Wtyczki to podstawa funkcjonowania wielu stron WordPress. Dlaczego warto z nich korzystać? Jak je znaleźć? Którym konkretnie rozszerzeniom warto poświęcić uwagę? Odpowiedzi znajdziesz w tym artykule.
Wtyczki SEO WordPress – czym są?
Wtyczka (zamienne nazwy to także „rozszerzenie” lub „plugin”) dla WordPressa to dodatkowe oprogramowanie, które można zainstalować na omawianym CMS-ie, aby rozszerzyć jego funkcje o dodatkowe opcje.
Każde takie rozszerzenie można porównać do „miniprogramu”, który spełnia określoną funkcję. W tym artykule przeanalizujemy wtyczki SEO, czyli pluginy dodające funkcjonalności skupiające się na optymalizacji strony pod Google.
Wtyczki WordPressa do pozycjonowania mogą przydać się w następujących zadaniach:
- optymalizacja meta opisów,
- optymalizacja nagłówków,
- tworzenie sitemapy,
- zarządzanie plikiem robots.txt,
- organizowanie tagów kanonicznych,
- tworzenie przekierowań 301,
- integracja z mediami społecznościowymi,
- optymalizacja szybkości ładowania.
Same rozszerzenia funkcjonują w różnych wariantach – istnieją liczne darmowe wtyczki SEO do WordPress, inne z kolei są częściowo lub całkowicie płatne.
Warto zaznaczyć, że z racji bogatych funkcjonalności liczne rozszerzenia traktowane są jako niezbędne wtyczki do WordPressa. Przykładem jest choćby Yoast SEO. Z tego powodu podczas zakładania nowej witryny czy też optymalizowania istniejącej, instalacja odpowiednich pluginów to w zasadzie konieczność.
Pluginy SEO do WordPressa – dlaczego warto z nich korzystać?
Wtyczki do WordPressa pod SEO są przydatne z wielu powodów:
- Łatwość użycia – większość wtyczek WordPress odznacza się intuicyjnym i łatwym w obsłudze interfejsem.
- Oszczędność czasu – zautomatyzowanie różnych działań, jak i sugestie dostarczane przez rozszerzenia, pozwalają zaoszczędzić wiele czasu w ramach działań SEO.
- Poprawa widoczności – wtyczki SEO pomagają zidentyfikować i poprawić liczne czynniki on-page, które wpływają na ogólny ranking w Google.
- Zwiększony ruch – z ogólną poprawą widoczności wiążą się także dodatkowe odwiedziny.
- Analityka i raportowanie – wiele wtyczek oferuje szczegółowe funkcje związane z analityką i raportowaniem, które pozwalają śledzić wydajność witryny oraz efekty podejmowanych działań SEO.
- Integracja z mediami społecznościowymi – istnieją rozszerzenia, które pozwalają w prosty sposób zintegrować stronę z popularnymi platformami społecznościowymi, dzięki czemu udostępnianie na nich treści staje się znacznie łatwiejsze.
Jak sprawdzić obecnie zainstalowane wtyczki SEO w WordPressie?
Jeśli chcesz ustalić, z jakich rozszerzeń obecnie korzysta Twoja witryna, wykonaj następujące kroki:
1. Zaloguj się do panelu WordPress i w panelu nawigacyjnym kliknij „Wtyczki”.
2. Ukaże Ci się lista zainstalowanych rozszerzeń. Aby je przeszukać, w wewnętrznej wyszukiwarce możesz wprowadzić odpowiednie frazy, np. „Yoast SEO”.
3. Jeśli jeszcze będąc w WordPressie, chcesz szybko zainstalować inne przydatne oraz popularne rozszerzenia, w sekcji „Wtyczki” przejdź do „Dodaj nową”.
Polecane wtyczki SEO
Oto 13 wtyczek SEO, które na pewno okażą się pomocne w przypadku Twojej witryny:
-
Yoast SEO
- Kategoria – ogólne SEO
- Cena – darmowy z dostępną wersją premium (€99 EUR/rok)
- Aktywne instalacje – ponad 5 milionów
Wtyczka Yoast SEO to kompleksowe rozszerzenie dla WordPressa. Pozwala m.in. optymalizować frazy kluczowe, meta tagi i analizować content.
Dzięki przyjaznemu interfejsowi oraz licznym konfigurowalnym opcjom Yoast SEO stał się jednym z najpopularniejszych pluginów dla WordPressa, z którego w jakimś zakresie korzysta praktycznie każda strona zbudowana na najpopularniejszym CMS-ie świata.
-
The SEO Framework
- Kategoria – ogólne SEO
- Cena – darmowy z różnymi opcjonalnymi płatnymi dodatkami
- Aktywne instalacje – ponad 100 000
The SEO Framework to bogaty oraz lekki plugin, który pomaga zarówno w ręcznych, jak i zautomatyzowanych działaniach z zakresu optymalizacji.
Omawiana wtyczka do WordPressa pozwala analizować stronę w czasie rzeczywistym i zapewnia świetny support dla developerów. Dzięki prostocie i szybkości The SEO Framework to świetny wybór zarówno dla początkujących, jak i doświadczonych użytkowników.
-
All in One SEO Pack
- Kategoria – ogólne SEO
- Cena – darmowy z dostępną wersją premium (od 49,60$/rok)
- Aktywne instalacje – ponad 3 miliony
All in One SEO Pack to powszechnie stosowana wtyczka SEO do WordPressa, która zapewnia podstawowe funkcje z zakresu optymalizacji technicznej, takie jak tworzenie XML sitemap, dostosowywanie tytułów i meta tagów oraz integracja z platformami mediów społecznościowych.
Na uwagę zasługują bogate opcje integracji z takimi narzędziami/platformami jak WooCommerce, Google Map, Google Knowledge Graph, czy Schema.org.
-
Rank Math
- Kategoria – ogólne SEO
- Cena – darmowy z dostępną wersją premium (od 59$/rok)
- Aktywne instalacje – ponad 1 milion
Rank Math to łatwa w obsłudze wtyczka SEO, która oferuje takie funkcje jak optymalizacja słów kluczowych, tworzenie map XML, analiza treści i inne.
Narzędzie dostarcza zalecenia i wskazówki, które pomogą poprawić pozycjonowanie Twojej witryny. Rank Math cieszy się dużą popularnością wśród użytkowników WordPress i dysponuje liczną społecznością, która zapewnia sobie nawzajem wsparcie.
-
Squirrly SEO
- Kategoria – ogólne SEO
- Cena – darmowy z dostępną wersją premium (od 71,99$/miesiąc)
- Aktywne instalacje – ponad 200 000
Squirrly SEO to wspomagana przez AI, kompleksowa wtyczka pod SEO dla WordPressa. Zapewnia bardzo przydatne funkcje – od konsultanta AI po badanie słów kluczowych, optymalizację treści, techniczne SEO, audyty, śledzenie pozycji i wiele innych.
Omawiane narzędzie sprawdzi się w przypadku małych, średnich i dużych stron.
-
All In one Schema Rich Snippet
- Kategoria – implementacja danych strukturalnych
- Cena – darmowy z dostępną wersją premium (od 237$)
- Aktywne instalacje – ponad 60 000
Jeśli chcesz poprawić swoją widoczność w wynikach wyszukiwania, warto wykorzystać potencjał, jaki dają oznaczenia Schema. All In one Schema Rich Snippet właśnie w tym pomoże. Pozwala ono w łatwy sposób wdrożyć odpowiednie oznaczenia, takie jak recenzja, wydarzenie, przepis, artykuł, produkt czy usługa.
Rich snippets dostarczają Google ważne informacje, które następnie mogą zostać wyświetlone we wzbogaconych wynikach wyszukiwania, pomagając zwiększyć CTR i ogólnie uplasować się wyżej w SERP-ach.
-
Smush
- Kategoria – optymalizacja plików graficznych
- Cena – darmowy z dostępną wersją premium (7,50$/miesiąc)
- Aktywne instalacje – ponad 1 milion
Pliki graficzne potrafią bardzo obciążyć stronę internetową. Wtyczka Smush pomoże w ich optymalizacji. Dzięki niej będziesz w stanie je skompresować i zmienić rozmiary, a nawet wdrożyć funkcję leniwego ładowania. Smush obsługuje pliki PNG, JPEG, GIF oraz uwzględnia zarówno globalne, jak i indywidualne ustawienia poszczególnych stron.
-
AMP for WP
- Kategoria – Accelerated Mobile Pages
- Cena – darmowy z dostępną wersją premium (od 149$/rok w pakiecie z wieloma innymi rozszerzeniami)
- Aktywne instalacje – ponad 100 000
AMP for WP to świetne rozszerzenie, które pozwala sprawnie wdrożyć założenia Accelerated Mobile Pages. Aby tego typu implementacja przebiegała maksymalnie sprawnie, rozszerzenie jest kompatybilne z wieloma popularnymi builderami, narzędziami SEO, formatami reklam czy formularzami.
-
Really Simple SSL
- Kategoria – bezpieczeństwo
- Cena – darmowy z dostępną wersją premium (od 39$)
- Aktywne instalacje – ponad 5 milionów
Jeśli chodzi o ogólne SEO, a zwłaszcza w pozycjonowaniu sklepów, bezpieczeństwo to podstawa. Really Simple SSL to rozszerzenie, które automatycznie konfiguruje witrynę tak, aby korzystała z szyfrowania SSL i bezpiecznych przekierowań. Jeśli nie masz własnego certyfikatu SSL, omawiany plugin wygeneruje go dla Ciebie.
Przeczytaj także:
Czy certyfikat SSL wpływa na pozycjonowanie strony? -
Autoptimize
- Kategoria – optymalizacja szybkości ładowania
- Cena – darmowy z dostępną wersją premium (od 79$/rok)
- Aktywne instalacje – ponad 1 milion
Autoptimize pomaga w ogólnej optymalizacji witryny z myślą o szybkości ładowania. Rozszerzenie korzysta w tym celu z takich funkcji jak agregacja, minimalizacja i buforowanie skryptów oraz stylów, leniwe ładowanie obrazów, optymalizacja fontów Google czy minimalizacja kodu HTML.
-
WP Super Cache
- Kategoria – optymalizacja szybkości ładowania
- Cena – darmowy
- Aktywne instalacje – ponad 2 miliony
Rozszerzenie WP Super Cache generuje statyczne pliki HTML, aby poprawić wydajność witryny. Większości użytkownikom przedstawiane są statyczne pliki HTML. Z kolei dynamiczne dane są wyświetlane i buforowane jedynie dla zalogowanych użytkowników lub tych, którzy pozostawiają komentarze.
-
Redirection
- Kategoria – przekierowania
- Cena – darmowy
- Aktywne instalacje – ponad 2 miliony
Redirection to jedna z najpopularniejszych wtyczek do WordPressa. Pomaga zarządzać przekierowaniami 301, śledzić błędy 404, obsługiwać parametry zapytań i migrować permalinki.
-
Internal Link Juicer
- Kategoria – linkowanie wewnętrzne
- Cena – darmowy z wersją premium (od 69,99$)
- Aktywne instalacje – ponad 30 000
Internal Link Juicer pomoże Ci zadbać o SEO w WordPress dzięki świetnym narzędziom związanym z optymalizacją linków wewnętrznych. Plugin zawiera narzędzia, które pozwalają dbać o właściwy rozkład anchorów odnośników czy też zautomatyzować tworzenie wewnętrznych przekierowań. Na uwagę zasługuje także panel pomagający w monitorowaniu wszystkich działań.
Jak dobrać wtyczki do potrzeb swojego serwisu?
Jak więc widać, jeśli chcesz wybrać odpowiedni plugin SEO do WordPressa, do rozważenia masz liczne opcje. Jak zatem dobrać właściwe rozszerzenie? Podejmij następujące kroki:
Przeanalizuj swoje potrzeby
Jakie są Twoje główne i najpilniejsze cele związane ze stroną? Czy chcesz przede wszystkim zoptymalizować content z myślą o wynikach wyszukiwania, czy też przewidujesz, że będziesz mieć problemy z dbaniem o odpowiednią szybkość ładowania?
Zrób listę takich najważniejszych potrzeb – dzięki temu łatwiej będzie Ci dokonać wstępnej selekcji, zanim w ogóle zaczniesz zastanawiać się nad najlepszą wtyczką.
Szukaj wtyczek we właściwy sposób
Rozszerzenia WordPress można znaleźć na kilka głównych sposobów:
- wewnętrzna wyszukiwarka pluginów dostępna z poziomu panelu administracyjnego,
- oficjalna baza rozszerzeń,
- narzędzia, które analizują pluginy wykorzystywane przez daną stronę (np. Sitechecker).
Przeczytaj recenzje
Zanim wybierzesz wtyczkę, przeczytaj opinie innych użytkowników. Jak to zwykle bywa w ich przypadku, zwróć największą uwagę na recenzje 3-gwiazdkowe. 1-gwiazdkowe i 5-gwiazdkowe recenzje zazwyczaj nie dają odpowiednio wyważonej perspektywy. Te pierwsze zostawiane są przez osoby, które miały wyjątkowe kłopoty z danym pluginem. Te drugie z kolei pozostawiają użytkownicy, dla których dana wtyczka była zwykle po prostu ok.
W praktyce osoby wystawiające oceny zbliżone do 3 gwiazdek często pozostawiają jednocześnie najbardziej szczegółowe i ciekawe opinie, w których opisują swoje doświadczenia oraz konkretne przypadki udanych/nieudanych zastosowań.
Sprawdź kompatybilność
Upewnij się, że dana wtyczka SEO WordPress jest kompatybilna z Twoją aktualną wersją WordPressa i innymi rozszerzeniami, z których korzystasz/zamierzasz korzystać. Pomoże Ci to uniknąć niepotrzebnych komplikacji.
Przeanalizuj częstotliwość aktualizacji
Jeśli interesuje cię jakieś rozszerzenie, sprawdź, czy dana wtyczka SEO do WordPressa jest często aktualizowana. Brak tego typu update’ów może wskazywać na ograniczony/częściowo wstrzymany rozwój.
Oprócz tego nieregularnie aktualizowane pluginy zwykle mają problemy z bezpieczeństwem.
Sprawdź zakres supportu
Warto wybrać plugin, w przypadku którego można liczyć na wsparcie jego developerów. Szczegółowa dokumentacja czy też aktywna, pomagająca sobie społeczność użytkowników także są mile widziane.
Rozważ koszt
Koszt rozszerzeń nie zawsze jest oczywisty. Niektóre są niby darmowe, ale korzystanie z pewnych bardziej zaawansowanych (możliwe, że dla Ciebie koniecznych) funkcji będzie już płatne.
Z kolei w przypadku innych pluginów profesjonalny support jest dostępny tylko dla użytkowników premium. Dlatego dokładnie rozważ kwestię wstępnych, jak i dalszych kosztów.
Podsumowanie
Odpowiednie rozszerzenia mogą wiele pomóc, jeśli chodzi o pozycjonowanie stron WordPress. Starannie zatem wybierz te, które sprawdzą się w przypadku Twojej witryny.