Mikrokonwersje - czym są i jak je mierzyć?

W przypadku wskaźnika konwersji zwykle mówi się o ostatecznym celu, jakim jest wygenerowanie sprzedaży. Jednak aby doszło do takiej końcowej akcji, po drodze odwiedzający stronę musi wykonać wiele innych czynności. W celu śledzenia jego działań, warto sprawdzić mikrokonwersje. Z tego artykułu dowiesz się, czym są mikrokonwersje, dlaczego warto je analizować i jak to robić.

Mikrokonwersja co to

Mikrokonwersje – czym są?

Na początek warto zaznaczyć, że domyślnie rozumiane konwersje (np. zamówienia produktów) można określić także jako makrokonwersje. Takie działanie ma od razu widoczny efekt i przynosi bezpośrednią korzyść firmie z perspektywy krótkoterminowej i długoterminowej. Mikrokonwersja to z kolei mały krok lub drugorzędna akcja, które wskazują, że dany odwiedzający jest na dobrej drodze, aby dokonać makrokonwersji.

Choć mikrokonwersje nie są traktowane jako część ogólnego współczynnika konwersji witryny, to jednak stanowią świetny wskaźnik skuteczności całego procesu sprzedażowego.

Mikrokonwersje – przykłady

Oto kilka przykładów czynności, które można uznać za mikrokonwersje:

  • odwiedzenie strony kategorii;
  • odwiedzenie strony podkategorii;
  • dodanie produktu do koszyka;
  • przejście do etapu rozliczenia;
  • zapisanie się do newslettera;
  • pobranie e-booka;
  • utworzenie konta;
  • udostępnienie contentu z Twojej strony w mediach społecznościowych.

Jak więc widać, w grę wchodzi cały zakres różnych akcji, które w mniejszy lub większy sposób przyczyniają się do zrealizowania makrokonwersji lub wskazują, że do niej dojdzie. Można je zatem podzielić na:

  • Etapy w procesie sprzedażowym – w bezpośredni sposób prowadzą one w stronę głównej makrokonwersji (np. przeglądanie strony produktowej). Ich monitorowanie pomoże Ci określić etapy, które warto ulepszyć pod kątem doświadczenia użytkownika.
  • Poboczne pożądane akcje – niektóre działania (np. komentowanie na blogu) nie przekładają się szybko na wygenerowanie sprzedaży, jednak są pożądanymi akcjami wskazującymi na przyszłe makrokonwersje.

Dlaczego warto mierzyć mikrokonwersje?

Śledzenie mikrokonwersji pomoże dojść do wielu przydatnych wniosków, które pozwolą ulepszyć funkcjonowanie strony. Oto kilka najważniejszych czynników:

  1. Zrozumienie zachowań klientów

    Osoby odwiedzające Twoją stronę internetową mogą to robić z wielu różnych powodów. Dlatego musisz być w stanie zrozumieć ich motywacje. Jest to szczególnie ważne w przypadku rozbudowanych witryn realizujących wiele celów, jak prowadzenie aktywnego bloga, sprzedaż produktów, oferowanie usług, rekrutacja pracowników itp. Śledzenie mikrokonwersji pomoże Ci rozróżnić użytkowników i odpowiednio zaplanować swoje działania. Na przykład, jeśli ktoś przegląda głównie zakładkę „Kariera”, raczej nie jest zainteresowany Twoimi produktami, więc takiego ruchu nie należy analizować w kontekście potencjalnej sprzedaży.

  2. Optymalizacja konkretnych elementów z myślą o konwersji

    Kategoryzując działania odwiedzających jako konkretne mikrokonwersje, zyskujesz możliwość zebrania wielu informacji o takich użytkownikach. Dzięki takiej wiedzy możesz następnie zdiagnozować istotne obszary na stronie i zoptymalizować je jako indywidualne segmenty. Jeśli monitorujesz także mierniki ux, takie dane będą świetnym uzupełnieniem.

    Szczegółowa analiza mikrokonwersji może wykazać, że przykładowo cały lejek sprzedażowy funkcjonuje świetnie, jednak poważne problemy pojawiają się na etapie formularza kontaktowego. Wypełnienie tego pola jest mikrokonwersją samą w sobie, na której optymalizacji warto się zatem skupić.

  3. Mierzenie skuteczności poszczególnych kanałów

    W skład mikrokonwersji można także wliczyć subskrypcje klientów w kontekście różnych usług, które pomagają utrzymywać relację z Twoją firmą. Można w to wliczyć:

    • zapisanie się do newslettera;
    • zgoda na powiadomienia push;
    • subskrybowanie kanału YouTube, profilu na Facebooku lub Twitterze.

    Wyższy współczynnik konwersji w takim kontekście oznacza, że Twoi odbiorcy są na dobrej drodze do osiągnięcia większego celu, czyli makrokonwersji.

    Warto jednak dokładniej skupić się na interakcjach, jakie zachodzą w przypadku takich kanałów. Większe zaangażowanie świadczy o silnej więzi i o tym, że Twoje treści są istotne dla odbiorców.

Jak mierzyć mikrokonwersje?

Niektóre rodzaje mikrokonwersji lepiej mierzyć za pomocą różnych narzędzi. Przyjrzyjmy się zatem, jak to robić w przypadku 3 popularnych platform:

  1. Mikrokonwersje w Google Analytics

    W przypadku Google Analytics mikrokonwersje traktowane są jako mierzalne cele (np. odwiedzenie konkretnej podstrony), które należy odpowiednio skonfigurować. Aby to zrobić, wykonaj następujące kroki:

    1. Zaloguj się na konto Google Analytics.

    2. Przejdź do sekcji Administracja.

    3. Wybierz docelowy Widok.

    4. Kliknij +CEL albo Importuj z galerii – w ten sposób możesz przejść do istniejącego celu, skonfigurować go lub utworzyć całkowicie nowy.

    Możesz utworzyć 3 typy celów:

    1. Szablon z listy – szablony powstają na podstawie 4 głównych kategorii (przychody, zapytania, pozyskanie, zaangażowanie). Taki format jest przydatny w przypadku standardowych profili działalności.
    2. Cel niestandardowy – cele niestandardowe są przydatne, jeśli chcesz mierzyć mikrokonwersje związane z innymi działaniami (miejsce docelowe, zdarzenie, strony/ekrany na sesję).
    3. Cel inteligentny – inteligentne cele automatycznie analizują różne sygnały powiązane z sesjami na stronie, ustalając przy tym, które najprawdopodobniej doprowadzą do konwersji. Pamiętaj! Twoje konto Google Analytics musi spełniać odpowiednie wymagania, aby korzystać z tego typu celu.
  2. Mikrokonwersje w Google Tag Manager

    Google Tag Manager najczęściej służy do śledzenia skuteczności reklam prowadzonych za pośrednictwem Google Ads. Jak monitorować mikrokonwersje w tym przypadku?

    Na początek musisz uzyskać odpowiednie dane w Google Ads:

    1. Przejdź do Narzędzia i ustawienia.

    2. Wybierz Pomiar: Konwersje.

    3. W kolumnie Działania powodujące konwersje wybierz odpowiednią nazwę konwersji.

    4. Rozwiń Konfiguracja tagu.

    5. Wybierz Użyj Menedżera tagów Google.

    6. Skopiuj etykietę konwersji oraz identyfikator konwersji.

    Instalacja tagu śledzenia

    Następnie przejdź do Google Tag Manager:

    1. Na ekranie głównym przejdź do Nowy tag » Konfiguracja tagu » Śledzenie konwersji Google Ads.

    2. W odpowiednich polach dodaj uzyskane wcześniej identyfikator konwersji i etykietę konwersji. Jeśli chcesz, dodaj także inne dane, jak wartość konwersji.

    3. Przejdź do sekcji Reguły i wybierz minimum jedną regułę uruchamiania tagu.

    4. Kliknij Zapisz i zakończ konfigurację tagu.

    Konwersja Google Ads

    Jeśli chcesz uzyskać lepszą zgodność z przeglądarkami, korzystaj z tagu łączącego konwersje.

  3. Mikrokonwersje w Pixelu Facebooka

    Mikrokonwersje w przypadku tego narzędzia to inaczej niestandardowe konwersje. Aby je skonfigurować, wykonaj następujące kroki:

    1. Zaloguj się do Menedżera firmy na Facebooku (obecnie Meta Business Suite).

    2. W menu nawigacyjnym przejdź do Reklama » Menedżer zdarzeń » Konwersje niestandardowe.

    3. Kliknij Utwórz niestandardową konwersję.

    4. Skonfiguruj niestandardową konwersję według swojego uznania i dobierz odpowiednie reguły.

    5. Dobierz odpowiednie kategorie (np. kontakt, wysłanie zgłoszenia, wyświetlenie konkretnej podstrony) – to właśnie je możesz traktować jako typy konkretnych działań związanych z mikrokonwersjami.

    6. Kliknij niebieski przycisk Utwórz.

    Pixel Facebooka a konwersja

Podsumowanie

Śledzenie mikrokonwersji jest bardzo przydatne w przypadku optymalizacji sprzedaży. Jeśli nie wiesz, jak się za nie zabrać, rozważ doradztwo marketingowe dla firm i skorzystaj z pomocy specjalistów.

Chcesz, by Twoje działania przynosiły zysk?
Skorzystaj z naszych usług
Oceń artykuł:
0.0