Marketing afiliacyjny – czym jest i jak na nim zarabiać?

blog-banner-bee
Masz stronę WWW i chcesz na niej zarabiać? Jedną z najbardziej opłacalnych technik monetyzowania ruchu w witrynach internetowych jest program afiliacyjny. To metoda, która przynosi korzyści zarówno oferującemu dany produkt, jak i reklamodawcy, który promuje go na swojej stronie i nie tylko na niej. Sprawdź, na czym polega afiliacja i ile możesz na niej zarobić.
Program afiliacyjny

Marketing afiliacyjny – co to jest?

Termin afiliacja może Ci niewiele mówić. Co oznacza ta forma marketingu? Polega na promowaniu oferty danej firmy w zamian za prowizję od sprzedaży. Załóżmy, że prowadzisz serwis o tematyce turystycznej. Dołączasz do programu partnerskiego, w którym możesz promować ofertę biura podróży lub agencji pośredniczącej w sprzedaży wycieczek różnych firm. Za każdym razem, kiedy internauta kliknie link polecający i kupi daną imprezę turystyczną, otrzymasz prowizję. W branży tej wynosi ona przeważnie ok. 3% kwoty netto zamówienia. Według raportu Travelplanet średnia wartość rezerwacji wynosiła w tym serwisie w 2022 roku 7 tys. zł. To oznacza, że na jednym kliencie możesz zarobić ok. 200 zł.

W tym modelu promujesz ofertę, która nie jest Twoja. Musisz znaleźć odpowiedni dla swojej branży program partnerski i zacząć zarabiać. Oczywiście, zanim zaczniesz zdobywać leady i osiągniesz sprzedaż, musisz zbudować zainteresowanie Twoją witryną.

Według Authority Hacker 15% zarabiających na afiliacji osiąga od 80 tys. do 1 mln dolarów rocznie.

Linki afiliacyjne

Źródło: Demandsage

Charakterystyka marketing afiliacyjnego

Wiesz już, co to jest afiliacja. Przyjrzyj się bliżej, na czym dokładnie polega. Oto najważniejsze pojęcia:

  1. Sieć afiliacyjna – daje dostęp do różnych programów partnerskich. Takie sieci to m.in. Tradedoubler i Awin.
  2. Reklamodawca – firma, która chce pozyskiwać klientów poprzez linki afiliacyjne. Może sobie pozwolić na oddanie części swojego przychodu.
  3. Wydawca – przeważnie właściciel strony WWW, który promuje na niej daną ofertę. Może też skorzystać z innych kanałów komunikacji marketingowej, np. serwisów społecznościowych, komunikatorów, forów internetowych i nie tylko.
  4. Internauta – użytkownik, który klika odnośnik polecający i w określonym czasie korzysta z danej oferty.

Skąd wiadomo, że to dany link skierował internautę na stronę? Kiedy użytkownik kliknie odnośnik polecający, w jego przeglądarce zostanie zapisane ciasteczko. Na tej podstawie można określić ścieżkę, jaką przeszedł, aby skorzystać z oferty.

Uwaga: według firmy Custora afiliacja odpowiada w USA za 16% wszystkich zamówień online.

Wady i zalety afiliacji

Programy afiliacyjne cieszą się zainteresowaniem firm ze względu na dużą rentowność. Według analizy Affilimate przeciętnie każdy zainwestowany w takie działania dolar przyniósł w 2021 roku 12 dolarów przychodu. Najwyższy zwrot z inwestycji odnotowano w branży gier i zabawek.

Zalety marketingu afiliacyjnego

Źródło: affilimate

Jakie są najważniejsze wady i zalety marketingu afiliacyjnego? Można je rozpatrywać z punktu widzenia reklamodawcy i wydawcy. Wśród korzyści dla organizatora programu partnerskiego wymienić można:

  • rozliczenie od sprzedaży – w afiliacji to dominujący model, zatem płacisz dopiero wtedy, kiedy osiągniesz przychód z danych odwiedzin na stronie. Dodatkowym kosztem jest obsługa programu przez sieć afiliacyjną lub jej zorganizowanie w ramach Twojej firmy;
  • możliwość dotarcia do dużej liczby odbiorców, nie płacąc za same wyświetlenia reklam;
  • brak zaskoczenia kosztami – duża kwota prowizji do zapłaty da Ci wyższy przychód;
  • brak ryzyka – znasz swoją marżę. Wiesz, ile możesz zapłacić, zatem nie ponosisz praktycznie żadnego ryzyka.

Promowanie tą techniką marketingową ma również zalety z punktu widzenia wydawców:

  • wystarczy, że umieścisz linki afiliacyjne na stronie i będziesz monitorować wyniki;
  • nie martwisz się obsługą klienta, wysyłką produktów, zwrotami;
  • możesz promować ofertę znanych i cenionych marek, co zwiększa szanse, że kliknięcie zakończy się sprzedażą;
  • zarabiasz nawet wtedy, kiedy śpisz.

Marketing partnerski ma następujące wady z punktu widzenia reklamodawcy:

  • wydawcy stawiają głównie na popularne marki – kluczowa jest dla nich skuteczność, więc jeśli mogą wybrać do promowania firmę doskonale znaną lub anonimową, to wybiorą tę pierwszą;
  • konieczność ponoszenia kosztów obsługi przez sieć afiliacyjną. Możesz spróbować zorganizować program partnerski na własną rękę, ale to wiąże się z kosztami zaprojektowania systemu i jego obsługi. Poza tym musisz jeszcze wypromować program, dotrzeć do wydawców, a to wymaga czasu i nakładów.

Dla wydawcy taka forma promowania produktów ma następujące wady:

  • nie ma gwarancji, że w ogóle cokolwiek zarobisz. Sprzedaż zależy od wielu czynników i nie ma gwarancji, że będziesz ją generować;
  • błędy w programach. Zdarza się, że przez nie system nie zliczy wszystkich leadów i trudno Ci będzie dowieść, że doszło do sprzedaży;
  • czas oczekiwania na wypłatę. Firmy mają różne zasady, np. w branży turystycznej możesz czekać na zapłatę, aż klient wróci z wyjazdu – czasem może to trwać wiele miesięcy;
  • musisz osiągnąć duży ruch na stronie. Tylko część odwiedzin kończy się leadem, a następnie pewien procent sprzedażą, dlatego potrzebujesz popularnej strony, związanej z branżą, którą chcesz promować.

Jak zacząć zarabiać na marketingu afiliacyjnym?

Czy warto zdecydować się na marketing afiliacyjny? Co to może przynieść? Jakich rezultatów oczekiwać? To zależy od wielu czynników. Jak zarabiać na afiliacji? Po pierwsze potrzebujesz strony WWW. Najpierw ją wypromuj – bez ruchu nie osiągniesz wyników.

Kiedy odnotujesz chociaż kilkaset unikatowych odwiedzin dziennie, zainteresuj się sieciami afiliacyjnymi. Dzięki nim możesz wybierać spośród dziesiątek programów partnerskich. Przeważnie najpierw musisz zweryfikować stronę, aby potwierdzić, że należy do Ciebie. Kiedy to zrobisz, możesz się zgłaszać do poszczególnych programów. W niektórych moderator akceptuje tylko wybrane, w innych – wszystkie, które zostały przyjęte do systemu. Następnie umieść na stronie materiały reklamowe i rozpocznij zarabianie na afiliacji. Przed Tobą testowanie różnych form reklamy. Analizuj wyniki i oceń, czy dany program Ci się opłaca.

Sieć afiliacyjna

Dzięki działaniu sieci afiliacyjnych wydawcy mają duży wybór programów partnerskich. Z drugiej strony reklamodawcy otrzymują rozwiązania technologiczne, dzięki którym mogą korzystać z marketingu afiliacyjnego. Nie muszą inwestować we własne rozwiązania – rozliczają się na określonych zasadach z firmą, która będzie obsługiwać program. Za pomocą sieci afiliacyjnej możesz szybko dotrzeć do szerokiej grupy odbiorców, czyli właścicieli witryn, którzy mogą być zainteresowani promowaniem Twoich produktów w zamian za prowizję.

Sieć afiliacyjna:

  • zapewnia dostęp do dziesiątek, a nawet setek programów partnerskich w jednym serwisie;
  • zlicza ruch i transakcje generowane przez wydawców – dostarcza szczegółowe dane;
  • udostępnia materiały reklamowe dostarczone przez reklamodawcę i inne narzędzia potrzebne do prowadzenia działań marketingowych;
  • akceptuje lub odrzuca reklamodawców, którzy chcą promować daną markę.

Która sieć jest największa? Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Publisher Discovery w 2021 roku, w top 10 znajdują się następujące:

  1. Awin (30.4%),
  2. CJ Affiliate (15.8%),
  3. Rakuten (7.4%),
  4. Tradetracker (4.0%),
  5. Impact (4.0%),
  6. Tradedoubler (4.0%),
  7. PartnerAds (3.7%),
  8. Admitad (2.3%),
  9. Rewardstyle (2.0%),
  10. Adtraction (1.7%).

Autorzy analizy zliczyli linki afiliacyjne prowadzące do poszczególnych sieci. Nie jest to metoda doskonała, gdyż nie obejmuje serwisów społecznościowych ani odnośników maskowanych, ale daje pewien obraz sytuacji. Część z tych firm kieruje swoją ofertę do polskich wydawców m.in. Awin, Tradetracker czy Tradedoubler.

Linki afiliacyjne i ich maskowanie

Odnośniki z programów partnerskich możesz umieszczać w portalach społecznościowych, na swoich stronach czy też wysyłać za pomocą komunikatorów. Problem tkwi jednak w tym, że dla potencjalnych klientów są przeważnie nieatrakcyjne – bardzo długie. Dla niektórych mogą się wydawać zagadkowe, a wręcz niebezpieczne. Są i tacy internauci, którzy przed otwarciem strony skasują część linku odpowiedzialną za wskazanie reklamodawcy, przez co nie masz szans na prowizję. Sposobem na rozwiązanie tego problemu jest maskowanie odnośników afiliacyjnych, czyli ich skracanie.

Każdy odnośnik możesz skrócić. Jak to zrobić? Skorzystaj z zewnętrznego narzędzia do skracania odnośników, takiego jak: Ow.ly, TinyURL.com, Bit.ly czy Cutt.ly. Wystarczy, że wejdziesz na którąś z tych stron, dodasz link afiliacyjny, który chcesz skrócić, a następnie użyjesz w witrynie lub w serwisach społecznościowych wersji skróconej.

Możesz także skorzystać z pluginów, np. do systemu WordPress, które umożliwiają skracanie linków. Masz do wyboru m.in. Pretty Links – Affiliate Links, Link Branding, Link Tracking & Marketing Plugin. Sprawdź, czy istnieje gotowe rozwiązanie dla Twojego systemu.

Programy partnerskie a stanowisko Google

Google nie ma nic przeciwko korzystaniu z afiliacji. Na jej temat wypowiedział się John Mueller – jeden z pracowników firmy Google.

Zobacz najważniejsze wnioski z tego materiału:

  • Buduj stronę wartościową dla internautów – zapewnij jakość, nie skupiaj się wyłącznie na promowaniu produktów. Jeśli dostarczysz cenne materiały, odwiedzający i wyszukiwarka Google to docenią.
  • Promuj produkty, które są związane z tematyką Twojej strony.
  • Dbaj o to, aby treści były aktualne.
  • Linki afiliacyjne oznaczaj za pomocą tagu rel=”sponsored”. Takie odnośniki nie przekazują „mocy” SEO witrynom, do których prowadzą. Ewentualnie Google dopuszcza skorzystanie z tagu rel=”nofollow”.
  • Twórz unikatowe i wartościowe treści – kopiując opisy produktów z witryny producenta czy sprzedawcy, nie zapewniasz internautom wartości dodanej.

Marketing afiliacyjny a SEO – jak to połączyć?

Interesuje Cię afiliacja? Co to ma wspólnego z SEO? Google jest źródłem dobrze konwertującego ruchu. Dzięki wysokim pozycjom na frazy związane z danymi produktami możesz osiągać zadowalającą sprzedaż. Wiele serwisów, które zarabiają na afiliacji, koncentruje się na pozyskiwaniu ruchu z Google. Musisz jednak pamiętać o trzymaniu się zasad, które narzuca ta wyszukiwarka. Strony, które skupiają się na programach partnerskich, często w wyniku aktualizacji tracą część wypracowanej widoczności.

Zapoznaj się zaleceniami Google na temat budowy stron, o których wspomnieliśmy. Kluczowe kwestie to stawianie na jakość treści i odpowiednie oznaczanie linków afiliacyjnych. Jeśli będziesz trzymać się tych zasad, Twoja witryna może osiągać znakomite wyniki. Pamiętaj o sugestiach Johna Muellera:

„Kiedy tylko możesz, dodawaj tag rel=”sponsored” do linków afiliacyjnych. Google nie ma nic przeciwko, jeśli chcesz monetyzować swoją stronę. Nie musisz ukrywać takich linków – wystarczy, że odpowiednio je oznaczysz”.

Marketing afiliacyjny – podsumowanie

Zamierzasz zainwestować w marketing afiliacyjny? Jak zacząć? Jako reklamodawca prawdopodobnie potrzebujesz sieci afiliacyjnej. Jeśli jesteś wydawcą, najpierw zbuduj popularną, wartościową stronę. Afiliacja przynosi wiele korzyści. Dostępne są różne programy, które możesz dobrać do indywidualnych potrzeb i tematyki witryny. Daj sobie czas i przekonaj się, ile zyskasz.

Udostępnij artykuł:
Chcesz dotrzeć do swojej grupy docelowej?
Pozycjonuj swoją stronę
Oceń artykuł:
0