Content marketing i UX to połączenie nieoczywiste, ale idealne. Właściwe zadbanie o przestrzeń, użyteczność i otoczenie, w którym klient znajdzie atrakcyjne treści, sprzyja realizacji założonych celów biznesowych strony. Dowiedz się, jak łączyć marketing treści z projektowaniem pozytywnych doświadczeń użytkownika.
UX – co to jest?
User experience to takie zaprojektowanie strony internetowej lub aplikacji, by korzystanie z niej było dla odbiorców intuicyjne, proste i sprawne. To również zapewnienie wygody użytkownikowi, zadbanie o jego pozytywne wrażenia podczas użytkowania produktu. Punktem wyjścia dla UX jest zrozumienie potrzeb konsumenta, ale cały czas pamięta o celach biznesowych właściciela witryny czy aplikacji. Zagadnienie obejmuje projektowanie wizualne, projektowanie interakcji pomiędzy użytkownikiem a produktem, strategię treści, architekturę informacji oraz zadbanie o stronę techniczną projektu. Precyzując, UX dba o to, aby projekt był użyteczny, ergonomiczny, estetyczny, atrakcyjny wizualnie, wywołujący pozytywne emocje u użytkownika oraz zgodny z założonym celem biznesowym i ogólnie satysfakcjonujący.
Strategia content marketingowa – czym jest?
Content marketing obejmuje teksty na stronie internetowej, grafiki, zdjęcia, filmy i inne multimedia. Jest to strategia, która dba o rozwój, planowanie i publikację treści. Świetnie nadaje się do stworzenia długoterminowych relacji z klientem i zdobycia lojalnej grupy odbiorców. Marketing treści wychodzi naprzeciw potrzebom konsumentów, buduje pomiędzy marką a użytkownikiem więź i wspiera go na różnych etapach korzystania z danego produktu. Nie jest to kolejna denerwująca reklama, a szereg wartościowych materiałów, które pomagają użytkownikom i odpowiadają na ich pytania oraz wątpliwości. Tworzenie bloga, webinarów, raportów z badań, infografik i dystrybuowanie ich bardzo dobrze wspiera marketing firmy i przekłada się na konwersję. Działania wymagają regularności, pomysłu i zadbania o jakość publikowanych materiałów, ale są jednymi z najlepiej opłacalnych praktyk marketingowych. Stąd szereg firm sięga po marketing treści i tworzy regularne strategie.
Content marketing i UX – połączenie idealne
Według serwisu toptal.com aż 88% internautów jest niechętnych do powrotu na stronę, która nie była dla nich przyjazna. Współczesny użytkownik wymaga od witryny czy aplikacji niezawodności w działaniu oraz łatwości użytkowania. Szeroki wybór, duża konkurencja oraz ciągły rozwój technologiczny rozpieszcza internautów. Czasami jeden błąd użyteczności witryny może kosztować wiele – to jak zaplanowanie promocji sklepu internetowego, zaproszenie klientów i ostatecznie nieotwarcie drzwi sklepu. Działania content marketingowe i UX doskonale ze sobą współgrają i wzajemnie się uzupełniają. Dobrze zaprojektowana i użyteczna strona internetowa jest idealną przestrzenią dla wartościowych treści, które tworzymy z nadzieją, że trafią do użytkownika. Dobry marketing treści odpowiada na potrzeby klientów, skupia się na ich preferencjach i konsekwentnie realizuje tematy związane z branżą i specyfiką firmy. To bardzo sprzyja tworzeniu spójnego user experience, który może intuicyjnie łączyć artykuły na blogu z podstroną oferty firmy czy sklepem internetowym. Wspólne wspieranie się content marketingu i UX pozwala na stworzenie silnego wizerunkowo brandu, ale nie tylko. Wpływa również pozytywnie na SEO, które ceni autentyczne treści i monitoruje naturalne zachowania klientów chętnie korzystających z umieszczonego w witrynie contentu. Tworzenie dopasowanych treści spójnych z funkcjonowaniem całej witryny służy do zdobycia potencjalnych klientów, generowania wartościowego ruchu i docelowo zwiększenia sprzedaży.
UX writing
W temacie content marketingu i UX wyróżnia się jeszcze jedno zagadnienie tzw. UX writing. Chodzi o pisanie treści, które pomagają użytkownikom łatwiej zrozumieć dany projekt. Są to teksty znajdujące się w obszarze interfejsu użytkownika, menu, wiadomości 404, automatyczne emaile zwrotne, interfejsy głosowe, powiadomienia, logiczne komunikaty, ustawienia, wyjaśnienia poszczególnych funkcji – nazywane również microcopy. Choć praktycznie to osobna dziedzina, wiele firm stara się w swojej strategii content marketingu zawrzeć treści UX, wykorzystując interakcje z produktem do budowy zaangażowania i tym samym poprawy wyników firmy.
Jak tworzyć treści przyjazne dla odbiorców?
Jest wiele korzyści wynikających z połączenia marketingu treści i UX. To wczesne zaangażowanie klienta docelowego, wzmocnienie autorytetu marki, zdobycie zaufania użytkowników, stworzenie wizerunku eksperta w branży, ale i pozytywne oddziaływanie na SEO całej strony. Aby osiągnąć dobre wyniki, należy umiejętnie połączyć oba aspekty. Jak to zrobić?
-
Minimalizm na stronie
Warto zadbać o przejrzystość treści na stronie. Im mniej wyskakujących okienek, denerwujących klienta rozbudowanych formularzy i innego typu rozpraszaczy, tym lepiej dla doświadczeń użytkownika. Ważne, by zadbać o szybkie ładowanie się multimediów oraz ogólne nieprzeładowanie strony contentem. Krótko mówiąc, minimalistyczny interfejs powinien być przyjazny dla odbiorcy.
-
Planowanie treści z myślą o SEO
Planując kalendarz publikacji, należy cały czas pamiętać o głównym celu biznesowym firmy, o branży i tematyce z nią związanej. Klient musi widzieć spójność pomiędzy tym, co oferuje firma, a co znajduje się na blogu. Nawet jeśli chcemy wprowadzać nowe zagadnienia, róbmy to stopniowo, by przyzwyczaić czytelnika. Treści na stronie muszą odpowiadać potrzebom odbiorców, wtedy będą generowały ruch i pozytywnie wpływały na pozycję strony w wyszukiwarce.
Przeczytaj także:
SXO: Jak SEO i UX poprawiają doświadczenia użytkownika? -
Zaangażowanie chatbotów
Dobrze zaprojektowane chatboty, odpowiadające na potrzeby odbiorców potrafią generować zaangażowanie na stronie 24 godziny na dobę. Świetnie opiekują się klientami, wchodzą z nimi w interakcję i odpowiadają na najważniejsze pytania. Interakcja chatbotów z marką to świetne narzędzie do udoskonalenia zarówno UX, jak i content marketingu.
-
Linkowanie wewnętrzne
Linkowanie wewnętrzne służy do utrzymania zaangażowania klienta oraz zmniejsza współczynnik odrzuceń. Odpowiednio zaprojektowana sieć linków potrafi prowadzić internautę przez naszą stronę w określonym wcześniej przez nas celu. Dzięki linkowaniu wewnętrznemu połączysz artykuły na blogu z ofertą, produkty z tekstami poradnikowymi na temat ich użytkowania oraz innymi zasobami www atrakcyjnymi dla odbiorców.
-
Ułatwienia działania użytkownika na www
Warto jak najbardziej uprościć użytkownikowi wykonanie pewnych działań. Stąd dbałość o to, by składanie zamówienia zajmowało jak najmniej czasu i składało się z jak najmniejszej liczby kroków. Dzięki temu można uniknąć np. błędów technicznych, takich jak zerwanie połączenia internetowego, czy wydłużenia czasu na zastanowienie i rezygnację z zakupu, czemu sprzyja długa ścieżka zakupowa. Szybkie zakupy i proste formularze kontaktowe to zabiegi, które pozwalają na realizację celu firmy przez klienta.
Wszystkie powyższe działania są połączeniem UX i marketingu treści. Współgranie ze sobą tych dwóch dziedzin świetnie usprawnia funkcjonowanie strony i maksymalizuje wykorzystanie jej zasobów.
Content a UX – o czym jeszcze pamiętać?
Content i UX to bezkonkurencyjna kombinacja, która wspiera wydajność witryny. Jest kilka punktów, o których warto pamiętać:
- planuj z wyprzedzeniem działania na swojej stronie,
- bierz pod uwagę potrzeby odbiorców,
- niech Twoje treści będą maksymalnie skupione na kliencie,
- poprawisz wrażenie użytkownika, proponując mu na różnych etapach odpowiednie treści – innych potrzebuje, szukając produktu, jeszcze innych realizując zakup albo szukając instrukcji obsługi,
- pamiętaj o czytelności i użyteczności treści,
- sprawdzaj regularnie, czy Twoje linkowanie działa właściwie,
- proponuj klientowi małe bloki tekstu – odpowiednie na mobile,
- dbaj zarówno o jakość tekstu, jak i jego właściwe rozmieszczenie na www,
- twórz angażujące treści według potrzeb odbiorców, po które Twoi czytelnicy będą wracać,
- upewnij się, że Twoje logo odsyła do strony głównej,
- pamiętaj, że Twoim priorytetem na stronie są zawsze pozytywne doświadczenia użytkowników.
Konsument musi czuć się pewnie na Twojej stronie. Zagubienie i dezorientacja spowodują, że opuści witrynę.
Content marketing i UX – podsumowanie
Prawda jest taka, że nie da się stworzyć pozytywnych wrażeń użytkownika bez zadbania o zawartość witryny. Bez jakościowego contentu UX nie funkcjonuje. Zawartość strony jest warsztatem dla specjalisty UX, który dba o to, by odpowiednio ją rozmieścić, zaprezentować użytkownikowi i za jej pomocą dążyć do realizacji celów biznesowych. Działania UX ułatwiają funkcjonowanie na www, poprawiają koncentrację klienta, skupiają jego uwagę na treściach, na których nam zależy oraz robią świetne pierwsze wrażenie, które nakłania użytkownika np. do przeczytania artykułu na blogu. Jeśli odwiedzający witrynę klient ma złe wrażenia najprawdopodobniej nic na niej nie kupi, nie odwiedzi jej ponownie ani nie poleci dalej. To, co zapamiętujemy, to nasze subiektywne odczucia, dlatego tak ważne jest zaprojektowanie strony w taki sposób, by były one jak najbardziej pozytywne. Służy to całej firmie, wpływa na jej sprzedaż oraz poprawia wizerunek.