Wyniki wyszukiwania Google to od lat już znacznie więcej niż tylko lista przydatnych linków. Jednym z bardziej imponujących narzędzi wykorzystywanych przez wyszukiwarkę jest Graf Wiedzy Google. Czym on jest i jak wpływa na SEO? Zapraszamy do lektury!
Czym jest Graf Wiedzy Google?
Graf Wiedzy Google (Google Knowledge Graph) to ogromna baza danych i jednocześnie narzędzie, które gromadzi dane na temat osób, rzeczy, miejsc, organizacji, wydarzeń itp. Jego celem jest zbieranie tych informacji, aby formułować złożone zestawy danych na temat licznych podmiotów, jak i ustalać relacje między nimi.
Pojedynczym podmiotem jest każde pojęcie, które można precyzyjnie opisać oraz zdefiniować, a więc znane osoby, dzieła kultury i sztuki, firmy, wydarzenia, ideologie polityczne itp.
Graf Wiedzy Google został wprowadzony w 2012 roku. Informacje przez niego obejmowane rosły bardzo szybko – jedynie w ciągu siedmiu miesięcy od premiery narzędzie zgromadziło 570 milionów podmiotów i 18 miliardów faktów. W maju 2020 roku liczby te wzrosły do 5 miliardów podmiotów i 500 miliardów faktów.
Warto doprecyzować, że Graf Wiedzy Google to nie to samo, co Panel Wiedzy Google (Google Knowledge Panel; rzadziej używana nazwa to Google Knowledge Card). Pojęcia te są jednak powiązane, gdyż do stworzenia Panelu Wiedzy Google wykorzystywane są dane gromadzone właśnie przez Graf.
Sam Panel Wiedzy Google to z kolei zorganizowana sekcja w wynikach wyszukiwania, która gromadzi najważniejsze dane na temat wybranego zagadnienia:
Przyjęło się jednak, że termin Graf Wiedzy jest używany właśnie z myślą o jego końcowej formie, czyli Panelu Wiedzy, dlatego w tym artykule także będziemy posługiwać się nim zamiennie w takim znaczeniu.
Graf Wiedzy – przykłady
Jakie są przykłady zagadnień gromadzonych i organizowanych w Grafie Wiedzy? Oto kilka z nich:
Książka
Seria gier
Miejsce
Organizacja
Inne kategorie gromadzone przez Graf Wiedzy i przekształcane następnie w Panel Wiedzy to:
- wydarzenie,
- lokalna firma,
- film,
- seria filmów,
- zespół muzyczny,
- strona internetowa.
Dlaczego warto znaleźć się w Grafie Wiedzy?
Obecność w Grafie Wiedzy to świetny sposób na to, aby zyskać zaufanie potencjalnych klientów. Jeśli zauważą, że Twojej firmie w wynikach wyszukiwania poświęcona jest osobna, w przejrzysty sposób zorganizowana sekcja, uznają, że mają do czynienia z „konkretnym” przedsiębiorstwem.
Sama sekcja Panelu pozwala także w szybki sposób uzyskać dane kontaktowe, co może być szczególnie przydatne w przypadku osób korzystających z urządzeń przenośnych, gdy chcą np. szybko znaleźć numer telefonu.
Graf Wiedzy a SEO
Jak sam Graf Wiedzy jest powiązany z widocznością w wynikach wyszukiwania? Oprócz zalet, o których wcześniej wspomnieliśmy, warto mieć świadomość jednej wady Panelu Wiedzy.
Przyczynia się on m.in. do tego, że więcej niż 50% zapytań w SERP-ach to tzw. zero-click searches, czyli zapytania nieskutkujące żadnym kliknięciem. Użytkownicy za sprawą Grafów Wiedzy zdobywają najważniejsze informacje bez konieczności odwiedzenia samej witryny, co może w negatywny sposób wpłynąć na ruch.
Warto też pamiętać, że wyszukiwarka traktuje Graf Wiedzy oraz wyróżnione fragmenty z odpowiedzią (featured snippets) jako osobne podmioty. Mimo tego Google i tak przyznaje, że czasami może być trudno zauważyć różnice, gdyż oba formaty wykorzystują specyficzny styl, obrazy itp.
Z Twojego punktu widzenia, jako właściciela strony, najważniejsze jest jednak to, że w przypadku wyróżnionego fragmentu z odpowiedzią nie masz większego wpływu na jego zawartość i to, czy Google go „podłapie”. Istnieje jednak opcja zasugerowania zmian w Grafie Wiedzy (więcej o tym w dalszej części artykułu).
Google Knowledge Graph jest zwykle także bardzo podobny do Profilu Firmy w Google (do niedawna Google Moja Firma). Różnica jest taka, że Profile Firmy poświęcone są biznesom, które działają w określonej lokalizacji i zwykle pojawiają się w odpowiedzi na powiązane zapytania lokalne.
Przykładowo poniższa sekcja dotycząca ogromnej korporacji, jaką jest Microsoft, to zdecydowanie Google Knowledge Graph, a nie Profil Firmy w Google:
Jak dostać się do Grafu Wiedzy?
Uzyskanie własnego Panelu Wiedzy w wynikach wyszukiwania nie jest łatwe i nie masz w pełni kontroli nad tym procesem. Istnieje jednak wiele sposobów, aby zwiększyć na to szanse:
-
Zadbaj o profil linków i PR
Jeśli Twoja firma jest rozpoznawalna i ogólnie rzecz biorąc „mówi się o niej”, istnieje większe prawdopodobieństwo, że Google zwróci na nią szczególną uwagę i zacznie organizować informacje na jej temat w Grafie Wiedzy.
Jednym z lepszych sposobów na dostarczenie Google tego typu sygnałów jest świetny profil linków przychodzących. Buduj go, wykorzystując do tego media społecznościowe oraz popularne portale branżowe.
Pamiętaj jednak, że w przypadku małych firm znacznie trudniej uzyskać wystarczająco rozbudowany profil linków i rozpoznawalność, aby zostać ujętym w Grafie Wiedzy, choć dalej jest to możliwe.
-
Wykorzystaj dane strukturalne
Jak już omówiliśmy, celem Grafu Wiedzy jest organizowanie licznych punktów danych i ustalanie między nimi połączeń. Aby w tym pomóc, warto zastosować Schema.org, czyli zalecany przez Google system oznaczania danych strukturalnych.
Przykładowo oznaczenie „Organization” pozwala zorganizować i wyróżnić dane charakterystyczne dla firm jak adres, marka, otrzymane nagrody, e-mail, założyciel/właściciel, logo i wiele więcej.
Z kolei właściwość „sameAs” służy do potwierdzenia tego, że np. dana strona na Wikipedii dotyczy tego samego podmiotu, czyli Twojej firmy. Dzięki temu Google jest w stanie lepiej zorganizować informacje na temat biznesu i rozpoznać powiązania.
Audyt strony internetowej to świetny sposób na to, aby ustalić, jak i gdzie zastosować dane strukturalne.
Przeczytaj także:
Dane strukturalne - czym są i jak wpływają na SEO? -
Dbaj o Profil Firmy w Google
Jak wspomnieliśmy wcześniej, Profil Firmy w Google to osobna sekcja rządząca się własnymi prawami i dlatego nie ma gwarancji, że jego obecność poskutkuje tym, iż wyszukiwarka stworzy z myślą o Twojej firmie także Knowledge Graph.
Sam Profil Firmy w Google możesz traktować jako jeszcze bardziej złożone i precyzyjnie zorganizowane dane, które pomogą Google pogrupować oraz zrozumieć informacje na temat Twojej firmy.
-
Zdobądź wpis w Wikipedii
Samodzielne utworzenie wpisu na temat własnej firmy w Wikipedii jest bardzo trudne, nawet jeśli trzymasz się ścisłych wytycznych popularnej internetowej encyklopedii. Nie warto też szukać luk czy w inny sposób „kombinować”, żeby tylko się tam znaleźć. Może to poskutkować nałożeniem kary czy ostrzeżenia, co jeszcze utrudni przyszłe wysiłki.
Dlatego, jeśli próbujesz utworzyć wpis na swój temat w Wikipedii, bądź bardzo ostrożny. Najlepiej po prostu dbaj o rozpoznawalność na inne sposoby, a zwiększysz w ten sposób szanse, że ktoś z zewnątrz zamieści tego typu neutralne hasło na temat Twojej firmy.
Jak dokonać zmian w Panelu Wiedzy?
Co, jeśli udało Ci się zwrócić uwagę wyszukiwarki Google na tyle, aby utworzyła Panel Wiedzy Twojej firmy, ale chciałbyś zmienić lub uzupełnić zawarte tam informacje? W tym celu musisz wykonać następujące 2 kroki:
1. Weryfikacja w Google
Na początek musisz stać się zweryfikowanym i oficjalnym przedstawicielem podmiotu, czyli Twojej firmy. Do tego celu potrzebne jest konto Google oraz profile powiązane z podmiotem (np. kanał YouTube lub konto Google Search Console).
Po dokonaniu pomyślnej weryfikacji możesz także dodawać innych użytkowników i nadawać im uprawnienia przedstawicieli.
Przejdź tutaj, aby zapoznać się z pełną instrukcją tego procesu.
2. Sugerowanie zmian
Zaloguj się na konto Google powiązane z Twoją firmą. Znajdź jej Panel Wiedzy w wynikach wyszukiwania i nad nazwą podmiotu kliknij „Zasugeruj zmiany”.
Następnie będziesz mógł zasugerować zmiany w przypadku takich sekcji jak główna grafika, tytuł, opis, czy profile społecznościowe. Dobrze uzasadnij swoje sugestie, gdyż Google poddaje ocenie, jak to robisz. Po zakończeniu weryfikacji zostaniesz powiadomiony e-mailem, czy zmiany zostały wprowadzone.
Przejdź tutaj, aby zapoznać się z pełną instrukcją tego procesu.
Graf Wiedzy – podsumowanie
Obecność w Grafie Wiedzy to cel, jaki może postawić sobie wiele biznesów. Konsulting SEO dla firm pomoże Ci ustalić, czy warto skupić na tym swoje wysiłki i jak to zrobić.