która zredukuje negatywne skutki trafienia na błędny adres. Postaraj się, aby spersonalizowana strona przedstawiająca błąd 404 była atrakcyjna wizualnie, przekierowywała do innych treści i ogólnie pasowała stylem do reszty serwisu. Oto kilka przykładów.

Błąd 404 - przykład

Dailyweb

Przykład błędu 404

YouTube

Błąd 404

ZUS

Błąd 404 – podsumowanie

Występowanie błędów 404 na stronach jest nieuniknione. Postaraj się je monitorować, by w miarę możliwości móc szybko interweniować. Przygotuj także konkretną stronę z myślą o nich, a dzięki temu zminimalizujesz ich negatywny wpływ do minimum.

Udostępnij artykuł:
Pozycjonowanie strony bez błędów?
Sprawdź ofertę
Oceń artykuł:
5
Ocena: 5 Liczba głosów: 3