SEO – co to jest i jakie oferuje korzyści?

blog-banner-bee

Na czym polega pozycjonowanie stron? Co oznacza termin SEO? Czy jest to zbliżone pojęcie do SEM? Jak przebiega budowanie rankingu w wynikach wyszukiwania oraz współpraca z agencją? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedzi w naszym kompletnym poradniku dotyczącym SEO.

Co to jest SEO?

Co to jest SEO?

Skrót SEO oznacza Search Engine Optimization, co można przetłumaczyć jako optymalizacja z myślą o wyszukiwarkach internetowych. Jak nazwa wskazuje, celem działań SEO jest zwiększenie widoczności strony. Google to zdecydowany lider na świecie (a zwłaszcza na rynku polskim), dlatego domyślnie zwykle chodzi o optymalizację z myślą o tej wyszukiwarce.

Czy SEO i pozycjonowanie to to samo?

Pozycjonowanie i optymalizacja SEO to terminy używane zamiennie. Można się jednak spierać, że SEO to proces, którego celem jest zwiększenie widoczności w wyszukiwarce Google. Pozycjonowanie to z kolei zamierzony efekt tych działań. Niemniej jednak ogólnie przyjęło się, że SEO i pozycjonowanie to synonimy. W artykule także będziemy stosować to nazewnictwo.

SEO vs SEM

SEM to skrót od Search Engine Marketing, czyli marketing w wyszukiwarkach internetowych. Definicja pojęcia jest nieco trudniejsza do ustalenia. Utworzył je w 2001 roku Danny Sullivan. Według Sullivana zwiększanie widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania (SEO) w połączeniu z płatnymi reklamami (PPC) jako całokształt stanowiło SEM. Z kolei anglojęzyczna strona Wikipedii w swojej definicji skupia się na płatnych metodach promocji. Wspomina jedynie, że SEO może być uzupełniającym dodatkiem w strategii. W branży marketingu internetowego (zwłaszcza w Polsce) uważa się, że SEO + PPC = SEM.

SEM - definicja

Jak działa SEO?

W jaki sposób strony stają się widoczne w wyszukiwarce Google? Cały proces można podzielić na 3 etapach:

  • crawling – crawlery (zamiennie nazywane robotami Google) przeszukują zawartość strony internetowej. Odkrywają nowe witryny i sprawdzają, czy na tych już przeanalizowanych nie doszło do zmian. Nawigują w obrębie danego serwisu za pomocą linków wewnętrznych oraz korzystając z mapy XML,
  • indeksowanie – po znalezieniu i przeanalizowaniu treści, Google zapisuje je w swoim indeksie, czyli bazie danych,
  • rankingowanie – na tym etapie Google decyduje o poziomie widoczności witryny. Bierze pod uwagę ponad 200 sygnałów rankingowych, aby ustalić pozycję strony na konkretne zapytania. Czynnikom SEO przyjrzymy się w dalszej części artykułu.

Na tym praca algorytmu wyszukiwarki się nie kończy. Oto inne etapy warte uwagi:

  • przetwarzanie zapytania – zanim Google będzie w stanie zwrócić odpowiednie wyniki, w pierwszej kolejności musi zrozumieć zapytanie użytkownika. Obejmuje to interpretację intencji (informacyjna, transakcyjna lub nawigacyjna), rozpoznawanie synonimów, rozpoznawanie błędnych zapisów i analizowanie kontekstu na podstawie historii wyszukiwania,
  • personalizacja – Google często personalizuje wyniki wyszukiwania np. na podstawie lokalizacji i typu urządzenia. Dwie osoby wpisujące to samo zapytanie, będące w różnych miejscach, mogą uzyskać nieco inne odpowiedzi,
  • uwzględnianie zapytań lokalnych – w przypadku zapytań lokalnych (typu usługa + miasto) wyszukiwarka dodatkowo dostosowuje odpowiedzi. Przedstawia tzw. lokalną paczkę, czyli Mapę Google i 3 sugerowane lokalizacje,
  • wyróżnione fragmenty z odpowiedzią i Graf Wiedzy – często satysfakcjonująca odpowiedź na dane zapytanie to jedno słowo, data, krótkie zdanie, tabela itp. Google postara się wtedy zaciągnąć potrzebne informacje z danych uporządkowanych na stronach internetowych lub ze swojego Grafu Wiedzy.

Najważniejsze czynniki rankingowe Google dla SEO

Skuteczne techniki SEO uwzględniają wymagania, jakie Google ma wobec stron internetowych. Z ich obszernym opisem możesz zapoznać się w dokumencie „Wytyczne dla testerów jakości”.

Dostępna jest także skrócona i bardziej przystępna wersja nazwana Search Quality Rater Guidelines: An Overview. Ogólnie informacje zawarte w tych dokumentach dotyczące podstaw SEO można opisać następująco:

Pomagaj stronom internetowym zapewniać wysokiej jakości doświadczenie, które jest zorientowane na użytkownika. Dostarczaj jakościowe, powiązane tematycznie i angażujące treści, które są zgodne z intencją wyszukiwania, a jednocześnie są łatwe do znalezienia i zrozumienia przez systemy crawlingu oraz indeksowania Google.

Omówmy bliżej najważniejsze czynniki mające znaczenie w SEO:

  1. Szybkość ładowania – czas potrzebny na załadowanie zawartości witryny to jeden z najważniejszych czynników wpływających na pozycjonowanie strony. Google kładzie nacisk na tę kwestię, gdyż ma ogromne znaczenie z punktu widzenia doświadczenia użytkownika. Zalecany czas wynosi mniej niż 3 sekundy.
  2. Optymalizacja pod urządzenia mobilne – według Statisty w 2017 roku urządzenia mobilne odpowiadały za ponad 50% ruchu w internecie. Nic dziwnego, że Google wymaga, aby strony były z myślą o nich odpowiednio zoptymalizowane.
  3. Frazy kluczowe i jakościowy content – aby algorytmy były w stanie znaleźć i rozpoznać content na stronie, musi być zoptymalizowany z myślą o odpowiednich słowach kluczowych. Oczywiście należy zachować rozwagę. Rozmieszczenie fraz w tekście nie może wpłynąć negatywnie na czytelność i naturalność.
  4. Linkowanie wewnętrzne – jak wspomnieliśmy wcześniej, podczas crawlingu roboty Google korzystają z linków wewnętrznych, aby znaleźć kolejne treści. Oprócz tego takie linki pomagają użytkownikom w nawigacji po witrynie.
  5. Linkowanie zewnętrzne – jakościowe linki przychodzące to jeden z najważniejszych czynników SEO. Google traktuje je jako sygnał, że Twoja witryna jest godna zaufania. W tym kontekście jakość jest ważniejsza niż ilość.
  6. Bezpieczeństwo – Google traktuje połączenie HTTPS jako sygnał rankingowy. Z tego powodu Certyfikat SSL jest konieczny w optymalizacji SEO.
Jak działa SEO?

Dlaczego SEO się opłaca?

Istnieje wiele powodów, dla których warto zainwestować w pozycjonowanie stron. Oto najważniejsze z nich:

  • jakościowy ruch – skuteczne SEO pozwala przyciągnąć jakościowy ruch, czyli użytkowników, w przypadku których istnieje duża szansa na konwersję,
  • mierzalność – narzędzia takie jak Google Analytics dostarczają dokładne metryki dotyczące uzyskiwanych efektów SEO. Dzięki temu skuteczność pozycjonowania można optymalizować na podstawie dokładnych informacji zwrotnych,
  • wsparcie dla całego procesu sprzedaży – SEO w pośredni i bezpośredni sposób wpływa na różne etapy podróży zakupowej. Pozwala przyciągnąć potencjalnych klientów, jak i utrzymać zainteresowanie tych obecnych,
  • wsparcie innych kanałów marketingowych – użytkowników pozyskiwanych dzięki SEO da się przekształcić w członków listy mailingowej. Jeśli zaś chodzi o PPC, Google uwzględnia ogólną jakość strony podczas ustalania widoczności na płatne reklamy,
  • zwiększanie popularności marki – dobra widoczność w wynikach wyszukiwania to jeden z najlepszych sposobów na budowanie rozpoznawalności,
  • świetny zwrot z inwestycji – w porównaniu do innych kanałów (jak PPC), skuteczna strategia SEO jest w stanie przynieść znacznie lepsze efekty, często wymagając mniejszej inwestycji,
  • długoterminowe efekty – SEO to trwała inwestycja. Uzyskane efekty utrzymują się długo nawet po zmniejszeniu intensywności wysiłków (oczywiście nie należy z nich rezygnować całkowicie).

Co składa się na SEO?

Jak omówiliśmy wcześniej, definicja SEO to optymalizacja stron z myślą o wymaganiach Google. W praktyce cały proces jest oparty na 3 filarach, gdzie każdy ma praktycznie takie samo znaczenie i synergicznie łączy się z pozostałymi.

On-page SEO

On-page SEO lub on-site SEO to wszelkie działania związane z optymalizacją, które podejmowane są bezpośrednio w obrębie danej strony internetowej. Obejmują nie tylko treść, ale i strukturę, układ witryny oraz kwestie techniczne. Oto przykładowe czynniki, na które zwraca się uwagę w ramach on-page SEO:

  • title tagi – tagi tytułowe powinny zawierać powiązane frazy kluczowe i przykuwać uwagę odbiorcy,
  • meta opisy – najlepiej, aby przyjmowały formę krótkiego streszczenia tekstu lub wstępu opisującego jego tematykę. W tym miejscu także warto dodać powiązane słowa kluczowe,
  • struktura adresów URL – krótkie, opisowe adresy URL zawierające słowa kluczowe, są łatwiejsze do zrozumienia zarówno przez wyszukiwarki, jak i użytkowników,
  • wykorzystanie słów kluczowych – poszczególne podstrony należy optymalizować z myślą o wybranych frazach, jednocześnie zachowując balans, aby uniknąć keyword stuffingu,
  • alternatywne opisy dla zdjęć – opisy obrazów pozwalają Google zrozumieć ich przeznaczenie i zawartość. Dzięki temu zwiększasz szanse na to, że staną się widoczne w graficznych wynikach wyszukiwania.

Do listy zaliczają się także opisane wcześniej czynniki jak linkowanie wewnętrzne, optymalizacja z myślą o urządzeniach mobilnych, szybkość ładowania i bezpieczeństwo.

Content marketing

Jakościowy content także zalicza się do on-page SEO, jednak jest na tyle istotny, że należy go traktować jako osobną kategorię. Content marketing to strategiczne podejście koncentrujące się na tworzeniu i dystrybucji wartościowych, istotnych, spójnych treści w celu przyciągnięcia oraz zatrzymania jasno określonej grupy odbiorców.

Jednym z głównych celów optymalizacji on-page jest zadbanie o to, aby publikowany content, jak i prostsze teksty SEO mogły zostać dostrzeżone przez algorytm wyszukiwarki. W ramach content marketingu tworzy się następujące formaty treści:

  1. Wpisy blogowe – artykuły blogowe to z reguły fundament marketingu treści. Ich celem jest dogłębne omawianie zróżnicowanych zagadnień, które interesują docelowych odbiorców. Gdy zostaną odpowiednio przygotowane, często stają się contentem evergreen i przynoszą długoterminowe korzyści.
  2. Newsy – informuj o najnowszych wydarzeniach branżowych lub opisuj aktualności dotyczące Twojej firmy. Newsy w przeciwieństwie do artykułów blogowych nie będą generować ruchu na przestrzeni lat, niemniej przyniosą zauważalne efekty w krótkoterminowej perspektywie.
  3. E-booki – możesz je potraktować jako duże wpisy blogowe. Bardziej szczegółowo omawiają dane zagadnienie. Często wykorzystuje się je w połączeniu z innymi działaniami promocyjnymi (np. e-mail marketing).
  4. Infografiki – stanowią świetny dodatek do każdego typu treści. Często zyskują popularność w mediach społecznościowych, gdyż użytkownicy chętnie je udostępniają.

Off-page SEO

Off-page SEO lub off-site SEO to działania związane z pozycjonowaniem, które są podejmowane poza daną stroną internetową. Obejmują głównie pozyskiwanie linków oraz budowanie widoczności na innych kanałach. Oto przykładowe strategie, które wykorzystuje się w ramach off-page SEO:

  • pozyskiwanie linków naturalnych – najlepsze rodzaje odnośników. Zdobywa się je z biegiem czasu, stosując zróżnicowane strategie promocyjne. Na przykład ktoś może zawrzeć link na swojej stronie do infografiki, którą opublikowałeś,
  • samodzielnie pozyskiwanie linków – ta strategia pozycjonowania polega na celowym rozbudowywaniu profilu linków zewnętrznych. Obejmuje takie działania jak wpisy gościnne, współpraca z influencerami, wpisy w katalogach branżowych czy dodawanie linków w mediach społecznościowych lub na forach internetowych,
  • widoczność w mediach społecznościowych – budowanie rozpoznawalności na wybranych platformach społecznościowych (np. LinkedIn w przypadku firm B2B) jest bardzo pomocne także w optymalizacji SEO.
  • profil Firmy w Google – każde przedsiębiorstwo (zwłaszcza, jeśli działa lokalnie) powinno z niego korzystać.

SEO krok po kroku – 7 etapów

Jak w praktyce wygląda optymalizacja strony pod SEO? Przyjrzyjmy się bliżej 7 etapom, jakie zwykle wchodzą w grę. Poszczególne etapy w zależności od potrzeb mogą być realizowane w innej kolejności. Oprócz tego większość z nich nie jest wykonywana jednorazowo, a raczej odbywa się równolegle z innymi (np. optymalizacja techniczna).

  1. Dobór i analiza słów kluczowych

    Analiza słów kluczowych odgrywa kluczową rolę w procesie SEO. Stanowi punkt wyjścia do skutecznego generowania ruchu organicznego.

    Agencja świadcząca usługi optymalizacji i pozycjonowania stron za pomocą specjalnych narzędzi wyszuka frazy, które mają zastosowanie w przypadku danej strony internetowej. Klient oczywiście powinien także podsunąć swoje propozycje, jako że lepiej rozumie niszę. Niemniej jednak wszelkiego rodzaju zapytania należy poddać analizie SEO.

    Wykorzystywane narzędzia

    • Senuto,
    • SEMSTORM,
    • Ahrefs,
    • SEMrush,
    • Surfer SEO,
    • Answer The Public.

    Kwestie warte uwagi

    • Gdy w grę wchodzi pozycjonowanie nowej strony, która dodatkowo zmaga się z silną konkurencją, warto początkowo skupić się na frazach na długi ogon. Są one dłuższe (przynajmniej 3 słowa), mniej „oblegane” i łatwiej w ich przypadku rozpoznać intencję,
    • krótkie, tzw. sprzedażowe frazy kluczowe (np. „buty”) są bardzo popularne, jednak trudno się na nie pozycjonować i zwykle nie generują jakościowego ruchu.
  2. Audyt strony internetowej

    Audyt strony internetowej to dokładna analiza witryny, która pozwala ustalić jej aktualny stan, a przede wszystkim słabe punkty. Wyciągnięte w ten sposób wnioski są niezwykle przydatne w dalszej optymalizacji SEO.

    Wykorzystywane narzędzia

    • Google Search Console,
    • Google Analytics,
    • Google PageSpeed Insights,
    • Google Lighthouse,
    • Screaming Frog.

    Kwestie warte uwagi

    • Darmowe, zautomatyzowane audyty są przydatne, jednak zwykle stanowią jedynie powierzchowną analizę. Mogą oczywiście posłużyć jako punkt startowy w planowaniu optymalizacji strony. Nic nie zastąpi jednak profesjonalnego audytu przeprowadzonego przez agencję SEO,
    • wstępny audyt wykonany przez rozpoczęciem korzystania z usług SEO jest konieczny, ale nie należy poprzestać tylko na nim. Tego typu analizę warto wykonywać regularnie, przynajmniej raz na rok.
  3. Wdrożenie bloga

    Blog często stanowi fundament content marketingu, który z kolei jest istotnym elementem procesu pozycjonowania. Jeśli Twoja strona jeszcze go nie ma, należy koniecznie nadrobić zaległości.

    Wykorzystywane narzędzia

    • Różne motywy i wtyczki w zależności od tego, jak strona została zbudowana.

    Kwestie warte uwagi

    • Omów cele biznesowe, grupę docelową i preferencje dotyczące treści z agencją zajmującą się SEO. Upewnij się, że rozumie styl komunikacji Twojej marki.
  4. Prowadzenie bloga

    Aktualizowanie bloga świeżymi i interesującymi materiałami ma kluczowe znaczenie dla sukcesu witryny pod kątem SEO. Regularne publikowanie zróżnicowanych treści nie tylko przyciąga uwagę Google, ale także pozwala pozycjonować Twoją firmę jako lidera branżowego.

    Wykorzystywane narzędzia

    • Google Trends,
    • Fora internetowe,
    • Senuto,
    • SEMSTORM.

    Kwestie warte uwagi

    • Wysokiej jakości blog może generować więcej ruchu niż Twoja strona główna. To dobre zjawisko, gdyż wskazuje, że poruszane treści są wysokiej jakości i poruszają zróżnicowane tematy. Aby jednak w pełni wykorzystać taki stan rzeczy, należy zadbać o dobrą strukturę witryny i przemyślane przekierowania wewnętrzne (np. odsyłające z bloga do oferty).
  5. Optymalizacja strony

    On-page SEO skupia się na ogólnej optymalizacji technicznej, która pozwala dbać o jej zaplecze oraz wszelkie czynniki, które pośrednio i bezpośrednio wpływają na to, jak jest odbierana przez Google.

    Wykorzystywane narzędzia

    • Google Search Console,
    • Google PageSpeed Insights,
    • GTMetrix,
    • różne rozszerzenia (inne w zależności od wykorzystywanego CMS-a, przykładowo Yoast SEO dla WordPressa).

    Kwestie warte uwagi

    • Jednym z pierwszych czynników, o jaki należy zadbać w przypadku optymalizacji on-page, jest bezpieczeństwo. Certyfikat SSL najlepiej zainstalować jak najszybciej, aby uniknąć późniejszych komplikacji związanych z pozostałymi adresami HTTP, koniecznością robienia przekierowań itp.,
    • inny priorytetowy aspekt pozycjonowania to szybkość ładowania. Wiele działań SEO jest mu podporządkowanych. Przykładowo ilość plików multimedialnych na niektórych stronach musi być ograniczona, aby nie wpływała zbyt negatywnie na wydajność.
  6. Pozyskiwanie linków

    Choć off-page SEO w ogólnej perspektywie jest równie ważne co czynniki on-page i content, to jednak zwykle przechodzi się do niego wtedy, gdy 2 pierwsze filary zostały postawione.

    Wykorzystywane narzędzia

    • Senuto,
    • SEMSTORM,
    • Linkhouse,
    • Brand24,
    • WhitePress.

    Kwestie warte uwagi

    • Zanim rozpoczniesz współpracę, przeanalizuj techniki, jakie zamierza stosować agencja. Daj jasno do zrozumienia, że nie tolerujesz metod Black Hat SEO,
    • przedsiębiorstwa działające lokalnie powinny w pierwszej kolejności skupić się na przygotowaniu Profilu Firmy w Google oraz na wpisach w katalogach firm,
    • Jeśli agencja sugeruje publikowanie wpisów gościnnych jako strategię SEO, postaraj się współtworzyć treści. Twoja wiedza branżowa w połączeniu z ich ekspertyzą na temat pozycjonowania pozwoli stworzyć świetne treści.
  7. Raportowanie

    Raportowanie to kulminacja działań SEO. Dzięki temu etapowi zarówno Ty, jak i agencja możecie ocenić efekty oraz obszary wymagające poprawy. W tym celu określa się najważniejsze wskaźniki efektywności jak ruch organiczny, widoczność na wybrane pozycje, konwersje itp.

    Wykorzystywane narzędzia

    • Google Analytics,
    • Google Looker Studio,
    • Arkusze Excel,
    • Salesforce.

    Kwestie warte uwagi

    • Jako klient postaraj się zrozumieć dokładnie najważniejsze KPI. Dzięki temu będziesz w stanie lepiej ocenić efekty realizowanych działań, co pomoże w komunikacji,
    • powinieneś regularnie kontaktować się z agencją. Poproś o miesięczne raporty z postępów prac, duże podsumowania powinny pojawiać się ok. raz na kwartał,
    • zawsze miej pewność co do zakresu usług, które agencja SEO jest zobowiązana zapewnić w ramach umowy. Jeśli masz dodatkowe wymagania lub chcesz wprowadzić pewne zmiany, powinny zostać uwzględnione na piśmie i w strukturach raportów. Dzięki temu obie strony unikną problemów w komunikacji.

Ile trwa SEO?

Załóżmy, że razem z agencją uwzględniacie dokładnie wszystkie czynniki SEO i realizujecie sprawdzone strategie. Kiedy spodziewać się efektów. Według Google minimalny czas to 4 miesiące.

Po jakim czasie można z kolei oczekiwać bardzo zadowalających rezultatów, jak pozycje w TOP10 Google? Analiza przeprowadzona przez Ahrefs wskazuje, że jest to kwestia zwykle 2 lat:

  • strony zajmujące pierwszą pozycję mają najczęściej 3 lata lub więcej,
  • około 18% witryn znajdujących się w TOP10 ma zwykle więcej niż 2 lata,
  • jedynie 22% stron mających przynajmniej jeden rok (ale mniej niż 2) znajduje się w TOP10.
Wiek strony w TOP 10 Google

Badanie wskazuje także, że w krócej niż 1 rok pozycję w TOP10 na przynajmniej jedno słowo kluczowe zajmuje tylko 5,7% stron. W większości przypadków „szczęśliwe” witryny potrzebują na to 61-121 dni lub 122-182 dni:

Ile zajmuje pozycjonowanie?

Analiza Ahrefs idzie jeszcze głębiej. Spośród 5,7% najlepszych stron:

  • 0,3% osiąga pozycję w TOP10 na przynajmniej jedno słowo kluczowe o wysokim wolumenie (przynajmniej 50 000 wyszukiwań na miesiąc),
  • 1,3% osiąga pozycję w TOP10 na przynajmniej jedno słowo kluczowe o średnim wolumenie (od 5 000 do 20 000 wyszukiwań na miesiąc),
  • 4,8% osiąga pozycję w TOP10 na przynajmniej jedno słowo kluczowe o niskim wolumenie (mniej niż 1 000 wyszukiwań na miesiąc).
efekty w pierwszym roku

Podsumowując – w przypadku działań SEO należy mieć realistyczne oczekiwania i uzbroić się w cierpliwość. Na szczęście analiza podkreśla, że strony osiągające najlepsze rezultaty nie zawdzięczają temu szczęściu, a raczej ciężkiej pracy i znajomości zasad pozycjonowania.

Agencja SEO Smartbuzz

Jak zapewne się domyślasz, optymalizacja stron z myślą o wymaganiach Google to złożony proces. Jeśli zatem chcesz mieć pewność, że po miesiącach, a nawet latach starań uzyskasz pożądane efekty, najlepiej skorzystaj z pomocy doświadczonej agencji SEO.

W swoich strategiach ściśle trzymamy się zaleceń Google. Dzięki temu nasi klienci cieszą się świetnymi i długoterminowymi efektami pozycjonowania. Na koniec podsumujmy krótko omówione informacje dotyczące SEO:

Co to jest SEO?

Skrót SEO oznacza Search Engine Optimization i odnosi się do ogółu działań, których celem jest zwiększenie widoczności witryny w wynikach wyszukiwania. Zamiennie używane terminy to „pozycjonowanie” oraz „optymalizacja stron”, choć istnieją między nimi różnice.

Jak działa SEO?

Jakie są najważniejsze czynniki rankingowe?

Dlaczego warto inwestować w SEO?

Co składa się na SEO, jak przebiega korzystanie z takich usług i kiedy spodziewać się efektów?

Udostępnij artykuł:
Chcesz pozycjonować swoją stronę w Google?
Odezwij się do nas!
Oceń artykuł:
0