Działania SEO pozwolą Twojej stronie zająć wyższe pozycje w Google i cieszyć się nimi przez długi czas. Na czym dokładnie polegają? Które warto wdrożyć? Jak mierzyć ich skuteczność? Tego dowiesz się w naszym artykule.
Na czym polegają działania SEO?
SEO (Search Engine Optimization) to inaczej optymalizacja stron z myślą o wyszukiwarkach internetowych. Celem takiego procesu jest dostosowywanie witryn, aby zajmowały jak najlepsze pozycje w wynikach wyszukiwania (domyślnie w Google).
Działania pozycjonerskie to różne techniki, które pozwalają osiągnąć omawiany efekt. Zwykle dzieli się je na 3 kategorie:
- On-page SEO – obejmuje optymalizację wszystkiego, co niejako dzieje się „wewnątrz” pozycjonowanej strony, a więc m.in. różne czynniki techniczne (np. szybkość ładowania).
- Content marketing – jakościowy content (np. artykuły blogowe) jest nierozerwalnie związany z czynnikami on-page. Przykładowo teksty zamieszczone na blogu muszą mieć odpowiednią hierarchię, przyporządkowane kategorie, zoptymalizowane zdjęcia itp.
- Off-page SEO – działania pozycjonowania skupiają się także w dużym zakresie na tym, co dzieje się pozą stroną. W grę wchodzi pozyskiwanie linków zewnętrznych, widoczność w mediach społecznościowych, czy wpisy NAP.
Dlaczego warto zainwestować w działania SEO?
Efekty działań z zakresu SEO są bardzo znaczące dla każdego biznesu. Oto najważniejsze z nich:
Ruch organiczny
Ruch organiczny to odwiedzający, którzy trafiają na witrynę dzięki bezpłatnym wynikom wyszukiwania. Działania SEO pozwalają zoptymalizować serwis tak, aby osiągnąć lepszą widoczność i pozyskiwać więcej odwiedzających.
Witryny, które znajdują się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania (zwłaszcza w pierwszej trójce i piątce), uzyskują znaczną część wszystkich kliknięć. Pozyskiwany w ten sposób ruch nie tylko jest spory, ale także jakościowy.
Doświadczenie użytkownika
Działania pozycjonerskie w dużym zakresie obejmują optymalizację czynników, które przekładają się na szeroko pojęte doświadczenie użytkownika. Dobrze zoptymalizowana witryna jest przystępna w obsłudze, a odwiedzający mogą łatwo znaleźć to, czego potrzebują. W rezultacie chętniej do niej wracają i nie napotykają przeszkód np. na różnych etapach sprzedaży.
Długoterminowe efekty
SEO przynosi korzyści z długoterminowej perspektywy. Dla kontrastu niektóre działania marketingowe (np. płatne reklamy w mediach społecznościowych) przestają przynosić efekty, gdy tylko zostaną zaprzestane.
Choć działania SEO nie od razu przynoszą pożądane efekty, warto uzbroić się w cierpliwość. Przykładowo blog wypełniony contentem evergreen będzie przez lata generować odwiedziny, nawet gdy zredukujesz intensywność publikowanych treści.
Przeczytaj także:
Evergreen content – co to jest i jak go tworzyć?5 działań SEO, które poprawią Twój ranking w Google
Przejdźmy zatem do bliższego omówienia sprawdzonych praktyk SEO:
-
Ustal główne słowo kluczowe dla każdej strony
Gdy wybierzesz główne słowo kluczowe dla wszystkich podstron, każdemu elementowi treści nadasz wyraźny cel. Dzięki temu łatwiej będzie Ci następnie dobrać powiązane frazy i optymalizować cały content z myślą o odpowiednich odbiorcach.
Realizując te działania, zwracaj uwagę na następujące kwestie:
- cel podstawowego słowa kluczowego – podstawowe słowa kluczowe wyznaczają tematykę treści strony. Pomagają wyszukiwarkom zrozumieć kontekst treści, sygnalizując główny cel,
- powiązanie tematyczne – wybrane główne słowo kluczowe musi mieć sens z punktu widzenia podstrony, jak i całej witryny. Nie dobieraj frazy tylko dlatego, że ma dużą ilość zapytań,
- konkurencyjność i ilość wyszukiwań – skoro o popularności zapytaniach mowa, idealne główne słowo kluczowe powinno zachować balans między dobrą liczbą wyszukiwań a konkurencyjnością. Zbyt konkurencyjne zapytania mogą okazać się za trudne do pozycjonowania, a te mało popularne nie nadają się na główne słowo kluczowe.
Przydatne narzędzia:
- Google Keyword Planner,
- Senuto,
- Semstorm,
- AnswerThePublic.
-
Zoptymalizuj title tag i meta opis
Tag tytułowy komunikuje zawartość strony, podczas gdy opis meta to jej krótkie podsumowanie. Oba są wyświetlane w wynikach wyszukiwania i odgrywają kluczową rolę w skłanianiu użytkowników do kliknięcia linku:
Podczas realizacji tych działań, zwracaj uwagę na następujące kwestie:
- trafność – tag tytułowy i metaopis powinny dokładnie odzwierciedlać zawartość strony. Stosowanie clickbaitów może zwiększyć liczbę odwiedzin, ale zwykle poskutkuje także krótkim czasem spędzonym na stronie,
- limit znaków i słowa kluczowe – tag tytułowy nie powinien przekraczać 50-60 znaków, a meta opis 150-160 znaków. Frazy kluczowe w meta opisie są pogrubione, jeśli odpowiadają tym wprowadzonym przez użytkownika.
Przydatne narzędzia:
- Google SERP Simulator,
- Yoast SEO (dla WordPressa),
- Screaming Frog SEO Spider.
-
Zadbaj o czytelność tekstu
Czytelność wpływa na to, czy content jest łatwy w odbiorze. Jeśli zadbasz o ten aspekt, czytelnicy lepiej zrozumieją daną treść, pozostaną na stronie na dłużej oraz chętniej odwiedzą inne podstrony.
W trakcie tych działań pamiętaj o:
- formatowaniu – prawidłowe formatowanie obejmuje stosowanie nagłówków (H1, H2 itd.) w celu uporządkowania treści. Oprócz tego ważne są sensownie podzielone akapity, listy wypunktowane (przykuwają uwagę, gdy czytelnik skanuje treść) oraz pogrubienia, kursywy i fragmenty oznaczone jako cytaty,
- czytelności – wybór rodzaju, rozmiaru i koloru czcionki ma duże znaczenie. Czcionki powinny być obsługiwane przez wszystkie urządzenia i przeglądarki oraz mieć odpowiedni rozmiar oraz kontrast, aby nie przeszkadzały w czytaniu,
- elementach wizualne – obrazy, filmy i infografiki urozmaicają treść, dzięki czemu content jest łatwiejszy do przyswojenia.
Przydatne narzędzia:
- Microsoft Word,
- LanguageTool,
- Semstorm(narzędzie Edytor).
-
Popraw szybkość ładowania
Szybkość ładowania to jeden z najważniejszych elementów związanych z user experience. Jest na tyle istotny, że Google traktuje go jako czynnik rankingowy. Zalecana wartość nie powinna przekraczać 3 sekund:
Próbując przyspieszyć stronę internetową, zwróć uwagę na te kwestie:
- główne czynniki spowalniające stronę – liczne pliki multimedialne o dużym rozmiarze, niezoptymalizowany kod, zbyt wiele reklam i nadmierna liczba żądań serwera to główne powody stojące za wolno ładującą się stroną. Punktem wyjścia do szybko działającej witryny jest z kolei jakościowy hosting,
- optymalizacja z myślą o urządzeniach mobilnych – dbając o szybkość ładowania, powinieneś poświęcić szczególną uwagę urządzeniom przenośnym. Osoby z nich korzystające mają jeszcze mniejszą cierpliwość wobec powolnych stron,
- pamięć podręczna wyszukiwarki (caching) – w wyniku procesu buforowania kluczowe dane są tymczasowo przechowywane. Dzięki temu przyszłe żądania dotyczące tych samych informacji są obsługiwane znacznie szybciej. Jest to bardzo przydatna technika w kontekście optymalizacji szybkości strony.
Przydatne narzędzia:
- Google PageSpeed Insights,
- Google Lighthouse,
- GTmetrix.
-
Publikuj wpisy gościnne
Wpisy gościnne to artykuły publikowane na innych stronach/blogach w celu pozyskiwania linków zwrotnych. Metoda jest także bardzo przydatna w budowaniu relacji i rozpoznawalności marki.
Realizując te działania, zwracaj uwagę na następujące kwestie:
- jakość ponad ilość – masowe publikowanie licznych wpisów gościnnych może być odebrane przez Google jako tani sposób gromadzenia linków. Dlatego staraj się zadbać o jakość takich artykułów i zamieszczaj je jedynie na jakościowych i powiązanych tematycznie stronach,
- nawiązuj relacje – wyszukując miejsca na publikacje wpisów, zapewne będziesz kontaktować się z wieloma osobami/firmami z Twojej branży i tych powiązanych. Wykorzystaj dlatego omawianą strategię, aby budować znajomości.
Przydatne narzędzia:
- Linkhouse,
- WhitePress,
- LinkedIn,
- Ahrefs.
Jak weryfikować skuteczność działań SEO?
SEO obejmuje jedne z najłatwiejszych do mierzenia działań w marketingu internetowym. Jest tak, gdyż w obrębie pozycjonowania można wybrać liczne KPI, jak:
- ruch organiczny,
- ruch z wybranych kanałów,
- pozycje na wybrane słowa kluczowe,
- współczynnik klikalności,
- współczynnik konwersji,
- główne strony wyjścia,
- średni czas spędzony na stronie,
- nowi vs. powracający użytkownicy.
W celu weryfikacji działań SEO korzysta się z następujących narzędzi:
- Google Analytics – ruch, konwersje i wiele innych metryk,
- Google Search Console – czynniki techniczne, dokładne dane na temat użytkowników, widoczność w wynikach wyszukiwania,
- Senuto – dodatkowe opcje związane z analizą widoczności czy działaniami konkurencji,
- Screaming Frog SEO Spider – analiza techniczna witryny,
- Brand24 – monitoring wzmianek marki w Internecie.
Dodatkowo podczas realizowania działań pozycjonerskich dobrze jest ustalić odpowiednie cele np. za pomocą metody SMART. Dzięki temu będziesz mieć jasny obraz tego, co i jak chcesz osiągnąć. Taki fundament pozwoli Ci z kolei wybrać metody pomiaru sukcesu.
Podsumowanie
Oto najważniejsze informacje omówione w artykule:
- działania pozycjonowania (SEO) obejmują optymalizację on-page, off-page oraz content marketing,
- pozycjonując stronę, warto wybrać główną frazę kluczową dla wszystkich podstron. Oprócz tego optymalizuj title tag, meta opis oraz czytelność tekstu. Nie zapomnij o szybkości ładowania i pozyskiwaniu linków z innych, jakościowych portali,
- istnieje wiele sposobów na pomiar działań SEO, np. za pomocą narzędzi Google Analytics, Screaming Frog SEO Spider, czy Ahrefs.