Link Juice - czym jest i jak wpływa na SEO?

blog-banner-bee

Uzyskiwane linki zewnętrzne oraz struktura odnośników wewnętrznych na danej stronie to jedne z najważniejszych aspektów pozycjonowania. Jak ich wartości są traktowane przez Google? Czy da się je zmierzyć?

Sok z SEO

Link juice (link authority, link equity lub po polsku sok z linków, kapitał linków, sok SEO) to potoczny termin SEO używany do określenia wartości, jaką dany link przekazuje innej stronie internetowej.

Linki to od początkowych lat istnienia Google jeden z kluczowych czynników w SEO. Wyszukiwarka określa każdy tego typu odnośnik jak polecenie i rekomendacja, co pozwala stwierdzić, że docelowa witryna jest wartościowa oraz zasługuje na uwagę.

Link juice jest przekazywany zarówno przez linki wewnętrzne, jak i zewnętrzne. Jednak w przypadku tych drugich odnośniki nie mogą być oznaczone atrybutem „nofollow” – sprawia on, że wszelkie pozytywne aspekty omawianej mocy SEO nie mogą być przeniesione.

Jakościowy link juice przekazywany w dużej ilości jest w stanie bardzo skutecznie poprawić pozycjonowanie danej strony, dzięki czemu będzie generować więcej ruchu. To w rezultacie przełoży się na dodatkowe zyski. Dobry profil odnośników generowany przez linki przekazujące jakościowy kapitał przyczyni się do ogólnego lepszego autorytetu całej witryny.

Nie ma zatem wątpliwości, że realizując pozycjonowanie stron www, warto gromadzić jak najlepszy link equity.

Dobrym przykładem, który obrazuje działanie mocy linków, są pisma naukowe i relacje między nimi, gdyż to właśnie one stanowiły inspirację dla twórców Google, gdy tworzyli fundamenty funkcjonowania swojego narzędzia.

W świecie nauki ogólnie wychodzi się z założenia, że im więcej publikacji naukowych odnosi się („linkuje”) do publikacji A, tym jest ona bardziej wartościowa i godna zaufania. Oczywiście, jeśli do publikacji A kierują inne ważne dokumenty jak B i C, które także mają swój „profil odnośników” w postaci publikacji D i E, tym lepiej.

Istnieje wiele czynników, które pomagają w ustaleniu, czy dana publikacja sama z siebie jest jakościowa – długość, ilość i doświadczenie autorów, próba badawcza, dokładność metodologii itp. Podobnie Google bierze pod uwagę różne czynniki podczas oceniania strony i tego, jaką moc będą przekazywać jej linki zewnętrzne.

Przyjrzyjmy się zatem czynnikom, na które Google zwraca uwagę, gdy ocenia sok SEO przekazywany przez daną stronę.

Jakość i tematyczne powiązanie contentu

Google bierze pod uwagę ogólną zawartość linkujących stron. Jeśli w jej obrębie znajduje się dużo podstron, których content jest ściśle powiązany z linkowaną stroną, tym lepiej. Podobnie duże znaczenie ma liczba podstron z danej witryny, które zajmują najwyższe pozycje na zapytania powiązane z linkowaną stroną.

Konieczność obecności takiej zależności w ostatnich czasach stała się szczególnie ważna. Lata temu dało się łatwo wygenerować rozbudowany profil odnośników, po prostu zamieszczając je na dowolnych stronach zupełnie niepowiązanych tematycznie, a nawet funkcjonujących w innych językach. Obecnie jednak powiązanie tematyczne jest bardzo ważne. Linki z bloga kulinarnego niewiele pomogą w pozycjonowaniu artykułu na temat oprogramowania biznesowego.

Profil linków

W przypadku siły link equity, jaką dysponuje dana strona, znaczenie ma także jej sam profil linków. Link ze strony, która istnieje w sieci od lat i kieruje do niej samej mnóstwo odnośników, jest zdecydowanie bardziej wartościowy niż link z nowo opublikowanego artykułu na nowym blogu. Jest tak, nawet gdy w grę wchodzą strony pochodzące z tej samej domeny.

Liczba linków na danej stronie

Link juice przesyłany przez daną stronę jest dzielony między odnośniki znajdujące się na niej. Link z podstrony, która zawiera dziesiątki innych odnośników, będzie znacznie mniej wartościowy niż taki, który pochodzi z podstrony z ich stosunkowo małą liczbą.

Zasadę tę warto mieć szczególnie na uwadze w przypadku prowadzenia linkowania wewnętrznego. Zamieszczanie odnośników na każdej podstronie „do czego się da”, to bardzo zły pomysł.

Umiejscowienie linku

Pozycja odnośnika na stronie może wpłynąć na to, jaka ilość link juice jest przekazywana. Największą wartość mają oczywiście te, które są umiejscowione w głównym tekście i do tego na samej górze. Z kolei linki znajdujące się na dole strony oraz w panelach bocznych lub stopce przekazują mniejszą moc SEO.

Linki „nofollow” i „dofollow”

Linkom oznaczonym na stronie można przydzielić atrybut „nofollow”. Gdy Google go napotka, cały potencjalny link juice danego odnośnika po prostu nie jest przekazywany. Nie oznacza to, że jest on całkowicie bezwartościowy, gdyż dalej jest w stanie przekazywać jakościowy ruch, jednak z punktu widzenia samej mocy SEO, po prostu on nie istnieje.

Link juice przekazywany jest tylko przez odnośniki typu „dofollow” lub po prostu „follow”. Linki tego typu z technicznego punktu widzenia nie muszą mieć dodatkowego, konkretnego oznaczenia „dofollow” (choć mogą) – po prostu nie może być przy nich zawarte oznaczenie „nofollow”.

Gromadzony przez stronę link equity w dużym stopniu zależy od zewnętrznych czynników, jednak istnieją sposoby, aby przyczynić się do jego zwiększenia.

  1. Zdobywaj linki zewnętrzne

    Oczywiście najlepszą metodą jest sprawienie, aby inne wysokiej jakości witryny linkowały do Twojej strony, gdyż algorytm Google właśnie je bierze pod uwagę. Możesz to zrobić na kilka sposobów:

    • Twórz jakościowy content – staraj się, aby w wyjątkowy sposób adresował on popularne problemy i oferował konkretne rozwiązania. Promuj go m.in. w mediach społecznościowych. W ten sposób zwiększysz szanse, że ktoś do niego zalinkuje.
    • Sugeruj umieszczanie linków do siebie – znajdź artykuły, które poruszają tematy powiązane z contentem, który publikujesz. Czy treść tam zawarta nie mogłaby być wzbogacona o przydatne źródło w postaci jednego z Twoich tekstów? A może dany artykuł linkuje do tego typu contentu, ale sam odnośnik nie działa? Zasugeruj odpowiednią zmianę w tekście. Wielu właścicieli stron może być nawet wdzięcznych za tego typu inicjatywę.
    • Publikuj wpisy gościnne – wyszukaj znane portale tematyczne lub blogi ze swojej branży. Wiele z nich za odpowiednią opłatą (a niekiedy nawet za darmo) jest gotowa zamieścić wpis gościnny z linkiem dofollow. Artykuły takie także powinny być wysokiej jakości i nie mogą być publikowane masowo.

    Choć zdobywanie mocy linków powinno skupiać się przede wszystkim na tych metodach, to jednak pozostałe działania także są przydatne.

  2. Naprawiaj niedziałające linki

    Za pomocą różnych narzędzi SEO da się śledzić odnośniki kierujące do Twojej strony. W wyniku różnych zmian w obrębie witryny mogą one przestać działać. W takiej sytuacji spróbuj skontaktować się z właścicielem strony, która dodała do Ciebie odnośnik i poproś o jego zaktualizowanie.

    Z kolei w przypadku linkowania wewnętrznego miej na uwadze różne kwestie jak błędy 404, błędne zastosowanie przekierowań 301 i 302, łańcuchy przekierowań itp. W ich wykryciu i monitorowaniu na pewno pomoże audyt SEO strony internetowej.

  3. Dbaj o linkowanie wewnętrzne

    Wewnętrzne odnośniki znajdujące się w obrębie Twojej strony także przenoszą link juice. W ten sposób da się np. wypromować konkretną podstronę produktową, zamieszczając do niej linki ze strony głównej, stron produktowych, artykułów produktowych itp.

    Jak wspomnieliśmy wcześniej, pamiętaj, aby zachować rozwagę w przypadku takiego linkowania, gdyż umieszczanie zbyt wielu odnośników na pojedynczych stronach potrafi doprowadzić do problemów.

W marcu 2016 roku Google usunęło dostęp do oficjalnych wartości PageRank. Z tego powodu nie da się rozpoznać dokładnych wartości mocy SEO przekazywanych przez linki z punktu widzenia wyszukiwarki. Istnieją jednak liczne narzędzia, które dostarczają przydatnych informacji w procesie analizy linków, dlatego warto się nimi posiłkować:

  • Majestic SEO – metryki Citation Flow i Trust Flow nie są łatwe w analizie, ale stanowią świetną pomoc.
  • Ahrefs – metryka Domain Rating pozwala ustalić ogólną jakość całej domeny z punktu widzenia linkowania zewnętrznego; platforma pomaga także w kompleksowej analizie linków i ich parametrów.
  • Rank Signals – darmowe narzędzie prezentujące próbkę domen linkujących do analizowanej strony, przedstawiając przy tym różne parametry dotyczące odnośników.

Dbanie o dobre linki przychodzące to fundament pozycjonowania. Jeśli chcesz uzyskać pomoc pod tym względem, umów się na konsultacje SEO, aby omówić strategie dostosowane pod Twoje potrzeby.

Chcesz poprawić linkowanie na swojej stronie?
Odezwij się do nas
Oceń artykuł:
0.0