Zaawansowane wyszukiwanie w Google

blog-banner-bee
Obecnie praktycznie każdy wie, jak korzystać z wyszukiwarki Google. Jednak nie każdy potrafi robić to skutecznie. Jeśli zastanawiasz się, na czym polega zaawansowane wyszukiwanie, w tym artykule poznasz specjalne operatory oraz komendy, dzięki którym będziesz w stanie znacznie szybciej znaleźć dokładnie to, co chcesz.
Operator wyszukiwarki Google

Czym jest zaawansowane wyszukiwanie w Google?

Zaawansowane wyszukiwanie Google polega na wykorzystaniu specjalnych technik lub operatorów do udoskonalania wprowadzanych zapytań. Dzięki nim znacznie łatwiej uzyskać sprecyzowane i konkretne odpowiedzi. Tego typu techniki mogą być niezwykle pomocne dla specjalistów SEO, marketingowców oraz właścicieli firm, jak i oczywiście podczas zwykłego korzystania z wyszukiwarki.

Jak włączyć wyszukiwanie zaawansowane w Google?

Jeśli chcesz wzbogacić swoje zapytania o zaawansowane funkcje wyszukiwarki Google, możesz to zrobić na 2 sposoby:

  1. Wprowadzaj w pasku wyszukiwania odpowiednie komendy i operatory (szczegółowo omówimy je w dalszej części artykułu).
  2. Skorzystaj z odpowiednich narzędzi, które ułatwiają zaawansowane wyszukiwanie.

W przypadku drugiej opcji Google oddaje do dyspozycji kilka tego typu narzędzi (działających podobnie) z podziałem na poszczególne główne kategorie wyszukiwania:

Wyszukiwanie zaawansowane

Czym są operatory wyszukiwania Google?

Różne operatory i komendy (nazywane także operatorami zaawansowanego wyszukiwania Google lub komendami wyszukiwania Google) to fundament zaawansowanych wyników wyszukiwania Google. Są to inaczej specjalne znaki i polecenia, które można włączyć do wprowadzanych zapytań w celu doprecyzowania i przefiltrowania wyników.

Za pomocą takich operatorów zaawansowanego wyszukiwania można zawęzić zakres odpowiedzi, skierować je na konkretne szczegóły (np. tytuły lub adresy URL), a także wykluczać nieistotne wyniki (np. z innych języków).

Przybliżmy krótko kilka tego typu operatorów, jednocześnie omawiając, z jakimi korzyściami wiąże się wyszukiwanie zaawansowane.

Dlaczego warto korzystać z zaawansowanych operatorów?

W ciągu ostatnich lat znacznie wzrosła ilość treści, jakie najpopularniejsza wyszukiwarka na świecie musi przetwarzać i gromadzić. Wiele osób narzeka także, że często wyszukiwanie informacji poprzez Google jest nieprecyzyjne, zwłaszcza gdy staramy się dotrzeć do pewnych szczegółowych informacji.

Okazuje się jednak, że czasami wystarczy jeden prosty operator wyszukiwarki Google, aby znacznie usprawnić cały proces.

Lepsza trafność

Zaawansowane funkcje wyszukiwania pozwalają znaleźć bardziej powiązane wyniki – wystarczy jedynie w prosty sposób zawęzić zakres wyszukiwania. Na przykład używając operatora „site:”, można skupić się na wynikach tylko z określonej domeny, np. site:smartbuzz.pl współczynnik odrzuceń

Site

Oszczędność czasu

Korzystając z zaawansowanych technik wyszukiwania, można szybko zlokalizować konkretne informacje, oszczędzając cenny czas. Na przykład operator „filetype:” pomaga znaleźć dokumenty w określonym formacie. Dzięki temu wyszukiwarka Google będzie zwracać np. jedynie linki do plików PDF, co pozwala szybciej wyszukać choćby e-booki.

Operator filetype

Precyzja

Zaawansowane opcje wyszukiwania w Google pomagają nie tylko w ogólnych zapytaniach, ale także i w tych bardzo precyzyjnych. Przykładowo operator „intitle:” pozwala znaleźć strony z określonymi słowami kluczowymi w tytule.

Operator intitle

Wykluczanie

Czasami najlepszym sposobem na wyszukanie tego, co chcesz, jest dokładne określenie informacji/zagadnień, jakie Cię nie interesują. Przykładowo za pomocą znaku minus (-) możesz odfiltrować niepożądane wyniki. Zapytanie „najlepsze telefony -apple” wykluczy z wyników wyszukiwania produkty owej marki.

Operator wyszukiwania minus

Analiza konkurencji

Korzystając z zaawansowanych technik wyszukiwania, da się zebrać cenne informacje na temat konkurencji. Dzięki operatorowi „inurl:” możesz odkryć, w jaki sposób inne firmy budują swoje adresy URL oraz szybciej zidentyfikować w wynikach wyszukiwania konkretne rodzaje contentu (np. artykuły blogowe i studia przypadku).

Operator inurl

Wyszukiwanie zaawansowane w Google – 6 zasad, o których warto pamiętać

Przybliżmy główne zasady wyszukiwania w wyszukiwarkach przy użyciu specjalnych komend i operatorów, zanim przejdziemy do szczegółowego omówienia poszczególnych poleceń.

Jeśli znak nie jest częścią operatora wyszukiwania, Google zazwyczaj go zignoruje

Jeśli przykładowo wprowadzisz zapytanie „marketing internetowy – trendy”, Google zignoruje myślnik (nie mylić z minusem/dywizem, czyli „-”) i potraktuje wyszukiwanie tak, jakbyś wpisał „marketing internetowy trendy”.

Umiejscowienie spacji ma duże znaczenie

Zapytanie „site:smartbuzz.pl” jest poprawne, jednak „site: smartbuzz.pl” nie uwzględni zastosowania wprowadzonego operatora.

Korzystaj z trybu incognito

Jeśli kolejność wyników zwracanych przez Google ma znaczenie (np. przeprowadzasz analizę konkurencji), korzystaj z trybu incognito. W ten sposób czynniki związane z personalizacją, jak historia wcześniej odwiedzanych stron, nie będą miały wpływu na generowane odpowiedzi.

Niektóre operatory da się łączyć

Możesz połączyć wiele operatorów wyszukiwania, aby stworzyć jeszcze bardziej złożone zapytanie. Pamiętaj jednak, że ich kolejność może mieć wpływ na wygenerowaną odpowiedź.

Wyjątkiem są tutaj operatory:

  • cache:
  • related:
  • allinurl:

Wielkość liter (zwykle) nie ma znaczenia

Większość operatorów wyszukiwania nie rozróżnia wielkości liter, co oznacza, że można je zapisywać w dowolnej formie. Wyjątkiem są tutaj operatory „OR” oraz „AND” – one zawsze powinny być napisane dużymi literami.

Operatory wpisuj w języku angielskim

Choć niektóre testy wykazują, że Google jest w stanie zrozumieć polskie odpowiedniki niektórych operatorów (np. „LUB” zamiast „OR”), to jednak gdy realizujesz zaawansowane szukanie, z reguły lepiej używać angielskich odpowiedników.

Nawet na oficjalnych polskich poradnikach od Google dotyczących wyszukiwania zaawansowanego można znaleźć przykłady dotyczące oczywiście polskich zapytań, jednak operatory wprowadzane są po angielsku.

6 podstawowych komend i operatorów wyszukiwarki Google

Omówmy na przykładach główne komendy i operatory, od jakich należy zacząć, aby wzbogacić wyszukanie w Google.

  1. Cudzysłów „”

    Umieszczenie wyszukiwanego słowa w cudzysłowie sprawia, że Google będzie starać się dopasować odpowiedź do dokładnej formy zapytania. W rezultacie synonimy i słowa pokrewne zostaną wykluczone.

    Przykład: „amd ryzen 3700x”

    Dokładna forma zapytania - cudzysłów
  2. Operator AND

    Ta komenda wyszukiwarki Google sprawi, że zwrócone odpowiedzi będą powiązane ze wszystkimi wprowadzonymi terminami. Google z reguły poprawnie „domyśla się”, czy dane słowa stanowią jedną, czy też osobne frazy. Taka forma wyszukiwania może jednak pomóc nakierować wyniki na właściwie tory.

    Przykład: laptop AND „ekran dotykowy” AND lekki

    Zaawansowane szukanie - and
  3. Operator OR oraz |

    Operator OR lub zamiennie symbol kreski pionowej (rurki) „|” łączą ze sobą wyszukiwane frazy. Informują one Google, że interesuje Cię którykolwiek z wymienionych terminów i mogą być one zamienione.

    Przykład: content marketing OR reklamy PPC

    Operator OR
  4. Minus (-)

    Znak minusa pozwala wykluczyć poszczególne słowa ze zwracanych odpowiedzi. Pamiętaj, aby ów symbol był „dołączony” do docelowych fraz – inaczej Google zignoruje omawiany operator wyszukiwania.

    Przykład: najlepsze procesory AMD -Intel

    Znak minusa
  5. Gwiazdka (*)

    Operator gwiazdki służy jako symbol wieloznaczny. Sygnalizuje wyszukiwarce, że powinna wypełnić puste miejsce dowolnym słowem lub słowami, które będą miały sens w kontekście danego zapytania. Funkcja ta może być szczególnie przydatna, gdy nie jesteś pewien dokładnego sformułowania, chcesz zbadać różne warianty frazy lub wstępnie rozeznać się w danym zagadnieniu.

    Przykład: najlepsze * dla utraty wagi

    Operator gwiazdki
  6. Site:

    Ten bardzo przydatny operator pozwala zawęzić wyniki wyszukiwania do strony internetowej podanej po dwukropku.

    Przykład: site:smartbees.pl

    Operator site

7 zaawansowanych komend i operatorów wyszukiwarki

Omówmy na przykładach dodatkowe, bardziej zaawansowane komendy i operatory, z których warto korzystać podczas pozyskiwania informacji z Google:

  1. AROUND (X)

    Komenda ta sprawia, że w odpowiedziach wskazane słowa pojawiają się w bliskim sąsiedztwie. X w nawiasie oznacza maksymalną liczbę słów dozwolonych między określonymi terminami. Przykładowo „marketing AROUND (2) content” zwróci wyniki, w których słowa „marketing” oraz „content” występują w odległości maksymalnie 2 słów od siebie.

    Ta wersja zaawansowanego wyszukiwania działa podobnie jak omówiony poprzednio symbol * – jednak w przypadku tego wcześniejszego nie określasz po prostu dokładnej odległości między słowami.

    Przykład: marketing AROUND (2) content

    Operator around
  2. Allinanchor

    Google ogranicza wyniki do stron zawierających wszystkie terminy zapytania w tekście zakotwiczenia, jakie tylko znajdzie w linkach na tych podstronach.

    Przykładowo „allinanchor: najlepsza restauracja Poznań” zwróci tylko strony, w których anchor text na linkach do stron zawiera słowa „najlepsza”, „restauracja” lub „Poznań”. Są to inaczej wszystkie słowa następujące po operatorze allinanchor.

    Przykład: allinanchor: najlepsza restauracja Poznań

    Operator allinanchor
  3. Inanchor

    Podobnie jak poprzednio, ta komenda wyszukiwania także pozwala zawęzić odpowiedzi pod kątem tekstów zakotwiczenia linków prowadzących do danej strony.

    W tym przypadku różnica jednak tkwi w tym, które frazy Google będzie brać pod uwagę. Przykładowo „inanchor:najlepsza restauracja Poznań” (zwróć uwagę, że w tym przypadku po dwukropku nie może być spacji) zwróci wyniki, w których anchor teksty zawierają wyłącznie słowo „najlepsza”. Słowa „restauracja” oraz „Poznań” nie będą zawarte w tekście zakotwiczenia, ale oczywiście wpłyną na wygenerowaną odpowiedź.

    Przykład: inanchor:najlepsza restauracja Poznań

    Operator inanchor
  4. Allintitle

    Kolejny operator zaawansowanego wyszukiwania informacji w Google, jakim jest allintitle, zawęża wyniki wyszukiwania, aby przedstawić jedynie te strony, które w swoich tytułach mają wszystkie wymienione słowa kluczowe. Przykładowo zapytanie „allintitle: zakładanie działalności gospodarczej” przedstawi w wynikach jedynie witryny, w których tytułach znajdują się słowa „zakładanie”, „działalności” oraz „gospodarczej”.

    Uwaga – sądząc po tytułach niektórych ze zwróconych stron, może wydawać się, że nie pasują one aż tak dokładnie do zapytania. Jednak gdy przyjrzymy się dokładnym adresom URL i zawartych w nich słowom kluczowym (a nie samym title tagom) okazuje się, że powiązanie jest znacznie dokładniejsze.

    Przykład: allintitle: zakładanie działalności gospodarczej

    Operator allintitle
  5. Intitle

    W przypadku tego operatora zaawansowanego funkcjonują te same reguły, które omówiliśmy poprzednio w kontekście „Allinanchor” oraz „Inanchor”.

    Wyniki wyszukiwania zostaną zawężone do dokumentów, które zawierają pierwszy wyraz po dwukropku w tytule. Przykładowo „intitle:KPI pozycjonowania” przedstawi strony, które słowo „KPI” znajduje się w tytule, podczas gdy „pozycjonowania” będzie mogło stać w dowolnym miejscu (np. poza tytułem).

    Przykład: intitle:KPI pozycjonowania

    Operator intitle
  6. Allintext oraz intext

    Komendy te omówimy razem, bo także działają na podobnych zasadach, jak wcześniejsze warianty dotyczące anchor textu oraz tytułów.

    Polecenia te ograniczają wyniki wyszukiwania do takich odpowiedzi, które zawierają określone słowa w tekście. Przykładowo zapytanie „allintext: racje żywnościowe survivalowe” przedstawi wyniki, w przypadku których na stronach w dowolnym miejscu w tekście znajdują się słowa „racje”, „żywnościowe” oraz „survivalowe”.

    Omawiana komenda jest zbliżona do funkcji cudzysłowu, jednak w jej przypadku wprowadzone słowa nie muszą być zawarte w wynikach wyszukiwania w dokładnie przedstawionej formie oraz tuż obok siebie.

    Z kolei użycie operatora intext, czyli „intext:racje żywnościowe survivalowe” spowoduje wyszukanie jedynie pierwszego słowa po dwukropku.

    Przykład: allintext: racje żywnościowe survivalowe

    Operator allintext
  7. Cache

    Ostatnia komenda, jaką omówimy w kontekście wyszukiwania informacji poprzez Google, pozwala na szybkie wyszukanie strony internetowej w jej kopii zapasowej (cache). Pamiętaj oczywiście, że ten wariant nie zawsze będzie aktualny, ponieważ wszystko zależy od tego, kiedy wyszukiwarka utworzyła daną kopię.

    Przykład: cache:smartbuzz.pl (zapytanie to nie przedstawi wyników wyszukiwania, lecz od razu przenosi na kopię strony)

    Operator cache

Łączenie operatorów i praktyczne przykłady zastosowania zaawansowanego wyszukiwania w Google

Jak dotąd omówiliśmy wiele pomniejszych przykładów tego, na czym polega zaawansowane wyszukiwanie. Skupmy się zatem teraz na bardziej rozbudowanych zastosowaniach, które także pokazują, jak łączyć ze sobą poszczególne komendy, aby wygenerować precyzyjne oraz szybkie wyniki wyszukiwania w Google.

Zidentyfikuj problemy z indeksowaniem

Większość witryn zmaga się z błędami indeksacji, jednak szybkie wprowadzenie zapytania site:[nazwa strony] do wyszukiwarki od Google pozwoli określić liczbę zaindeksowanych podstron.

Znajdź miejsca na publikację wpisów gościnnych

Filtrowanie wyników wyszukiwania w wyszukiwarce Google jest także bardzo pomocne w przypadku działań z zakresu content marketingu.

Wystarczy przykładowo połączyć ze sobą kilka komend i operatorów, aby stworzyć zapytanie typu „intitle:pisz dla nas AND marketing internetowy” – pozwoli ono wstępnie znaleźć witryny, które akceptują np. posty gościnne z danego zagadnienia.

Znajdź miejsca na dodanie linków wewnętrznych

Szukanie zaawansowane poprzez użycie komend może bardzo pomóc, gdy starasz się ustalić, w jakich miejscach na stronie możesz opublikować linki wewnętrzne kierujące do treści Twojego bloga.

Weźmy jako przykład komendę „site:[twoja strona] -site:[URL Twojego bloga] intext:[docelowy anchor text]”.

W ten sposób wyniki wyszukiwania przedstawią różne podstrony z Twojej witryny (wykluczając inne artykuły blogowe), które zawierają w tekście słowa kluczowe, będące dobrym tekstem zakotwiczenia dla tekstów, do jakich chcesz podlinkować.

Wyszukaj wzmianki na temat danej marki/firmy

Za pomocą podstawowych oznaczeń jak „intext”, „site” oraz znaku minusa możesz szybko znaleźć w wyszukiwarce Google wzmianki na temat interesującej Cię firmy.

Załóżmy, że chcesz wyszukać wzmianki dotyczące Twojej marki. W tym celu w pasku wyszukiwania wprowadź „intext:[nazwa Twojej firmy] -site:[adres Twojej oficjalnej strony]”. W ten sposób wykluczysz z wyników wyszukiwania treści z Twojej własnej strony, skupiając się jedynie na tych zawartych na zewnętrznych witrynach.

Zaawansowane wyszukiwanie informacji w Google – podsumowanie

Szybkie wyszukiwanie w Google dokładnie takich informacji, jakich potrzebujesz, jest znacznie łatwiejsze, gdy korzystasz ze specjalnych operatorów oraz technik. Wprowadź zatem omówione tutaj komendy do swoich zapytań, a na pewno będziesz szybciej i skuteczniej poruszał się w wyszukiwarce.

Udostępnij artykuł:
Chcesz pozycjonować swoją stronę w Google?
Zrób to z nami!
Oceń artykuł:
5
Ocena: 5 Liczba głosów: 5