7 kluczowych wskaźników KPI w SEO, które powinieneś śledzić

blog-banner-bee

Jeśli chcesz podejmować lepsze decyzje biznesowe, powinieneś skupić się na najważniejszych danych. Tego typu informacje określane są jako Key Performance Indicators (KPI), czyli kluczowe wskaźniki efektywności. W tym artykule dowiesz się, czym dokładnie są, dlaczego należy je mierzyć i którym z nich poświęcić szczególną uwagę w kontekście SEO.

KPI w SEO

Co to jest KPI?

KPI to skrót od Key Performance Indicator, czyli kluczowy wskaźnik efektywności. Jest to mierzalny typ danych, który pozwala monitorować sukces w zakresie wybranej aktywności, zjawiska itp.

Wskaźniki KPI mogą dotyczyć mnóstwa informacji, ale jak sama nazwa sugeruje, w grę wchodzą zjawiska kluczowe – najważniejsze z punktu widzenia firmy. W tym artykule skupiamy się zatem na tych związanych z pozycjonowaniem stron internetowych, choć wiele biznesów mierzy także inne dane, np. dotyczące kwestii finansowych, rynkowych itp.

Wskaźniki KPI – dlaczego są ważne dla SEO?

Zdobycie wysokich pozycji na konkurencyjnym rynku to niełatwe zadanie. Poleganie na intuicji i domysłach to zdecydowanie złe wyjście. Jeśli nie mierzysz najważniejszych wskaźników KPI, to w sytuacji kryzysowej nie będziesz nawet w stanie ustalić, co poszło nie tak i gdzie szukać źródła problemu. Oprócz tego, jeśli nie monitorujesz swoich działań, nie będziesz mógł jasno stwierdzić, czy Twoja strategia przynosi efekty, czy może wymaga przebudowy.

W przypadku SEO da się nawet powiedzieć, że mierzenie KPI powinno być naturalne i oczywiste. Gdy Google dzieli się różnymi wskazówkami dotyczącymi pozycjonowania, często wskazuje na pożądane wartości, które warto osiągnąć np. w kontekście szybkości ładowania. Ostatnio wprowadzone Core Web Vitals (LCP, FID i CLS) same w sobie są technicznymi wskaźnikami, które pomagają monitorować ważne aspekty dotyczące funkcjonowania witryny.

Wskaźniki KPI w SEO, które powinieneś śledzić

Poniżej omawiamy 7 wskaźników efektywności, które warto monitorować, aby lepiej dbać o SEO.

  1. Widoczność w wyszukiwarce

    Celem tego KPI jest monitorowanie ogólnej widoczności w Google. Nie chodzi tutaj o śledzenie konkretnych fraz kluczowych (im warto przyjrzeć się bliżej z osobna, o czym mowa w punkcie 4.), a raczej o szerszy obraz.

    Tego typu widoczność zwykle określa się w liczbie fraz kluczowych, na które strona zajmuje pozycje odpowiednio w TOP3, TOP10, TOP50 itd. Uwzględnia się tu także inne kwestie, jak reklamy PPC, pozycje 0, czy treści zawarte w Google Knowledge Graph.

    Aby uzyskać najlepszy wgląd w widoczność, najlepiej mierz omawiane KPI na 2 sposoby:

    1. Całkowita widoczność – uwzględnia widoczność, na którą wpływ mają wszelkie wspomniane wcześniej dodatkowe kwestie, jak reklamy PPC, pozycja 0 itp.
    2. Organiczna widoczność – uwzględnia jedynie organiczne pozycje śledzonych fraz kluczowych.
  2. Ruch organiczny

    Jeden z najważniejszych KPI w SEO będzie oczywiście dotyczyć ilości ruchu organicznego, czyli najbardziej pożądanego typu odwiedzin na stronie.

    Podczas pomiarów pamiętaj o wahaniach sezonowych, gdyż w wielu branżach mają one duży wpływ na generowany ruch. Weź tę kwestię także pod uwagę, gdy porównujesz odwiedziny w różnych okresach.

    W Google Search Console da się mierzyć ruch z uwzględnieniem wielu różnych kwestii, jak topowe frazy, urządzenia, czy kraje. Warto brać pod uwagę te filtry, gdyż pomagają dokonywać bardziej szczegółowych analiz i dojść przy tym do konkretnych wniosków. Przykładowo może okazać się, że generujesz stosunkowo mało odwiedzin z urządzeń mobilnych, więc warto popracować nad optymalizacją w tym zakresie.

  3. Ruch brandowy vs. niebrandowy

    Brandowy ruch to taki, który pochodzi z fraz zawierających w sobie nazwę danej firmy, jej wariacje lub ogólnie są zawężone do danej domeny. Przykłady to „Smartbuzz blog”, „ING bank logowanie”. Zapytania, które nie zawierają tego typu elementów, to niebrandowe słowa kluczowe.

    Dlaczego warto mieć na uwadze te dwa rodzaje ruchu? Brandowe zapytania zazwyczaj generują lepszy współczynnik klikalności. Jest tak, ponieważ użytkownicy wiedzą, czego szukają i znają Twoją firmę. Duży odsetek tego typu odwiedzin wskazuje na skuteczność kampanii PR-owych i marketingowych prowadzonych np. w mediach społecznościowych.

    Niebrandowy ruch także należy osobno monitorować, ponieważ wskazuje na efektywność działań SEO i pomaga ustalić, czy w organicznych wynikach wyszukiwania udaje Ci się zajmować wysokie pozycje, które mogą spowodować napływ nowych klientów.

  4. Pozycje fraz kluczowych

    Jedno z najważniejszych KPI w SEO to oczywiście pozycje, które zajmujesz na wybrane słowa kluczowe. Monitorując tę wartość, masz także wgląd w to, jak wypadasz na tle konkurencji.

    Oczywiście podczas pomiaru tej wartości, miej na uwadze swoją strategię i dąż do uzyskania 1 miejsca w wynikach wyszukiwania na słowa kluczowe, które najlepiej konwertują z punktu widzenia Twojego biznesu.

    W kontekście tego KPI, zwracaj uwagę na konkretne typy fraz kluczowych:

    • popularne zapytania – są to zwykle krótkie frazy kluczowe, które generują dużo wyświetleń, np. „buty do biegania”. Zwykle trudno się na nie pozycjonować, ale mogą zagwarantować świetny ruch, rozpoznawalność marki i pozwolić na dotarcie do szerokiego grona potencjalnych klientów;
    • zapytania na długi ogon – frazy te składają się z 3 i więcej słów, np. „buty do biegania w górach”. Jest mnóstwo takich fraz, ale najczęściej każda z nich generuje mało zapytań. Jednak gdy się je zsumuje, mogą konwertować lepiej niż popularniejsze zapytania! Ruch z fraz długiego ogona charakteryzuje się zazwyczaj lepszym zaangażowaniem na stronie;
    • zapytania produktowe – frazy te są różnej długości. Najważniejsze jest w nich to, że zawierają w sobie nazwę produktu/marki np. „buty do biegania Nike”. Kategoria ta jest szczególnie ważna w przypadku pozycjonowania sklepu.
  5. Linki zewnętrzne

    Im więcej jakościowych linków zewnętrznych prowadzi do Twojej strony, tym lepiej dla jej pozycjonowania i autorytetu. W końcu odpowiednie działania zwiększają ogólną wartość domeny w oczach wyszukiwarki. Takie odnośniki to od lat niezmiennie jeden z najważniejszych filarów SEO.

    Przykładowe KPI związane z linkami to na przykład:

    • liczba wszystkich linków;
    • liczba domen linkujących;
    • średnia liczba zdobywanych linków w skali miesiąca;
    • średnia liczba traconych linków w skali miesiąca.

    Pamiętaj, że linkbulding to obok optymalizacji technicznej i optymalizacji treści kluczowy element każdej kampanii SEO!

  6. Współczynnik klikalności (CTR)

    W przypadku wskaźników KPI, świetne jest to, że mogą się nawzajem uzupełniać i wzajemnie pomagać w selekcji najważniejszych informacji. Jak wcześniej wspomnieliśmy, warto skupić się na ruchu organicznym. Jaki może być powód jego małej wartości? Z pomocą przychodzi tutaj CTR (click through rate). Mierzy on, jaki odsetek osób, które np. widziały odnośnik do Twojej strony w wynikach wyszukiwania, faktycznie go kliknęły. Taka informacja jest bardzo przydatna. Załóżmy, że zajmujesz wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, jednak nie generujesz proporcjonalnie dużej liczby odwiedzin.

    Niski CTR może służyć jako podpowiedź, że treść linku, jak i meta opis nie przykuwają odpowiednio uwagi albo starasz się targetować jednocześnie zbyt wiele fraz kluczowych, przez co potencjalni odwiedzający są zdezorientowani.

    Analiza współczynnika klikalności dla poszczególnych adresów URL czy fraz to świetny przykład, jak mierzenie KPI pomaga wykryć problemy, które nie są widoczne na pierwszy rzut oka.

  7. Konwersje

    Współczynnik konwersji określa, jaki odsetek odwiedzających podjęło pożądaną akcję. W najbardziej ogólnej skali bierze się tu pod uwagę zrealizowaną sprzedaż w stosunku do liczby zarejestrowanych sesji.

    W przypadku tego KPI, należy koniecznie pamiętać o tym, aby brać pod uwagę właściwy punkt odniesienia. Domyślnie Google Analytics bazuje na sesjach, a Google Analytics 4 pozwala korzystać z różnych modeli atrybucji. Pamiętaj też, że niektóre konwersje nie zostaną zarejestrowane za pomocą Google Analytics, gdyż klienci mogą np. zadzwonić na numer, który znaleźli na stronie.

    W optymalizacji konwersji pomoże śledzenie innych wskaźników KPI. Jeśli przykładowo notujesz większy ruch organiczny i ogólnie zwiększoną widoczność w sieci, ale nie generujesz proporcjonalnie większej sprzedaży, problem zapewne tkwi po stronie omawianego współczynnika. Warto analizować także mierniki UX, aby sprawniej ustalić, co mogło powodować problemy.

    W jakie wartości warto celować? Zwykle współczynnik konwersji na stronach wynosi od 1% do 3%, a mediana to 2,35%. Na średnią wartość wpływa też branża, gdzie w przypadku e-commerce notuje się niższy współczynnik konwersji w porównaniu np. do stron oferujących usługi biznesowe.

Jak śledzić wskaźniki KPI w SEO?

Istnieje wiele narzędzi, które pomogą Ci w zbieraniu i analizowaniu danych związanych z KPI. Dwa najważniejsze z nich to:

  1. Google Analytics – dane związane z ruchem organicznym na stronie. Przy pomocy GA można sprawdzić podstrony, które generują najwięcej ruchu z wyszukiwarki i jakie współczynniki zaangażowania tworzą poszczególne treści.
  2. Google Search Console – szczegółowe dane na temat ruchu organicznego. Kluczowe w tym przypadku są dane na temat fraz, na które wyświetlasz się w wynikach wyszukiwania. Możesz dla każdej frazy i podstrony sprawdzić ile wygenerowała ruchu do witryny, jaki ma CTR oraz średnią pozycję, jaką zajmuje w wynikach wyszukiwania.

Warto mieć na uwadze także inne komercyjne rozwiązania:

  • Ahrefs – rozbudowana platforma SEO, która świetnie sprawdza się w analizie linków;
  • Senuto – narzędzie do badania widoczności;
  • Screaming Frog – crawler, który pozwala analizować kwestie związane z tzw. czynnikami onsite np. wewnętrznymi linkami, przekierowaniami czy nagłówkami.

Gdy mierzysz różne wskaźniki KPI, gromadzisz mnóstwo różnych danych. Dlatego warto gromadzić je w jednym miejscu, aby sprawnie je przeglądać i nimi zarządzać. W Smartbuzz podczas współpracy z klientami korzystamy w tym celu z Google Data Studio.

KPI w pozycjonowaniu – podsumowanie

W tym artykule omówiliśmy przykłady KPI, które zdecydowanie warto brać pod uwagę przy prowadzeniu działań SEO. Każda firma ma jednak inne potrzeby oraz cele, dlatego powinna skupiać się na różnych wskaźnikach efektywności. Umów się z nami na indywidualny konsulting SEO, a pomożemy Ci ustalić, na jakich pomiarach warto się skupić.

Udostępnij artykuł:
Nie wiesz, jak ustalić i mierzyć swoje KPI?
Pomożemy Ci!
Oceń artykuł:
0