Jak dobrać frazy na stronę internetową? Analiza słów kluczowych

blog-banner-bee

Słowo kluczowe to termin, który w branżach SEO i marketingu internetowym przewija się nieustannie. Czym zatem są tego typu frazy? Jakie ich typy możemy wymienić? Dlaczego są ważne? Jak je skutecznie dobierać i z jakich narzędzi korzystać, aby zwiększyć skuteczność swoich działań reklamowych? Tego i więcej dowiesz się w tym poradniku.

Analiza słów kluczowych - jak dobrać frazy?

Słowa kluczowe – czym są?

Słowo kluczowe lub fraza kluczowa to zapytanie, jakie jest wprowadzane w wyszukiwarkę internetową. Może ono składać się z jednego lub więcej słów. Kierując się nim, Google jest w stanie ustalić, jakie strony zwrócić w ramach odpowiedzi, aby zaadresować intencję użytkownika. Wraz z rozwojem algorytmu Google wyszukiwarka stała się znacznie skuteczniejsza w rozpoznawaniu zapytań użytkowników i nie musi aż tak „sztywno” polegać na precyzyjnie wprowadzonych frazach. Niemniej jednak w strategii SEO pozycjonowanie na odpowiednie słowa kluczowe dalej ma duże znaczenie, a proces ich doboru nie jest taki oczywisty.

Dobór fraz kluczowych – na czym polega i dlaczego jest ważny?

Dobór fraz kluczowych polega na wyszukiwaniu, analizowaniu oraz wybieraniu słów kluczowych, które pomogą w realizacji działań z zakresu pozycjonowania i zdobywania klientów. Za sprawą takich czynności w kontekście danych zapytań można pozyskać informacje dotyczące ich popularności, konkurencyjności, intencji i wiele więcej. Potencjalni klienci, którzy są na mniej lub bardziej zaawansowanym etapie ścieżki zakupowej, wprowadzają w wyszukiwarkę inne zapytania. Jeśli chcesz, aby trafili oni na Twoją stronę i zapoznali się ze znajdującą się tam ofertą, musisz pozycjonować się na odpowiednie słowa kluczowe. Nie wystarczy jednak samo „wklejenie” popularnych słów kluczowych, np. związanych z artykułami blogowymi. Pod uwagę należy brać także ich rodzaje, intencję i wiele innych czynników, które pozwolą w pełni wykorzystać ich potencjał. Z tego powodu dobór fraz kluczowych jest bardzo ważny.

Słowa kluczowe – przykłady i główne rodzaje

W przypadku słów kluczowych można wymienić kilka głównych typów - nie jest to sztywny podział, gdyż część z tych kategorii pokrywa się ze sobą. Wiele fraz kluczowych da się z tego powodu zakwalifikować do kilku z nich. Przyjrzyjmy się więc im bliżej.

  1. Ogólne frazy

    Takie zapytania są zwykle krótkie i mają ogólne, nieprecyzyjne znaczenie. Trudno jest ustalić, co dokładnie ma na myśli użytkownik je wprowadzający. Weźmy dla przykładu frazę kluczową „komputer”. Jakie cele może mieć osoba je wprowadzająca? Istnieje całkiem sporo możliwości:

    • definicja pojęcia komputer i historia jego powstania,
    • zakup komputera do gier,
    • zakup komputerów biurowych,
    • poradnik dotyczący zakupu komputera do montowania filmów.

    Najczęściej wpisywane słowa kluczowe niewątpliwie należą do tej kategorii. Wypozycjonowanie się na nie może zapewnić dużą widoczność, jednak takie wejścia nie będą charakteryzować się wysoką konwersją.

    Inne przykłady takich zapytań to na przykład:

    • buty,
    • Francja,
    • wynajem mieszkań,
    • ubrania sportowe.
  2. Frazy długiego ogona (long tail)

    Tego typu zapytania składają się z 3 lub więcej słów. Naturalnie przekłada się to na większą ilość kombinacji, dlatego takich fraz kluczowych jest znacznie więcej niż choćby omówionych wcześniej ogólnych, jednak odznaczają się one zdecydowanie mniejszą liczbą wyszukiwań. Konkurencyjność słów kluczowych long tail jest z reguły mała, dlatego łatwiej wypozycjonować na nią stronę. Oprócz tego charakteryzują się konkretnie sprecyzowaną intencją, dlatego zwykle generują znacznie lepsze konwersje.

    Przykłady zapytań long tail:

    • MSI GeForce RTX 3060 Ti,
    • wynajem mieszkań Kraków kawalerka,
    • najlepsze narzędzia do testów A/B,
    • kiedy wynaleziono aparat.
  3. Frazy brandowe (markowe)

    Frazy takie mogą być zarówno krótkie, jak i długie. Ich cechą charakterystyczną jest to, że zawierają w sobie nazwę konkretnej marki sklepu, firmy itp. Niekoniecznie wskazują na chęć dokonania zakupu – np. „smartbuzz blog” to zapytanie nawigacyjne (więcej o rodzajach intencji słów kluczowych w dalszej części artykułu). Tak czy inaczej, warto mieć na uwadze tę kategorię fraz, gdyż osoby je wprowadzające zwykle wiedzą, czego szukają i są już na nieco bardziej zaawansowanym etapie ścieżki zakupowej. Naturalnie Twoja strona powinna pojawiać się w pierwszej kolejności w przypadku tego typu zapytań, jednak niekiedy konkurencja lub partnerzy afiliacyjni mogą Cię przeskoczyć.

    Przykłady zapytań brandowych:

    • Smartbuzz usługi,
    • Allegro elektronika,
    • Zalando odzież damska,
    • karty graficzne AMD.
  4. Frazy produktowe

    Produktowe słowa kluczowe zwykle są jednocześnie zapytaniami na długi ogon, jako że pełne nazwy konkretnych produktów są nieco długie. Naturalnie są także frazami brandowymi, jednak nie odnoszą się one wtedy do konkretnej firmy/dostawcy. Przykładowo „czyste” zapytanie produktowe to „RTX 2070 Super” bez określenia sklepu, czyli „RTX 2070 Super x-kom”.

    Przykłady zapytań produktowych:

    • Hi TEC Diamond Micellar Casein 900g,
    • szkło hartowane 5D Samsung Galaxy A50,
    • USB-C Cafule 2A 2m CATKLF-C91,
    • nożyce sekator teleskopowy do gałęzi BRADAS 95cm.
  5. Frazy lokalne

    Cechą charakterystyczną zapytań lokalnych jest to, że zawierają w sobie nazwę konkretnej lokalizacji geograficznej jak region, miasto itp. Osobie, która je wpisuje, nie jest zatem obojętne, gdzie znajduje się firma oferująca dane usługi i towary. W przypadku niektórych biznesów (np. salony fryzjerskie) pozycjonowanie się na takie frazy kluczowe jest szczególnie ważne.

    Przykłady zapytań lokalnych:

    • fryzjer Rzeszów,
    • adwokat Warszawa-Ursynów,
    • pozycjonowanie stron w Przemyślu,
    • pomoc drogowa Podkarpacie.

Jak dobrać frazy kluczowe?

Znalezienie dobrych słów kluczowych nie jest takie oczywiste. Wiele zależy od strony, jaką prowadzisz i jakie cele chcesz osiągnąć. Jednak omówione poniżej kroki na pewno pomogą Ci w tym zadaniu:

  1. Zadawaj odpowiednie pytania

    Jeśli chcesz dobrać właściwe słowa kluczowe, musisz wiedzieć, kim są Twoi klienci i jakie mają cele. Dzięki temu będziesz w stanie ustalić, jakie zapytania wpisują, gdy starają się znaleźć coś powiązanego z Twoją ofertą. Załóżmy, że ktoś szuka usług związanych z zakładaniem sklepów internetowych. W przypadku takiej osoby można zadać sobie następujące pytania:

    • kto wpisuje takie zapytania (właściciel firmy, osoba decyzyjna w dużej korporacji)?
    • jaki rodzaj sklepu chce założyć (duży, mały, w modelu open source)?
    • dlaczego szuka takich usług (brak umiejętności, czasu)?

    Takich pytań można zadać sobie sporo – znalezienie na nie odpowiedzi na pewno pomoże w lepszym doborze słów kluczowych.

  2. Rozpoznaj intencję

    Intencja fraz kluczowych to cel, jaki przyświeca użytkownikowi podczas wprowadzania zapytania (czasami nie jest on od razu oczywisty). Choć pokrywa się ona do pewnego stopnia z głównymi typami fraz, które zostały omówione wcześniej, to jednak warto wymienić ten czynnik jako osobny sposób na kategoryzację.

    Wymieniamy 4 główne rodzaje intencji:

    • informacyjna – jej celem jest znalezienie prostej informacji lub zgłębienie się w zagadnienie (np. „Coca-Cola rok założenia”, „czym jest psychologia”),
    • nawigacyjna – użytkownik chce znaleźć konkretne „miejsce” na stronie (np. „Facebook logowanie”),
    • transakcyjna – zapytanie to wskazuje, że użytkownik jest zdecydowany na konkretny zakup (np. „RTX 2070 super przecena”, „NordVPN roczna subskrypcja”),
    • komercyjna – kategoria ta stanowi połączenie intencji informacyjnej i transakcyjnej, gdyż użytkownik stara się wyszukać informację, która pomoże w dokonaniu zakupu (np. „iPhone 10 vs 11”, „jak dobrać olej do silnika”).

    Taki podział pomoże Ci rozpoznać, jaki cel mają osoby, które wprowadzają poszczególne frazy kluczowe. Dzięki temu będziesz w stanie lepiej zaplanować swoje działania. Przykładowo nie ma sensu pozycjonować stron produktowych i sprzedażowych na frazy informacyjne oraz nawigacyjne, w przypadku których użytkownik nie wyraża żadnej intencji zakupowej. W takiej sytuacji lepiej skupić się na zapytaniach transakcyjnych i komercyjnych.

  3. Weź pod uwagę popularność słów kluczowych

    Skorzystaj z narzędzi SEO (kilka z nich zostało omówionych poniżej), aby przeanalizować popularność danych zapytań. Oczywiście im ona większa, tym trudniej będzie się na nie pozycjonować. W przypadku krótkich fraz produktowych (np. „buty”), większość najwyższych miejsc zajmują na nie duże marki. Z tego powodu warto mieć na uwadze kolejny czynnik.

  4. Wykorzystaj potencjał long tail

    Jak już wcześniej wspomniano, pojedyncze frazy long tail nie generują wielu wyszukiwań, jednak razem stanowią największy odsetek wszystkich zapytań wprowadzanych w Internecie.

    Słowa kluczowe z długiego ogona

    źródło: https://ahrefs.com/blog/long-tail-keywords/

    Jeśli chcesz pozycjonować np. podstronę związaną z niszowym produktem, powinieneś dlatego skupić się na frazach na długi ogon, które wskazują, że ktoś jest zdecydowanie zainteresowany tego typu ofertą.

  5. Wprowadź dokładniejszą strategię

    Co jeszcze można zrobić, aby umiejętnie dobierać frazy na stronę internetową? Rozważ 3 następujące sposoby:

    • analiza konkurencji - SEO nie istnieje w próżni, dlatego podczas planowania działań powinieneś brać pod uwagę to, co robią inne firmy z branży. Być może uda Ci się znaleźć popularne, ale jednocześnie niekonkurencyjne zapytania, na które rywale się nie pozycjonują. Warto wykorzystać taką okazję.
    • analiza sezonowości - niektóre frazy kluczowe zyskują znacznie na popularności w konkretnych okresach w ciągu roku. Warto rozpoznać takie trendy, aby następnie z wyprzedzeniem się na nie przygotować.
    • analiza regionalna - jeśli docierasz do klientów z konkretnych regionów, powinieneś oczywiście skupić się na frazach lokalnych. Dogłębna analiza może także wykazać, że w zależności od lokalizacji poszczególni użytkownicy w kontekście tego samego zagadnienia wprowadzają inne zapytania.

Dobór fraz kluczowych w praktyce – 6 przydatnych narzędzi

Oto kilka prostych, jak i nieco bardziej zaawansowanych narzędzi, które pomogą w wyszukiwaniu słów kluczowych.

  1. Sugestie Google

    Sugestie wyszukiwarki to prosty sposób na znalezienie tego, co interesuje użytkowników w związku z danym zagadnieniem. W ten sposób możesz łatwo znaleźć zapytania na długi ogon.

    Sugestie Google
  2. Sugestie YouTube

    Podobne zastosowanie jak w przypadku sugestii Google, jednak YouTube zwraca bardziej poradnikowe, dogłębne zapytania (i przy tym mniej czysto produktowych/transakcyjnych).

    Sugestie YouTube
  3. Answer The Public

    Jeśli same sugestie Google to dla Ciebie za mało, warto skorzystać z narzędzia answerthepublic.com. Wystarczy wpisać w nim słowo-ziarno, aby wygenerować liczne propozycje słów kluczowych. Za pomocą takiej kategoryzacji łatwiej jest wyszukać wersje na długi ogon, jak i ustalić ich intencję.

    Answer The Public - narzędzie
  4. Ubersuggest

    Ubersuggest pozwala dokładnie analizować frazy kluczowe w kontekście takich metryk jak stopień trudności w przypadku SEO oraz PPC, popularność, trend i wiele więcej. Narzędzie można także wykorzystać do szukania powiązanych zapytań i generowania pomysłów na content.

    Ubersuggest - narzędzie
  5. Ahrefs

    Ahrefs to złożone narzędzie SEO typu all-in-one. W kontekście tego artykułu na uwagę najbardziej zasługują moduły Content Explorer, który pozwala m.in. analizować słowa kluczowe na stronie internetowej, jak i Keywords Explorer zapewniający narzędzia do ich wyszukiwania.

    Słowa kluczowe Ahrefs - narzędzie
  6. Senuto

    Senuto to jedno z lepszych polskich narzędzi SEO. Moduł Baza słów kluczowych pozwala dokładnie wyszukiwać, jak i analizować frazy kluczowe.

    Senuto - baza słów kluczowych

Jak maksymalnie wykorzystać potencjał słów kluczowych?

Załóżmy, że znalazłeś idealne frazy kluczowe na swoją stronę. Jak zatem wyciągnąć z nich jak najwięcej? Dobrym wyjściem jest tworzenie grup słów kluczowych (keyword clusters), czyli powiązanych ze sobą zapytań, na których można w danym czasie skupić swoje wysiłki. Dlaczego warto to robić? Otóż jedna strona jest w stanie zajmować pierwszą pozycję na wiele zapytań (pod warunkiem, że nie są one szczególnie popularne).

Jak wykorzystać potencjał słów kluczowych

źródło: https://ahrefs.com/blog/also-rank-for-study/

Nie jest to aż tak trudne do osiągnięcia, gdyż 16,5% stron internetowych zajmuje pierwszą pozycję na aż 5-9 zapytań (każda fraza do 1 000 wyszukiwań miesięcznie). Co zrobić, aby osiągnąć takie wyniki? Skup swoje wysiłki na powiązanych frazach kluczowych – dzięki temu naturalnie znajdą się one na jednej stronie, która porusza pojedyncze zagadnienie. Nie ma sensu „upychać” słów z różnych tematów w jeden wpis blogowy. Publikowanie rozbudowanego, praktycznego contentu także pomoże osiągnąć pożądany rezultat.

Słowa kluczowe na stronie internetowej – podsumowanie

Wyszukiwanie i dobieranie fraz kluczowych to bardzo ważny element pozycjonowania. Zadbaj zatem o ten proces, a na pewno zaprocentuje to lepszymi wynikami we wszelkich działaniach związanych z SEO i content marketingiem.

Udostępnij artykuł:
Dobrze dobrane słowa kluczowe do Twojej strony?
Zajmiemy się tym
Oceń artykuł:
5
Ocena: 5 Liczba głosów: 4