Treści publikowane przez klientów są bardzo popularne w erze, gdy większość czasu użytkownicy spędzają w social media. To tam wrzucają zdjęcia, recenzje, polecenia produktów. Może być to gotowy content dla marki, który według badań pozytywnie wpływa na decyzje zakupowe kolejnych klientów. Dlaczego więc go nie wykorzystać?
User generated content – co to jest?
UGC to content tworzony przez użytkowników. To posty w social mediach, artykuły na blogach prywatnych, recenzje, porównania produktów, opinie, zdjęcia czy filmy tworzone przez prywatne osoby i publikowane w sieci. Te publikacje, na temat swoich produktów czy usług, marki powielają. Chwalą się poleceniami i pozytywnymi recenzjami klientów, ponieważ widzą w tym potencjał. Największy rozkwit user generated content przypada na czas rozpowszechnienia social mediów. Są one idealnym miejsce do publikacji zdjęć, recenzji, do pozostawiania komentarzy, poleceń, do chwalenia się pewnymi produktami przez klientów wśród swoich znajomych. Firmy mogą takie materiały łatwo zauważyć, np. dzięki hasztagom na Instagramie czy programom służącym do monitorowania określonych słów kluczowych w sieci. A finalnie marka publikuje u siebie pozytywną recenzję klienta czy atrakcyjne zdjęcie. Zyskując na tym.
UGC a wizerunek marki
User generated content jest bardzo opłacalny dla marki. Przynosi wiele korzyści, jeśli zostaje wykorzystany w odpowiedni sposób.
-
Buduje zaufanie klientów
Polecenia innych klientów, pozytywne recenzje, wypowiedzi w social mediach mocno wpływają na zwiększenie zaufania klienta do marki. Jeśli jeszcze potencjalny użytkownik widzi, że jego znajomi chwalą sobie dany produkt, chętniej po niego sięga. Tak samo jest z usługami. Szukasz dobrej księgowej? Pytasz znajomych. Szukasz restauracji? Sprawdzasz opinie Google. Zdobycie zaufania konsumentów jest z jednej strony niezwykle trudne, a z drugiej bardzo pożądane wśród marek. Z badań wynika, że aż 92% użytkowników ufa poleceniom rodziny bądź znajomych. User generated content jest autentyczny i to powoduje, że pozytywnie wpływa na decyzje zakupowe klientów oraz odbiór marki, tworząc właśnie zaufanie do niej.
-
Pomaga nawiązać więź
To przestrzeń do nawiązania pozytywnych relacji pomiędzy marką a klientem. Gdy firma publikuje recenzje, zdjęcia, wpisy klientów, zyskuje ich lojalność. Konsument czuje się wyróżniony i doceniony. A inni potencjalni klienci zauważają, że ludzie są ważni dla marki jako jednostka.
-
Zwraca uwagę
User generated content zapada w pamięć i zwraca uwagę użytkowników. Autentyczne treści wywierają na konsumencie pozytywne wrażenia, emocje i dzięki temu je lepiej zapamiętuje niż sztuczne akcje marketingowe.
-
Pozytywnie wpływa na konwersję
User generated content poprawia współczynnik konwersji. Z badań wynika, że 79% konsumentów dokonuje decyzji zakupowych za namową treści generowanych przez innych użytkowników, a tylko 8% dzięki poleceniom influencerów. UGC wpływa na ruch na stronie i jej popularność. Konsumenci inspirują siebie nawzajem i przekonują do zakupu bądź skorzystania z oferty.
-
Opłaca się
Dzięki materiałom użytkowników marka sama nie musi ich tworzyć. To klienci wykonują pracę za fotografa, są modelami, rozpowszechniają informację w Internecie, piszą copy. Marka musi to tylko zauważyć i w dobry sposób wykorzystać. To spora oszczędność, ale i bezpłatne materiały, które ostatecznie mają dużą większą siłę oddziaływania na potencjalnego klienta niż takie same działania wykonane przez zespół marketingu.
Tworzenie UGC a pozycjonowanie
User generated content ma wpływ na pozycjonowanie strony. Nic tak nie przekonuje klienta jak opinie innych użytkowników. Stąd znane sklepy internetowe jak Amazon, Zalando, About You tak dbają o to, by konsument wystawił opinię i by ta opinia była widoczna dla potencjalnego klienta. Klient wie, że firma i jej pracownicy będą dobrze mówili o swojej marce, spodziewa się tego. Jakie są korzyści dla SEO z UGC?
-
Zapewnia jakościowy content
Opinie, recenzje, wpisy na blogu, w dodatku podlinkowane, oznaczone są treścią oryginalną, rzetelną i jakościową. SEO potrzebuje jakościowego contentu. Istnieje bardzo duże zapotrzebowanie na autentyczne treści i wypowiedzi konsumentów właśnie nimi są.
-
Naturalnie wspiera słowa kluczowe z długim ogonem
Dla słów z długim ogonem dużo łatwiej jest uzyskać wysoką pozycję w wyszukiwarce. Klienci wypowiadając się na temat marki, naturalnie używają fraz według, których sami wcześniej wyszukiwali produktu czy firmy. Myślą jak konsument, ponieważ są konsumentami. Ich słowa są naturalne i tym samym lepiej trafiają do potencjalnego klienta.
-
Wpływa na główne atrybuty SEO
User generated content kształtuje słowa kluczowe, tytuły, linki zwrotne i linkowanie wewnętrzne. Wypowiedzi konsumentów naturalnie wzmacniają SEO, gdy oni, komentując produkt, w sposób naturalny i niewymuszony opisują go za pomocą słów kluczowych.
-
Generuje ruch w social mediach
Komentowanie, dodawanie zdjęć i polecanie to to, co lubią social media. UGC wpływa na popularność danej firmy w mediach społecznościowych. Klienci wzajemnie zachęcają się do dyskusji, promują pewne postawy i zachowania, które pomagają marce rozwinąć swój profil i zwiększyć zasięgi.
-
Lubią go boty Google
Recenzje, opinie i wypowiedzi użytkowników w sieci na temat danej marki świetnie wpływają na boty, które oceniają reputację strony na podstawie kluczowych zasad, jedną z nich jest np. autentyczność treści, ilość wzmianek w sieci, ich różnorodność, linkowanie. Im więcej pozytywnego szumu zrobią klienci, tym lepiej firma wypada w rankingach.
Przeczytaj także:
Googlebot – co to jest i jak działa?
User generated content – przykłady
Jest wiele sposobów, na które mogą się zdecydować marki, aby wykorzystać UGC. Potrafią zaproponować użytkownikom publikacje zdjęć pod konkretnym hasztagiem promującym daną akcję, jak np. #icebucketchallenge czy #DzieńSzpilek. Można jak Zalando czy Amazon wykorzystywać komentarze użytkowników, które są wyrażeniem opinii, pokazać nowym klientom, jak inni są zadowoleni z danego produktu. Sklepy internetowe namawiają, by po zakupie dodać opinię, następnie wyodrębnić ją na swoich platformach tak, by były widoczne dla innych użytkowników. Przykładowa strona produktu na Zalando.
Ciekawym przykładem tworzenia user generated content mogą być również fora. Na przykład forum serwisu muratordom.pl generuje 15% ruchu organicznego
Takim klasycznym przykładem wykorzystania UGC jest Google Twoja Firma. Google daje Ci możliwość założenia za darmo konta, które pozwala między innymi na dodawanie opinii przez klientów. Często korzystają z tej opcji lokalne firmy i restauracje.
User generated content można wykorzystać na różne sposoby. Ważne, by robić to umiejętnie.
User generated content – dobre praktyki
To bardzo ważne, żeby dobrze wykorzystać content, który tworzą klienci. To, w jaki sposób zaprezentujemy te treści, ma wpływ na ich odbiór przez potencjalnych klientów oraz zasięgi. Jak wykorzystać user generated content?
-
Pytaj o zgodę autora
Wykorzystując pracę innych, zawsze pytaj o ich zgodę. Nie chodzi tylko o przepisy autorskie, ale o to, jak tym pytaniem wpłyniesz na opinię autora. Poczuje się zauważony i dowartościowany. Będzie chętniej tworzył kolejny content dla marki oraz polecał ją innym. Staraj się dotrzeć do oryginalnego źródła, by docenić faktycznego twórcę.
-
Powiedz, jakich treści szukasz
Określenie jasnych celów na temat tego, jakich treści potrzebuje marka i które będzie wykorzystywała, nie jest popularnym zabiegiem, ale bardzo skutecznym. Według badań klienci oczekują takich informacji. Warto więc spróbować w ten sposób działać z UGC.
-
Określ konkretne cele
Weź pod uwagę treści, które są generowane przez klientów w swojej strategii social media. Musisz mieć plan na ich wykorzystanie w taki sposób, by realizować założenia i cele marki. Nie mogą być publikowane w social mediach tylko dlatego, że ktoś je stworzył. Warto zrobić to z pomysłem i tak, by user generated content wzbogacał content firmy, współgrając z tożsamością marki.
UGC – podsumowanie
User generated content ma ogromny potencjał i można go zastosować na wiele sposobów. Są marki, które tworzą specjalne akcje namawiające klientów do publikacji treści, są takie które doceniają już przygotowany content i starają się wykorzystać jego potencjał. Każdy sposób jest dobry na zachęcenie potencjalnego klienta do podejmowania decyzji zakupowych zgodnie z celami sprzedażowymi firmy. Naprawdę warto docenić potencjał contentu tworzonego przez konsumentów.