Linki kanoniczne odgrywają ważną rolę w kontrolowaniu tego, jak Google traktuje odnośniki zawarte na Twojej stronie. Czym zatem dokładnie są owe oznaczenia? Dlaczego warto je stosować? Kiedy i jak to robić? Tego i więcej dowiesz się w tym artykule.
Link kanoniczny – co to jest?
W SEO oznaczenie rel="canonical" to element kodu HTML zawierany w sekcji <head>, który pozwala m.in. zapobiec duplikacji treści. Dzieje się tak poprzez zalecenie wyszukiwarce, aby w przypadku bardzo podobnych lub wręcz identycznych dokumentów preferowała tylko ten wskazany. Jeśli przykładowo strona B zawiera element rel="canonical", który odnosi się do strony A, mówi się, że owa podstrona B wskazuje na adres kanoniczny A. W przypadku linków kanonicznych najważniejsza jest obecność oznaczenia rel="canonical". W praktyce stosuje się też wiele zamiennych terminów, które mają wskazać, że doszło do omawianej kanonizacji odnośnika:
- tag kanoniczny,
- link kanoniczny,
- odnośnik kanoniczny,
- kanoniczny URL,
- rel canonical,
- link canonical.
Choć, będąc precyzyjnym, znaczenie tych terminów nieco różni się od siebie, to jednak w praktyce wszystkie wskazują na to, że zastosowano wspomniane oznaczenie w kontekście kanonizacji linków.
W tym miejscu warto wspomnieć jeszcze o jednym ważnym elemencie. Tag kanoniczny jest tylko wskazówką dla robotów Google. Określenie go wcale nie musi powodować, że robot wyszukiwarki uznana zdeklarowany adres za właściwy. Dlatego linki te możemy podzielić na:
- link zdeklarowany przez użytkownika
- link kanoniczny uznany przez Google
Jeśli linki kanoniczny wskazany przez użytkownika pasuje do tego zdeklarowanego przez Google, mamy sytuację idealną. Można to sprawdzić w narzędziu Google Search Console. Jak na poniższym przykładzie.
Linki kanoniczne – dlaczego są ważne?
Adresy URL mają to do siebie, że mogą istnieć w wielu wariacjach, przekierowując jednocześnie do tego samego lub bardzo podobnego contentu. Weź pod uwagę poniższy przykład:
buty.pl
www.buty.pl
https://m.buty.pl
https://amp.buty.pl
https://buty.pl?ref=facebook
Załóżmy, że wszystkie te adresy przekierowują do głównej strony sklepu z butami. Może to stanowić problem dla Google’a, ponieważ sama wyszukiwarka niekoniecznie wie, który URL to główny link. Za pomocą tagu canonical da się jednak przedstawić Google preferowany adres URL. Taki element informuje wtedy, pod jakim adresem URL indeksować jej zawartość. Innymi słowy, jeśli dana witryna internetowa jest dostępna pod wieloma adresami URL lub istnieją jej różne warianty o podobnej zawartości (np. oddzielne wersje mobilne i desktopowe), powinieneś wskazać wyszukiwarce, który link jest dla tej strony autorytatywny (kanoniczny).
Kiedy warto zastosować link kanoniczny?
Oto praktyczne zastosowania kanonicznego adresu URL:
-
Decydowanie o widoczności stron w SERP-ach
Załóżmy, że strona czarnych butów znajduje się pod adresami:
https://www.buty.pl/buty/czarne/czarnebuty.html https://buty.pl/buty/black?gclid=ABCD12
Za pomocą kanonicznego adresu URL możesz sprawić, aby odwiedzający trafiali tylko na stronę produktu znajdującego się np. pod pierwszym linkiem. Dlaczego warto to zrobić? Przyjrzyjmy się pozostałym zastosowaniom.
-
Konsolidowanie sygnałów linków
Posiłkując się poprzednim przykładem – adres kanoniczny może sprawić, że wszelkie sygnały zbierane przez pierwszy i drugi link będą gromadzone w jednym preferowanym adresie URL. Znacznie upraszcza to działanie wyszukiwarek oraz daje wiele możliwości.
-
Lepsze śledzenie sygnałów
Jeśli z jednym towarem/usługą/zagadnieniem tematycznym jest połączonych mnóstwo linków, trudniej jest śledzić powiązane z nimi dane. Kanoniczny adres URL znacznie upraszcza to zadanie.
-
Zarządzanie treściami ponownie publikowanymi
Załóżmy, że ponownie zamieszczasz ten sam content na innych stronach, np. artykuły blogowe publikujesz także na portalach tematycznych jako wpisy gościnne. Możesz posłużyć się tagiem canonical, aby w wynikach wyszukiwania pojawiał się jedynie preferowany adres URL, np. ze strony głównej.
-
Oszczędzanie crawl budgetu
Jeśli chcesz, aby Google jak najlepiej indeksowało nowe treści pojawiające się na Twojej stronie, wyszukiwarka powinna wykorzystywać crawl budget na aktualne i świeże treści, a nie różne warianty tego samego contentu przeznaczonego na komputery lub telefony.
-
Duplikacja treści
Jeśli jakiś content w ogóle nie jest widoczny w wyszukiwarkach i nie wnosi żadnej wartości dla użytkowników, zawsze warto dokonać pełnego przekierowania 301. Jeśli w grę nie wchodzą duplikaty, rozważ połączenie dwóch stron w jedną lepszą. Dzięki temu wszelkie wysiłki związane z budowaniem linków zostaną na nią przeniesione, a sami użytkownicy będą na nią trafiać. Jeśli jednak nadal chcesz zachować daną stronę u siebie, lepiej zastosuj link kanoniczny. Dzięki temu Google zaindeksuje i przekaże link equity do wersji docelowej, podczas gdy stary wariant (na którym ma miejsce lekka duplikacja) pozostanie na witrynie i dalej będzie dostępny dla użytkowników.
-
Naprawianie kwestii związanych z parametrami URL
Formularze, strony wyników wyszukiwania i inne typy treści z racji swojej konstrukcji generują liczne wersje samych siebie, które są poszerzone o (często bardzo długie) parametry URL. Z tego powodu w ich przypadku warto jest stosować tzw. samoreferencyjny tag kanoniczny, który to odnosi się do swojej głównej ścieżki. Załóżmy, że buty.pl/page1?size=x to strona wyników wyszukiwania wygenerowana na głównym adresie buty.pl/page1. Link kanoniczny w tym przypadku będzie kierował do podstawowej wersji, czyli buty.pl/page1. Taki stan rzeczy pomoże uniknąć wielu innych problemów wspomnianych w poprzednich podpunktach.
Jak wdrożyć linki kanoniczne?
Istnieje kilka sposobów, które pozwalają w bezpośredni i pośredni sposób dać znać Google, które adresy traktować jako kanoniczne:
-
HTML tag rel="canonical"
Główna metoda to po prostu dodanie tagu rel="canonical" w sekcji każdej zduplikowanej strony. Załóżmy, że masz 2 adresy:
https://buty.pl/sportowe/czarne-buty https://buty.pl/oferta/czarne-buty
W omawianym przypadku chcemy, aby ten pierwszy URL był kanoniczny. W tym celu wystarczy dodać wspomniany tag canonical do pozostałych stron. Drugi adres będzie zatem wyglądał następująco:
<link rel="canonical" href="https://buty.pl/oferta/czarne-buty/" />
Oczywiście nie musisz robić tego ręcznie. W przypadku popularnych CMS-ów istnieją liczne rozszerzenia, które Ci w tym pomogą:
-
Tag kanoniczny w nagłówku http
W przypadku niektórych stron nie da się zamieścić tagu canonical w sekcji <head>. Przykładem są dokumenty PDF. W takiej sytuacji odpowiednie oznaczenie dodaje się w nagłówku http. Aby to zrobić, należy uzyskać dostęp do pliku .htaccess. W przypadku pliku buty-poradnik.pdf może to zatem wyglądać następująco:
<Files "buty-poradnik.pdf"> Header add Link "< http://poradniki.buty.pl/obuwie/ >; rel=\"canonical\""</Files>
-
Sitemapy
Sitemapy z reguły nie powinny zawierać w sobie adresów, które nie są kanoniczne. Google traktuje zamieszczone tu odnośniki jako te główne, docelowe. Dodanie ich do mapy strony może zatem wysłać odpowiedni sygnał do wyszukiwarki. Z drugiej strony pamiętaj, że Google nie zawsze uzna zgromadzone w sitemapie odnośniki za kanoniczne adresy URL, więc nie polegaj na tej metodzie w 100%.
Przeczytaj także:
Mapa strony internetowej – czym jest i jak ją wygenerować? -
Przekierowania 301
Jak wspomniano wcześniej w kontekście duplikacji wewnętrznej, możesz wykorzystać przekierowania 301 w miejsce tagów canonical, aby odpowiednio zarządzać ruchem. Załóżmy, że strona główna jest dostępna z 3 adresów:
buty.pl
buty.pl/index.php
buty.pl/home/Wybierzmy buty.pl jako adres docelowy. Na pozostałych stronach zamieść do niego przekierowania 301. Skorzystaj z tej metody, jeśli masz kilka takich samych (lub bardzo podobnych) stron, które nie muszą być dostępne dla użytkowników.
-
Wewnętrzne linkowanie
Wymienione wcześniej metody są jak najbardziej skuteczne, jednak w niektórych sytuacjach Google mimo otrzymania wyraźnych sygnałów, za kanoniczne uzna i tak inne strony. Dlaczego tak się dzieje?Gdy Google automatycznie dobiera linki kanoniczne, bierze pod uwagę wiele czynników – nie tylko oznaczenia canonical. Jednym z nich jest m.in. linkowanie wewnętrzne. Jeśli za jego pomocą dajesz do zrozumienia, że dany adres jest ważny, wyszukiwarka, mimo bezpośrednich sygnałów, może uznać go za godnego uwagi. Dąż więc do tego, aby struktura linkowania wewnętrznego pokrywała się z tym, co za pomocą oznaczeń canonical sugerujesz Google.
Przeczytaj także:
Linkowanie wewnętrzne – podstawy i najlepsze praktyki
Linki kanoniczne – co robić, a czego nie robić?
Na koniec omówmy kilka wskazówek odnośnie do skutecznego korzystania z tagów kanonicznych:
- tag kanoniczny może odnosić się do samego siebie - załóżmy, że istnieją strony A, B, C i D. A to wersja kanoniczna. Na stronie A można zamieścić canonical kierujący do URL A.
- z wyprzedzeniem stosuj link kanoniczny na stronie głównej - duplikaty strony głównej są bardzo powszechne. Oprócz tego inne witryny mogą linkować do różnych jej wariantów, nad czym oczywiście nie masz kontroli. Dobrą praktyką jest dlatego umieszczenie znacznika kanonicznego na szablonie strony głównej, aby zapobiec nieprzewidzianym problemom.
- nie wprowadzaj zamieszania - jak wspomniano wcześniej, gdy Google analizuje linki kanoniczne, bierze pod uwagę całokształt witryny. Unikaj dlatego wysyłania niejasnych sygnałów. Załóżmy, że strona A wskazuje na wersję kanoniczną na stronie B. Nie dodawaj wtedy odwrotnego przekierowania, czyli ze strony B do A. Nie twórz także łańcuchów (A>B, B>C, C>D) – takie skomplikowane sygnały mogą sprawić, że roboty Google popełnią błędy.
- uważaj na automatycznie generowane linki kanoniczne - kwestia ta jest szczególnie istotna w przypadku sklepów, na których z wiadomych powodów wiele procesów poddawanych jest automatyzacji. Czasami błędny kod może sprawić, że inny znacznik kanoniczny będzie tworzony dla każdej wersji adresu URL, co całkowicie neguje sens stosowania tagu canonical.
Linki kanoniczne – podsumowanie
Przekierowania kanoniczne to bardzo ważny element w procesie optymalizacji stron z myślą o SEO. Mam nadzieję, że dzięki temu poradnikowi jesteś znacznie lepiej zorientowany w tej kwestii.