Pozycjonowanie organiczne - czym jest naturalne SEO?

blog-banner-bee
Pozycjonowanie w organicznych wynikach wyszukiwania to jedna z najpopularniejszych metod pozyskiwania klientów online. Na czym dokładnie polega? Jak działa i jakie są jej wady oraz zalety? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedzi w tym artykule.
Organiczne pozycjonowanie stron

Pozycjonowanie organiczne – co to jest?

Pozycjonowanie organiczne (zwane również „naturalnym” lub „bezpłatnym”) odnosi się do procesu ogólnej optymalizacji witryny w celu poprawy jej widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania, czyli w SERP-ach (Search Engine Results Page – strona wyników wyszukiwania).

Pozycjonowanie organiczne strony internetowej skupia się na poprawie jej widoczności w tzw. bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Słowo „bezpłatny” nie należy rozumieć tutaj dosłownie. Organiczne SEO wymaga konkretnych inwestycji, jeśli chodzi o czas i pieniądze. Takie działania są jednak „bezpłatne”, gdyż w porównaniu do innej popularnej metody pozyskiwania ruchu, jaką są reklamy Google Ads, nie wymaga tak bardzo bezpośredniej „wymiany” pieniędzy za ruch.

Przykładem tej drugiej strategii są choćby reklamy PPC (pay-per-click), w których to opłata jest uiszczana dosłownie za każde kliknięcie przekierowujące użytkownika na docelową stronę reklamodawcy.

Wyniki płatne

Organiczne i płatne wyniki wyszukiwania – główne różnice

Organiczne i płatne wyniki wyszukiwania to dwa różne podejścia do zdobywania widoczności oraz kierowania ruchu na stronę. Przyjrzyjmy się dokładnie głównym różnicom, jakie między nimi zachodzą:

Cecha Organiczne wyniki wyszukiwania Płatne wyniki wyszukiwania
Lokalizacja Centrum strony wyników wyszukiwania. Na samej górze i czasami na dole strony wyników wyszukiwania.
Koszt Pośrednie koszty związane z utrzymaniem strony, publikowaniem contentu i zdobywaniem linków. Bezpośrednie koszty związane z wybranym modelem rozliczeń.
Klikalność Zwykle większa, gdyż użytkownicy świadomie wolą wybrać wyniki organiczne. Zwykle mniejsza, gdyż wiele osób ignoruje treści reklamowe.
Konwersja Zwykle mniejsza, gdyż użytkownicy w rankingu wyszukiwań bezpłatnych z reguły szukają przydatnych informacji. Często większa, gdyż osoby zainteresowane płatnymi wynikami wyszukiwania są z reguły już gotowe dokonać zakupu.
Efekty Długoterminowe, jednak ich uzyskanie wymaga czasu. Krótkoterminowe. Uzyskanie efektów może być całkiem szybkie, jednak gdy tylko przestaniesz płacić za prowadzenie reklamy, jej efekty ustaną.
Opcje targetowania Ograniczone do konkretnych fraz kluczowych, typów treści, czy też intencji wyszukiwania. Rozbudowane opcje targetowania pozwalające określić zainteresowania, wiek czy płeć użytkowników, a nawet urządzenie, z którego korzystają.

Jak działa pozycjonowanie organiczne?

Pozycjonowanie organiczne to złożony i ciekawy proces. W tym artykule skupiamy się na tym, jak to zadanie jest realizowane przez Google (inne wyszukiwarki działają w sumie na podobnych zasadach).

Jak zatem dochodzi do tego, że organiczne rezultaty zwracają te, a nie inne odpowiedzi? Całą sekwencję kroków można opisać następująco:

  1. Google odkrywa nowe strony internetowe lub zmiany w istniejących poprzez crawling i indeksowanie.
  2. Crawling to proces, w którym Googlebot (robot indeksujący Google) odwiedza i bada strony internetowe, aby odkryć nowe podstrony i zmiany w już istniejących. Podąża (lub „pełźnie przez” – stąd „crawling”) za linkami z jednej strony do drugiej i używa złożonych algorytmów, aby rozpoznać zawartość strony.
  3. Gdy Googlebot odkryje nową stronę lub zaktualizuje wiedzę na temat tych istniejących, przesyła zebrane informacje do indeksu Google. Jest to ogromna baza danych wszystkich stron, które zostały przeszukane przez wyszukiwarkę. To właśnie nią algorytm posiłkuje się, gdy realizuje kolejne kroki.
  4. Następnie Google analizuje zawartość każdej strony w indeksie, aby określić jej powiązanie i jakość dla określonego zapytania w wyszukiwarce. Proces ten jest napędzany przez złożony algorytm, który bierze pod uwagę setki czynników rankingowych, takich jak zastosowanie słów kluczowych, jakość treści, backlinki, preferencje użytkownika i wiele innych.
  5. Google na podstawie tej analizy szereguje strony w SERP-ach. Liczy się przede wszystkim istotność i przydatność dla danego zapytania użytkownika. Witryny, które są uznane za bardziej użyteczne, zajmują wyższe miejsce.
  6. Kiedy użytkownik wprowadza zapytanie do Google, wyszukiwarka szuka w swoim indeksie najlepiej powiązanych i użytecznych stron, a następnie wyświetla je w SERP-ach, szeregując według istotności.
  7. Na koniec użytkownik wybiera te wyniki wyszukiwania, które uznaje za najlepsze i w których znajdzie odpowiedzi na wprowadzone zapytanie.

Oczywiście to, jak działa algorytm Google, na przestrzeni czasu znacząco się zmieniło. Przykładowo w początkowych latach wyszukiwarka w procesie rankingowania stron opierała się na prostej analizie liczby powtórzeń fraz kluczowych i linkach zwrotnych. W praktyce pozwalało to na liczne manipulacje wynikami wyszukiwania.

Jednak z biegiem czasu takie kluczowe aktualizacje algorytmu jak Panda, Pingwin, Koliber czy RankBrain sprawiły, że jakość odpowiedzi w wynikach organicznych znacznie się poprawiła.

7 zalet pozycjonowania organicznego

Dlaczego warto zainwestować w działania organiczne? Oto kilka jego głównych zalet:

  1. Ruch – wyższe pozycje naturalnie przekładają się na zwiększony ruch organiczny.
  2. Targetowany ruch – skupiając swoje działania na konkretnych frazach kluczowych, łatwiej będzie Ci sprowadzić na stronę takich użytkowników, jakich dokładnie chcesz.
  3. Ogólna widoczność – pozycjonowanie strony w naturalnych wynikach wyszukiwania Google poprawi ogólną widoczność i rozpoznawalność witryny, co przełoży się na lepszą reputację.
  4. Budowanie autorytetu – dostarczając przydatne i wysokiej jakości treści, które odpowiadają na potrzeby użytkowników, będziesz w stanie budować wizerunek eksperta w przypadku swojej firmy.
  5. Większa kontrola – pozycjonowanie naturalne pozwala także uzyskać większą kontrolę nad treścią i przekazem Twojej witryny, która to oczywiście ma duże znaczenie w ogólnym budowaniu wizerunku.
  6. Świetne ROI – inwestycja w obecność w organicznych wynikach wyszukiwania jest w wielu przypadkach bardziej opłacalna niż inne formy reklamy.
  7. Długoterminowe rezultaty – raz zrealizowane szerokie działania z zakresu pozycjonowania organicznego będą procentować na przyszłość.

5 wad pozycjonowania organicznego

Choć widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania wiąże się z wieloma korzyściami, to jednak warto pamiętać o kilku wadach tej strategii:

  1. Wolne efekty – efekty pozycjonowania organicznego niekiedy stają się widoczne dopiero po roku, dlatego w przypadku tej strategii należy uzbroić się w cierpliwość.
  2. Konieczność ciągłych działań – choć, jak wspomnieliśmy wcześniej, organiczne SEO pozwala stworzyć świetny fundament, który będzie stale procentował, to jednak utrzymanie go i wykorzystanie jego potencjału dalej wymaga regularnych wysiłków.
  3. Konkurencyjność – walka o widoczność na niektóre frazy (zwłaszcza te nacechowane sprzedażowo) jest zwykle bardzo trudna.
  4. Nieprzewidywalność – w organicznych wynikach wyszukiwania pozycje poszczególnych stron potrafią czasami się gwałtownie zmienić w wyniku różnych aktualizacji algorytmu.
  5. Rosnące wymagania – algorytm wyszukiwarki stale ewoluuje, dlatego wysokie pozycje w rankingu Google wymagają regularnego ulepszania contentu, user experience, jak i przestrzegania innych wymagań, których złamanie może grozić otrzymaniem kary.

Strategia pozycjonowania organicznego – jak wygląda w praktyce?

Biorąc pod uwagę zalety i wady pozycjonowania organicznego, można dojść do wniosku, że warto poświęcić wysiłek tej strategii. Jak zatem jej realizacja wygląda w praktyce? Oto 4 główne filary:

Optymalizacja techniczna

Tego rodzaju SEO odnosi się do optymalizacji technicznej struktury strony internetowej tak, aby poprawić jej ogólną wydajność. Oto kilka kluczowych działań związanych z technicznym SEO:

  • Szybkość ładowania – optymalizacja kodu strony, obrazów i innych elementów pozwala przyspieszyć działanie witryny.
  • Dostosowanie do urządzeń mobilnych – odpowiednie przystosowanie strony tak, aby prawidłowo wyświetlała się na różnych urządzeniach, jest koniecznością, jeśli zależy Ci na zwiększeniu widoczności oraz pozycji w Google.
  • Sitemapa XML – sitemapa stanowi listę wszystkich podstron w witrynie, która może pomóc Google w bardziej efektywnym indeksowaniu strony.
  • Linki kanoniczne – określenie preferowanej wersji strony, pozwala zaradzić problemom z duplikacją treści i innym zjawiskom, które negatywnie wpływają na pozycjonowanie organiczne.
  • Plik robots.txt – plik robots.txt instruuje roboty wyszukiwarek, które strony mają być indeksowane, a które wykluczone. Pozwala to poprawić wydajność indeksowania i dopilnować, aby wyszukiwarki skupiały się na najważniejszych treściach.

Content

Jakościowe treści wykorzystywane w ramach content marketingu stanowią nieodzowną część ogólnej strategii usprawniania widoczności w wynikach wyszukiwania. W tym przypadku zwraca się uwagę przede wszystkim na:

  • Dobór fraz kluczowych – wyszukiwanie słów kluczowych polega na identyfikowaniu zapytań, które użytkownicy najczęściej używają, gdy szukają treści, na jakie chcesz być widoczny. Następnym krokiem jest naturalne zamieszczanie ich w artykułach blogowych, opisach usług i produktów, co wiąże się z kolejnym podpunktem.
  • Naturalność i oryginalność treści – gdy zależy Ci na widoczności w wynikach wyszukiwania, content musisz tworzyć przede wszystkim z myślą o użytkownikach. Z tego względu Twoje treści muszą być ciekawe i przystępne w odbiorze.
  • Odpowiednie formatowanie – nikt nie chce czytać bloku tekstu, dlatego jakościowe treści powinny być wzbogacone o listy, tabele, zdjęcia, wyróżnienia itp.

Czynniki on-site

Optymalizacja techniczna skupia się na ogólnym usprawnianiu strony. Kwestie on-site dotyczą z kolei zwykle pojedynczych stron oraz zawartego na nich contentu:

  • Wewnętrzne linkowanie – odpowiednia struktura linków wewnętrznych pomaga Google analizować zawartość witryny i polepsza user experience. Wszystko to przekłada się na poprawę widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania.
  • Treści meta – właściwie przygotowane meta opis i meta tytuł strony zawsze pomagają w optymalizacji SEO.
  • Dane strukturalne – implementacja danych strukturalnych pozwoli wyróżnić dany content w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.

Czynniki off-site

Optymalizacja off-site skupia się na czynnikach, które dzieją się niejako poza pozycjonowaną stroną:

  • Linki przychodzące – różne działania z zakresu publikacji wpisów gościnnych czy pozyskiwania linków sponsorowanych mają kluczowe znaczenie w pozycjonowaniu każdej strony.
  • Obecność w mediach społecznościowych – spójne i aktywne profile w mediach społecznościowych także pomagają w poprawie widoczności strony internetowej.
  • Wpisy NAP – wpisy NAP (name, address, phone number) mają kluczowe znaczenie w pozycjonowaniu stron lokalnych.

Podsumowanie

Organiczne pozycjonowanie stron to strategia, która sprawdzi się w przypadku praktycznie wszystkich firm. Dlatego zastanów się, jak wprowadzić ją w swoim biznesie.

Udostępnij artykuł:
Chcesz pozycjonować organicznie swoją stronę?
Zrób to z nami!
Oceń artykuł:
5
Ocena: 5 Liczba głosów: 4