Podobne wyszukiwania w Google - jak je wykorzystać?

blog-banner-bee

Strona wyników wyszukiwania to nie tylko lista z przydatnymi linkami – wzbogacona jest ona także o wiele innych elementów. Jednym z nich jest sekcja podobne wyszukiwania. Czym ona dokładnie jest? Jak działa? Jak wykorzystać ją w SEO? Na te i inne pytania poznasz odpowiedzi w tym artykule.

Podobne wyniki wyszukiwania

Podobne wyszukiwania – czym są i jak działają?

Podobne wyszukiwania to lista 8 powiązanych zapytań/fraz kluczowych, które znajdują się na samym dole SERP-ów:

Wyszukiwania w Google

Jak widać, mogą one przybierać podobną formę (pytanie zaczynające się od „czy”) lub nieco zmienioną, ale dalej bardzo zbliżoną tematycznie („filozofia przedmiot”, „myślenie filozoficzne”).

Dlaczego tego typu podobne wyszukiwania w Google w ogóle się pojawiają? Stoi za tym przede wszystkim technologia wyszukiwania semantycznego. Dzięki niej wyszukiwarka jest w stanie zidentyfikować słowa obecne w zapytaniach i ich dokładne znaczenie. Google może następnie wyszukać słowa, które z punktu widzenia semantycznego są bardzo podobne oraz odpowiadają tej samej intencji użytkownika.

Co oznacza samo słowo „semantyczny”? W skrócie w grę wchodzi rozpoznawanie rdzennego znaczenia słów i ich powiązań z rzeczywistością w taki sposób, jaki robią to ludzie. To właśnie dzięki temu Google jest w stanie rozumieć intencje użytkownika oraz powiązania znaczeniowe między różnymi frazami.

Do przełomu w tym aspekcie doszło w 2013 roku, kiedy wprowadzono aktualizację Hummingbird (Koliber). Wielu pracowników Google uznało ten update za jedną z najważniejszych zmian w algorytmie od 2001 roku. To właśnie w jej wyniku wspomniana semantyka słów zaczęła być analizowana przez Google, co przyczyniło się do lepszego rozpoznawania synonimów, odmian, długich zapytań i ogólnie zdań formułowanych w sposób naturalny.

Gdy zatem użytkownik wprowadza frazę „czym jest filozofia”, Google rozumie, że chodzi tutaj o rozbudowaną definicję pojęcia (a nie np. o lokalizację geograficzną). Jednocześnie wyszukiwarka jest także w stanie znaleźć powiązania znaczeniowe z innymi stronami o zbliżonej tematyce. Dzięki temu potrafi rozpoznać podobne pytania i zasugerować je na stronie wyników wyszukiwania.

Dlaczego podobne wyszukiwania są ważne?

Niekiedy algorytmy wyszukiwarki nie są pewne, czego dokładnie chciałby dowiedzieć się użytkownik. Ba – często nawet sami użytkownicy nie wiedzą, jak dokładnie sformułować zapytanie tak, aby znaleźć to, czego szukają.

Funkcja podobnych zapytań w takiej sytuacji jest bardzo przydatna. Dzięki niej użytkownik może zawęzić swoje poszukiwania, zaczynając np. od ogólnego lub niejasno określonego zapytania. Następnie sugestie Google pomogą nakierować go na odpowiednie tory.

Rozważ następujący przykład. Kupujący zastanawia się, czy kupić dysk HDD, czy SSD i jego wiedza na ten temat jest praktycznie zerowa. W przypadku frazy „HDD czy SSD” podobne wyszukiwania prezentują się następująco:

Podobne wyniki wyszukiwania w wyszukiwarce Google

Zaznaczone pytania dają już pewną wskazówkę, że w przypadku gier, zwykłego przechowywania danych lub doboru dysku podłączanego zewnętrznie warto rozważyć inne czynniki. Stanowi to świetny punkt wyjścia dla użytkownika, który chciałby dowiedzieć się czegoś więcej.

Podobne wyszukiwania vs podobne pytania

W niektórych przypadkach SERP-y zwracają podobne wyniki wyszukiwania oraz sekcję podobne pytania:

Wyszukiwania w Google

Ukazuje się ona zwykle w pobliżu pierwszych trzech wyników wyszukiwania, wyróżnionego fragmentu z odpowiedzią oraz sugerowanych materiałów video. Czasami jest także obecna na końcu strony przed grupą podobnych wyszukiwań.

Podobne pytania ukazują się zwykle w przypadku fraz kluczowych, których struktura przybiera formę pytania (zaczynają się od słów „jak”, „czy”, „dlaczego” itp.).

Zastosowanie podobnych wyszukiwań w SEO

Podobne wyniki wyszukiwania mogą być skutecznie wykorzystane, gdy w grę wchodzi pozycjonowanie strony. Oto kilka sposobów:

  1. Wyszukiwanie i analiza słów kluczowych

    Jak już wcześniej omówiliśmy, zapytania sugerowane w ramach podobnych wyszukiwań są znaczeniowo powiązane z zainteresowaniami użytkowników. Gdy zatem realizujesz analizę słów kluczowych, możesz je kopiować do swojej listy fraz, aby następnie dokładniej sprawdzić je w narzędziach SEO.

    Wiele popularnych narzędzi SEO typu SEMSTORM i Senuto nakłada ograniczenia (często zależne od ceny pakietu), jeśli chodzi o ilość raportów/analiz dotyczących fraz kluczowych. Dzięki wspomnianej metodzie możesz część z tych zadań zrealizować za darmo.

  2. Rozpoznawanie intencji użytkownika

    Podobne wyszukiwania pozwalają dokładniej przyjrzeć się intencji, jaka kryje się za danym zapytaniem. W przypadku wcześniejszego przykładu z zapytaniem „HDD czy SSD” na podstawie powiązanych zapytań można wyciągnąć wniosek, że owa fraza ma intencję transakcyjną, czyli stanowi połączenie intencji informacyjnej (chęć zdobycia wiedzy) oraz transakcyjnej (chęć dokonania zakupu).

    Osoby wprowadzające takie zapytanie mogą być zainteresowane zakupem komputera/laptopa do gier lub szukają jedynie zewnętrznego/wewnętrznego miejsca na przechowywanie danych. Dzięki wiedzy na temat owych intencji będzie Ci łatwiej dostosować content dotyczący tej, jak i powiązanych fraz.

  3. Ogólna optymalizacja

    Posiłkując się sugerowanymi zapytaniami, możesz optymalizować swoje strony pod SEO na wiele sposobów.

    Przykładowo czasami trudno wpaść na oryginalny i dostosowany pod użytkowników tytuł lub opis strony. W takiej sytuacji zawrzyj w nich słowa kluczowe zawarte w powiązanych zapytaniach.

    Podobne podejście możesz zastosować w przypadku alternatywnych opisów zdjęć – dzięki temu staną się one bardziej różnorodne. Pamiętaj, że istnieje ścisły związek pomiędzy pierwszym organicznym SERP-em a obrazami Google. Oznacza to, że przynajmniej niektóre z 10 najlepszych stron dla danego zapytania będą miały również wyniki w sekcji Grafika.

  4. Monitorowanie własnej reputacji

    Przyglądając się powiązanym zapytaniom, możesz analizować to, jak ogólnie postrzegana jest Twoja firma w sieci. Wpisz frazy typu „nazwa firmy + opinie”, „nazwa firmy + oferta”. Zobacz, czy Google sugeruje jakieś podobne wyszukiwania.

    W ten sposób możesz dowiedzieć się, czym dokładnie interesują się potencjalni klienci w kontekście Twojej firmy. Może porównują Cię z jakimś konkretnym konkurentem? Chcą poznać więcej szczegółów na temat wybranej usługi? A może zaniepokoiła ich jakaś negatywna pogłoska na Twój temat?

    Oczywiście nie jesteś w stanie bezpośrednio wpłynąć na to, jak będą wyglądać podobne zapytania w przypadku wszystkich użytkowników, jednak możesz wykorzystać tę wiedzę, aby dostosować swoje działania z zakresu marketingu i PR-u.

Podsumowanie

Mając na uwadze podobne wyszukiwania, będziesz w stanie ulepszyć swoje działania z zakresu pozycjonowania. Jeśli potrzebujesz pod tym względem profesjonalnej pomocy, konsultacje SEO to świetny wybór.

Udostępnij artykuł:
Chcesz sprawdzić potencjał swojej witryny?
Umów się na audyt
Oceń artykuł:
4.7
Ocena: 4.8 Liczba głosów: 7