Jak poprawić widoczność firmy w mapach Google?

blog-banner-bee

Poprawienie widoczności w Mapach Google to cel, jaki stawia sobie wiele firm. Dlaczego warto to zrobić? Z jakich praktycznych metod warto skorzystać? Tego dowiesz się z naszego poradnika.

Widoczność firmy na mapach google

Dlaczego optymalizacja pod kątem Map Google jest ważna?

Pozycjonowanie w Mapach Google polega na zwiększaniu widoczności firmy w lokalnych wynikach wyszukiwania, czyli takich, które precyzują lokalizację geograficzną (zwykle w stylu „usługa/produkt + miasto” jak np. „prawnik Kraków”).

Zapytanie w Google

Po wprowadzeniu odpowiedniego zapytania pod paskiem pojawiają się firmy w Mapach Google (często przed samą mapką znajduje się także kilka płatnych reklam). Zauważ, że przedsiębiorstwa przedstawione w liście są oznaczone pinezkami na poglądowej mapce

Z tego typu listingiem nieodłącznie powiązany jest także Profil Firmy w Google, który pojawia się po kliknięciu nazwy przedsiębiorstwa:

Listing profili

W skrócie zadanie poprawienia widoczności w mapach Google polega na uzupełnianiu i aktualizowaniu najważniejszych informacji w Profilu Firmy w Google, zarządzaniu recenzjami oraz pozycjonowaniu własnej strony firmowej.

Dlaczego warto zadbać o widoczność Twojej firmy w Mapach Google? Przyjrzyjmy się najważniejszym powodom.

  1. Zwiększenie widoczności

    Wysokie miejsce w Mapach Google to oczywiście większa widoczność. Kiedy klienci szukają usług lub produktów w określonej lokalizacji, zoptymalizowany profil Twojej firmy pojawi się wyżej w wynikach wyszukiwania, co zwiększa prawdopodobieństwo, że skorzystają właśnie z Twojej oferty.

    Tego typu widoczność ma szczególne znaczenie w przypadku przedsiębiorstw świadczących usługi na miejscu (fryzjerzy, restauracje itp.). Według Google 76% osób, które za pomocą telefonu szuka czegoś w pobliżu, odwiedza powiązaną firmę w ciągu jednego dnia, a 28% tych wyszukiwań kończy się zakupem.

  2. Poprawa wiarygodności

    Wyższe pozycje w mapach Google od razu budują zaufanie. Kiedy potencjalni klienci widzą, że Twoja firma „jest na widoku”, od razu będą postrzegać ją za bardziej wiarygodną i profesjonalną. Nie do przecenienia jest tu także Profil Firmy w Google, który gromadzi recenzje użytkowników.

  3. Najważniejsze informacje w jednym miejscu

    Gdy klienci rozważają wiele ofert, nawet najmniejsze przeszkody (jak niepewność co do godzin otwarcia) sprawią, że mogą szybko zrezygnować z Twojej oferty. Odpowiednio przygotowana wizytówka w Mapach Google może temu zaradzić, gdyż w jednym miejscu gromadzi najważniejsze dane:

    • godziny otwarcia,
    • adres,
    • numer telefonu,
    • zdjęcia,
    • rodzaje usług.

    Im łatwiej internauci mogą uzyskać informacje o Twojej firmie, tym większa szansa, że skorzystają z Twoich usług.

  4. Stosunkowo tanie i skuteczne narzędzie marketingowe

    Czy dopiero co zakładasz działalność? A może Twój biznes nie ma dużego budżetu na marketing? W takich przypadkach w pierwszej kolejności warto dodać firmę do Map Google.

    Inne narzędzia reklamowe (jak ulotki, banery i reklamy na portalach lokalnych) potrafią być całkiem drogie. Promowanie firmy w Mapach Google jest znacznie tańszą alternatywą, która przynosi szybkie i mierzalne efekty.

  5. Analityka

    Firmy, które są widoczne w Mapach Google, generują odwiedziny na Profilu w Google. Ta wizytówka z kolei pozwala w rozbudowany sposób analizować dane i śledzić skuteczność działań marketingowych.

    Dzięki integracji z takimi narzędziami jak Google Analytics można monitorować liczbę wyświetleń Profilu, kliknięć, zamówień oraz połączeń telefonicznych. Te dane pozwalają zidentyfikować najlepsze okresy aktywności i odpowiednio dostosować działania marketingowe w celu zwiększenia ich skuteczności.

Jak poprawić pozycję w Mapach Google?

Zalet pozycjonowania w Mapach Google można by wymieniać, ale skupmy się teraz na tym, jak tę widoczność w praktyce osiągnąć. Oto 10 sprawdzonych metod.

  1. Pamiętaj o optymalizacji Profilu

    Optymalizacja widoczności w Mapach Google w większości przypadków wygląda podobnie. Jest jednak kilka niuansów, o których warto wiedzieć.

    Po pierwsze, Profile w Google przypominają bardziej wpisy katalogowe, które pojawiają się w lokalnych wynikach wyszukiwania. Wizytówki w Mapach Google dostarczają z kolei więcej danych opartych na lokalizacji, bazując na tym, skąd użytkownik wprowadza zapytanie. Jednak w większości przypadków dane, które zawrzesz w Profilu, będą pojawiać się w wynikach wyszukiwania Map Google.

    Ponadto istnieją dodatkowe działania optymalizacyjne, które warto realizować, aby zwiększyć widoczność Profilu w Mapach Google. Różne sygnały SEO, takie jak linki zwrotne, obecność w mediach społecznościowych i optymalizacja strony przedsiębiorstwa pod kątem lokalnym, pomogą zwiększyć jakość Profilu w w przypadku lokalnych zapytań.

    Ogólnie rzecz biorąc, pełny i zweryfikowany Profil ma większe szanse na pojawienie się w lokalnych wynikach wyszukiwania. Niezweryfikowane lub nieaktywne konta (czyli takie, które nie publikują nowych postów i nie otrzymują nowych recenzji) nie pomogą firmie w Mapach Google.

  2. Zweryfikuj Profil

    Jednym z pierwszych kroków jest weryfikacja konta. To konieczny krok, jeśli chcesz zwiększyć wiarygodność i uzyskać dostęp do zaawansowanych funkcji.

    Samą weryfikację można przeprowadzić na wiele sposobów:

    1. Kartka pocztowa – Google wysyła kod weryfikacyjny na adres firmy.
    2. SMS lub telefon – otrzymujesz kod w wiadomości SMS lub przez telefon.
    3. E-mail – kod weryfikacyjny przesyłany jest na adres e-mail powiązany z kontem Google.
    4. Nagranie filmu – wideo pokazujące lokalizację, wnętrze firmy i dowody własności.
    5. Rozmowa wideo na żywo – pracownik Google przeprowadza weryfikację przez rozmowę wideo.
    6. Weryfikacja natychmiastowa – możliwa poprzez Google Search Console.
    7. Weryfikacja zbiorcza – dla wielu lokalizacji tej samej firmy.

    Po uzyskaniu tego kodu przejdź do Menedżera Profilu Firmy. Znajdziesz go w sekcji opcji powiązanych z kontem Google. Zostaniesz przeniesiony do nowego widoku, w którym będzie dostępna opcja wpisania kodu.

  3. Uzupełnij podstawowe dane

    W pierwszej kolejności uzupełnij podstawowe informacje na temat firmy. Zadbaj o ich spójność, gdyż Google będzie porównywać te dane z tymi, które znajdzie na Twojej stronie firmowej, w katalogach branżowych oraz innych zasobach.

    • Nazwa firmy – w przypadku skrótowców zwracaj uwagę na to, by były jednoznaczne i spójne we wszystkich źródłach. Zdecyduj też, czy chcesz przedstawiać się z rozwinięciem, czy bez (np. Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe XYZ czy P.H.U. XYZ);
    • adres – podaj dokładny adres fizyczny firmy, który pozwoli klientom łatwo Cię znaleźć;
    • godziny otwarcia – aktualizuj godziny otwarcia, aby klienci wiedzieli, kiedy jesteś dostępny;
    • numer telefonu – tutaj także warto dbać o spójność. Ustal, czy chcesz podawać numer kierunkowy (w przypadku Polski +48) za każdym razem, czy też go pomijać;
    • kategoria – wybierz kategorię, która w trafny sposób opisuje Twoją działalność;
    • atrybuty – atrybuty to dodatkowe szczegóły na temat Twojej firmy jak dostępność Wi-Fi, udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością, dostępność miejsc parkingowych, możliwość realizacji usług w pełni przez internet itp.;
    • zdjęcia – zdjęcia przedstawiające budynek firmy pomogą klientom łatwiej ją znaleźć. Z kolei fotografie wnętrza, sprzętu czy pracowników od razu pokażą atmosferę przedsiębiorstwa;
    • strona internetowa – dodaj link do swojej strony internetowej, aby ułatwić klientom znalezienie dodatkowych informacji.
  4. Publikuj treści w Profilu

    Firmy, które prowadzą aktywne profile, mogą liczyć na wyższą pozycję w rankingu Map Google. Warto dlatego regularnie zamieszczać tam treści. Co najważniejsze, to wcale nie musi być czasochłonne i trudne. Jeśli prowadzisz aktywność na innych kanałach (blog firmowy, media społecznościowe itp.), wystarczy, że będziesz tu publikował te same, nieco zmienione treści.

    Oto kilka pomysłów:

    • oferty specjalne – informacje o zniżkach, promocjach i ofertach limitowanych;
    • organizowane wydarzenia – informacje o nadchodzących wydarzeniach, takich jak spotkania, warsztaty i konferencje, w których Twoja firma bierze udział;
    • linki do postów na blogu – dodawaj linki do nowych artykułów na blogu, które mogą zainteresować Twoich klientów;
    • ogólne aktualizacje biznesowe – informacje o nowych produktach, usługach, zmianach w firmie czy sukcesach, które są w stanie zainteresować potencjalnych klientów.
    Publikacja treści
  5. Pozyskuj recenzje i reaguj na nie

    Google zwraca uwagę na liczbę recenzji, jak i na to, jak firma na nie reaguje (zarówno na te, które są pozytywne, jak i negatywne). Za pozytywne opinie warto podziękować i ewentualnie podzielić się dodatkowymi szczegółami na temat udanej współpracy.

    Jeśli zaś chodzi o negatywne, należy na nie szybko zareagować w opanowany sposób. W ramach odpowiedzi warto podkreślić kontekst sytuacji, zwrócić uwagę na to, jakie działania podjęła firma, żeby załagodzić problem, jak i zaproponować klientowi inne rozwiązania.

    W skrajnych przypadkach (choć wymaga to ostrożności) można nawet wykazać, że to klient zachował się w nieodpowiedzialny sposób i sam mógł spowodować pewne problemy, za które to obwinia teraz firmę.

    Odpowiedź na opinię

    Pamiętaj, że recenzje mają większy wpływ na ranking w Mapach Google niż recenzje na innych platformach (np. Facebook). Dlatego warto wychodzić z inicjatywą i prosić klientów o pozostawienie recenzji zaraz po udanym dostarczeniu produktu/wykonaniu usługi, gdy pozytywne doświadczenie jest jeszcze świeże w ich pamięci.

    Warto też rozważyć automatyzację. Istnieją specjalne programy (np. Yotpo) automatyzujące wysyłanie próśb o recenzje za pomocą różnych kanałów po wykonaniu określonych działań klienta (np. zakończeniu wizyty, opłaceniu faktury). Inne rozwiązania pomagają z kolei zarządzać recenzjami z różnych źródeł z poziomu jednego dashboardu.

    Taka automatyzacja pomoże zapewnić regularny napływ pozytywnych recenzji oraz zaoszczędzić czas, który można wykorzystać na odpowiedzi.

  6. Wprowadź na swojej stronie odpowiednie dane strukturalne

    Google lubi standaryzację informacji (jak np. danych biznesowych). W tym celu rozwinięto system Schema, który umożliwia oznaczenie kluczowych informacji w zrozumiały sposób dla wyszukiwarek.

    Tak się składa, że wiele z tego typu danych (nazwa firmy, rodzaje usług, adres itp.), które można oznaczyć za pomocą Schema, znajduje się także w Profilu. Algorytmy będą porównywać ze sobą te 2 kluczowe źródła informacji na temat Twojej firmy, dlatego spójność i dobra organizacja przełożą się na wyższe pozycje w Mapach Google.

    Dane schema

    Przykładowe oznaczenia Schema

  7. Buduj profil linków

    W ramach pozycjonowania, Google szuka różnych sygnałów dotyczących charakteru Twojej firmy. W celu poprawy widoczności w Mapach Google, warto zadbać o profil linków. Przykładowo pozyskiwanie linków ze strony Twojego miasta, witryn turystycznych, lokalnych gazet i czasopism czy też stron organizacji działających w Twojej okolicy pomaga zweryfikować lokalizację Twojego biznesu.

    Jeśli chcesz, aby za sprawą linków Twoja firma w Mapach Google zyskiwała lepsze pozycje, skup się na następujących źródłach:

    • Wpisy NAP – NAP (Name, Address, Phone number) to wpisy w lokalnych katalogach biznesowych, które zawierają podstawowe dane firmowe. Są one dla Google kolejnym źródłem, z którego korzysta, weryfikując informacje na temat przedsiębiorstw. Wiele z nich pozwala zawrzeć link do strony głównej;
    • wpisy gościnne – skontaktuj się z właścicielami ważnych stron lokalnych (najlepiej, jeśli są powiązane z Twoją branżą) i zaproponuj napisanie wartościowego artykułu, który będzie zawierał odnośnik do Twojej strony. To skuteczna metoda na pozyskiwanie linków zwrotnych i zwiększenie widoczności w lokalnych wynikach wyszukiwania.
  8. Zadbaj o ogólną optymalizację strony firmowej pod lokalne SEO

    Jeśli chcesz zajmować wyższe pozycje w Mapach Google, Twoja strona firmowa także musi być widoczna w lokalnym kontekście. W tym celu zadbaj o następujące kwestie:

    • przeprowadź analizę słów kluczowych – zidentyfikuj najistotniejsze i najczęściej wyszukiwane słowa kluczowe dla Twojej firmy i lokalizacji;
    • wykorzystaj słowa kluczowe w treści strony – umieść je naturalnie na stronach głównych, w sekcji „O nas” oraz na stronach produktów i usług;
    • optymalizuj meta tagi – zamieszczaj docelowe słowa kluczowe i powiązaną z nimi lokalizację w tagach tytułowych oraz opisach meta, aby pomóc wyszukiwarkom w zrozumieniu treści strony;
    • twórz treści lokalne – publikuj wpisy na blogu dotyczące lokalnych wydarzeń, wiadomości czy spostrzeżeń branżowych.
  9. Zamieść Mapę Google na stronie firmowej

    Aby zwiększyć widoczność firmy w Mapach Google, osadź mapkę na swojej stronie internetowej. Wiele firm zamieszcza ją na stronie kontaktowej lub w stopce. W ten sposób Google zyskuje kolejne potwierdzenie tego, że Profil Firmy w Google jest powiązany z konkretną witryną i przedsiębiorstwem.

    Mapka na swojej stornie
  10. Zadbaj o odpowiednią pinezkę

    Twoja firma będzie widoczna w Mapach Google jako pinezka, którą użytkownicy mogą kliknąć, aby uzyskać więcej informacji. Kolor i wygląd pinezki zależą od rodzaju miejsca. Przykładowo:

    • hotele – ciemnoróżowy kolor z ikonką łóżka;
    • restauracje – pomarańczowa pinezka z symbolem noża i widelca;
    • przychodnie lekarskie – czerwony kolor z literą „H” lub ikonką domu z plusem;
    • sklepy – niebieska pinezka z ikoną wózka (spożywcze) lub torebki (inne sklepy).

    Aby pinezka dobrze reprezentowała Twój biznes, podczas zakładania Profilu Firmy starannie dobierz kategorię przedsiębiorstwa. Możliwe jest nawet dodanie logo jako pinezki, co jest świetnym sposobem na wyróżnienie firmy w Mapach Google. Taka opcja jest jednak dostępna jedynie jako rozszerzenie lokalizacji Google Ads. Można z niej skorzystać także w ramach Kampanii Performance Max.

Udostępnij artykuł:
Popraw widoczność firmy w mapach Google
Odezwij się do nas
Oceń artykuł:
0