Czy pozycjonowanie się opłaca? Poznaj zalety i korzyści

blog-banner-bee

Pozycjonowanie to od lat jeden z fundamentów zdobywania klientów przez Internet. Na czym jednak dokładnie ono polega? Czy są przypadki, w których ta metoda jest nieopłacalna? Jakie korzyści z SEO mogą odnieść firmy? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedzi w tym artykule.

Zalety SEO

Na czym dokładnie polega SEO?

SEO to skrót od Search Engine Optimization – termin ten można przetłumaczyć na „optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych”. Zamiennie korzysta się także z takich terminów jak „pozycjonowanie”, „optymalizacja SEO”, „optymalizacja pod Google”.

Celem SEO jest takie dostosowanie danej strony, aby w wynikach zwracanych przez wyszukiwarki internetowe zajmowała jak najlepsze pozycje. Jako że Google jest zdecydowanie najpopularniejszą wyszukiwarką (szczególnie na polskim rynku), domyślnie zawsze chodzi o widoczność właśnie w niej.

Dlaczego pozycjonowanie w ogóle działa? Czynności związane z SEO koncentrują się na wskazówkach od twórców najpopularniejszej wyszukiwarki na świecie, które „pomagają w kodowaniu witryny w taki sposób, by mogła wyświetlać się w Google”.

Przykładowo wiele z tego typu wytycznych można znaleźć w dokumencie „Wytyczne dla testerów jakości” (Search Quality Evaluators Guidelines). Najważniejsze fundamenty są w zwięzły sposób opisane w podstawowych zasadach dotyczących wyszukiwarki Google.

Eksperci od SEO posiłkują się tego typu wskazówkami, przeprowadzają liczne testy oraz polegają na swoim doświadczeniu, aby ustalić, jak w praktyce przełożyć tego typu wnioski i wiedzę na działania, które są w stanie poprawić widoczność danej strony w wynikach wyszukiwania.

Same działania SEO dzieli się na 2 główne kategorie:

  • on-page SEO – dotyczą czynników powiązanych bezpośrednio z samą stroną (np. jej kod i treści),
  • off-page SEO – dotyczą czynników, które dzieją się niejako „na zewnątrz” strony, ale wpływają na jej pozycjonowanie (linki zewnętrzne, Profil Firmy w Google, obecność w mediach społecznościowych).

Co obejmuje typowa kampania pozycjonowania? Oto najważniejsze czynniki:

  • optymalizacja techniczna – odpowiednia szybkość ładowania, redukowanie błędów HTTP, odpowiednie zastosowanie meta tagów, wdrożenie danych strukturalnych;
  • optymalizacja contentu – dostosowanie treści pod słowa kluczowe, uwzględnienie intencji użytkownika, budowanie autorytetu;
  • user experience – przejrzysta nawigacja wewnętrzna, dobrze zaplanowana ścieżka zakupowa;
  • linki zwrotne – odpowiednie promowanie contentu, współpraca z innymi markami/serwisami, obecność w mediach społecznościowych.

W ramach pozycjonowania zwykle opracowuje się złożoną strategię SEO dostosowaną do konkretnej firmy, która organizuje wszystkie te i inne elementy w długofalowy proces mający na celu zwiększenie widoczności strony.

Przygotowanie i systematyczne realizowanie tego typu strategii nie jest łatwe, dlatego w celu jej opracowania najlepiej zdecydować się na konsulting SEO dla firm.

Kiedy pozycjonowanie jest nieopłacalne?

Jeśli nie jesteś przekonany, czy pozycjonowanie strony opłaca się, zanim omówimy największe zalety SEO, przyjrzyjmy się sytuacjom, w których faktycznie inwestowanie w pozycjonowanie nie jest wskazane. Warto mieć je na uwadze, jeśli nie chcesz zmarnować swojego budżetu.

  1. Nie jesteś w stanie zweryfikować działań agencji

    Oczywiście Ty ani nikt z Twojej firmy nie musi być profesjonalnym ekspertem od pozycjonowania, aby być w stanie ustalić, czy wynajmowana agencja będzie mogła wywiązać się ze swoich obowiązków.

    Warto jednak dysponować przynajmniej podstawową wiedzą na temat SEO, abyś wiedział, jak zweryfikować działania i efekty pracy agencji. Jeśli nie masz czasu, aby ją zdobyć, inwestowanie w pozycjonowanie może być ryzykowne.

  2. Potrzebujesz wyników na już lub tylko sezonowo

    Zalety SEO są liczne, jednak jeśli chcesz się nimi cieszyć, zdecydowanie musisz uzbroić się w cierpliwość. Aby ujrzeć pierwsze wyniki, musisz poczekać przynajmniej 3 miesiące. W przypadku większych projektów mowa nawet o 6 lub 12 miesiącach.

    Dlatego jeśli koniecznie chcesz uzyskać wyniki jak najszybciej, inwestycja w SEO nie będzie dobrym pomysłem. A może swoje produkty i usługi oferujesz jedynie lub głównie w określonych, stosunkowo krótkich okresach w roku? W takim przypadku lepiej sprawdzą się np. reklamy w Google Ads lub na platformach społecznościowych.

    Oczywiście w takich sytuacjach SEO także z długoterminowej korzyści może przynieść świetne efekty – jeśli za sprawą pozycjonowania ogólnie wyrobisz sobie dobrą reputację, jeszcze łatwiej będzie Ci pozyskać klientów w tych wybranych, krótkich okresach w roku. Zastanów się jednak wtedy dokładnie – czy to Ci się opłaca i konkretnie jakie korzyści SEO może Ci przynieść?

  3. Działasz na małym, lokalnym rynku

    Dla małych lokalnych firm pełna kampania z zakresu SEO jest często zbyteczna. Gabinety dentystyczne, zakłady fryzjerskie w niewielkich miejscowościach itp. mogą z powodzeniem zdobywać pierwszych klientów, skupiając się jedynie na wpisach NAP oraz Profilu Firmy w Google.

  4. Wprowadzasz innowacyjną usługę lub produkt

    Jednym z fundamentów pozycjonowania stron są słowa kluczowe. Jeśli jednak wprowadzasz na rynek coś, z czym docelowi klienci w ogóle nie są zaznajomieni, istnieje mała szansa, że ich zapytania w Google będą dotyczyć właśnie tego typu fraz.

  5. Jesteś gotów skorzystać z Black Hat SEO

    Zaznaczmy sobie od razu – Black Hat SEO to pozycjonowanie, które się nie opłaca. Takie metody obejmują techniki sprzeczne z wytycznymi od Google, jak choćby:

    • masowe kupowanie linków,
    • ukrywanie odnośników na stronie,
    • cloaking,
    • doorway pages,
    • keyword stuffing,
    • celowa duplikacja treści,
    • automatycznie generowany content.

    Dlaczego takie metody się nie opłacają? Po pierwsze wiele z nich jest już nieskutecznych – lata temu Google dało się oszukać choćby za pomocą keyword stuffingu, czyli masowego dodawania fraz kluczowych do tekstu kosztem jego naturalności i czytelności. Algorytmy Google od tego czasu jednak bardzo się rozwinęły, dlatego tego typu próby ich oszukania w ogóle się nie sprawdzają.

    Inny ważny czynnik to ryzyko otrzymania kary od Google. W jej wyniku widoczność witryny zostaje obniżona na długi czas – od kilku tygodni do nawet miesięcy lub roku. W skrajnych przypadkach dochodzi nawet do usunięcia witryny z indeksu lub nałożenia tzw. filtra algorytmicznego, który utrudni osiąnięcie wysokich pozycji na konkretne słowa kluczowe nawet na przestrzeni najbliższych lat.

    Black Hat SEO stanowi przeciwieństwo tego, jakie korzyści SEO jest w stanie zagwarantować, gdy realizowane jest we właściwy sposób. Nie ma sensu brać pod uwagę takich strategii.

Czy pozycjonowanie strony się opłaca? 7 głównych korzyści

Rozważmy zatem główne korzyści i zalety SEO.

1. Generowanie wysokiej jakości ruchu na stronę

Jedna z głównych korzyści wynikających z SEO i w zasadzie najważniejszy powód, dla którego metoda pozycjonowania opłaca się, jest oczywiście ruch. Dzięki dobrym treściom, linkom i sprawnej optymalizacji technicznej dana witryna znajdzie się wyżej w wynikach wyszukiwania, co przełoży się na większą liczbę odwiedzin.

Ważniejsze w tym wszystkim jest jednak to, że generowany w ten sposób ruch jest jakościowy. Osoby wpisujące frazy kluczowe powiązane z Twoją ofertą w końcu same wykazują zainteresowanie danego rodzaju produktami i usługami. Daleko im od użytkowników, którzy przypadkowo lub „od niechcenia” kliknęli nachalną reklamę banerową i trafili na Twoją witrynę.

Osoby, które w wyniku przemyślanego pozycjonowania odwiedzają stronę z wyników wyszukiwania, mają większą szansę na to, aby faktycznie stać się klientami – jest to jedna z najważniejszych zalet SEO.

2. Mierzalne wyniki

Jedną z zalet pozycjonowania jest to, że owe zalety pozycjonowania można dokładnie zmierzyć. Wspomniany wcześniej ruch organiczny jest przykładem tego typu metryki.

Liczne narzędzia jak Google Search Console, Google Analytics, Senuto itp. pozwalają zdobyć bardzo dokładne dane na temat wygenerowanego ruchu, współczynnika odrzuceń, konwersji, czasu spędzonego na stronie, szybkości ładowania, liczby porzuconych koszyków, ścieżki zakupowej i wiele więcej.

Tak zdobyte dane można następnie wykorzystać do tego, aby w inteligentny sposób dostosować strategię. Dokładne informacje zwrotne to na pewno jedna z ważniejszych korzyści z SEO, która stawia tę metodę ponad inne działania marketingowe.

3. Uwzględnianie wszystkich etapów lejka sprzedażowego

Rozbudowana kampania SEO pomoże usprawnić wszelkie etapy ścieżki zakupowej klienta – od wzbudzenia zainteresowania i zrobienia pierwszego wrażenia po finalizację transakcji oraz budowanie dalszej relacji.

Przykładowo optymalizacja techniczna pomoże zrobić dobre pierwsze wrażenie na odwiedzającym i zachęcić go do głębszego zainteresowania się ofertą. Jakościowe treści z kolei będą służyć budowaniu głębszej relacji z potencjalnym klientem oraz pomogą ją utrzymać, gdy już dojdzie do realizacji transakcji.

4. Wsparcie dla innych kanałów marketingowych

Poprzednio omówione korzyści SEO dotyczące etapów sprzedażowych są powiązane także z tym, że pozycjonowanie ogólnie wspiera także inne działania marketingowe.

Oto kilka przykładów:

  • Duża ilość dodatkowo wygenerowanego ruchu zwiększa szansę na to, że nowi użytkownicy zapiszą się na listę mailingową, co bezpośrednio wesprze e-mail marketing.
  • W przypadku reklam w Google Ads oczywiście kluczowe znaczenie mają oferowane stawki, jednak gdy Google ustala kolejność sponsorowanych linków, bierze pod uwagę także ogólną jakość strony, w skład której wchodzi m.in. szybkość witryny. O ten i wiele innych elementów pozwala zadbać właśnie jakościowe SEO.
  • Aktywność w mediach społecznościowych wiąże się z koniecznością udostępniania dużej ilości contentu. W ramach SEO publikuje się wiele przydatnych treści (np. na blogu), co stanowi świetne „paliwo” dla profilów w social media.

Jeśli wszystkie typy działań marketingowych są połączone i zorganizowane z myślą o jednym celu, zdecydowanie będą przynosić znacznie lepsze efekty. Czynnik ten warto mieć na uwadze zwłaszcza wtedy, gdy w grę wchodzi pozycjonowanie sklepów internetowych – w końcu w przypadku e-commerce korzysta się z bardzo różnych metod docierania do klientów.

5. Budowanie świadomości marki

Dlaczego niektórym markom „z wyjścia” ufamy i rozważamy ich ofertę, gdy bierzemy pod uwagę produkty i usługi z wybranej branży? Duży wpływ na to ma po prostu sam fakt długoterminowej świadomości istnienia danej firmy.

Jedną z ważniejszych korzyści SEO jest właśnie osiągnięcie tego efektu. Jeśli za sprawą przemyślanej kampanii pozycjonowania wzmianki na temat Twojej firmy zaczną być częściej widoczne w sieci, zyskasz rozpoznawalność.

6. Budowanie pozycji eksperta

Content marketing jest często realizowany w ramach pozycjonowania lub razem z nim, gdy prowadzi się go na większą skalę. Jest on potrzebny, gdyż marketing treści skupia się na dostarczaniu jakościowego contentu, który to z punktu widzenia SEO ma ogromne znaczenie.

Dlaczego SEO i content powinno się łączyć? Publikowanie przydatnych treści w ramach pozycjonowania pomaga budować reputację eksperta. Załóżmy, że na Twoją stronę trafia osoba, która rozumie, że potrzebuje usług z zakresu księgowości, ale nie wie, od czego zacząć. Przechodzi następnie na blog lub do sekcji FAQ. Znajduje tam porady i artykuły skierowane do początkujących osób, które objaśniają najważniejsze kwestie dotyczące tego typu oferty. Odwiedzający widzi także, że na stronie opublikowano również bardziej zaawansowane poradniki w szczegółowy sposób omawiające trudniejsze zagadnienia.

Jakie to przynosi efekty? Wśród potencjalnych, jak i obecnych klientów, budujesz reputację eksperta, który „zna się na rzeczy”. Dzięki temu takie osoby nabierają do Ciebie zaufania i są skłonne skorzystać z oferty, nawet jeśli mają jeszcze pewne wątpliwości – w końcu za darmo dostarczyłeś im informacji, które okazały się dla nich bardzo przydatne.

7. Długoterminowe, kumulujące się efekty

Omawiając zalety SEO, koniecznie trzeba wspomnieć o tym, że jest to inwestycja, która wymaga czasu, ale jednocześnie odwdzięcza się długofalowymi rezultatami.

Oczywiście zawsze warto podtrzymywać działania SEO na tym samym poziomie, jednak nawet gdybyś miał teoretycznie po jakimś czasie ich zaprzestać lub ograniczyć ich zakres, wiele korzyści dalej zostanie zachowanych. Google, gdy ocenia jakość danego contentu, bierze pod uwagę całokształt witryny, jej historię oraz reputację. Dzięki temu wszelkie przyszłe treści, które opublikujesz, będą mieć lepszy start.

Jak też wspomnieliśmy wcześniej, wkład w SEO przełoży się także na lepsze efekty reklam PPC oraz na zwiększoną widoczność Profilu Firmy w Google, który ma bardzo duże znaczenie w przypadku pozycjonowania lokalnego. Takie efekty mogą się utrzymać przez długi czas oraz procentować.

Jakie korzyści SEO przynosi dla firm – podsumowanie

SEO może wydawać się pozornie nieopłacalne – wymaga czasu, działań zorganizowanych na szeroką skalę, a wytyczne Google regularnie się zmieniają. Z tego względu pozycjonowanie warto powierzyć dobrej agencji, która zajmie się tym wszystkim za Ciebie.

Chcesz, by Twoja strona zajęła najlepsze pozycje w Google?
Napisz do nas!
Oceń artykuł:
0.0