Widoczność strony to jeden z najważniejszych czynników, który decyduje o jej jakości i powodzeniu. Czym zatem jest? Jak ją monitorować? Co zrobić, aby ją poprawić? Tego dowiesz się w tym artykule.
Czym jest widoczność strony?
Widoczność strony internetowej jest powiązana z tym, jak łatwo dostępna i popularna jest dana witryna w wyszukiwarkach. Oczywiście na naszym rynku zdecydowana większość osób korzysta z Google, dlatego w domyśle mówimy właśnie o niej.
Samą widoczność strony można wyrazić na 2 główne sposoby:
- Ilość słów, na jakie dana strona zajmuje pozycje w TOP3, TOP10, TOP50 i TOP100 w wynikach wyszukiwania
- Szacowany generowany miesięczny ruch
Warto zaznaczyć, że sama świetna widoczność nie musi być od razu jednoznaczna z dużym ruchem. Jak wcześniej wskazano, w grę wchodzi to, czy dana strona w przypadku dużej liczby różnych fraz kluczowych w wynikach wyszukiwania zajmuje topowe pozycje. Na tej podstawie można też oszacować średni generowany miesięczny ruch.
Z różnych powodów (np. źle zoptymalizowanych meta opisów i meta tytułów) pomimo dobrej widoczności, wysokie pozycje nie będą generować aż tak dużej liczby odwiedzin. Oprócz tego zwykle liczy się jakość, a nie ilość topowych pozycji. Kilka fraz kluczowych, na które dana strona jest w TOP3, może być odpowiedzialna za więcej ruchu, niż kilkanaście tych, które plasują się w TOP50-TOP100.
Jak sprawdzić pozycję strony w Google?
Istnieje kilka głównych sposobów na sprawdzenie i monitorowanie widoczności w Google.
Ręczne wyszukiwanie
Jest to najprostsza w założeniach i w zasadzie darmowa opcja, która jednak jest czasochłonna i ma bardzo ograniczony zakres. Sprowadza się ona po prostu do wpisywania ważnych dla danej strony fraz w Google, aby zobaczyć, jak dobrze jest na nie widoczna.
Jeśli chcesz sprawdzić widoczność w wyszukiwarce w ten sposób, pamiętaj o kilku kwestiach:
- Najlepiej korzystaj z przeglądarki internetowej, której nie używasz na co dzień – dzięki temu wyniki nie będą zmienione przez historię wyszukiwania
- Wyloguj się ze swoich narzędzi i kont Google. Ponieważ monitorują one Twoją aktywność i preferencje, mogą zaburzyć wyniki
- Wyłącz opcje lokalizacji GPS – w znaczący sposób wpływają one na lokalne wyniki wyszukiwania
- Korzystaj z prywatnego trybu wyszukiwarki (incognito)
Ręczna analiza nie ma większego sensu na dłuższą metę – możesz z niej skorzystać co najwyżej, jeśli chcesz szybko sprawdzić kilka fraz kluczowych.
Google Search Console
Google Search Console to darmowe narzędzie od Google, które daje dostęp do ogromnej ilości informacji. Za jego pomocą da się sprawdzić liczne dane dotyczące pozycji, jakie zajmuje Twoja strona, jak i stanu jej indeksowania. Da się tutaj także monitorować kwestie związane z bezpieczeństwem i linkami, które także wpływają na widoczność w wynikach wyszukiwania.
Omawiane narzędzie nie jest jednak tak proste w obsłudze i wymaga prawidłowej konfiguracji, aby wszelkie gromadzone dane mogły być prawidłowo zinterpretowane. Z drugiej strony stanowi jednak nieodzowne, a nawet konieczne narzędzie w procesie optymalizacji witryny.
Różne narzędzia SEO
Na rynku istnieje całe mnóstwo platform pomagających w analizie SEO/marketingu internetowego, które pozwalają monitorować wiele informacji przydatnych podczas optymalizacji strony w wynikach wyszukiwania. Oprócz tych największych i popularnych jak Ahrefs, czy Semrush, można znaleźć także dużo tych skierowanych na polski rynek:
- Senuto
- SEMSTORM
- WebPozycja
- Stat4Seo
- SerpMonster
Niektóre narzędzia oferują darmowe okresy próbne lub bezpłatne plany z ograniczonymi funkcjami, co na pewno jest lepszą opcją niż wspomniane wcześniej ręczne sprawdzanie pozycji. Takie platformy nie są szczególnie trudne w obsłudze, choć w przypadku bardziej zaawansowanych opcji potrzebna jest jednak wiedza specjalistyczna.
Jak sprawdzić widoczność strony w Google?
Do analizy widoczności strony najlepiej wykorzystać odpowiednie narzędzia. Dwoma najpopularniejszymi są: Google Search Console oraz Senuto.
Widoczność strony w Google Search Console
Jak wcześniej wspomniano, Google Search Console to jedno z najważniejszych narzędzi wykorzystywanych w przypadku monitorowania pozycji. Platforma ta gromadzi bardzo dokładne dane – może pokazać słowa kluczowe, na które widziana była Twoja strona lata temu, nawet jeśli witryna miała zaledwie kilka wyszukiwań.
Do analizowania widoczności wykorzystywany jest raport Skuteczność, który znajduje się w menu nawigacyjnym po lewej stronie:
Platforma przedstawia 4 główne typu danych:
- Łączna liczba kliknięć
- Łączna liczba wyświetleń
- Średni CTR
- Średnia pozycja
Wyżej wykresu znajdują się filtry, które pozwalają zawęzić wyświetlane dane w zależności od urządzenia, kraju, czy konkretnego zapytania:
Jeśli chcesz przeanalizować konkretne słowa kluczowe z osobna, dodaj filtr Zapytanie z atrybutem Dokładne zapytanie. Aby sprawdzić najświeższe pozycje, wybierz także filtr Data z atrybutem Najnowsza data.
Sprawną analizę możesz także wykonać, wykorzystując do tego sekcję znajdującą się poniżej wykresu:
Przykładowo, gdy przejdziesz do zakładki Strony, znajdziesz tutaj listę adresów URL z zestawieniem, ile wygenerowały kliknięć i wyświetleń. Pozwoli to uzyskać jeszcze lepszy wgląd w to, jakie treści faktycznie są odpowiedzialne za generowanie ruchu.
Kliknij któryś z adresów. Następnie przełącz się na zakładkę Zapytania. Zobaczysz dzięki temu, na jakie dokładnie frazy pojawia się dana strona.
Analizowanie tego typu informacji to świetny sposób na zwiększenie widoczności witryny. Możesz dzięki nim ustalić, czy np. za większość wizyt odpowiedzialnych jest kilka bardzo konkurencyjnych fraz, czy może kilkanaście takich, które są znacznie mniej popularne.
Przeczytaj także:
Jak nadać dostęp dla agencji w Google Search Console?Widoczność strony w Senuto
Narzędzi, które pozwalają sprawdzić widoczność w wyszukiwarkach, jest całkiem sporo. Przybliżmy sobie zatem jedno z najpopularniejszych, czyli Senuto. Omawiana platforma może nie gromadzi tak szybko dokładnych danych na temat Twojej strony jak Google Search Console, jednak pozwala przeprowadzać analizę także innych witryn.
W module Analiza widoczności raport Podsumowanie można znaleźć podstawowe informacje na temat widoczności strony:
Narzędzie także pozwala korzystać z licznych filtrów dotyczących zakresu danych, jak i precyzji pomiaru. W podsekcji Wymiary można nawet wybrać, czy interesują nas jedynie słowa na długi ogon lub te brandowe:
Interesujący jest także raport Pozycje, który pozwala sprawdzić, jakie pozycje zajmuje analizowana strona i na ile słów kluczowych. Przykładowo senuto.com w przypadku 28 fraz zajmuje pierwszą lokatę:
Poniżej znajduje się także sekcja, która przyda się do dokładnej analizy słów kluczowych. Znajdziesz tu takie informacje, jak średnia miesięczna liczba wyszukiwań, zmiana pozycji, czy historia:
Inny przydatny wykres znajduje się w module Monitoring. Znajdziesz go w raporcie Historia pozycji:
Prezentuje on szybki podgląd pozycji zajmowanych przez monitorowane frazy wraz z informacją, czy w ich przypadku miał miejsce wzrost, czy spadek. Za pomocą filtrów możesz także dostosować zakres daty, jak i grupę słów kluczowych, które chcesz analizować.
Senuto daje dostęp także do wielu innych narzędzi, ale jak widać już po tych kilku omówionych, możliwości są naprawdę spore.
Jak zwiększyć widoczność strony w Google?
Poprawa widoczności w Google jest czasochłonna, ale istnieje wiele sprawdzonych sposobów, dzięki którym strona wyświetli się wyżej w wynikach wyszukiwania:
-
Frazy na długi ogon
Zapytania na długi ogon składają się z 3 i więcej słów. Jako że z osobna nie generują zbyt wielu zapytań, są także mniej konkurencyjne. Jest ich jednak całkiem sporo i jako grupa odpowiadają za duży odsetek ruchu w internecie. Dlatego koncentrowanie na nich swoich wysiłków to świetny sposób na zdobycie unikalnych odwiedzających, zwłaszcza w przypadku nowych stron, które nie dysponują dużym budżetem.
-
Szybkość ładowania strony
Przyjmuje się, że strony powinny ładować się krócej niż 3 sekundy. Każdy wzrost powyżej tego limitu znacznie zwiększa szansę na to, że odwiedzający opuszczą witrynę. Ma to szczególne znaczenie w przypadku urządzeń mobilnych. Jak podaje Google, czynnik ten w znaczący sposób wpływa na współczynnik konwersji:
Przeczytaj także:
Szybkość ładowania strony a pozycjonowanie -
Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne
Dobra struktura linków wewnętrznych poprawia doświadczenie użytkownika i nawigację. Robotom Google pozwala także lepiej przeanalizować Twoją stronę, jej zawartość, jak i sprawnie odkrywać nowe oraz zaktualizowane treści.
Zdobywanie jakościowych linków zewnętrznych to z kolei jeden z najważniejszych elementów SEO. Takie odnośniki to sygnał dla Google, że zawartość Twojej strony zasługuje na uwagę, gdyż nawet inne witryny przekierowują do znajdujących się na niej treści. Pamiętaj oczywiście, że liczy się przede wszystkim jakość takich linków, a nie sama ilość. Odnośniki ze słabych witryn mogą zagrozić Twojej stronie.
Co zrobić, żeby strona była widoczna w Google?
Twoje wysiłki związane ze zwiększaniem widoczności strony oraz monitorowaniem jej pozycji mogą zaburzyć różne czynniki. Dzięki Google Search Console możesz wykryć tego typu problemy. Oto kilka scenariuszy, przy których narzędzie potrafi okazać się bardzo przydatne:
1. Strona jest nowa
Zanim w przypadku danej strony w ogóle można będzie mówić o jakiejkolwiek widoczności, najpierw Google musi dokonać jej crawlingu. Może to zająć od kilku dni do nawet kilku tygodni – wiele zależy też od tego, jak zarządzasz crawl budgetem.
Raport Statystyki indeksowania w Google Search Console pozwala sprawdzić liczbę wysłanych żądań i przeanalizować ewentualne problemy z dostępnością i wyświetleniami.
2. Strona używa protokołu https od krótkiego czasu lub zmieniono jej domenę
Podczas tego typu zmian o szerokim zakresie może dojść do licznych błędów. Strony, które zajmowały dotychczas wysokie pozycje, mogą je utracić, na czym oczywiście ucierpi widoczność w wyszukiwarce. Aby temu zaradzić, skorzystaj z przekierowań 301. W przypadku zmiany na https sprawdź także, czy w Google dalej pokazują się URL z przedrostkiem http.
3. Wobec strony podjęto działania ręczne
Kara od Google oczywiście skutkuje gwałtownym spadkiem pozycji. Jeśli została nałożona ręcznie, sprawdź w Google Search Console raport Ręczne działania, jak najszybciej wprowadź odpowiednie zmiany i wyślij prośbę o ponowne rozpatrzenie zgłoszenia. Gdy jednak za karę odpowiedzialny jest algorytm, znajdujesz się w gorszej sytuacji. Oczywiście jak najszybciej wprowadź potrzebne poprawki, jednak pamiętaj, że wysyłanie próśb o ponowne rozpatrzenie witryny praktycznie nic nie da.
4. Wobec strony zgłoszono problemy dotyczące bezpieczeństwa
Jeśli roboty wyszukiwarki wykryją problemy dotyczące bezpieczeństwa strony (np. atak hakerów), jej pozycje zwykle zostaną obniżone. Niektóre przeglądarki będą też wyświetlać ostrzeżenia, gdy użytkownicy podejmą próbę jej odwiedzenia. W takiej sytuacji w Google Search Console skorzystaj z raportu Problemy dotyczące bezpieczeństwa.
5. Inne problemy
Jeśli nie jesteś pewny, jakie problemy mogą przyczyniać się do spadku widoczności w wyszukiwarce Google, skorzystaj z narzędzia do sprawdzania adresów URL. Pokazuje ono liczne przydatne informacje dotyczące kwestii technicznych, danych uporządkowanych oraz indeksacji.
Widoczność w wyszukiwarce Google – podsumowanie
Zwiększenie widoczności strony w wynikasz wyszukiwania nie jest szczególnie skomplikowane, jednak wymaga konkretnych działań i dobrego planu. Bardzo ważne jest także korzystanie z odpowiednich narzędzi do gromadzenia danych i ich analizowania – w końcu bez nich nie będziesz w stanie ustalić, jakie efekty przynoszą Twoje wysiłki. Nie zapominaj jednak o Google Search Console, gdyż platforma ta pozwala monitorować wiele aspektów technicznych, które mogą mieć kluczowy wpływ na widoczność strony.
Dzięki zwiększaniu widoczności w Google zyskasz nowe szanse na pozyskanie potencjalnych klientów, jak i będziesz w stanie z wyprzedzeniem wykryć zmiany na rynku. Dlatego postaraj się dbać o ten aspekt.