SEO a budowa strony internetowej - jak pogodzić obie te rzeczy?

blog-banner-bee

Budowa strony internetowej to trudne zadanie, które wymaga dokładnego planowania. W całym tym procesie nie zapomnij jednak o kwestiach SEO. Dlaczego? W tym artykule dowiesz się, jak ważna jest optymalizacja pod pozycjonowanie już od samego początku.

Struktura strony internetowej a SEO

Nowa strona www a SEO

O optymalizacji SEO warto pamiętać już na najwcześniejszych etapach stawiania nowej witryny, zamiast zostawić ją dopiero na koniec, gdzieś w ramach późniejszych działań z zakresu marketingu.

Niektórzy mogą jednak wzbraniać się przed takim podejściem. Przyczyniają się do tego pewne mity związane z pozycjonowaniem. Przyjrzyjmy się im bliżej:

Mit 1 – SEO to głównie frazy kluczowe i linki zwrotne

Choć w optymalizacji strony internetowej linki i frazy kluczowe odgrywają dużą rolę, to jednak cały proces obejmuje wiele innych „około stronnych” czynników. Można w to wliczyć odpowiednią strukturę, dostosowanie do mobile, szybkość ładowania czy nawigację (bliżej przyjrzymy się im w dalszej części artykułu). Wszystko to ma wiele wspólnego z ogólnym procesem budowania strony.

Mit 2 – budowa strony internetowej i SEO wymagają odrębnych kompetencji

Niektórzy wychodzą z założenia, że budowanie stron internetowych to domena web developerów i programistów, natomiast SEO ma więcej wspólnego z ogólnym marketingiem. Takie rozgraniczenie nie jest jednak trafne, ponieważ obie dziedziny wymagają multidyscyplinarnego podejścia.

Udany projekt strony internetowej powinien obejmować współpracę pomiędzy programistami, projektantami, twórcami treści, copywriterami i specjalistami SEO – tylko dzięki temu zawartość strony internetowej będzie przygotowana tak, aby zaadresować potrzeby użytkowników oraz wyszukiwarek.

Mit 3 – SEO można się zająć dopiero po zakończeniu projektu strony

Jak już wspomnieliśmy w poprzednich podpunktach, SEO i ogólny web design idą ramię w ramię. Niektóre kluczowe elementy jak choćby sama podstawowa struktura strony nie mogą być zmienione na późniejszych etapach, jednak będą mieć duży wpływ na widoczność witryny w długoterminowej perspektywie.

Wdrożenie sprawdzonych praktyk SEO od samego początku jest zatem konieczne, aby strona była w stanie osiągnąć dobrą widoczność.

Wybór CMS-a – istotna kwestia związana z projektowaniem strony i SEO

CMS (Content Management System) ma duży wpływ na to, jak będzie wyglądało budowanie strony oraz dbanie o kwestie SEO.

W skrócie, dzięki takiemu systemowi użytkownicy są w stanie w zaawansowany sposób zarządzać zawartością i działaniem strony bez konieczności bezpośredniego ingerowania w kod. Poszczególne CMS-y różnią się jednak między sobą, jeśli chodzi o przystępność i stopień rozbudowania.

Przyjrzyjmy się pokrótce 3 popularnym rozwiązaniom:

WordPress

WordPress jest najpopularniejszym systemem CMS na świecie, słynącym z łatwości użytkowania, wielu motywów i wtyczek oraz dużej społeczności użytkowników.

Choć jego możliwości są spore, to może przysparzać problemów w kontekście optymalizacji SEO w przypadku rozbudowanych witryn.

Drupal

Drupal to wydajny i wysoce konfigurowalny system CMS przeznaczony dla dużych, złożonych stron internetowych. Jego mocne strony to wysoki poziom bezpieczeństwa, elastyczność i wsparcie dla niestandardowych typów treści – wszystko to ma duże znaczenie z punktu widzenia SEO.

Budowa strony na tym CMS-ie wymaga jednak większych umiejętności technicznych w porównaniu do WordPressa.

Magento 2

Magento 2 to CMS zaprojektowany przede wszystkim z myślą o e-commerce. Sklepy na tym systemie mogą obsługiwać nawet milion produktów. Z tego powodu Magento 2 oferuje skalowalność, elastyczność i mnóstwo wbudowanych funkcji związanych ze sprzedażą internetową.

Spośród omówionych CMS-ów Magento 2 jest jednak najtrudniejszą w obsłudze platformą. Z drugiej strony dzięki temu ma znacznie więcej możliwości, aby sprostać trudnym wyzwaniom SEO, które są charakterystyczne dla branży e-commerce.

Wnioski

Ogólnie rzecz biorąc, większość najpopularniejszych CMS-ów jest dobrze zoptymalizowanych pod kątem SEO. Jeśli jednak chcesz odnieść sukces zarówno na etapie tworzenia strony, jak i jej optymalizacji pod pozycjonowanie, musisz pomyśleć o możliwościach oraz potrzebach witryny. Dzięki temu będziesz w stanie w pełni wykorzystać potencjał danego Systemu Zarządzania Treścią.

Budowa strony internetowej – 8 czynników istotnych z punktu widzenia SEO

Rozważmy zatem, na jakie kwestie SEO warto zwrócić uwagę, gdy jesteś na wczesnych etapach budowania strony internetowej:

  1. Struktura strony

    Struktura strony internetowej to jeden z podstawowych czynników SEO, który będzie miał kluczowe znaczenie zarówno z punktu widzenia użytkowników, jak i wyszukiwarek. Jak zatem zadbać o nią już bardzo wcześnie? Zwróć uwagę na następujące kwestie:

    • Nawigacja najwyższego poziomu – ustal, które podstrony witryny będą tymi najważniejszymi. W przypadku sklepu odzieżowego mogą to być np. główne kategorie jak „mężczyźni”, „kobiety” i „dzieci”. Odwiedzającym pomoże to znaleźć potrzebne produkty, a botom Google przeanalizować ogólną zawartość.
    • Nawigacja okruszkowa – struktura strony www może być przejrzyście przedstawiona dzięki nawigacji okruszkowej. Zaplanuj już wcześnie, aby np. pod tytułem artykułu blogowego była zawarta ścieżka typu Blog > Kategoria > Podkategoria > Tytuł artykułu.
    • Linkowanie wewnętrzne – dobrze umieszczone linki wewnętrzne, które kierują do powiązanego tematycznie contentu, zatrzymają odwiedzających na dłużej. Oprócz tego usprawnią one indeksowanie strony.
  2. Dobór fraz kluczowych

    Frazy kluczowe mają duże znaczenie w kontekście wielu czynników związanych z pozycjonowaniem (np. z content marketingiem). Ich dobór wyznaczy kierunek wielu innym działaniom. Jak zatem je wybrać? Oto kilka porad:

    • Odpowiednie narzędzia – skorzystaj z dobrych narzędzi do analizy fraz kluczowych jak Senuto, SEMSTORM czy Ahrefs.
    • Intencja – ustal intencję powiązaną z danymi frazami (np. sprzedażowa). Gdy tworzysz content zoptymalizowane pod te zapytania, zawsze ją uwzględniaj.
    • Frazy na długi ogon – tego rodzaju frazy składają się z 3 lub więcej słów. Skoncentrowanie się na nich w kontekście SEO może być dobrym wyborem, jeśli zmagasz się z silną konkurencją.
  3. Wersja mobilna

    Zaplanuj strukturę strony tak, aby świetnie działała także na urządzeniach mobilnych. Google od lat kładzie nacisk na optymalizację pod mobile – w 2016 roku wprowadzono Mobile First Index, a w czerwcu 2021 aktualizacja dotyczyła czynników Core Web Vitals, które jeszcze bardziej podkreśliły wagę dostosowania witryn pod wszystkie urządzenia.

    Oto kilka porad, co warto mieć na oku przy optymalizacji pod mobile podczas tworzenia nowej strony:

    • Responsywny design – dzięki tej technice projektowania witryn struktura strony www będzie automatycznie dostosowywać się do różnych rozmiarów ekranu i urządzeń.
    • Elementy nawigacyjne – przyciski i linki powinny być odpowiednio duże oraz zachowywać odstępy, aby zapobiec przypadkowym kliknięciom.
    • Czytelność – wybierz czytelne fonty i zapewnij odpowiedni kontrast między tekstem a tłem.
  4. Szybkość ładowania się strony

    Prędkość ładowania strony to od lat jeden z najważniejszych czynników SEO. Google zaleca, aby wartość ta nie przekraczała 3 sekund.

    Aby zoptymalizować szybkość ładowania strony, można podjąć następujące działania:

    • wybierz bardziej wydajny hosting,
    • skompresuj grafiki, aby zmniejszyć ich rozmiar,
    • wykorzystaj wtyczki pamięci podręcznej,
    • zredukuj ogólną liczbę pluginów,
    • zoptymalizuj kod strony (szczególnie skrypty JavaScript),
    • korzystaj z usług CDN (Content Delivery Network), dzięki czemu treści stron będą mogły załadowywać się szybko niezależnie od lokalizacji użytkownika.

    Oprócz tego monitoruj szybkość ładowania za pomocą sprawdzonych narzędzi jak PageSpeed Insights.

    Szybkość ładowania się strony
  5. Przejrzyste adresy URL

    Czytelne adresy URL są ważne z 2 powodów:

    1. Po nasunięciu na link użytkownicy mogą podglądać jego zapis. Jeśli jest odpowiednio skonstruowany i pozwala ustalić, do jakiej zawartości przekierowuje, zwiększy to jego klikalność.
    2. Opisowe adresy URL zapewniają dodatkowy kontekst dla robotów wyszukiwarek, ułatwiając indeksowanie i klasyfikowanie Twoich treści.

    Zwróć uwagę na poniższe przykłady:

    • Czytelny URL – xyz.pl/produkty/buty-meskie/buty-sportowe
    • Nieczytelny URL – xyz.pl/prodid=124&cat=buty&type=sportowy

    Jak łatwo uzyskać przyjazne adresy URL? W przypadku większości CMS-ów najlepiej skorzystać z pluginów, które zapewniają podstawowe funkcje SEO i pozwalają zarządzać linkami oraz ich strukturą, jak Yoast SEO, All in One SEO Pack czy Unique Product URL for Magento 2.

  6. Mapa witryny

    Sitemapa (określana także jako XML sitemapa lub mapa strony) to plik, który zawiera wszystkie linki prowadzące do podstron w danej witrynie. Dzięki temu zestawieniu adresów, Google może efektywniej przeszukiwać i indeksować jej zawartość.

    Mapa witryny może bardzo pomóc w on-site SEO. Najlepiej korzystać z niej zwłaszcza wtedy, gdy:

    • Witryna jest nowa i nie zawiera wielu linków zewnętrznych – roboty Google, gdy przeglądają sieć, podążają za linkami z jednej strony na drugą. Sitemapa może bardzo pomóc we wstępnym rozpoznaniu struktury witryny, dlatego warto wdrożyć ją jak najszybciej.
    • Witryna jest rozbudowana – im większa i bardziej rozbudowana strona, tym większe ryzyko, że roboty indeksujące mogą przeoczyć nowe oraz zaktualizowane podstrony.
    • Strona zawiera dużo treści multimedialnych – jeśli zamierzasz przechowywać wiele materiałów multimedialnych, możesz skorzystać ze specjalnego rodzaju sitemapy, np. indeksu materiałów video.
  7. Certyfikat SSL

    W 2018 roku oznaczenie typu „strona jest niebezpieczna” zaczęło być dodawane w Google Chrome do wszystkich stron, które korzystały z HTTP, zamiast HTTPS. Z czasem inne przeglądarki przyjęły podobne podejście, a Google potwierdziło, że strony z certyfikatem SSL (który zapewnia właśnie łącze HTTPS) zyskują wyższe pozycje.

    Jedna z analiz przeprowadzonych przez Semrush wykazała z kolei, że bezpieczne łącze HTTPS to jeden z najważniejszych czynników rankingowych:

    Certyfikat SSL

    Źródło

    Obecność certyfikatu SSL na stronie nie jest zatem po prostu dobrym wyborem – jest to raczej konieczność! Dlatego warto pomyśleć o jego doborze jak najwcześniej, gdyż oczywiście certyfikat certyfikatowi nierówny. Przykładowo w przypadku sklepów internetowych warto zadbać o dodatkowe zabezpieczenia jak szyfrowanie 256-bitowe czy rozszerzona walidacja.

  8. Ogólne user experience

    Omówione wcześniej czynniki SEO mają wiele wspólnego także z całokształtem User Experience. Gdy zadbasz o szybkość ładowania, dobrą nawigację, przejrzystą strukturę, linkowanie wewnętrzne itp. pobyt na Twojej witrynie będzie ogólnie znacznie lepszy.

    Mając na oku UX, weź pod uwagę także takie elementy:

    • Pop-up’y – postaraj się ograniczyć liczbę wyskakujących okienek (zwłaszcza tych zasłaniających cały ekran), ponieważ źle wpływają na doświadczenie użytkownika.
    • Call to actions – wezwania do działania (np. „przejdź tutaj, aby wypełnić formularz”) pomagają w nawigacji i zwiększają czas spędzony na stronie.
    • Zwracaj uwagę na wymagania WCAG – trzymanie się wytycznych dotyczących dostępności na pewno przełoży się na lepsze user experience.

Podsumowanie – jak kontakt ze specjalistą SEO może pomóc w projektowaniu strony internetowej?

Specjalista SEO pomoże ustalić odpowiednią strategię SEO i ocenić dopasowanie do projektu strony internetowej. Pomoże także uniknąć błędów, które zwykle prowadzą do problemów z długoterminowej perspektywy (np. nieodpowiedni dobór fraz kluczowych i dostosowanego pod nie contentu). Wskaże także, jak wdrożyć podstawowe narzędzia związane z pozycjonowaniem (np. Google Analytics oraz Google Search Console) i jak z nich korzystać. Wszystkie te elementy mają wpływ na widoczności witryny w późniejszym czasie.

Udostępnij artykuł:
Potrzebujesz porady SEO?
Odezwij się do nas!
Oceń artykuł:
5
Ocena: 5 Liczba głosów: 3