Błędy w UX strony mobilnej, które rujnują konwersje

Jeśli chcesz dotrzeć do jak największej liczby klientów, musisz dopracować wersję mobilną swojej strony, aby generowała jak najlepsze konwersje. Dlaczego jest to tak ważne zadanie? Jakich błędów unikać? Tego dowiesz się w tym artykule.

Konwersja a UX

Czym jest współczynnik konwersji na urządzeniach mobilnych?

Współczynnik konwersji można ująć następującym wzorem:

Obliczenie współczynnika konwersji

Choć w przypadku konwersji często mówi się w kontekście liczby odwiedzin, to jednak w Google Analytics punktem odniesienia są sesje. Warto pamiętać o tym fakcie, aby pomiary były spójne i jednolite.

Załóżmy zatem, że w ciągu miesiąca na danej stronie zanotowano 23 453 mobilne sesje i doszło do 586 konwersji z tego urządzenia. Współczynnik konwersji wynosi zatem 2,5%.

Warto zaznaczyć, że istnieją także tzw. mikrokonwersje, które obejmują mniejsze, pojedyncze czynności, jak choćby wybranie metody wysyłki.

W tym artykule, dla uproszczenia, mówimy jednak przede wszystkim o głównym typie konwersji (określanych też jako makrokonwersje), które obejmują większe, niejako końcowe czynności, jak zrealizowanie zamówienia, zostawienie danych w formularzu, nawiązanie kontaktu telefonicznego itp.

Dlaczego optymalizacja wersji mobilnej jest ważna?

Urządzenia mobilne w ostatnich latach odpowiadają za coraz większy odsetek ruchu w Internecie:

Optymalizacji wersji mobilnych

Źródło: gs.statcounter.com

Co ciekawe, w przypadku polskiego rynku ich udział jest jeszcze większy i w marcu 2022 wyniósł aż 64,07%:

Urządzenia mobilne a UX

Źródło: gs.statcounter.com

Jak więc widać, jeśli nie przykładasz odpowiedniej uwagi do użytkowników z mobile, tracisz bardzo dużo potencjalnych klientów.

Dlaczego jeszcze warto mieć na uwadze optymalizację wersji mobilnych stron? Otóż uzyskanie konwersji w przypadku odwiedzających z mobile jest zwykle trudniejsze. Użytkownicy często chcą bardzo szybko znaleźć to, co ich interesuje. Z racji tego, że ekrany ich urządzeń są znacznie mniejsze w porównaniu do monitorów desktopowych, mogą mieć problem z zauważeniem przydatnych informacji.

5 najczęściej popełnianych błędów w UX wersji mobilnej

Faktem jest, że użytkownicy mobilni są bardziej rozproszeni – ze swoich urządzeń mogą korzystać w ruchu, będąc w grupie znajomych, przeskakując w międzyczasie między kilkoma innymi aplikacjami i mediami społecznościowymi. Z tego powodu w ich przypadku jeszcze bardziej należy zwracać uwagę na liczne detale, które pozwalają dostarczyć jak najlepsze doświadczenie.

Przyjrzyj się zatem temu, jakie błędy w wersjach mobilnych stron internetowych przyczyniają się do gorszych konwersji:

  1. Zbyt wolne ładowanie strony

    Szybkość ładowania to ogólnie jeden z najważniejszych czynników w optymalizacji stron internetowych, jednak w przypadku urządzeń mobilnych ma on jeszcze większe znaczenie.

    Jak szybko ładują się strony

    Źródło: thinkwithgoogle.com

    Jak podaje Google, każda dodatkowa sekunda w czasie ładowania powyżej zalecanej wartości (3 s) znacznie zwiększa szansę na to, że odwiedzający opuści stronę. Warto też zaznaczyć, że w przypadku drugiego przedziału (od 1 do 5 sekund) szansa na odbicie wzrasta aż o 58 punktów procentowych w porównaniu do tego pierwszego (od 1 do 3 sekund). W kolejnych zakresach (od 1 do 6 sekund i od 1 do 10 sekund) wartości także rosną, ale już nie tak gwałtownie. Jaki z tego wniosek? Dokładaj wszelkich starań, aby szybkość ładowania nie wzrastała powyżej 3 sekund – dzięki temu zapewnisz jak najlepsze doświadczenia użytkownikom.

  2. Niejasne call to actions

    Twoja strona z pewnością ma określony cel – sprzedaż produktu, skorzystanie z usługi itp. Samo wejście użytkownika, to dopiero początek jego drogi po witrynie. Warto, abyś komunikował swoje cele za pomocą call to actions. Dlatego staraj się przedstawiać w oczywisty sposób, co należy zrobić w następnej kolejności, aby zakupić produkt, nawiązać kontakt, pozostawić adres e-mail itp. Na wersjach mobilnych stron jest to szczególnie ważne – w przeciwnym razie wzrasta prawdopodobieństwo opuszczenia witryny.

  3. Natłok informacji

    Przestrzeń ekranu na urządzeniach przenośnych jest znacznie ograniczona i należy brać to pod uwagę podczas projektowania wersji mobilnych stron internetowych. Dlatego zamieszczaj tylko te elementy, które są absolutnie niezbędne i pozbywaj się całej reszty. Dzięki temu odwiedzającym łatwiej będzie skupić się na tym, co najważniejsze i zareagować na zamieszczone call to actions.

    Google zaleca także, aby elementy klikalne, jak przyciski i linki nawigacyjne, nie znajdowały się zbyt blisko siebie. W przeciwnym wypadku odwiedzający może mieć problem z wejściem w to, w co chciał. Poszczególne elementy powinny mieć zatem odpowiedni rozmiar oraz przestrzeń między sobą. Na szczęście w Google Search Console znajdują się przydatne narzędzia, które pozwalają monitorować takie czynniki. Przejdź do sekcji Ruch związany z wyszukiwaniem » Obsługa na urządzeniach mobilnych. W raporcie tym ukazywane są błędy, które wpływają na doświadczenia użytkownika na mobile. Jedna z kategorii nazywa się: Elementy klikalne zbyt blisko siebie. Kliknij ją, aby sprawdzić, na ilu stronach wykryto tego typu problem.

    Kwestie związane z nieodpowiednim designem mogą być czasami trudne do wykrycia. Warto dlatego regularnie przeprowadzać audyt SEO strony internetowej, aby je monitorować i być w stanie szybko ustalić, jak je naprawić.

  4. Pop-up’y

    Pop-up’y to jeden z bardziej kontrowersyjnych elementów stron internetowych. Da się dzięki nim praktycznie zagwarantować, że pożądana informacja/reklama będzie widoczna dla odwiedzających. Z drugiej strony ich obecność może irytować wielu użytkowników.

    Pop-up’y są często spotykane w przypadku witryn e-commerce. Google jednak potwierdza, że natrętne elementy strony, jak tego typu okienka pośrednie, które szybko zakrywają główną treść, mogą źle wpłynąć na pozycjonowanie sklepów internetowych.

    Warto jednak dodać, że pop-up’y da się zaimplementować także w prawidłowy sposób. Jeśli są one odpowiednio małe i nie pojawiają się od razu po przejściu na stronę, nie powinny stanowić problemu z punktu widzenia SEO. Podobnie jest w przypadku niejako „obowiązkowych okienek”, które dotyczą zezwalania na przetwarzanie danych osobowych, weryfikacji wieku itp.

    Z punktu widzenia doświadczeń użytkowników najważniejsze jest to, aby pop-up’y nie zakrywały tego contentu, który pokazuje się bezpośrednio między kliknięciem z wyszukiwarki a pierwszymi sekundami spędzonymi na stronie. Ich dalsze zastosowanie można już jak najbardziej rozważyć, jednak pamiętaj, że wciąż jest to nieco ryzykowne.

  5. Formularze

    Jednym z błędów, który łatwo przeoczyć, jest stosowanie tych samych formularzy z desktopów na wersjach mobilnych. Jako że zajmują one zwykle sporo miejsca, przeszkadzają w nawigacji. Oprócz tego podczas przewijania użytkownik może kliknąć niechcący jedno z pól, co otworzy klawiaturę i niepotrzebnie zaburzy cały proces korzystania ze strony. Jak zatem uniknąć tego błędu? Najlepiej, aby formularz funkcjonował w 2 etapach – na początek odwiedzający musi kliknąć link, aby otworzyć odpowiednie okienko, a dopiero później uzupełnić wymagane pola. Dzięki temu oszczędzasz miejsce i ułatwiasz cały proces.

    Najczęstsze błędy UX – podsumowanie

    Urządzenia mobilne mają obecnie ogromny udział w tym, jak korzystamy z Internetu. Dlatego pamiętaj, aby dostosować swoją stronę, mając na uwadze ten fakt. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że zyskasz dzięki temu więcej klientów.

Chcesz sprawdzić czy Twoja strona zawiera błędy UX?
Umów się na audyt SEO
Oceń artykuł:
0.0