Działania SEO, które poprawią Twój ranking w Google

blog-banner-bee

Działania SEO pozwolą Twojej stronie zająć wyższe pozycje w Google i cieszyć się nimi przez długi czas. Na czym dokładnie polegają? Które warto wdrożyć? Jak mierzyć ich skuteczność? Tego dowiesz się w naszym artykule.

Jakie działania SEO najlepiej podjąć?

Na czym polegają działania SEO?

SEO (Search Engine Optimization) to inaczej optymalizacja stron z myślą o wyszukiwarkach internetowych. Celem takiego procesu jest dostosowywanie witryn, aby zajmowały jak najlepsze pozycje w wynikach wyszukiwania (domyślnie w Google).

Działania pozycjonerskie to różne techniki, które pozwalają osiągnąć omawiany efekt. Zwykle dzieli się je na 3 kategorie:

  1. On-page SEO – obejmuje optymalizację wszystkiego, co niejako dzieje się „wewnątrz” pozycjonowanej strony, a więc m.in. różne czynniki techniczne (np. szybkość ładowania).
  2. Content marketing – jakościowy content (np. artykuły blogowe) jest nierozerwalnie związany z czynnikami on-page. Przykładowo teksty zamieszczone na blogu muszą mieć odpowiednią hierarchię, przyporządkowane kategorie, zoptymalizowane zdjęcia itp.
  3. Off-page SEO – działania pozycjonowania skupiają się także w dużym zakresie na tym, co dzieje się pozą stroną. W grę wchodzi pozyskiwanie linków zewnętrznych, widoczność w mediach społecznościowych, czy wpisy NAP.

Dlaczego warto zainwestować w działania SEO?

Efekty działań z zakresu SEO są bardzo znaczące dla każdego biznesu. Oto najważniejsze z nich:

Ruch organiczny

Ruch organiczny to odwiedzający, którzy trafiają na witrynę dzięki bezpłatnym wynikom wyszukiwania. Działania SEO pozwalają zoptymalizować serwis tak, aby osiągnąć lepszą widoczność i pozyskiwać więcej odwiedzających.

Witryny, które znajdują się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania (zwłaszcza w pierwszej trójce i piątce), uzyskują znaczną część wszystkich kliknięć. Pozyskiwany w ten sposób ruch nie tylko jest spory, ale także jakościowy.

Doświadczenie użytkownika

Działania pozycjonerskie w dużym zakresie obejmują optymalizację czynników, które przekładają się na szeroko pojęte doświadczenie użytkownika. Dobrze zoptymalizowana witryna jest przystępna w obsłudze, a odwiedzający mogą łatwo znaleźć to, czego potrzebują. W rezultacie chętniej do niej wracają i nie napotykają przeszkód np. na różnych etapach sprzedaży.

Długoterminowe efekty

SEO przynosi korzyści z długoterminowej perspektywy. Dla kontrastu niektóre działania marketingowe (np. płatne reklamy w mediach społecznościowych) przestają przynosić efekty, gdy tylko zostaną zaprzestane.

Choć działania SEO nie od razu przynoszą pożądane efekty, warto uzbroić się w cierpliwość. Przykładowo blog wypełniony contentem evergreen będzie przez lata generować odwiedziny, nawet gdy zredukujesz intensywność publikowanych treści.

5 działań SEO, które poprawią Twój ranking w Google

Przejdźmy zatem do bliższego omówienia sprawdzonych praktyk SEO:

  1. Ustal główne słowo kluczowe dla każdej strony

    Gdy wybierzesz główne słowo kluczowe dla wszystkich podstron, każdemu elementowi treści nadasz wyraźny cel. Dzięki temu łatwiej będzie Ci następnie dobrać powiązane frazy i optymalizować cały content z myślą o odpowiednich odbiorcach.

    Realizując te działania, zwracaj uwagę na następujące kwestie:

    • cel podstawowego słowa kluczowego – podstawowe słowa kluczowe wyznaczają tematykę treści strony. Pomagają wyszukiwarkom zrozumieć kontekst treści, sygnalizując główny cel,
    • powiązanie tematyczne – wybrane główne słowo kluczowe musi mieć sens z punktu widzenia podstrony, jak i całej witryny. Nie dobieraj frazy tylko dlatego, że ma dużą ilość zapytań,
    • konkurencyjność i ilość wyszukiwań – skoro o popularności zapytaniach mowa, idealne główne słowo kluczowe powinno zachować balans między dobrą liczbą wyszukiwań a konkurencyjnością. Zbyt konkurencyjne zapytania mogą okazać się za trudne do pozycjonowania, a te mało popularne nie nadają się na główne słowo kluczowe.

    Przydatne narzędzia:

    • Google Keyword Planner,
    • Senuto,
    • Semstorm,
    • AnswerThePublic.
  2. Zoptymalizuj title tag i meta opis

    Tag tytułowy komunikuje zawartość strony, podczas gdy opis meta to jej krótkie podsumowanie. Oba są wyświetlane w wynikach wyszukiwania i odgrywają kluczową rolę w skłanianiu użytkowników do kliknięcia linku:

    Metatagi

    Podczas realizacji tych działań, zwracaj uwagę na następujące kwestie:

    • trafność – tag tytułowy i metaopis powinny dokładnie odzwierciedlać zawartość strony. Stosowanie clickbaitów może zwiększyć liczbę odwiedzin, ale zwykle poskutkuje także krótkim czasem spędzonym na stronie,
    • limit znaków i słowa kluczowe – tag tytułowy nie powinien przekraczać 50-60 znaków, a meta opis 150-160 znaków. Frazy kluczowe w meta opisie są pogrubione, jeśli odpowiadają tym wprowadzonym przez użytkownika.

    Przydatne narzędzia:

    • Google SERP Simulator,
    • Yoast SEO (dla WordPressa),
    • Screaming Frog SEO Spider.
  3. Zadbaj o czytelność tekstu

    Czytelność wpływa na to, czy content jest łatwy w odbiorze. Jeśli zadbasz o ten aspekt, czytelnicy lepiej zrozumieją daną treść, pozostaną na stronie na dłużej oraz chętniej odwiedzą inne podstrony.

    W trakcie tych działań pamiętaj o:

    • formatowaniu – prawidłowe formatowanie obejmuje stosowanie nagłówków (H1, H2 itd.) w celu uporządkowania treści. Oprócz tego ważne są sensownie podzielone akapity, listy wypunktowane (przykuwają uwagę, gdy czytelnik skanuje treść) oraz pogrubienia, kursywy i fragmenty oznaczone jako cytaty,
    • czytelności – wybór rodzaju, rozmiaru i koloru czcionki ma duże znaczenie. Czcionki powinny być obsługiwane przez wszystkie urządzenia i przeglądarki oraz mieć odpowiedni rozmiar oraz kontrast, aby nie przeszkadzały w czytaniu,
    • elementach wizualne – obrazy, filmy i infografiki urozmaicają treść, dzięki czemu content jest łatwiejszy do przyswojenia.

    Przydatne narzędzia:

    • Microsoft Word,
    • LanguageTool,
    • Semstorm(narzędzie Edytor).
  4. Popraw szybkość ładowania

    Szybkość ładowania to jeden z najważniejszych elementów związanych z user experience. Jest na tyle istotny, że Google traktuje go jako czynnik rankingowy. Zalecana wartość nie powinna przekraczać 3 sekund:

    Zalecana szybkość strony

    Próbując przyspieszyć stronę internetową, zwróć uwagę na te kwestie:

    • główne czynniki spowalniające stronę – liczne pliki multimedialne o dużym rozmiarze, niezoptymalizowany kod, zbyt wiele reklam i nadmierna liczba żądań serwera to główne powody stojące za wolno ładującą się stroną. Punktem wyjścia do szybko działającej witryny jest z kolei jakościowy hosting,
    • optymalizacja z myślą o urządzeniach mobilnych – dbając o szybkość ładowania, powinieneś poświęcić szczególną uwagę urządzeniom przenośnym. Osoby z nich korzystające mają jeszcze mniejszą cierpliwość wobec powolnych stron,
    • pamięć podręczna wyszukiwarki (caching) – w wyniku procesu buforowania kluczowe dane są tymczasowo przechowywane. Dzięki temu przyszłe żądania dotyczące tych samych informacji są obsługiwane znacznie szybciej. Jest to bardzo przydatna technika w kontekście optymalizacji szybkości strony.

    Przydatne narzędzia:

    • Google PageSpeed Insights,
    • Google Lighthouse,
    • GTmetrix.
  5. Publikuj wpisy gościnne

    Wpisy gościnne to artykuły publikowane na innych stronach/blogach w celu pozyskiwania linków zwrotnych. Metoda jest także bardzo przydatna w budowaniu relacji i rozpoznawalności marki.

    Realizując te działania, zwracaj uwagę na następujące kwestie:

    • jakość ponad ilość – masowe publikowanie licznych wpisów gościnnych może być odebrane przez Google jako tani sposób gromadzenia linków. Dlatego staraj się zadbać o jakość takich artykułów i zamieszczaj je jedynie na jakościowych i powiązanych tematycznie stronach,
    • nawiązuj relacje – wyszukując miejsca na publikacje wpisów, zapewne będziesz kontaktować się z wieloma osobami/firmami z Twojej branży i tych powiązanych. Wykorzystaj dlatego omawianą strategię, aby budować znajomości.

    Przydatne narzędzia:

    • Linkhouse,
    • WhitePress,
    • LinkedIn,
    • Ahrefs.

Jak weryfikować skuteczność działań SEO?

SEO obejmuje jedne z najłatwiejszych do mierzenia działań w marketingu internetowym. Jest tak, gdyż w obrębie pozycjonowania można wybrać liczne KPI, jak:

  • ruch organiczny,
  • ruch z wybranych kanałów,
  • pozycje na wybrane słowa kluczowe,
  • współczynnik klikalności,
  • współczynnik konwersji,
  • główne strony wyjścia,
  • średni czas spędzony na stronie,
  • nowi vs. powracający użytkownicy.

W celu weryfikacji działań SEO korzysta się z następujących narzędzi:

  • Google Analytics – ruch, konwersje i wiele innych metryk,
  • Google Search Console – czynniki techniczne, dokładne dane na temat użytkowników, widoczność w wynikach wyszukiwania,
  • Senuto – dodatkowe opcje związane z analizą widoczności czy działaniami konkurencji,
  • Screaming Frog SEO Spider – analiza techniczna witryny,
  • Brand24 – monitoring wzmianek marki w Internecie.

Dodatkowo podczas realizowania działań pozycjonerskich dobrze jest ustalić odpowiednie cele np. za pomocą metody SMART. Dzięki temu będziesz mieć jasny obraz tego, co i jak chcesz osiągnąć. Taki fundament pozwoli Ci z kolei wybrać metody pomiaru sukcesu.

Podsumowanie

Oto najważniejsze informacje omówione w artykule:

  • działania pozycjonowania (SEO) obejmują optymalizację on-page, off-page oraz content marketing,
  • pozycjonując stronę, warto wybrać główną frazę kluczową dla wszystkich podstron. Oprócz tego optymalizuj title tag, meta opis oraz czytelność tekstu. Nie zapomnij o szybkości ładowania i pozyskiwaniu linków z innych, jakościowych portali,
  • istnieje wiele sposobów na pomiar działań SEO, np. za pomocą narzędzi Google Analytics, Screaming Frog SEO Spider, czy Ahrefs.
Udostępnij artykuł:
Chcesz pozycjonować swoją stronę w Google?
Pomożemy Ci!
Oceń artykuł:
0