Lead Magnet – co to jest i do czego służy? [8 przykładów]

blog-banner-bee

Dane kontaktowe do potencjalnych klientów są bezcenne. Żeby spowodować, że internauta podzieli się adresem e-mail czy innymi informacjami, warto zaoferować mu coś w zamian. Tutaj pojawia się lead magnet, czyli sposób na przyciągnięcie potencjalnych klientów na początku lejka zakupowego. Czym dokładnie jest lead magnet i jak działa? Jak możesz wykorzystać to narzędzie w działaniach marketingowych?

Lead magnets

Co to jest lead magnet?

Lead magnet to zachęta, którą możesz zaoferować internaucie, aby osiągnąć oczekiwany cel, np. pozyskanie adresu e-mail lub danych kontaktowych. Przeważnie skuteczne jest zaproponowanie użytkownikowi darmowego produktu lub usługi. Za pomocą lead magnet możesz także zwiększyć częstotliwość wypełniania formularzy na stronie przez internautów.

O lead magnet mówi się przede wszystkim w kontekście górnej części lejka sprzedażowego. W praktyce może się on jednak wślizgnąć do lejka w dowolnym momencie. Wtedy Twoim zadaniem jest znalezienie sposobu na utrzymanie zaangażowania.

Są różne rodzaje lead magnets. Możesz wykorzystać dowolne techniki zachęcające internautów do pozostawienia danych kontaktowych. Tym sposobem jest często udostępnienie produktu lub usługi za darmo. Wśród innych metod znajdują się m.in. bezpłatne konsultacje czy darmowe materiały edukacyjne.

Ogromną zaletą lead magnet jest skuteczność. Firma Sweet Home Marketing podała dane dotyczące jednej z takich kampanii. Akcję zrealizowano dla biznesu lokalnego, a budżet na działania był bardzo niski – 50 dolarów przez 30 dni. Użytkownik, który chciał uzyskać dostęp do danego zasobu, musiał podać imię i adres e-mail. Wyniki akcji były następujące:

  • ponad 3 tys. wyświetleń reklamy Google Ads;
  • 34 leady pobrały materiał i zapisały się do newslettera;
  • koszt jednego leadu wyniósł 1,46 dolara;
  • zwrot z inwestycji wyniósł 600 dolarów z każdego zainwestowanego dolara.

Zastanawiasz się, czy i Ty potrzebujesz lead magent? Z badania „State of Inbound Marketing” przeprowadzonego przez HubSpot wynika, że dla 63% marketerów największym wyzwaniem jest generowanie leadów. Jeśli postawisz na skuteczny lead magnet, łatwo poradzisz sobie z tym problemem.

Badanie dot. leadów

Źródło: Outgrow

Cechy dobrego lead magnet

W celu zbierania kontaktu przez lead magnet potrzebujesz produktu, materiału, usługi lub czegoś innego, co będzie zachęcające. Propozycja musi wyróżniać się na tle innych, z którymi internauta mógł mieć do czynienia. Musisz zbudować zaangażowanie. Dobry lead magnet powinien być:

  • Pomocny – materiał ma rozwiązać problem klienta, skupiać się na potrzebach, oszczędzać jego czas i być unikatowy.
  • Wiarygodny – musi budować wiarygodność albo ją potwierdzać. Powinien bazować na Twoim doświadczeniu i pewnych źródłach informacji.
  • Łatwo dostępny – internauta może go uzyskać szybko i bez problemów.
  • Łatwy do podzielenia się – umieść link do lead magnet w mediach społecznościowych, a wtedy internauci będą mogli go udostępnić. Na stronie z lead magnet dodaj przyciski udostępniania w social media. Zachęć pracowników, aby podzielili się materiałem w sieci.
  • Strategiczny – potrzebujesz planu, w jaki sposób będziesz przekształcać pozyskane leady w wartościowych klientów. Jak będziesz dalej opiekować się leadami? Wyślesz do odbiorców e-maile? Jak do nich podejdziesz w zależności od ich zachowań?

Lead magnet – rodzaje

Co może być lead magnetem? Przede wszystkim coś, co będzie dopasowane do grupy docelowej i ma wspomniane cechy. Jaki rodzaj lead magnet wybrać? Możesz postawić na różne. Weź pod uwagę, do kogo je kierujesz, co będzie dla odbiorców najbardziej wartościowe.

Ebooki

Takie materiały są wykorzystywane w wielu działalnościach. Prawdopodobnie zdarzyło Ci się trafić darmowy materiał, pod warunkiem, że podasz i potwierdzisz adres e-mail. Jeśli tylko poruszana tematyka zainteresuje potencjalnego klienta, ten wybór będzie trafiony.

Poradniki

Poradnikowe lead magnets pomagają klientom w rozwiązywaniu ich problemów. Zdobywasz kontakt, a jeśli materiał rzeczywiście okaże się pomocny – zyskasz także zaufanie użytkowników. Łatwiej Ci będzie budować z nimi dalsze relacje.

Bonusowa treść

Załóżmy, że masz ciekawy artykuł na blogu. Część treści, dostępna w pliku PDF, może stanowić bonus do niego. Wystarczy, że użytkownik zostawi dane kontaktowe. To skuteczny lead magnet.

Checklisty

Masz na blogu wpisy, w których opisujesz dane zagadnienie. Możesz te same kwestie zaprezentować w atrakcyjny sposób w formie checklisty, która posłuży jako lead magnet.

Podręczniki z ćwiczeniami

Możesz przygotować materiał z ćwiczeniami z danej dziedziny. Dzięki nim internauta będzie miał szansę się rozwinąć. Często korzystają z tego osoby, które prowadzą kursy online. Takim lead magnetem pozwalają im sprawdzić swoją wiedzę.

Case study

To dobry lead magnet, który sprawdza się w wielu branżach. Stanowi dowód sukcesu, który udało Ci się odnieść w ramach danego projektu. Oczywiście case studies powinny opisywać przypadki konkretnych klientów.

Webinary

Przygotuj prezentację z zagadnienia, które interesuje Twoich potencjalnych klientów. Pokaż im, że jesteś w tym specjalistą, zaproponuj różne rozwiązania. Duża część leadów może przekształcić się w sprzedaż.

Darmowe szablony

Zastanów się, jakich lead magnets mogą potrzebować Twoi odbiorcy. Szablonów do e-maili, arkuszy kalkulacyjnych, a może projektów graficznych?

Kursy e-mailowe

Użytkownik może otrzymywać wiadomości, które zawierają kolejne części kursu. Dla odbiorców to wartościowy sposób na naukę. Jeśli lead magnet okaże się cenny, to uczestnicy kursu mogą o nim informować innych odbiorców. Dostęp do zamkniętych grup. Takim lead magnetem często kuszą m.in. prowadzący szkolenia online, ale nie tylko. Grupa może znajdować się np. na Facebooku i być dostępna dla ograniczonej liczby osób.

Ukrywanie wybranych informacji

Ukryty lead magnet? To też jeden ze sposobów! Posłużmy się przykładem. Treść blogowa zawiera cenne informacje, ale niektóre z nich są ukryte – dostępne tylko dla tych, którzy pozostawią dane kontaktowe. To bardzo skuteczny sposób na generowanie leadów.

Przykłady lead magnets

Lead magnets są powszechnie wykorzystywane w sieci. Używają ich nie tylko witryny sprzedażowe, oferujące usługi, ale też blogi, które wykorzystują tę metodę do budowania bazy adresów newslettera i grona czytelników. Jakie lead magnets możesz zastosować?

Przygotuj raport

Chodzi o obszerne opracowanie branżowe, które może zdziałać cuda. Takie lead magnets są bardzo skuteczne i mogą generować leady przez wiele miesięcy. Kluczowe, aby był to wartościowy, unikatowy materiał, zawierający wyniki badań. Doskonałym przykładem jest raport Gemius z 2021 roku. Na stronie pojawiły się tylko podstawowe informacje – reszta jest dostępna do pobrania w formacie PDF.

Dobry lead magnet - raport

Źródło: Gemius

Zorganizuj webinar

To również znakomity lead magnet. Podejmuj tematykę, która interesuje Twoich odbiorców. Poproś użytkowników o imię i e-mail. Pamiętaj przy tym, by niezbędne informacje dot. webinaru wysłać także na podany przez użytkownika adres.

Dobry lead magnet - webinar

Źródło: miejsce kobiet

Pozwól skorzystać z darmowej konsultacji

Internauci lubią otrzymywać coś za darmo. Pozwól im sprawdzić Twoje kompetencje bez opłat i udzielaj porad. Jeśli wywołasz pozytywne wrażenie, przekonasz ich do oferty i z większym prawdopodobieństwem zostaną Twoimi klientami.

Dobry lead magnet - konsultacja

Źródło: odzyskaj kinergeld

Zaoferuj darmową dostawę

Zaproponuj bezpłatną przesyłkę tym klientom, którzy założą konto. Dla wielu internautów opcja darmowej dostawy jest kluczowa – zerknij na poniższy wykres. Niektórzy klienci zamawiają wyłącznie wtedy, gdy nie muszą płacić za dostawę. Jeśli zaoszczędzą w zamian za pozostawienie swoich danych kontaktowych, to prawdopodobnie z tego skorzystają.

Dobry lead magnet - darmowa dostawa

Źródło: channeladvisor

Pozwól zamówić bezpłatne próbki

To świetny lead magnet! Jeśli produkt spełni oczekiwania internauty, prawdopodobnie skorzysta on z oferty.

Dobry lead magent - bezpłatna próbka

Źródło: Seni

Zapis na listę oczekujących

Internauci lubią wiedzieć o czymś jako pierwsi. Daj im możliwość zapisania się na listę osób, które otrzymają powiadomienie, kiedy dany produkt będzie dostępny. Takie zapisy często są stosowane w przypadku premier książkowych, ale nie tylko.

Dobry lead magent - lista oczekujących

Źródło: Akademia Witalności

Zorganizuj konkurs

Konkurs może mieć różną formę. Nagroda powinna być na tyle cenna, aby zachęcała do udziału. Taki lead magnet działa znakomicie, ale warto też wypromować konkurs w sieci. Możesz wykorzystać do tego m.in. grupy na Facebooku. Im większy szum, tym większe prawdopodobieństwo, że dotrzesz do dużej liczby odbiorców.

Zaproponuj dostęp do zamkniętej grupy na Facebooku

Możesz zorganizować grupę np. gdy Twoi klienci to osoby odchudzające się. Na tego rodzaju grupie będą dzielić się swoimi doświadczeniami, a Ty udzielisz im porad. To także dobre rozwiązanie w przypadku przeróżnych kursów online.

Dobry lead magnet - zamknięta grupa

Źródło: Zarabianie na śniadanie

Pamiętaj, że przedstawiliśmy tylko wybrane przykłady. Możesz testować zniżki, darmowe korzystanie z narzędzi, oferować gry, quizy, kalkulatory online i przeróżne inne rozwiązania. Zastanów się, jaki lead magnet sprawdzi się najlepiej w przypadku Twojej grupy docelowej.

Przygotowywanie lead magnet krok po kroku

Wiesz już, jakie są przykłady lead magnets. Spróbuj postawić na takie rozwiązania również w Twojej działalności. Jak stworzyć lead magnet, który będzie skuteczny?

  1. Dowiedz się, czego oczekują Twoi odbiorcy

    Dopasuj lead magnet do potencjalnych klientów. Zastanów się, co może być dla nich cenne. Oczywiście propozycja musi się wiązać z Twoją działalnością.

  2. Poproś odbiorców o podpowiedzi

    Dodaj wpis, w którym wprost opiszesz, co chcesz zaoferować odbiorcom i na jakiej zasadzie. Wykorzystaj ich podpowiedzi, zanim postawisz na dany lead magnet.

  3. Podkreśl wartość materiału

    Opisz, co zyska internauta, jeśli skorzysta z Twojej propozycji. Nie wmawiaj mu czegoś, czego nie uzyska. Podaj konkrety.

  4. Postaw na jakość prezentacji i materiału

    Zaprezentuj lead magnet tak, aby wizualnie zachęcał do skorzystania. Dopracuj materiał, który otrzyma internauta. Udostępnij go, kiedy będziesz mieć pewność, że jest wartościowy.

Lead magnet – podsumowanie

Dzięki lead magnet pozyskasz leady. Postaw na jakość, przekaż coś, co dla Twojego odbiorcy jest wartościowe, a osiągniesz znakomite rezultaty.

Udostępnij artykuł:
Szukasz sposobu na przyciągnięcie klientów?
Pozycjonuj swoją stronę
Oceń artykuł:
0