Struktura stron internetowych i odnośników często się zmienia, dlatego stosowanie przekierowań 301 jest z reguły koniecznością w przypadku wszystkich witryn. Jak dokładnie one działają? Kiedy i jak z nich korzystać? Tego dowiesz się w tym artykule.
Czym jest przekierowanie 301?
Przekierowanie 301, a dokładniej „kod statusu HTTP 301 przeniesiono na stałe (moved permanently)” oznacza, że dana zawartość została na stałe przeniesiona w inne miejsce (pod nowy adres URL). Użytkownicy i Google, chcąc wejść na daną podstronę, zobaczą nowy adres, który całkowicie zastępuje ten stary.
W przypadku serwerów Apache tworzenie takich przekierowań wymaga dostępu do pliku .htaccess, dlatego można spotkać się także z nazwą htaccess 301 redirect.
Oto przykład zastosowania przekierowania 301: Firmowy blog istnieje pod adresem https://blog.xyz.pl » Właściciel przenosi go jednak na https://www.xyz.pl/blog
Załóżmy, że właściciel nie wykona przekierowania, a jedynie usunie początkowy adres:
- Osoby odwiedzające stronę główną lub dowolną podstronę w obrębie subdomeny blog.xyz.pl, zobaczą stronę z błędem 404.
- Google powoli zacznie „zapominać” o owym blogu, gdyż z jego punktu widzenia po prostu przestał on istnieć. Wyszukiwarka będzie musiała go zaindeksować pod nowym adresem od nowa.
- Przeniesiony blog znajdujący się teraz pod https://www.xyz.pl/blog nie korzysta w pełni z tego, że jego poprzednia lokalizacja zdążyła zbudować już pewien fundament i określone podstrony zdobyły wysokie pozycje w Google na wiele fraz.
Bez zastosowanego przekierowania wszystkie te pozycje zostaną utracone, a proces zdobywania widoczności w Google dla opublikowanych artykułów rozpocznie się od początku.
Załóżmy, że właściciel stosuje redirect 301:
- Osoby odwiedzające https://blog.xyz.pl są od razu przekierowane na nowy, działający adres (w przypadku zarówno strony głównej, jak i poszczególnych podstron artykułów).
- Google zdaje sobie sprawę, że dalej jest to ten sam blog i ta sama zawartość, która po prostu znajduje się pod nowym adresem URL. Dlatego przy zastosowaniu przekierowań 301 wszystkie pozycje, które zajmują opublikowane treści w wyszukiwarce oraz ruch z kanału organicznego, zostają zachowane.
Jak więc widać, przekierowanie 301 może być bardzo pożyteczne. Jak jednak sama jego obecność wpływa na inne, techniczne aspekty SEO?
Przekierowania 301 a SEO
Od 2016 stosowanie przekierowań 301 (jak i innych podobnych z rodziny 30x) nie przyczynia się do osłabienia przekazywanej mocy SEO.
Jest to bardzo dobra informacja, gdyż przez wiele lat obecność przekierowania 301 negatywnie wpływała na „moc SEO”. Spadek stawał się jeszcze większy w przypadku łańcuchów przekierowań.
Obecnie jednak, jeśli z xyz.pl/strona1 dojdzie do przekierowania do xyz.pl/strona2, ten drugi adres będzie dysponował taką samą mocą SEO. Dzięki temu przekierowania 301 mają jeszcze większe zastosowanie – przyjrzyjmy się zatem, w czym jeszcze mogą pomóc.
Zastosowanie przekierowania 301 – 5 przykładów
Redirect 301 może być użyty, aby zaadresować zarówno drobne, jak i poważne aspekty związane z funkcjonowaniem strony:
-
Przeniesienie strony na nowy adres URL
Jak to opisaliśmy w przykładzie na początku – czasami wykonuje się całkowite przeniesienie podstrony na nowy URL. Powody mogą być różne – optymalizacja SEO, sensowniejsza organizacja contentu czy po prostu przebudowa witryny.
-
Usunięcie strony
Gdy użytkownik trafi na usuniętą podstronę, zwykle zobaczy błąd 404. Niektórzy jednak wolą, aby zamiast tego zamieścić tam przekierowanie 301. Na jaką opcję się zdecydować? Trudno powiedzieć – to kwestia indywidualna, która zależy od okoliczności.
-
Przejście z adresu bez www do wersji go zawierającej
Załóżmy, że chcesz przejść z adresu https://xyz.pl na https://www.xyz.pl. Z punktu widzenia SEO, jeśli do jednej strony można dostać się zarówno przez link w wersji z, jak i bez www, dojdzie do duplikacji treści. Aby tego uniknąć, stosuje się właśnie przekierowanie 301.
-
Migracja całej strony na nową domenę
Załóżmy, że chcesz przejść z adresu https://xyz.pl na https://abc.pl. W takim przypadku należy obowiązkowo wdrożyć przekierowania 301 ze starych adresów URL na nowe odpowiedniki. Jeśli o tym zapomnisz, możesz się liczyć z ogromnym spadkiem ruchu orgranicznego z Google (nawet 80%!). Przekierowania to tylko jeden z elementów skutecznej migracji SEO.
Pamiętaj, że przejście na inne rozszerzenie (np. z pl. na com.pl) także należy rozpatrywać w kategoriach migracji na zupełnie nową domenę.
-
Przejście z HTTP na HTTPS
Załóżmy, że chcesz przejść z adresu http://xyz.pl na https://xyz.pl. Jest to przykład przekierowania na dużą skalę, które należy przeprowadzić jak najszybciej po zainstalowaniu certyfikatu SSL.
W przypadku tej procedury musisz użyć przekierowania 301, aby mieć pewność, że Google poprawnie indeksuje podstrony w Twoim serwisie z użyciem nowego protokołu.
Należy też pamiętać, że posiadania poprawnie wdrożonego certyfikatu SSL jest istotne z punktu widzenia użytkownika oraz jest sygnałem rankingowym Google. Tak w tym temacie wypowiedział się John Mueller przy okazji wpisu na Twitterze
HTTPS nie jest czynnikiem decydującym o indeksacji danej strony. Używamy HTTPS jako lekkiego czynnika rankingowego, a samo posiadanie HTTPS jest świetne dla użytkowników.
Przeczytaj także:
Kody odpowiedzi HTTP a pozycjonowanie
Jak ustawić przekierowanie 301?
Konfiguracja przekierowań może odbywać się na nieco inne sposoby w zależności od tego, z jakiego serwera/CMS-u korzysta dana strona.
Przekierowanie 301 w .htaccess
W katalogu na serwerze, w którym znajduje się strona internetowa, należy umieścić plik .htaccess. Jego składnia może następnie przybrać następujący format:
Przekierowanie 301 w WordPressie
W przypadku popularnych CMS-ów, jak WordPress, przekierowanie 301 najlepiej zrealizować za pomocą stworzonych z myślą o tym wtyczek. Warto skorzystać z następujących rozwiązań:
O tym, jak zrobić przekierowanie 301 w WordPressie piszemy tutaj.
Przekierowanie 301 w Drupalu
W przypadku tego CMS-a za przekierowania 301 odpowiada specjalnie przygotowany moduł Redirect. Istnieją oczywiście alternatywne rozszerzenia, jednak to omawiane jest zdecydowanie najpopularniejsze. Piszemy o nim tutaj.
Przekierowanie 301 w Magento 2
Magento i jego liczne funkcje obejmujące pozycjonowanie sklepu internetowego zawierają m.in. narzędzie, które pozwala zarządzać przekierowaniami. Aby je znaleźć, wykonaj następujące kroki:
- W panelu administracyjnym przejdź do Marketing.
- Następnie w sekcji SEO i wyszukiwanie wybierz Przekierowania URL.
- Kliknij Dodaj nowe przekierowanie URL.
- Ukażą Ci się opcje, za pomocą których możesz dokonać konfiguracji. Wybierz odpowiedni widok sklepu, przekierowywany adres oraz jego miejsce docelowe i ustaw typ przekierowania na Stałe (301).
Jak sprawdzić przekierowanie 301?
Jeśli chcesz ustalić, czy dane przekierowanie 301 odpowiednio działa, po prostu wpisz w przeglądarkę pierwotny adres URL i sprawdź, czy zostałeś przeniesiony w odpowiednie, nowe docelowe miejsce.
W przypadku takich działań dużą pomocą są specjalne programy, jak choćby Screaming Frog. Jego narzędzie Redirect Checker pozwala dokonać crawlingu i w jednym miejscu zebrać wszelkie przekierowania obecne na stronie wraz z ich źródłami oraz kierunkami. W organizacji danych na pewno pomogą funkcje eksportu.
Inne przydatne narzędzie to Link Redirect Trace Browser Extension. To rozszerzenie do przeglądarek Chrome oraz Firefox pozwala w łatwy sposób sprawdzić poprawność przekierowań i wyłapać ewentualne błędy np. pętle przekierowań.
Kiedy stosować przekierowanie 301, a kiedy 302?
Przekierowanie 302 jest przekierowaniem tymczasowym. Kieruje ono Google i użytkowników do innego adresu jedynie przez określony czas lub do momentu usunięcia.
Choć może się wydawać, że w praktyce przekierowanie 301 i 302 spełniają w zasadzie takie same funkcje, to jednak nie można używać ich zamiennie. Jeśli przykładowo zastosujesz przekierowanie 302 w przypadku adresu, który tak naprawdę został usunięty na stałe, Google dalej zachowa ową starą stronę, gdyż zakłada, że wkrótce zostanie przywrócona. W rezultacie moc SEO do nowego, właściwego adresu nie zostanie odpowiednio szybko przekierowana.
Zastosuj przekierowanie 302, gdy:
- chcesz przetestować nową stronę;
- na stronie pojawiły się błędy, których naprawa zajmie nieco czasu;
- przeprowadzasz redesign strony.
Przekierowanie 301 – podsumowanie
Na każdej stronie prędzej czy później zajdzie konieczność dokonywania przekierowań. Jeśli potrzebujesz pomocy pod tym względem, rozważ konsulting SEO dla firm, aby uzyskać porady dostosowane pod swoje potrzeby.