Linki zwrotne w SEO. Czym są i jak wspierają pozycjonowanie?

blog-banner-bee
Linki zwrotne to zagadnienie, które jest nieodłączną częścią marketingu internetowego i pozycjonowania. Czym zatem dokładnie są? Jak wpływają na SEO? I najważniejsze - w jaki sposób je zdobywać? Tego i więcej dowiesz się w tym artykule.
Backlink

Czym są linki zwrotne do Twojej witryny?

Linki zwrotne (linki przychodzące, backlinki lub linki odsyłające do witryny) to odnośniki zawarte na zewnętrznych witrynach, które prowadzą do Twojej strony.

Dla odróżnienia wymienia się jeszcze 2 inne główne typy linków:

  1. Wewnętrzne – prowadzą do innej podstrony w obrębie tej samej witryny.
  2. Zewnętrzne – prowadzą z Twojej strony do innej, zewnętrznej witryny.

Linki zwrotne – dlaczego są tak ważne w SEO?

Dobry profil linków zwrotnych ma kluczowe znaczenie w rankingu wyszukiwarek, gdyż może pomóc Twojej witrynie na wiele sposobów.

  1. Widoczność

    Google wykorzystuje backlinki jako jeden z głównych czynników rankingowych. Kiedy wiele jakościowych oraz powiązanych tematycznie stron internetowych umieszcza odnośniki do Twojej witryny, informuje to wyszukiwarkę, że zawarta na niej treść jest wartościowa i godna zaufania. To z kolei prowadzi do ogólnej poprawy widoczności.

  2. Wiarygodność

    Backlinki z renomowanych stron internetowych nie tylko poprawiają rankingi wyszukiwarek, ale również pomagają Ci pozycjonować się jako godne zaufania źródło informacji w Twojej branży lub niszy. Ta zwiększona wiarygodność przekłada się na zaufanie ze strony użytkowników i potencjalnych klientów, co ułatwia budowanie relacji, angażowanie odbiorców oraz przekształcanie odwiedzających w klientów.

  3. Lepsze indeksowanie

    Boty Google wykorzystują linki zwrotne, aby odkrywać treści oraz dokonywać ich crawlingu i indeksacji. Im sprawniejszy ten proces, tym szybciej Twoje nowe lub zaktualizowane treści staną się widoczne w wynikach wyszukiwania.

  4. Dodatkowy ruch

    Wysokiej jakości backlinki nie tylko poprawiają ogólne SEO, ale generują bezpośredni ruch na stronę internetową. Co więcej, odwiedzający, którzy znajdą Twoją witrynę w ten sposób, będą zwykle skłonniejsi do zakupów lub zapoznania się z contentem. Dlaczego? Mają oni zwykle większe zaufanie do treści, które znaleźli w ramach „polecenia” strony, której już ufają.

Jak działają linki zwrotne?

Jak z technicznego punktu widzenia dochodzi do tego, że dany fragment tekstu/element strony działa jako link zwrotny? Przeanalizujmy 3 główne elementy:

Oznaczenia HTML

Linki zwrotne są tworzone za pomocą zapisu HTML. Podstawowa struktura składa się z:

  • Tagu otwierającego – „a” pomiędzy nawiasem ostrokątnym,
  • Atrybutu href, który określa linkowany adres – href=https://xyz.pl,
  • Dodatkowego atrybutu (np. nofollow) – rel="nofollow",
  • Tekstu zakotwiczenia – np. proces społeczny,
  • Tagu zamykającego – „/a” pomiędzy nawiasem ostrokątnym.

Oto przykładowy link:

<a href="https://xyz.pl" rel="nofollow">Proces społeczny</a>

Anchor text/tekst zakotwiczenia

Anchor text to klikalny, widoczny tekst w obrębie hiperłącza. Tekst zakotwiczenia dostarcza zarówno użytkownikom, jak i Google kontekstu dotyczącego zawartości linkowanej strony.

Z tego powodu warto używać odpowiednio opisowych anchor tekstów, ale jednocześnie zachowywać przy tym rozwagę – stosowanie przykładowo zbyt wielu tekstów zakotwiczenia typu exact match może być zinterpretowane jako próba manipulowania algorytmem.

Tekst zakotwiczenia

Przykład tekstu zakotwiczenia

Tekst zakotwiczenia w kodzie

Link widoczny w kodzie strony powiązany z wcześniejszym tekstem zakotwiczenia

Dodatkowe tagi

W odnośniku mogą być także zawarte dodatkowe tagi, które przekazują wskazówki, jak algorytm Google ma traktować dane przekierowanie. Z punktu widzenia linków zwrotnych najbardziej interesują nas następujące oznaczenia:

  • rel="dofollow" – jest to tak naprawdę domyślny stan linków i wskazuje, że wyszukiwarka powinna podążać za danym odnośnikiem i przekazywać „moc SEO”;
  • rel="nofollow" – wyszukiwarka nie podąża za danym linkiem i nie przekazuje „mocy SEO”, jednak dalej taki odnośnik może oczywiście przekierowywać bezpośredni ruch;
  • rel="sponsored" – atrybut ten informuje, że dany odnośnik został pozyskany w ramach zapłaty lub rekompensaty.

Wysokiej jakości linki zwrotne odznaczają się konkretnymi cechami, które warto mieć na oku. Spójrz na najważniejsze z nich.

  1. Powiązanie tematyczne

    Google bardziej ceni odnośniki ze stron, które są tematycznie powiązane z linkującą witryną. Nie jest to po prostu wniosek, który można wyciągnąć samodzielnie „na zdrowy rozsądek”. Jeden z patentów Google określany jako „reasonable surfer” modyfikuje algorytm PageRank tak, aby uwzględniał zachowanie użytkownika podczas interakcji z przekierowaniami.

    W rezultacie przypisuje on inną wagę linkom zwrotnym w zależności od takich czynników jak ich umiejscowienie na stronie, widoczność oraz tematyczne powiązanie.

  2. Autorytet

    Ogólnie postrzegany wysoki autorytet domeny ma także duże znaczenie w tym, jak wyszukiwarka traktuje dane linki. Warto przy tym zaznaczyć, że - w dużym uproszczeniu - autorytet strony internetowej jest dzielony równo pomiędzy wszystkie jej linki wychodzące. By lepiej to zrozumieć, spójrz na przykład.

    Zakładając, że wszystkie inne czynniki pozostają identyczne, rozważmy następującą sytuację. Jeśli witryna internetowa zawiera backlinki z dwóch stron i na stronie A znajduje się więcej linków wychodzących niż na stronie B, przekierowanie z witryny B (tej z mniejszą liczbą linków wychodzących) przekaże większy autorytet Twojej stronie.

  3. Ruch

    Ruch pozyskiwany przez daną witrynę jest blisko powiązany z postrzeganym autorytetem. Oprócz tego, jeśli przykładowo uda Ci się uzyskać backlink w postaci nofollow, witryna z dużym autorytetem i zaangażowaniem użytkowników będzie w stanie przekazać znaczący ruch. Choć wpływ autorytetu nie będzie tak znaczący (z racji oznaczenia nofollow), to napływ ruchu odsyłającego na pewno będzie mile widziany.

  4. Tempo pozyskiwania linków

    Mocne linki zwrotne, które są w porządku z punktu widzenia kilku metryk, to nie wszystko. Gdy przeprowadzasz budowanie linków, zwracaj uwagę także na to, z jaką częstotliwością je pozyskujesz. Nagłe skoki w ich liczbie mogą wskazywać na próbę manipulacji algorytmem lub ich masowe kupowanie, co nie jest dobre z punktu widzenia Google.

W jaki sposób pozyskiwać linki zwrotne do swojej strony?

Pozyskiwanie linków zwrotnych może odbywać się na wiele sposobów. Omówmy pokrótce kilka z nich:

  1. Artykuły gościnne – bardzo skuteczna metoda, która pozwala w naturalny sposób zwiększyć liczbę linków zwrotnych. Znajdź tematycznie powiązane witryny, na których gościnnie można publikować jakościowe wpisy gościnne.
  2. Artykuły sponsorowane – na niektórych portalach za opłatę można opublikować artykuły sponsorowane z linkami zwrotnymi. Nie zamieszczaj ich jednak masowo i zawsze dbaj o ich jakość, aby tego typu link building nie został zinterpretowany przez Google jako masowe kupowanie przekierowań.
  3. Katalogi firmowe – umieść profil swojej firmy w tematycznie powiązanych katalogach, aby pozyskać odnośniki do strony głównej. Choć nie będą to szczególnie jakościowe linki zwrotne, to jednak warto kilka takich mieć.
  4. Portale ogłoszeniowe – reklamuj swoją firmę na lokalnych serwisach, zamieszczając jednocześnie linki zwrotne do swojej witryny.
  5. Komentarze na blogach – angażuj się w dyskusje pod wybranymi wpisami blogowymi. Jeśli to stosowne (uważaj, by nie być postrzegany jako spamer), zamieść link do swojej witryny.
  6. Komentarze na forach – podobnie jak w przypadku blogów, warto być aktywnym na różnych formach i (jeśli to stosowne) zamieszczać na nich odnośniki do swojej strony.

Jak sprawdzić linki zwrotne do swojej strony?

Do sprawdzania linków zwrotnych można użyć wielu różnych narzędzi. Oto najpopularniejsze z nich:

  1. Google Search Console

    To darmowe narzędzie od Google pozwala dokładnie przeanalizować profil linków zwrotnych. W tym celu wybierz w nim swoją domenę i przejdź do zakładki „Linki”.

    Profil linków zwrotnych
  2. Ahrefs

    Narzędzie Ahrefs dostarcza wielu dokładnych informacji na temat jakości domen linkujących, ich ruchu, powiązanych słów kluczowych i wiele więcej.

    Linki odsyłające do witryny
  3. Majestic SEO

    Jedno z lepszych narzędzi do analizowania profilu linków. Pozwala dokonać dokładnej analizy odnośników nie tylko swoich, ale także konkurencji.

Podsumowanie

Link building to ważny aspekt w pozycjonowaniu każdej strony. Jeśli potrzebujesz pomocy w tym aspekcie, umów się z nami na konsultacje w zakresie poprawy widoczności serwisu w wyszukiwarce.

Udostępnij artykuł:
Chcesz rozwinąć linkowanie zwrotne swojej strony?
Pomożemy Ci!
Oceń artykuł:
4.8
Ocena: 4.9 Liczba głosów: 6