Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak działa pozycjonowanie stron, ten artykuł jest dla Ciebie. Omówimy w nim, czym jest SEO, na podstawie jakich zasad funkcjonuje Google oraz za pomocą jakich technik można skutecznie zwiększyć widoczność w internecie.
Definicja pozycjonowania stron
Pozycjonowanie stron internetowych to strategia, której celem jest zwiększenie widoczności witryny w wynikach wyszukiwania. Jako że Google to zdecydowany lider na polskim i światowym rynku, kwestię tę praktycznie zawsze omawia się w kontekście tej wyszukiwarki. Z tego też powodu, jeśli chcesz zrozumieć zasadę działania SEO, warto mieć na uwadze wytyczne właśnie od Google.
Skoro o SEO mowa – jest to skrót od Search Engine Optimization, co można przetłumaczyć na „optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych”. Termin oznacza w zasadzie to samo co „pozycjonowanie”, dlatego korzysta się z nich zamiennie.
Jak działa Google?
Pozycjonowanie działa w spójny sposób z jednego głównego powodu – Google na przestrzeni lat opracowało liczne wytyczne i reguły, które określają to, czemu niektóre witryny zajmują wyższe pozycje, a inne niższe.
Dlatego, jeśli chcesz ustalić, jakie działania warto podjąć w celu zajęcia wyższych pozycji, warto odwoływać się do takich źródeł. Przykładem są choćby podstawowe zasady dotyczące wyszukiwarki Google, które zawierają mnóstwo porad dotyczących optymalizacji contentu czy tego, jakich praktyk unikać:
Jeśli chcesz jeszcze dokładniej dowiedzieć się, jak działa SEO, zapoznaj się z „Wytycznymi dla testerów jakości” (Search Quality Evaluators Guidelines):
Dokument ten zawiera porady dla pracowników Google, którzy zajmują się ocenianiem tego, jak zmiany wprowadzone w wyszukiwarkę wpływają na ogólną jakość wyników wyszukiwania. Tego typu reguły pomagają ustalić, jakie działania są postrzegane jako pożądane z punktu widzenia SEO.
Skróconą wersję tego dokumentu, zawierającą najważniejsze informacje, możesz znaleźć pod tym adresem. Podsumowując jednak tego typu wskazówki, można powiedzieć, że:
Główna zasada działania pozycjonowania to: pomagaj stronom internetowym zapewniać wysokiej jakości doświadczenie, które jest zorientowane na użytkownika. Zapewniaj jakościowe, powiązane tematycznie i angażujące treści, które są zgodne z intencją wyszukiwania, a jednocześnie są łatwe do znalezienia i zrozumienia przez systemy crawlingu i indeksowania Google.
Czym są wspomniane crawling i indeksacja? Przyjrzyjmy się temu, jak działa Google od strony czysto technicznej. Cały proces można podzielić na 3 główne etapy:
Crawling
Pierwszy krok to crawling, czyli przeszukiwanie/pełzanie. Google wysyła tzw. web crawlery, aby odnaleźć nowe strony i zebrać na ich temat najważniejsze informacje. Crawlery są zamiennie nazywane „pająkami” lub „robotami” Google.
Ich zadaniem jest odkrywanie nowych stron internetowych oraz regularne sprawdzanie treści na już znanych witrynach, aby ustalić, czy nie doszło na nich do zmian.
Gdy roboty Google przeszukują strony internetowe, zwykle podążają za już odkrytymi linkami. Na przykład, jeśli na twojej stronie głównej umieszczony jest odnośnik do nowego wpisu blogowego, crawler wykorzysta go, aby zapoznać się z treścią tego artykułu. Właśnie w ten sposób bot „pełźnie” przez całą stronę.
To właśnie z tego powodu wdrażając działania SEO, warto mieć na uwadze linkowanie wewnętrzne oraz optymalizację mapy XML (więcej o tym w dalszej części artykułu).
Indeksowanie
Gdy Google dokona crawlingu, czas na kolejny etap, czyli indeksowanie. Jak sama nazwa wskazuje, proces ten polega na tym, że wyszukiwarka zapisuje odnalezione treści w swoim indeksie, czyli inaczej w ogromnej bazie danych.
W pewnych sytuacjach content nie zostanie jednak zapisany do indeksu:
- Noindex meta tag – jeśli w sekcji <head> strony internetowej znajduje się ten znacznik, Google nie dokona jej indeksacji.
- Duplikacja – jeśli Google uzna dany content za skrajną duplikację treści, nie zostanie zaindeksowany.
- Niska jakość – jeśli strona zawiera treści niskiej jakości, Google może zdecydować się nie dodawać ich do indeksu.
Przeczytaj także:
Google nie indeksuje strony – dlaczego? PoradnikRankingowanie
Kiedy Google przeszuka i zaindeksuje zawartość strony, jej content może zostać poddany procesowi rankingowania, czyli właśnie pozycjonowania.
Pozycjonowanie stron w Google nie działa przypadkowo – wyszukiwarka korzysta z wielu sygnałów rankingowych, na podstawie których ustala, jaki content zasługuje na wyższe pozycje w odpowiedzi na konkretne zapytanie użytkownika.
W dalszej części artykułu rozważmy część z właśnie tego typu sygnałów.
Wyniki organiczne a wyniki płatne
Odpowiedzi zwracane przez Google można podzielić na dwie główne kategorie – organiczne i płatne.
Wyniki organiczne to domyślne odpowiedzi, które ustalane są właśnie na podstawie wcześniej omówionych czynników i procesów:
Wyniki organiczne
Wyniki płatne to z kolei pozycje, które pojawiają się w ramach reklam Google Ads. Znajdują się one nad, pod lub obok organicznych wyników wyszukiwania. Są także w specjalny sposób oznaczone np. za pomocą słowa „Sponsorowane”:
Wyniki płatne znajdujące się nad organicznymi wynikami wyszukiwania
Podczas gdy pozycjonowanie organiczne działa wedle swoich złożonych reguł, na wyniki płatne wpływają inne czynniki:
- Stawki – reklamodawcy w przypadku np. reklam PPC (Pay-Per-Click) ustalają stawki (bidy), jakie są gotowi zapłacić, aby ich reklama była widoczna w odpowiedzi na dane zapytanie. Oczywiście im większa owa stawka, tym większa szansa na to, że reklamodawca wygra tego typu „licytację”.
- Współczynnik klikalności (CTR) – wyższy CTR oznacza, że użytkownicy uważają reklamę za trafną i przydatną.
- Powiązanie tematyczne – czynnik ten ocenia, jak bardzo reklama pasuje do intencji wyszukiwania użytkownika. Jeśli ktoś przykładowo wyszukuje „damskie buty do biegania”, a Twoja reklama dotyczy „obuwia sportowego”, Google uzna to za powiązanie tematyczne.
- Jakość strony docelowej – Google ocenia także jakość i powiązanie tematyczne samej strony związanej z reklamą. Jeśli zatem reklama „damskich butów do biegania” prowadzi do strony, której tematyka to „męskie buty do koszykówki”, może to być postrzegane jako słabe powiązanie tematyczne. Oprócz tego wyszukiwarka bierze pod uwagę częściowo inne czynniki związane z doświadczeniem użytkownika jak szybkość ładowania, nawigacja itp.
- Quality Score – 3 ostatnie czynniki tworzą razem tzw. wynik jakości, który pozwala ustalić, jak Google postrzega ogólny stan danej reklamy.
Jak działa pozycjonowanie strony w Google?
Omówmy zatem, jakie działania powinny być uwzględniane w ramach pozycjonowania stron.
-
Szybkość ładowania
Zacznijmy od technicznych aspektów SEO. Najważniejszym z nich jest niewątpliwie szybkość ładowania. Google zaleca, aby nie przekraczała ona 3 sekund.
Każdy, kto korzysta z internetu, chce, aby wszelkie treści były dostępne tak szybko, jak to tylko możliwe. W końcu inna strona internetowa zawierająca content podobnej lub nawet lepszej jakości znajduje się tylko „kilka kliknięć dalej”.
Oto przydatne działania, które pozwalają poprawić szybkość ładowania:
- Minimalizacja żądań HTTP – efekt ten można osiągnąć, zmniejszając liczbę elementów na stronie, takich jak skrypty, obrazy i pliki CSS.
- Kompresja obrazów – za pomocą różnych programów można nawet kilkukrotnie zmniejszyć rozmiar plików graficznych, zachowując przy tym ich jakość.
- Minifikacja kodu – minifikacja plików CSS, JavaScript i HTML może zmniejszyć ich rozmiar i poprawić czas ładowania. Obejmuje to usuwanie niepotrzebnego formatowania, komentarzy oraz kodu.
W ocenie tego, co można poprawić w kontekście szybkości ładowania, bardzo przydatne okazuje się narzędzie PageSpeed Insights.
-
Optymalizacja pod mobile
Pamiętanie o urządzeniach mobilnych (a nawet ich priorytetyzowanie) to kluczowy aspekt pozycjonowania. Już w latach 2015/2016 pojawiały się pierwsze doniesienia, że odsetek zapytań przeprowadzanych na urządzeniach mobilnych przekroczył 50, a nawet 60%.
Z tego powodu tak bardzo ważne jest maksymalnie dobre doświadczenie na mobile. Oto przykładowe działania, jakie warto w tym celu podjąć:
- Responsywny design – dzięki tej technologii strony automatycznie dostosowują swój układ do rodzaju ekranu, na którym są wyświetlane.
- Użyteczność – przyciski, linki i formularze powinny być wystarczająco duże, aby można było z nich korzystać na małym ekranie.
- Bardzo szybki czas ładowania – użytkownicy mobilni są jeszcze bardziej niecierpliwi niż ci korzystający z desktop.
W optymalizacji pod mobile warto skorzystać z narzędzia: test optymalizacji mobilnej.
-
Dobór fraz kluczowych
Pozycjonowanie będzie działać znacznie lepiej, jeśli zapewnisz swojej stronie odpowiednią ilość jakościowego contentu. Aby go jednak przygotować, w pierwszej kolejności należy ustalić, na jakie frazy kluczowe chcesz się pozycjonować.
Za pomocą takich narzędzi jak SEMSTORM i Senuto wyszukaj zapytania, które są istotne w przypadku Twojej branży. Następnie - mając je na uwadze - ustal, jaki content możesz przygotować.
-
Jakościowe treści
Naszpikuj swoją stronę przydatną treścią. Poza głównym contentem, który wypełnia stronę główną, opisem usług, sekcję „o nas” itp. pomyśl także o:
- wpisach blogowych,
- infografikach,
- e-bookach,
- studiach przypadku.
Dbaj przede wszystkim o naturalność oraz oryginalność treści. Dzięki temu content będzie łatwo zrozumiały i przydatny dla użytkowników. Nie zapominaj także o odpowiednim formatowaniu – listy wypunktowane, liczne akapity, nagłówki i tabele sprawiają, że odbiór tekstu będzie znacznie lepszy.
-
Linkowanie wewnętrzne
SEO działa najlepiej wtedy, gdy starasz się wyciągnąć jak najwięcej z działań, których się już podjąłeś. Z tego powodu, gdy przygotujesz jakościowe treści, zadbaj także o powiązanie tematyczne. O co konkretnie chodzi?
Załóżmy, że Twoja firma sprzedaje oprogramowanie biznesowe do zarządzania zdalnymi zespołami. W swojej sekcji studiów przypadku, które opisują, jak dotychczasowi klienci korzystają z produktu, możesz zamieszczać odnośniki do poradników i artykułów blogowych, które dogłębniej omawiają wspomniane funkcje i zastosowania.
W kontekście linkowania wewnętrznego warto także wspomnieć o mapie strony internetowej. Tego typu plik lub podstrona zawierają odnośniki do wszystkich najważniejszych treści witryny. Pomaga to Google szybko znaleźć i rozpoznać strukturę Twojej strony.
-
Linkowanie zewnętrzne
Jakościowe linki zewnętrzne to fundament pozycjonowania. Możesz je zdobywać na różne sposoby:
- publikacja postów gościnnych na powiązanych tematycznie stronach,
- publikacja treści, które mają większą szansę na wygenerowanie licznych udostępnień (np. infografiki),
- współpraca z influencerami,
- pozyskiwanie linków sponsorowanych,
- aktywność w mediach społecznościowych.
Zawsze pamiętaj, że liczy się jakość linków zwrotnych, a nie tylko ich ilość.
-
Kwestie lokalne
Jeśli chcesz, aby Twoja strona była widoczna także w przypadku zapytań lokalnych, warto nadać priorytet następującym działaniom:
- Profil Firmy w Google (wcześniej Google Moja Firma) – założenie i weryfikacja tego profilu to fundament lokalnego SEO.
- Wpisy NAP (name, address, phone number) – tego typu wizytówki firmowe mogą być umieszczane w katalogach biznesów, czy na oficjalnych stronach miast i regionów. Pamiętaj, aby zawarte w nich informacje były spójne!
- Dane strukturalne – niektóre rodzaje danych strukturalnych (np. LocalBusiness) są szczególnie przydatne w SEO lokalnym.
Dlaczego pozycjonowanie mojej strony nie działa?
Załóżmy, że wprowadziłeś omówione porady w praktyce, jednak pozycjonowanie nie działa. Omówmy, co może być przyczyną:
Potrzebujesz więcej czasu
Pierwsze efekty SEO często są widoczne dopiero po 3 miesiącach, a w niektórych przypadkach nawet po roku. Powinieneś mieć także realistyczne oczekiwania – tylko ok. 6% stron jest w stanie w krócej niż rok znaleźć się w TOP10 dla przynajmniej jednego słowa kluczowego.
Strona jest w jakiś sposób ukarana przez Google
Jeśli w wyniku nieodpowiednich działań (np. Black Hat SEO) Twoja strona została ukarana przez Google, jej widoczność będzie znacząco obniżona przez długi czas. Kontynuowanie jakościowych działań SEO w takiej sytuacji jest zalecane, ale nie spodziewaj się szybkiego odzyskania lub zdobycia wysokich pozycji.
Różne problemy techniczne
Popsute przekierowania wewnętrzne, wewnętrzna duplikacja treści, niepowiązanie contentu z intencją użytkownika – to tylko kilka z problemów, które mogą hamować postęp SEO. Regularnie przeprowadzany audyt pozwoli je szybko wykryć i wyeliminować.
Podsumowanie
Mamy nadzieję, że dzięki temu artykułowi już wiesz, czego się spodziewać przed rozpoczęciem działań pozycjonowania firmy. Pamiętaj, że SEO to świetna inwestycja, która będzie procentować na lata.