Ruch w Twoim sklepie internetowym jest zadowalający, ale wyniki sprzedażowe poniżej oczekiwań? Wykorzystaj metody, dzięki którym zwiększysz liczbę zamówień. Sposobów, po które możesz sięgnąć, jest wiele. Do najpopularniejszych należą cross-selling i up-selling. Sprawdź, co oznaczają, jak z nich skorzystać i jak możesz zwiększyć przychód.
Czego dowiesz się z artykułu?
Czym jest cross-selling?
Robiąc zakupy online, prawdopodobnie wiele razy otrzymałeś propozycję zamówienia produktu, który jest powiązany z tym, który zamierzasz kupić. Oto przykłady:
- smartfon – sklep sugeruje zamówienie ładowarki i etui, które pasują do tego modelu;
- laptop – sklep podpowiada zamówienie torby na urządzenie, myszki czy drukarki;
- opony – otrzymasz sugestię zakupu wieszaka na nie lub pokrowców.
Według analizy przeprowadzonej przez firmę McKinsey cross-selling zwiększa przychody sklepu przeciętnie o 30%. Doskonałym dowodem skuteczności tych działań jest ich popularność w sieci. Liczne przykłady cross-sellingu, m.in. w polskich sklepach internetowych, pokazują, że warto wykorzystać te działania. Zerknij do serwisów, w których robisz zakupy. Czy korzystają z cross-sellingu? Prawdopodobnie tak. Poniżej widzisz dodatki do smartfona rekomendowane przez jeden z popularnych polskich sklepów na stronie produktowej.
To właśnie cross-selling, inaczej sprzedaż uzupełniająca, sprzedaż komplementarna bądź sprzedaż krzyżowa – możesz spotkać się z różnymi nazwami tej techniki. Prawdopodobnie będziesz mieć wiele pomysłów, jak wykorzystać cross-selling w Twoim sklepie. Tylko... czy to naprawdę działa?
Źródło: Media Expert
Inny sklep nie tylko proponuje dodatkowe produkty, które mogą przydać się kupującemu, ale również oferuje zniżki, jeśli klient zdecyduje się na takie zamówienie.
Źródło: RTV Euro AGD
Sprzedaż komplementarna niesie korzyści zarówno dla kupującego, jak i sprzedawcy. Jako właściciel sklepu możesz dzięki temu generować wyższą sprzedaż. Nabywca ma opcję zamówienia produktów w ramach jednej dostawy, bez płacenia za kolejną. Poza tym często korzysta z rabatów za większe zakupy.
Sprzedaż komplementarna - techniki
Możesz prowadzić różne działania. Oto przykładowe techniki cross-sellingu:
- Polecanie produktów uzupełniających, np. karty pamięci do smartfona.
- Rekomendowanie produktów powiązanych, np. klapków plażowych dla osób kupujących strój kąpielowy.
- Wskazanie produktów często kupowanych razem, czyli informacja, że dane artykuły są zamawiane przez osoby wybierające ten sam produkt.
- Oferowanie darmowych (lub w bardzo niskiej cenie) produktów klientom, którzy np. wydadzą daną kwotę w sklepie.
Czym jest upselling?
Up-selling polega na zachęcaniu klienta do wyboru ulepszonej wersji produktu. Jeśli np. sprzedajesz smartfony, pod ofertą produktu możesz umieścić tabelę, w której porównasz dane modele i wskażesz cechy, które potwierdzają wyższość danych telefonów. Dzięki temu możesz przekonać klienta, że lepiej kupić zaawansowaną lub nowszą wersję urządzenia i cieszyć się większymi możliwościami.
Up-selling, inaczej sprzedaż dodatkowa, jest techniką wykorzystywaną przez firmy na całym świecie. Zerknij na poniższy przykład. Klient ma możliwość porównania poszczególnych parametrów, widzi różnicę w cenie i może ocenić, czy lepiej wydać więcej, ale kupić urządzenie o lepszych parametrach, czy też poprzestać na wybranym modelu.
Źródło: Media Expert
Techniki up-sellingu
W przypadku tej metody również można wyróżnić różne techniki:
- Darmowa dostawa od określonej kwoty – pokaż klientowi, ile musi jeszcze wydać w sklepie, aby skorzystać z bezpłatnej przesyłki. To może być dla niego argument, żeby wybrać droższy produkt.
- Reguła trzech – badania potwierdzają, że jeśli istnieją trzy poziomy cen na dany rodzaj produktu, to wtedy klienci przeważnie wybierają środkowy. Dlatego z reguły w sklepach WWW widzisz porównanie trzech artykułów.
- Oferta po zakupie – sklepy dają możliwość edycji zamówienia przez określony czas. Klient dostaje propozycję ograniczoną czasowo. Może wybrać produkt o lepszych parametrach w niższej cenie niż standardowa.
Cena produktu, który jest oferowany w ramach up-sellingu, nie powinna być wyższa niż 25-40% w stosunku do artykułu, który klient chce kupić. Potwierdzają to badania przeprowadzone m.in. przez Bitcatch i Retail Doctor. Jeśli różnica jest wyższa, maleje skuteczność.
Różnice między up-sellingiem i cross-sellingiem
Zarówno w ramach cross-sellingu, jak i skutecznego up-sellingu Twoim celem jest osiągniecie wyższych przychodów, jednak w inny sposób. W up-sellingu poprzez zachęcenie do zakupu droższego produktu. Cross-selling natomiast ma zmotywować do zamówienia większej liczby artykułów. Różnica pojawia się także na poziomie intencji klienta. W przypadku up-sellingu chodzi o zamówienia danego produktu, zaś cross-sellingu – zachęcenie do zakupu artykułów, których nie planował kupować. Up-selling to w pewnym sensie aktualizacja planowanego zakupu, natomiast cross-selling jest dodatkowym zamówieniem.
Przeczytaj także:
Intencja użytkownika - jak ją wykorzystać w działaniach SEO?Zalety up-sellingu i cross-sellingu
Korzystanie z tych działań może przynieść wiele korzyści. Do najważniejszych zaliczamy:
- Wyższe przychody sklepu – większa kwota wynikająca z jednego zamówienia to lepsze wyniki finansowe firmy.
- Lepsze doświadczenia użytkownika – internauta oczekuje, że trafisz w jego oczekiwania. Dzięki Twojej ofercie może kupić produkty, które dadzą mu większe lub dodatkowe możliwości, z których być może nie zdawał sobie sprawy – oceni to na plus.
- Budowanie zaufania do marki – jeśli rekomendacje okazały się trafione, to bardzo prawdopodobne, że klient wróci do zakupów w Twoim sklepie.
- Zwiększanie lojalności – jeśli dzięki Twoim rekomendacjom klient kupi produkt i uzna, że to był trafiony wybór, może poczuć, że naprawdę go znasz, rozumiesz i wiesz, czego potrzebuje.
Up-selling i cross-selling w sklepie internetowym
Które techniki sprzedaży warto wykorzystać w Twoim sklepie: skuteczny up-selling czy cross-selling, który również może przynieść znakomite wyniki? Nie da się tego stwierdzić bez przeprowadzenia testów. Warto korzystać z tych technik przez określony czas i na tej podstawie wyciągać wnioski. Możliwe, że w przypadku części produktów lepiej się sprawdzi up-selling, a przy innych – cross-selling.
Zobacz, co na ten temat mówi Paul Rouke, czyli head of usability w firmie PRWD:
„Bardzo ważne jest, by klient, jeszcze przed przejściem do płatności, dokładnie wiedział, ile zapłaci. Chodzi o całościowy koszt zamówienia - zarówno produktów, jak i dostawy. Dzięki temu wzrasta szansa na powodzenie sprzedaży krzyżowej”.
Źródło: Twitter
Weź zatem pod uwagę wykorzystanie na stronie produktowej up-sellingu, a dopiero przy podsumowaniu zamówienia – cross-sellingu. Wykorzystaj różne techniki, analizuj rezultaty i na tej podstawie podejmuj decyzje co do dalszych działań.
Sprzedaż krzyżowa i dosprzedaż - dobre praktyki
Jeśli korzystasz z opcji up-sellingu lub cross-sellingu, pamiętaj o ważnych zasadach, dzięki którym możesz zwiększyć skuteczność działań:
- Zachowaj prostotę – nie dawaj bardzo dużej liczby produktów do wyboru, gdyż możesz uzyskać efekt odwrotny do oczekiwanego. Internauta będzie przytłoczony ilością informacji i zniechęci się do zakupu.
- Traktuj doświadczenia użytkownika jako priorytet – zapewnij klientowi wartość dodaną. Jeśli proponujesz mu zupełnie niepowiązany produkt, to odbiór raczej nie będzie pozytywny.
- Zacznij od najpopularniejszych produktów – znajdź artykuły, które są z nimi powiązane lub je uzupełniają. Spróbuj zaoferować wydłużoną gwarancję i analizuj, jakim zainteresowaniem cieszą się te oferty.
- Motywuj rabatami za większe zakupy – pokaż klientowi, że jeśli zamówi dany zestaw powiązanych produktów, to otrzyma atrakcyjny rabat.
- Wykorzystuj w prezentacjach zdjęcia i filmy – to atrakcyjny sposób na pokazanie klientowi korzyści, które odniesie dzięki danemu zakupowi.
- Pokaż wartość – wskaż klientowi recenzje produktu, które potwierdzają wartość artykułu. Dodaj również komunikat, że inni zamawiający również kupili określone rzeczy.
Wykorzystaj przykłady up-sellingu i cross-sellingu w swoim sklepie. Testuj rozwiązania i analizuj wyniki, a odniesiesz korzyści.