Pozycjonowanie szerokie - czym jest i jak działa?

blog-banner-bee

Pozycjonowanie szerokie to popularna strategia SEO, która sprawdzi się zwłaszcza w przypadku firm działających w konkurencyjnych branżach. Na czym dokładnie polega? Jak ją wdrożyć w praktyce? Tego dowiesz się w naszym artykule.

Pozycjonowanie na długi ogon

Czym jest pozycjonowanie szerokie?

Pozycjonowanie szerokie odnosi się do optymalizacji strony pod kątem bardziej rozbudowanych fraz kluczowych. Zwykle przyjmuje się, że składają się z przynajmniej 3 słów. W języku angielskim pozycjonowanie szerokie jest określane jako long tail SEO, co tłumaczy się jako „pozycjonowanie na długi ogon”. Na polskim rynku zamiennie używane są wszystkie 3 terminy. Dla odmiany standardowe SEO skupia się na krótkich i popularnych frazach ogólnych.

Oto przykłady fraz ogólnych/krótkich:

  • buty,
  • kawa,
  • wakacje,
  • dieta.

Oto przykłady podobnych fraz, ale w wersji na długi ogon:

  • buty trekkingowe męskie wodoodporne,
  • kawa ziarnista z Etiopii,
  • wakacje all inclusive Hiszpania w lipcu,
  • dieta roślinna dla sportowców.

Czym są frazy z długiego ogona?

Według analizy Moz frazy long tail stanowią 70% wszystkich słów kluczowych:

Frazy - analiza MOZ

Źródło: MOZ

Szerokie pozycjonowanie adresuje znaczną część zapytań Internautów. Warto zatem bliżej wniknąć w charakterystykę fraz długiego ogona:

  1. Mniejsza popularność – z racji tego, że rozbudowanych fraz kluczowych jest wiele, każda z nich osobno generuje stosunkowo mało zapytań.
  2. Mniejsza konkurencja – mała popularność sprawia, że poszczególne zapytania mogą być mniej konkurencyjne.
  3. Szczegółowość – rozbudowane frazy są także bardziej opisowe. Zawierają dodatkowe określenia i konkretne informacje, które wskazują na precyzyjne potrzeby użytkownika (np. zapytanie „buty trekkingowe męskie wodoodporne” wskazuje, że kupujący nie chce po prostu przeglądać różnego obuwia turystycznego).
  4. Większe zaangażowanie użytkownika – odwiedzającym, którzy trafią na Twoją stronę z wyników wyszukiwania po wpisaniu frazy na długi ogon, towarzyszy dokładny cel i intencja. Jeśli ktoś szuka porad „jak zostać freelancerem w branży IT” i znajdzie poradnik dokładnie pod tym tytułem, na pewno przyjrzy się artykułowi bliżej.
  5. Łatwiejsze rozpoznanie intencji użytkownika – kontynuując poprzednią myśl, gdy stosujesz pozycjonowanie szerokie, łatwiej będzie Ci rozpoznać intencję potencjalnych odwiedzających. Frazie „jak zostać freelancerem w branży IT” towarzyszy intencja informacyjna. „Kup meble do salonu w stylu skandynawskim” to już z kolei intencja zakupowa. Dopasowanie treści do potrzeb użytkownika pozwala zwiększyć współczynnik konwersji, zwłaszcza w przypadku sklepów internetowych.

Zalety pozycjonowania szerokiego

Dlaczego warto rozważyć pozycjonowanie szerokie? Omówmy główne powody.

Mniejsza konkurencja i jasny cel

Zapytania składające się z jednego/dwóch słów są zwykle bardzo konkurencyjne:

Konkurencyjne frazy w pozycjonowaniu krótkim

Prawo to jedna z bardziej konkurencyjnych nisz. Da się to oszacować głównie po koszcie CPC. Źródło: Senuto

Dodatkowo liczne frazy ogólne są dwuznaczne. Weźmy jako przykład słowo „aparat”. Może odnosić się do:

  • urządzenia fotograficznego – aparat cyfrowy,
  • urządzenia ortodontycznego – aparat na zęby.

Gdy chcesz być widoczny na taką frazę, konkurujesz nie tylko ze stronami z tej samej niszy, ale także z innych!

Obniżone koszty i lepszy zwrot z inwestycji

Stosując strategię pozycjonowania szerokiego, będziesz skupiał się na mniej konkurencyjnych frazach, które dodatkowo są bardziej klarowne.

Jak wspomnieliśmy wcześniej, frazy na długi ogon często prowadzą do wyższych wskaźników konwersji, gdyż użytkownicy szukający konkretnych informacji lub produktów są bliżej podjęcia decyzji o zakupie. Wszystko to przekłada się na wyższy zwrot z inwestycji (ROI).

Redukcja ryzyka

Dzięki dywersyfikacji słów kluczowych i mniejszej konkurencji, strategia pozycjonowania szerokiego jest mniej podatna na zmiany w algorytmach Google oraz działania rywali. Obniża to ryzyko i zwiększa stabilność pozycji w wynikach wyszukiwania.

Synergia z content marketingiem

Pozycjonowanie long tail doskonale współgra z content marketingiem. Rozbudowane frazy kluczowe często potrafią podsunąć pomysły na jakościowe treści. Dzięki narzędziom SEO (takim jak Senuto) da się je nawet od razu wyszukać w formie pytań:

Analiza słów kluczowych

Źródło: Senuto

Dostarczanie treści, które precyzyjnie adresują specyficzne potrzeby oraz zapytania, pozwala budować reputację firmy jako eksperta w danej dziedzinie. W ten sposób zwiększysz zaufanie użytkowników i zachęcisz ich do skorzystania z oferty.

Wady pozycjonowania szerokiego

Strategia pozycjonowania szerokiego ma też pewne wady, o których warto pamiętać.

Adresowanie licznych fraz i powiązanych z nim zagadnień

Pojedyncze rozbudowane frazy generują małą liczbę odwiedzin. Jeśli chcesz zobaczyć efekty swoich działań, musisz znaleźć, ocenić i zaadresować za pomocą zróżnicowanego contentu liczne, często niepowiązane ze sobą zapytania. Budowanie takiej szerokiej widoczności wymaga odpowiedniego i długoterminowego planowania.

Konieczność bycia na czasie

W strategii long tail nie tylko musisz uwzględniać dużą liczbę fraz kluczowych, ale także to, że często będą się zmieniać. Utrzymanie aktualności treści i fraz kluczowych w odpowiedzi na trendy oraz preferencje użytkowników wymaga ciągłego monitoringu.

Długi czas oczekiwania na efekty

Budowanie ruchu organicznego wymaga czasu. Potrzeba go jeszcze więcej, jeśli w celu zwiększenia widoczności witryny polegasz na wielu niepopularnych frazach. Dla firm, które oczekują szybkich rezultatów, może to być frustrujące. Ponadto trudno jest przewidzieć dokładnie, kiedy wysiłki zaczną przynosić oczekiwane rezultaty.

Wyzwanie w analityce

Wyszukanie, ocena oraz pomiar skuteczności i ROI dla dużej liczby specyficznych fraz z długiego ogona potrafi być trudne. Konieczne są zaawansowane narzędzia analityczne i umiejętności interpretacji danych.

Dla mniejszych firm lub tych z ograniczonym doświadczeniem w analityce ocena tego, które frazy są najbardziej efektywne i jak najlepiej dostosować strategię SEO, będzie stanowić wyzwanie.

Dla kogo pozycjonowanie szerokie to najlepszy wybór?

Oto lista firm/nisz, które w szczególny sposób mogą odnieść korzyści z pozycjonowania szerokiego:

  • nowe strony – witryny, które nie mają jeszcze silnej pozycji w internecie, powinny skupić się na mniej konkurencyjnych frazach. Dzięki temu będą mieć szansę się wybić, a dodatkowo zbudują topical authority,
  • sklepy internetowe – omawiany model pozycjonowania świetnie sprawdzi się w e-commerce. Kupujący często wprowadzają bardzo rozbudowane frazy, gdy mają na myśli jakiś produkt,
  • niszowe przedsiębiorstwa – firmy, które oferują bardzo specyficzną lub nowatorską ofertę, powinny skupić się na frazach na długi ogon. Dzięki temu będą w stanie zaadresować niecodzienne zapytania grupy docelowej,
  • przedsiębiorstwa lokalne – firmy takie jak restauracje, warsztaty czy kliniki mogą skoncentrować się na frazach na długi ogon, które zawierają nazwy miejscowości/regionów.

Pozycjonowanie szerokie – strategia w 3 krokach

Jak w praktyce wdrożyć pozycjonowanie szerokie? Zastosuj się do następujących wskazówek.

  1. Przeprowadź analizę słów kluczowych

    Rozpocznij od gruntownego researchu słów kluczowych. Wykorzystaj narzędzia do analizy fraz takie jak Senuto i Answer The Public:

    Analiza Answer The Public

    Narzędzie Answer The Public od razu wyszukuje różne rodzaje złożonych pytań powiązanych z podanym słowem kluczowym

    Warto także przeszukać fora internetowe i portale takie jak Quora, aby zrozumieć potrzeby oraz zainteresowania grupy docelowej. Możesz nawet przeprowadzić ankiety wśród klientów i dokonać analizy konkurencji. Zebrane frazy kluczowe uporządkuj w arkuszu Excel lub Google.

  2. Przygotuj i zoptymalizuj content

    Zoptymalizuj istniejące treści na swojej stronie oraz stwórz nowe, dopasowując do nich wybrane słowa kluczowe long tail. Rozważ nawet stworzenie osobnych podstron/artykułów dla najważniejszych zapytań. Nie zapomnij także o szeroko pojętej optymalizacji on-site. Rozbudowane frazy warto zamieścić w:

    • tagach tytułowych,
    • meta opisach,
    • adresach URL,
    • tekstach alternatywnych obrazów.
  3. Stale monitoruj i ulepszaj

    SEO to proces ciągły, a gdy realizujesz pozycjonowanie szerokie, tym bardziej musisz przygotować się na długoterminową pracę i stałą optymalizację. W tym celu warto monitorować następujące KPI:

    • rankingi – sprawdzaj, jakie pozycje zajmujesz na wybrane frazy long tail,
    • ruch – monitoruj także ruch generowany z targetowanych słów kluczowych. Pamiętaj, że ujrzenie pierwszych efektów wymaga czasu,
    • konwersja – pomiar tego wskaźnika będzie się różnił w zależności od celów, jakie sobie obierzesz. Przykładowo sklep, który ma szeroki asortyment, może śledzić, jak tworzenie contentu/opisów uwzględniającego frazy long tail wpływa na konwersję konkretnych produktów.

    Podsumowanie

    Przypomnijmy najważniejsze informacje z artykułu:

    • frazy long tail (długi ogon) to zapytania, które składają się z 3 i więcej słów. Od fraz ogólnych różnią się głównie tym, że są mniej konkurencyjne, generują z osobna mniej odwiedzin oraz towarzyszy im jasna intencja użytkownika,
    • pozycjonowanie szerokie (long tail SEO) skupia się na optymalizacji właśnie pod tego typu zapytania,
    • ze strategii long tail powinny korzystać głównie nowe strony, sklepy internetowe oraz lokalne lub niszowe przedsiębiorstwa,
    • pozycjonowanie szerokie świetnie współgra z content marketingiem. Wymaga jednak odpowiedniego planowania, analityki oraz obsługi narzędzi SEO.
Udostępnij artykuł:
Chcesz pozycjonować swoją stronę w Google?
Napisz do nas!
Oceń artykuł:
5
Ocena: 5 Liczba głosów: 1