Profil Firmy w Google to bardzo przydatne narzędzie, o które powinien zadbać każdy przedsiębiorca, chcący pozyskiwać klientów przez internet. W tym artykule dowiesz się, jak dokonać weryfikacji PFG, aby zacząć w pełni z niego korzystać.
Czego dowiesz się z artykułu?
- Czym jest Profil Firmy w Google?
- Kod weryfikacyjny – czym jest i kiedy go potrzebujemy?
- 7 sposobów na weryfikację profilu firmowego
- Posiadam kod weryfikacyjny – gdzie go wpisać?
- Co, jeśli wykorzystałeś wszystkie możliwości, a profil dalej jest niezweryfikowany?
- Zmiany na profilu i ponowna weryfikacja
- Podsumowanie
Czym jest Profil Firmy w Google?
Profil Firmy w Google to zmieniona nazwa dla Google Moja Firma (po angielsku starsza i nowa nazwa to odpowiednio „Google My Business” i „Google Business Profile”). Do zmiany tej doszło w listopadzie 2021 roku. Uzasadniono ją chęcią ograniczenia zamieszania w środowisku licznych narzędzi Google, z których korzystają przedsiębiorcy.
Profil Firmy w Google zamiennie jest też określany jako „wizytówka Google”. Omawiane narzędzie pomaga właścicielom firm zarządzać ich obecnością online w wyszukiwarce i w powiązanych z nią usługach.
Przykładowa wizytówka widoczna w wynikach wyszukiwania
Przeczytaj także:
Pozycjonowanie regionalne - dla kogo i jak zoptymalizować stronę?Główne powody, dla których warto założyć PFG, to:
- Widoczność w Google Maps i w lokalnych wynikach wyszukiwania – jak wskazuje jedna z analiz przeprowadzonych przez Moz, Profil Firmy w Google ma większe znaczenie w kontekście SEO lokalnego niż nawet linki i recenzje.
- Komunikacja z klientami – omawiane narzędzie pozwala w jednym miejscu gromadzić recenzje pozostawiane przez klientów, jak i wchodzić z nimi w interakcje (np. odpowiadać na pytania).
- Analityka – PFG to dodatkowe narzędzie analityczne, które gromadzi informacje o frazach kluczowych, na które wyświetla się Twój profil oraz jak wygląda demografia osób potencjalnie zainteresowanych Twoją ofertą.
Kod weryfikacyjny – czym jest i kiedy go potrzebujemy?
Kod weryfikacyjny to 6-cyfrowe hasło używane głównie do potwierdzenia autentyczności firmy podczas początkowej konfiguracji Profilu Firmy w Google – w końcu na pewno nie chciałbyś, aby byle kto mógł podszyć się pod Twój biznes.
Tego typu kod może być też wymagany w innych przypadkach jak:
- ponowna weryfikacja po wprowadzeniu istotnych zmian w wizytówce,
- spory dotyczące własności,
- regularne kontrole weryfikujące to, czy Profil jest aktywnie zarządzany.
W tym artykule skupiamy się przede wszystkim na zastosowaniu owego kodu w kontekście weryfikacji wizytówki Google.
7 sposobów na weryfikację profilu firmowego
Google daje do dyspozycji wiele sposobów na zweryfikowanie Profilu. Omówmy je bliżej:
-
Kartka pocztowa z kodem do weryfikacji
Google wysyła pocztówkę z kodem weryfikacyjnym do fizycznej lokalizacji Twojej firmy. Zazwyczaj dociera ona w ciągu 14 dni. Gdy ją otrzymasz, wprowadź kod na swoim koncie, aby zweryfikować firmę.
Przykład kartki pocztowej z kodem weryfikacyjnym (źródło)
-
SMS lub telefon
W przypadku tej metody kod weryfikacyjny jest wysyłany w wiadomości SMS lub przez telefon. Pamiętaj, że w przypadku drugiej opcji nie jest z Tobą przeprowadzana żadna rozmowa – po prostu „głosowo” otrzymujesz wymagane hasło.
-
E-mail
Gdy chcesz zweryfikować wizytówkę Google poprzez e-mail, otrzymujesz kod na adres mailowy powiązany z Kontem Google, za pomocą którego tworzysz Profil.
Metoda ta może być niedostępna w przypadku niektórych firm, np. jeśli nie mają odpowiedniej widoczności w sieci lub działają w branżach, które są szczególnie podatne na oszustwa.
-
Nagranie filmu
W przypadku tej metody w ramach jednego ciągłego nagrania musisz pokazać Twoją aktualną lokalizację określoną w Mapach Google, wnętrze budynku przedsiębiorstwa lub wyposażenie (np. sprzęt z logo firmy, oficjalne materiały marketingowe) oraz dowody własności/zarządzania (np. pokaż, że kluczem otwierasz budynek przedsiębiorstwa).
-
Rozmowa wideo na żywo
Pracownik Google umówi się z Tobą na rozmowę i przeprowadzi przez proces weryfikacji. Będziesz musiał pokazać podobne dowody własności jak w przypadku nagrania filmu. Zaletą jest oczywiście to, że jeśli coś nie jest dla Ciebie jasne, możesz od razu poprosić o pomoc przedstawiciela.
-
Weryfikacja natychmiastowa
Natychmiastowej weryfikacji da się dokonać dzięki Google Search Console. Proces ten może przebiegać na 2 sposoby:
- Jeszcze nie korzystasz z Google Search Console – w tym przypadku musisz na początku dokonać weryfikacji firmowej strony internetowej w GSC. Kliknij w tym celu „Weryfikacja”. Gdy ją zakończysz, będziesz mógł przejść do edycji Profilu Firmy w Google.
- Już korzystasz z Google Search Console – nie zobaczysz przycisku „Weryfikacja”. Zamiast tego możesz od razu zacząć edytować swój Profil Firmy w Google i wchodzić w interakcje z klientami.
-
Weryfikacja zbiorcza
W niektórych przypadkach możesz dokonać weryfikacji 10 lub więcej Profili Firmy w Google dla tego samego biznesu. Taka opcja jest możliwa na poziomie konta dla indywidualnych kont użytkowników i grup biznesowych.
- W przypadku kont indywidualnych wszystkie kwalifikujące się profile, które nie zostały zgłoszone przez kogoś innego, są sprawdzane podczas weryfikacji całego konta.
- Jeśli w grę wchodzą grupy biznesowe, to gdy weryfikowany jest główny właściciel konta, weryfikowane są również wszystkie kwalifikujące się profile w grupie.
Omawiana metoda ma pewne ograniczenia – przykładowo nie jest dostępna dla biznesów, które świadczą usługi tylko na określonym obszarze.
Posiadam kod weryfikacyjny – gdzie go wpisać?
Weryfikacja profilu firmy będzie wyglądać nieco inaczej w zależności od metody, jaką wybierzesz.
Przykładowo, jeśli nagrasz film, zazwyczaj nie otrzymasz żadnego kodu – gdy pracownik Google zatwierdzi otrzymany materiał wideo, będzie to dla niego wystarczający dowód własności, aby zakończyć proces weryfikacji.
Jeśli jednak wybierzesz metodę obejmującą otrzymanie kodu, zostaniesz automatycznie przekierowany we właściwe miejsce.
Gdy przykładowo skorzystasz z weryfikacji SMS/telefon, od razu ukaże Ci się następujące okno:
Wpisz kod, aby pomyślnie zakończyć proces.
Nieco więcej kłopotów może sprawiać weryfikacja poprzez kartkę pocztową, gdyż musisz poczekać kilka-kilkanaście dni na otrzymanie kodu. Z jakiejkolwiek opcji skorzystasz, Google zapamięta Twój wybór, dzięki czemu będziesz mógł później szybko i bez problemu powrócić do całego procesu.
Załóżmy zatem, że kartka dotarła. By dokończyć proces, przejdź do Menedżera Profilu Firmy. W tym celu kliknij ikonkę znajdującą się obok zdjęcia Twojego konta Google:
Zostaniesz przeniesiony do odpowiedniego widoku w wynikach wyszukiwania Google. Kliknij „Wpisz kod” – od razu ukaże Ci się pole, w którym możesz go wprowadzić.
Co, jeśli wykorzystałeś wszystkie możliwości, a profil dalej jest niezweryfikowany?
Jeśli omówione w tym artykule metody nie działają lub z tych, które jeszcze są dostępne, nie możesz skorzystać, czas skontaktować się z oficjalnym supportem Google. Możesz do niego szybko przejść już w oknie weryfikacji Profilu Firmy w Google:
Ewentualnie przejdź na ten adres.
Zmiany na profilu i ponowna weryfikacja
Niektóre ze zmian na Profilu Google mogą być na tyle znaczące, że będziesz musiał ponownie dokonać weryfikacji. Oto przykładowe scenariusze:
- Zmiana nazwy firmy – firma przechodzi rebranding lub zmienia swoją oficjalną nazwę.
- Zmiana adresu – jeśli przenosisz się do innej lokalizacji, Google będzie chciał się upewnić, że jest ona prawidłowa i dokładna.
- Zmiana kategorii – jeśli firma zmienia swój model operacyjny (np. sklep detaliczny sprzedający produkty związane ze zdrowiem i odnową biologiczną zaczyna także świadczyć usługi jak zajęcia jogi, sesje medytacyjne oraz konsultacje zdrowotne) Google zwykle zażąda ponownej weryfikacji.
W przypadku ponownej weryfikacji wszelkie instrukcje będą zapewniane z poziomu Profilu Firmy w Google.
Podsumowanie
Mamy nadzieję, że dzięki temu artykułowi wiesz, jak zweryfikować swój Profil Firmy w Google. Dokładniejsze wskazówki i zalecenia dotyczące poszczególnych metod możesz znaleźć tutaj.