Wyszukiwanie głosowe Google to funkcja od lat zyskująca na popularności. Jak dokładnie działa? W jaki sposób wpływa na SEO? Jak uwzględnić voice search w swojej strategii pozycjonowania? Tego i więcej dowiesz się w tym artykule.
Czego dowiesz się z artykułu?
- Czym jest wyszukiwanie głosowe Google?
- Jak korzystać z wyszukiwania głosowego Google?
- Jak działa wyszukiwarka głosowa?
- Czym wyszukiwanie głosowe różni się od tradycyjnego?
- Historia wyszukiwania głosowego w Google
- Zalety i wady wyszukiwania głosowego
- Jak voice search wpływa na SEO?
- Optymalizacja pod kątem wyszukiwania głosowego Google
- Wyszukiwanie głosowe – podsumowanie
Czym jest wyszukiwanie głosowe Google?
Wyszukiwanie głosowe Google (Google Voice Search) to funkcja, która pozwala wprowadzać zapytania w Google za pomocą głosu, zamiast wpisywać je ręcznie. Wyszukiwanie za pomocą głosu w ostatnim czasie staje się coraz bardziej powszechne. Jak podają statystyki zgromadzone przez Synup:
- ponad 58% użytkowników korzysta z wyszukiwania głosowego, gdy chce znaleźć lokalne firmy,
- w szerszej skali, około 22% wszystkich wyszukiwań głosowych dotyczy treści powiązanych z konkretną lokalizacją,
- 27% zapytań w aplikacji Google wykonywanych jest za pomocą głosu,
- w 2023 w obiegu było ponad 4,2 miliarda aktywnych urządzeń z funkcją asystenta głosowego.
Jak korzystać z wyszukiwania głosowego Google?
Uruchomienie funkcji voice search różni się w zależności od urządzenia, z jakiego korzystasz.
Desktop
W pasku wyszukiwania kliknij ikonkę mikrofonu. Upewnij się, że Twój mikrofon jest prawidłowo skonfigurowany, a przeglądarka ma odpowiednie zezwolenia, aby z niego korzystać.
Mobile
Zasada działania jest taka sama, jak na desktop. Otwórz stronę wyszukiwarki Google i stuknij ikonę mikrofonu. W tej sytuacji także należy udzielić odpowiednich zezwoleń przeglądarce, aby była w stanie korzystać z mikrofonu.
Uwaga! – voice search uruchamiany w ten sposób nie obsługuje już Asystenta Google i jego funkcji jak „Ustaw alarm”, „Zapal światło” lub „Wyślij wiadomość”. Aby uzyskać do nich dostęp, powiedz „Ok Google” albo w przypadku urządzenia z Androidem przytrzymaj przycisk ekranu głównego lub przycisk zasilania.
Wyszukiwanie głosowe możesz też uruchomić poprzez Asystenta Google. Wystarczy, że powiesz „Ok Google” lub „Hej Google”, a następnie wypowiesz zapytanie. Na urządzeniach z systemem iOS należy pobrać aplikację Google, by korzystać z tego typu funkcji.
Urządzenia smart
W zależności od rodzaju urządzenia, komendy głosowe mogą funkcjonować inaczej. Jeśli są powiązane bezpośrednio z Asystentem Google, wyszukiwanie głosowe zazwyczaj uruchomi się również za pomocą komendy „Ok Google”.
Przykładowo Amazon Alexa korzysta domyślnie z przeglądarki Bing. Da się jednak to zmienić, instalując tzw. Ask Google skill.
Jak działa wyszukiwarka głosowa?
Objaśnijmy sposób działania wyszukiwarek głosowych na przykładzie Google:
- Wprowadzanie głosowe
Użytkownik wypowiada polecenie lub pytanie. Następnie oprogramowanie ASR (Automatic Speech Recognition – Automatyczne Rozpoznawanie Mowy) identyfikuje i rejestruje wypowiedziane słowa jako dane głosowe.
- Nagrywanie i ulepszanie
Urządzenie przechwytuje dane głosowe w specjalnym formacie i dostosowuje je, usuwając m.in. szumy tła, aby zapewnić przejrzystość.
- Analiza wzorców dźwiękowych
Nagrane dane głosowe są dzielone na mniejsze wzorce dźwiękowe do analizy.
- Przetwarzanie przez chmurę obliczeniową
Do przetwarzania wiadomości głosowych wymagana jest duża moc obliczeniowa, która zwykle jest udostępniana przez chmurę.
- Rozszyfrowanie mowy
Oprogramowanie do automatycznego rozpoznawania głosu wykorzystuje metody statystyczne, aby zidentyfikować poszczególne słowa i ułożyć je w sensowne zdania.
- Interpretacja języka
Kompleksowa analiza obejmuje logiczne rozumowanie, semantykę, składnię, morfologię, fonetykę i intonację. Każde słowo jest interpretowane w kontekście.
- Konwersja mowy na tekst
Po dokładnej analizie dane dźwiękowe są przekształcane na tekst.
- Wprowadzenie wyszukiwania
Odpowiednio przetworzone wyszukiwanie głosowe jest wprowadzane do Google jako standardowe zapytanie tekstowe.
Czym wyszukiwanie głosowe różni się od tradycyjnego?
Charakterystyka wyszukiwania głosowego sprawia, że wprowadzane w ten sposób zapytania wyraźnie różnią się od tradycyjnych.
Konwersacyjny charakter
W wyszukiwaniu głosowym zapytania są zwykle dłuższe i bardziej zbliżone do naturalnego języka. Zwięzłe „stacja benzynowa Nowy Sącz” jest zastępowane przez „gdzie znajduje się najbliższa stacja benzynowa?”. Dzieje się tak, gdyż mówiąc, naturalnie formułujemy zapytania, jak gdybyśmy rozmawiali z innym człowiekiem.
Intencja lokalna
Jak wspomnieliśmy we wstępnych statystykach, wyszukiwarki głosowe często są wykorzystywane w przypadku zapytań lokalnych. Z tego powodu takim pytaniom zwykle towarzyszą następujące słowa:
- w pobliżu,
- najbliższa,
- niedaleko mnie,
- blisko mnie.
Zwięzłe odpowiedzi
Choć same komendy głosowe są zwykle długie, to jednak użytkownicy korzystający z nich oczekują krótkich i zwięzłych odpowiedzi. Ta zależność wynika z okoliczności, w jakich voice search jest zwykle wykorzystywany. Gdy ktoś gotuje posiłek lub jedzie samochodem, raczej nie chce wnikać głęboko w dany temat – oczekuje za to szybkich informacji.
Nacisk na wyniki organiczne, pozycję 0, wyróżnione fragmenty z odpowiedzią i sekcję dodatkowych pytań
Aby pozyskać wspomniane wcześniej zwięzłe informacje, wyszukiwarki głosowe muszą korzystać z odpowiednich źródeł. Z tego powodu treści reklamowe są zwykle ignorowane, a odpowiedzi generowane są na podstawie pozycji 0, wyróżnionych fragmentów z odpowiedzią czy sekcji dodatkowych pytań:
Historia wyszukiwania głosowego w Google
Jak doszło do tego, że samo wyszukiwanie głosowe stało się możliwe? Przyjrzyjmy się krótkiej historii, która zaczyna się już w drugiej połowie XIX wieku
1877 | Fonograf Thomasa Edisona staje się pierwszym urządzeniem zdolnym do nagrywania i odtwarzania dźwięku |
1936 | Zespół inżynierów z Bell Labs rozpoczyna prace nad Voderem – pierwszym elektronicznym syntezatorem mowy. Voder syntetyzował mowę, naśladując działanie ludzkiego przewodu głosowego |
1952 | Bell Labs projektuje Audrey, maszynę zdolną do rozumienia wypowiadanych cyfr (czyli od 0 do 9). Audrey dopasowywał dźwięki mowy do klas elektrycznych, które pasowały do ustalonych wzorców odniesienia. Były one wcześniej przygotowane elektronicznie i przechowywano je w pamięci analogowej |
Początek lat 80. | IBM rozpoczyna prace nad Tangorą, maszyną, która do połowy lat 80. ma być w stanie rozpoznawać 20 000 wypowiadanych słów |
1987 | Na rynek zostaje wprowadzona lalka Julie Doll, która potrafi w ograniczonym zakresie nauczyć się rozpoznawać głos dzieci i na niego reagować |
1996 | IBM wprowadza na rynek MedSpeak, czyli pierwszy komercyjny produkt zdolny do rozpoznawania mowy ciągłej |
2002 | Microsoft integruje rozpoznawanie mowy ze swoimi produktami Office |
2007 | Microsoft wydaje Windows Vista, pierwszą wersję systemu Windows z funkcją rozpoznawania mowy |
2007 | Google wprowadza GOOG-411, telefoniczną usługę katalogową, która będzie służyć jako fundament dla przyszłych produktów z zakresu voice search |
2008 | Google uruchamia aplikację Voice Search dla iPhone'a, wprowadzając technologię rozpoznawania mowy na urządzenia mobilne |
2011 | Apple ogłasza Siri, asystenta głosowego, który jest w stanie rozpoznawać mowę |
2016 | Google ogłasza wprowadzenie Asystenta Google, którego zdolności rozpoznawania mowy mają przewyższać Siri |
2017 | Asystent Google jest zainstalowany na ponad 400 milionach urządzeń |
2018 | Według Google 27% globalnej populacji korzysta z wyszukiwania głosowego na mobile |
Zalety i wady wyszukiwania głosowego
Wyszukiwanie głosowe wiąże się z różnymi wadami i zaletami w zależności od tego, czy mowa o użytkowniku, czy właścicielu strony. Przyjrzyjmy się im bliżej.
Zalety wyszukiwania głosowego dla użytkownika:
- wygoda – użytkownicy mogą formułować zapytania bez konieczności pisania, co jest szczególnie przydatne podczas wykonywania innych czynności, jak np. gotowanie obiadu,
- naturalność – wyszukiwanie głosowe ułatwia zadawanie pytań w sposób naturalny, zbliżony do codziennej konwersacji,
- ułatwienie dla osób z ograniczeniami – dla osób z niepełnosprawnością ruchową lub trudnościami w korzystaniu z klawiatury wyszukiwanie głosowe stanowi ważne udogodnienie.
Wady wyszukiwania głosowego dla użytkownika:
- problemy z dokładnością – wyszukiwanie głosowe może czasem niepoprawnie interpretować mowę, szczególnie gdy w grę wchodzi hałaśliwe otoczenie, silny akcent czy specyficzne nawyki językowe,
- prywatność – wypowiadanie pewnych zapytań na głos w miejscach publicznych potrafi być niekomfortowe dla niektórych użytkowników,
- ograniczony zakres odpowiedzi – tradycyjne zapytania pozwalają szybciej porównać i przeszukać informacje z różnych źródeł.
Zalety wyszukiwania głosowego dla właściciela strony:
- nowe możliwości SEO – voice search otwiera nowe możliwości w zakresie pozycjonowania, jak targetowanie zapytań na długi ogon wykorzystujących mowę potoczną,
- poprawa lokalnego SEO – uwzględnianie wyszukiwania głosowego w strategii marketingowej pozwoli zwiększyć widoczność na lokalne zapytania.
Wady wyszukiwania głosowego dla właściciela strony:
- konieczność optymalizacji – dostosowanie contentu pod voice search wymaga dodatkowego czasu i zasobów lub ogólnej zmiany w sposobie tworzenia treści,
- trudności w pomiarach – śledzenie ruchu i konwersji w przypadku długich oraz bardzo zróżnicowanych zapytań głosowych może sprawiać problemy,
- widoczność bez ruchu – użytkownicy korzystający z voice search często nie odwiedzają strony będącej źródłem informacji, ponieważ zadowalają się wybranym fragmentem stanowiącym krótką odpowiedź.
Jak voice search wpływa na SEO?
Wyszukiwanie głosowe już od lat jest integralną częścią Google, dlatego w zauważalny sposób wpłynęło na ogólne środowisko SEO. Oto kilka kwestii godnych uwagi:
- zwiększona ilość zero click searches – jak wspomnieliśmy powyżej, popularność voice search przyczynia się do wzrostu zapytań, które nie przekładają się na kliknięcie,
- większe znaczenie optymalizacji na mobile – użytkownicy przeprowadzający wyszukiwanie głosowe często robią to na urządzeniach przenośnych, dlatego strony są częściej dostosowywane także z myślą o nich,
- zwiększona popularność fraz na długi ogon – zapytania głosowe zwykle są dłuższe, więc przekładają się na większą ilość rozbudowanych fraz wprowadzanych w wyszukiwarkę.
Przeczytaj także:
Pozycjonowanie szerokie - czym jest i jak działa?Optymalizacja pod kątem wyszukiwania głosowego Google
Jak uwzględnić wyszukiwanie głosowe w strategii pozycjonowania? Zastosuj się do następujących porad:
-
Targetuj frazy na długi ogon
Zacznijmy od podstaw, czyli uwzględniania zapytań, które z dużym prawdopodobieństwem mogą być wypowiedziane w ramach wyszukiwania głosowego. Takie frazy składają się z 3 i więcej słów. Przykładowo z frazą „kredyt” powiązane są następujące długie zapytania:
- Gdzie mogę znaleźć kredyt na zakup samochodu bez zaświadczeń?
- Jakie warunki trzeba spełnić, aby uzyskać kredyt na budowę domu?
- Który bank oferuje najniższe oprocentowanie kredytu gotówkowego?
W szybkim znalezieniu takich fraz pomoże AnswerThePublic:
-
Przygotuj sekcję FAQ
Czasami umieszczenie na stronie w naturalny sposób rozbudowanych fraz, które użytkownicy wprowadzają głosowo, potrafi być bardzo trudne. Idealnym miejscem na takie pytania jest sekcja FAQ. Możesz swobodnie dodać na niej mnóstwo pytań powiązanych z tematyką Twojej witryny.
-
Optymalizuj stronę pod kątem urządzeń mobilnych
Użytkownicy mobilni, którzy po zapytaniu głosowym odwiedzają Twoją stronę, nie powinni napotykać na niej problemów. Dlatego zadbaj o:
- szybkość ładowania,
- responsywność,
- poprawną nawigację,
- rozmieszczenie najważniejszych informacji w sekcji above the fold,
- minimalną ilość wyskakujących okienek.
-
Umieść na stronie najważniejsze dane firmowe
Internauci często wykorzystują wyszukiwanie głosowe, gdy chcą znaleźć proste, ale kluczowe informacje na temat firm. Czasami także im się śpieszy. Z tego powodu takie dane jak nazwa firmy, adres, godziny otwarcia, główne produkty/usługi czy numer telefonu powinny być zamieszczone w odpowiednich miejscach na stronie.
Aby jeszcze bardziej pomóc Google w szybkim znalezieniu takich informacji, zadbaj o optymalizację Profilu Firmy w Google oraz publikację wpisów NAP.
-
Pisz prostszym i naturalniejszym językiem
Oczywiście rady tej nie da się zastosować w przypadku wszystkich branż. Jeśli to jednak możliwe, postaraj się dostosować swój content, aby przypominał prostszy, mówiony język. Dzięki temu algorytmom łatwiej będzie wyciągnąć z niego odpowiedzi na zapytania głosowe.
Wyszukiwanie głosowe – podsumowanie
Przypomnijmy najważniejsze informacje z tekstu.
Czym jest wyszukiwanie głosowe Google?
Wyszukiwanie głosowe pozwala wprowadzać zapytania do Google za pomocą głosu. Z funkcji można korzystać bezpośrednio w wyszukiwarce lub z pomocą asystentów głosowych (np. Asystent Google).