Zwiększenie ruchu na stronie internetowej to niełatwe zadanie. Jeśli jednak odpowiednio się do niego przygotujesz i zastosujesz sprawdzone strategie, efekty mogą być znakomite. Jak zatem robić to w praktyce? Przydatne porady znajdziesz w naszym artykule.
Źródła ruchu na stronie internetowej
Na początek zobacz podstawowe źródła, z których możesz pozyskiwać ruch:
- Direct – ruch bezpośredni, który ma miejsce, gdy użytkownik wprowadzi adres strony do przeglądarki;
- Organic search – ruch organiczny, który zachodzi, gdy użytkownik kliknie link prowadzący do danej witryny na stronie wyników wyszukiwania (SERP);
- Referral – ruch odsyłający, czyli odwiedziny użytkowników, którzy kliknęli przekierowanie do danej strony znajdujące się na innej witrynie;
- Paid search – ruch płatny, który generowany jest przez różne rodzaje reklam bezpośrednich (np. odnośniki oznaczone jako „sponsorowane” na stronie wyników wyszukiwania);
- Social – ruch pochodzący z mediów społecznościowych;
- E-mail – ruch pochodzący z maili, np. gdy subskrybent newslettera kliknie link w otrzymanej wiadomości kierujący do danej strony.
Jak analityka pozwala zwiększyć ruch w witrynie?
Skuteczne pozyskiwanie ruchu na stronie to nie kwestia przypadku. Do całego procesu należy się odpowiednio przygotować, a następnie monitorować efekty. Właśnie z tego powodu tak ważna jest analityka.
Zastosuj się do poniższych wskazówek na początku wdrażania strategii:
- Skorzystaj z narzędzi takich jak Google Analytics, aby zrozumieć, jak użytkownicy trafiają na Twoją stronę.
- Zidentyfikuj główne kanały generujące odwiedziny, takie jak wyszukiwarki, media społecznościowe, bezpośrednie wejścia czy przekierowania.
- Regularnie monitoruj ruch na stronie i analizuj wszelkie odchylenia od ustalonych trendów.
- Na podstawie danych analitycznych zidentyfikuj kanały, które są niedostatecznie wykorzystane i zbadaj ich potencjał.
- Określ, które kanały przynoszą najwięcej wartościowego ruchu i zastanów się, jak możesz zwiększyć ich efektywność.
- Opracuj strategię marketingową, która uwzględnia obecne dane analityczne, aby maksymalizować efektywność działań.
Zastosuj się do poniższych wskazówek w trakcie wdrażania strategii i przy jej finalizowaniu:
- Po wdrożeniu strategii ponownie analizuj ruch na stronie, aby ocenić, jakie zmiany nastąpiły.
- Sprawdź, czy wzrosła liczba odwiedzin z kanałów, na których się skupiłeś oraz czy poprawiła się jakość ruchu (np. dłuższy czas przebywania na stronie).
- Dokonuj regularnych przeglądów danych analitycznych, aby na bieżąco dostosowywać strategię do zmieniających się warunków i osiągać lepsze wyniki.
- Traktuj analitykę jako narzędzie do ciągłej optymalizacji. Nie ograniczaj się do jednorazowej analizy, lecz regularnie sprawdzaj, jak zmienia się ruch na Twojej stronie.
- Eksperymentuj z różnymi podejściami w poszczególnych kanałach, aby zrozumieć, co działa najlepiej.
- Wykorzystaj zdobytą wiedzę, aby dalej dostosowywać i udoskonalać strategię zwiększania ruchu na stronie.
Zobacz teraz konkretne metody pozyskiwania ruchu.
-
Jak zwiększyć ruch z wykorzystaniem SEO?
Celem SEO (Search Engine Optimization) jest optymalizowanie strony internetowej, aby zajmowała wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Jest to fundamentalna strategia, na której należy skupić się w pierwszej kolejności. W końcu jaki jest sens pozyskiwania wizyt np. z mediów społecznościowych, jeśli strona boryka się z problemami technicznymi?
Aby zdobyć ruch na stronę za pomocą SEO, warto skupić się na kilku kwestiach.
Dobór słów kluczowych
Zidentyfikuj i wykorzystuj frazy, które potencjalni użytkownicy wpisują w Google, wyszukując treści powiązane z Twoją stroną.
Oto praktyczne porady:
- analiza fraz kluczowych – zidentyfikuj najtrafniejsze i popularne frazy związane z Twoją działalnością;
- optymalizacja treści – włącz wybrane słowa kluczowe w treść strony, zachowując naturalność i czytelność;
- optymalizacja meta tagów – używaj słów kluczowych w meta opisie i tytułach, aby ułatwić wyszukiwarkom zrozumienie tematyki strony.
Optymalizacja szybkości ładowania
Szybkość ładowania to jeden z najważniejszych aspektów optymalizacji technicznej. Od 2010 roku to potwierdzony czynnik rankingowy na desktop. Od 2018 roku obejmuje także urządzenia przenośne. Jeśli zatem chcesz zwiększyć ruch organiczny z wyników wyszukiwania, skup się na tym czynniku.
Oto praktyczne porady:
- dobór serwera – krótki czas odpowiedzi serwera i jego odpowiedni typ (np. VPS lub indywidualny) to fundament sprawnie działającej strony;
- optymalizacja obrazów – kompresja plików graficznych pozwala zmniejszyć ich rozmiar nawet o 80%, bez utraty jakości;
- minifikacja kodu – odchudzenie np. kodu JavaScript i usunięcie zbędnych zapisów okazuje się bardzo pomocne.
Linkowanie wewnętrzne
Gdy już uda Ci się zdobyć ruch na stronę, warto nim nieco „rozporządzić” za pomocą przekierowań wewnętrznych. Dzięki nim odwiedzający przejdą także na inne treści znajdujące się na Twojej witrynie.
Oto praktyczne porady:
- poszerzenie tematu – gdy wspominasz pobieżnie o jakimś zagadnieniu, zamieść np. link do artykułu blogowego, który omawia go szerzej;
- tekst zakotwiczenia – stosuj anchor text, który zachęci do zapoznania się z linkowaną treścią.
Przeczytaj także:
Anchor text w SEO – czym jest tekst kotwicy i dlaczego jest ważny? -
Jak zwiększyć ruch za pomocą content marketingu?
Content marketing jest strategią polegającą na tworzeniu i dystrybuowaniu wartościowych oraz istotnych dla grupy docelowej treści. Długoterminowym celem jest przekształcenie odbiorców w lojalnych klientów oraz budowanie reputacji marki.
W zwiększeniu ruchu na stronie internetowej może pomóc content marketing. Zobacz 2 sposoby:
Publikacja angażujących treści
Marketing treści to nieodłączny element omówionego wcześniej SEO. Dostarcza contentu, który pozwala stronie zdobyć widoczność na docelowe frazy kluczowe oraz podtrzymać zainteresowanie odwiedzających.
Oto praktyczne porady:
- analiza grupy docelowej – dokładnie zidentyfikuj potrzeby oraz preferencje Twojej grupy docelowej. Zastanów się, na jakie pytania szuka odpowiedzi;
- różnorodne formaty – publikuj artykuły, e-booki, infografiki, newsy, podcasty i materiały video, które odpowiadają zainteresowaniom odbiorców. Stawiaj na jakość, a nie ilość.
Wpisy gościnne
Jak zwiększyć ruch na stronie internetowej z przekierowań zewnętrznych? W ramach content marketingu publikuj treści nie tylko na swoich kanałach, ale także na zewnętrznych witrynach internetowych.
Przykład wpisu gościnnego z linkiem prowadzącym do własnej strony (źródło)
Oto praktyczne porady:
- dobór stron – wybierz strony i blogi, które są dobrze odbierane wśród Twojej grupy docelowej i mają silną pozycję w branży. W ten sposób zwiększysz zasięg;
- odpowiedni styl – wpisy gościnne powinny mieć niskie nacechowanie sprzedażowe. Zadbaj raczej o to, aby zawierały unikatowe i przydatne porady dla czytelników;
- umieszczenie linków – aby zyskać ruch, zamieść w odpowiednich miejscach linki kierujące do Twojej strony. Mogą być zawarte w podsumowaniu, bio autora lub gdy omawiasz kwestie powiązane z Twoją ofertą. Pamiętaj, aby trzymać się zaleceń co do linkowania ustalonych przez witrynę, na której umieszczasz publikację.
-
Jak pozyskać ruch na stronę przez kampanie PPC?
W przypadku kampanii PPC (Pay Per Click) płacisz za każde kliknięcie Twojej reklamy. Dzięki takim działaniom możliwe jest pozyskanie ruchu na stronę w bezpośredni i łatwy do monitorowania sposób. Kluczem do sukcesu jest optymalizacja kampanii pod kątem grupy docelowej, słów kluczowych oraz treści reklam, aby maksymalizować zwrot z inwestycji. W omawianej strategii warto zwrócić uwagę na kilka kwestii.
Dobór słów kluczowych
Wybieraj frazy, które są ściśle powiązane z ofertą, a jednocześnie pokrywają się z intencjami potencjalnych odwiedzających.
Praktyczne porady:
- analiza intencji – upewnij się, że dane słowo kluczowe ma intencję zakupową, jeśli prowadzi do oferty. Na przykład fraza „jak stosować kosmetyki organiczne” nie wskazuje jeszcze, że użytkownik chce dokonać zakupu. Lepszym wyborem byłoby np. „kup organiczny krem nawilżający”;
- szeroki zakres – dostosuj słowa kluczowe do różnych etapów ścieżki zakupowej klienta, od świadomości, po decyzję o zakupie.
Miejsce reklamy
Reklamy mogą przybierać różne formaty i docierać do użytkowników w wielu miejscach. Jako że Twoim celem jest zwiększenie ruchu na stronie internetowej, pamiętaj, aby stosować model PPC. Pozostałe systemy rozliczenia (jak opłata za wyświetlenie, obejrzenie filmu czy konwersję) mają inne zastosowanie i potrafią sprawić, że analiza ruchu będzie trudniejsza.
Praktyczne porady:
- reklamy tekstowe w wynikach wyszukiwania – pojawiają się na górze lub na dole strony wyników wyszukiwania. Pozwalają uzyskać wysoką widoczność i są traktowane jako mniej inwazyjne (w końcu użytkownik aktualnie szuka powiązanych informacji);
- reklamy zakupowe w wynikach wyszukiwania – specjalny rodzaj reklam PPC dla sklepów internetowych. Wyświetlają produkty bezpośrednio w wynikach wyszukiwania i zawierają zdjęcia, cenę oraz nazwę sklepu;
- reklamy display (banery) – graficzne reklamy widoczne na stronach, aplikacjach i filmach obecnych w Google Display Network. Mogą zawierać obrazy, tekst, a nawet animacje. Dzięki nim da się w kreatywny sposób przedstawić ofertę oraz budować świadomość marki;
- reklamy video – wyświetlane przed, w trakcie lub po filmach na platformach takich jak YouTube. Dają największą kreatywną swobodę w tworzeniu komunikatu, ale traktowane są jako bardzo inwazyjne.
-
Jak zdobyć ruch na stronę z mediów społecznościowych?
Odwiedziny z mediów społecznościowych to jeden z najlepszych rodzajów ruchu, jaki możesz pozyskać. Nadaj priorytet platformom, które najlepiej sprawdzą się w Twojej niszy (np. Instagram w branży odzieżowej).
Jeśli zaś chodzi o samo generowanie ruchu, powinieneś skupić się na 2 kwestiach.
Promocja profilu
W pierwszej kolejności skup się na budowaniu rozpoznawalności profilu, aby posłużył on do zwiększania ruchu na stronie.
Praktyczne porady:
- jakościowy content – regularnie publikuj treści, które wzbudzą zainteresowanie u Twojej grupy docelowej i odzwierciedlają wartości marki;
- płatne reklamy – wykorzystaj zaawansowane opcje targetowania, aby dotrzeć do osób zainteresowanych Twoją branżą lub produktami;
- optymalizacja i testowanie – regularnie testuj i optymalizuj swoje kampanie pod kątem różnych grup docelowych, formatów i treści, aby osiągnąć najlepsze wyniki.
Promocja strony poprzez profil
Zoptymalizuj profil tak, aby generował bezpośredni ruch do Twojej strony.
Praktyczne porady:
- edycja profilu – umieść link do witryny w widocznym miejscu na Twoim profilu na platformie społecznościowej;
- optymalizacja treści – regularnie wstawiaj przekierowania do swojej strony w treściach postów;
- udostępnianie contentu – gdy zamieścisz jakąś treść na stronie, udostępnij ją także w mediach społecznościowych, aby zwiększyć zasięgi.
Jak jeszcze możesz zwiększyć ruch w serwisie?
Oprócz omówionych wcześniej metod istnieją także inne techniki zwiększania ruchu na stronie. Je także warto rozważyć w swojej strategii.
Influencerzy
Współpraca z influencerami polega na wykorzystywaniu wpływu znanych osób w mediach społecznościowych do promowania marki lub produktów. Influencerzy są w stanie skutecznie dotrzeć do licznych i zaangażowanych odbiorców, co może przełożyć się na większy ruch na Twojej stronie.
E-mail marketing
E-mail marketing polega na wysyłaniu spersonalizowanych wiadomości e-mail do subskrybentów, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie od Ciebie informacji. To skuteczny sposób na utrzymanie kontaktu z klientami, informowanie ich o nowościach, promocjach czy ciekawych treściach na Twojej stronie. Tę strategię w szczególności powinny rozważyć sklepy internetowe.
Internetowe narzędzie
Jak zwiększać ruch na stronach internetowych w niecodzienny sposób? Zamieść w witrynie darmowe narzędzie, które trafi w potrzeby docelowych odbiorców. Oczywiście jego charakter będzie zależeć od branży, w jakiej działasz. Przykładowo portal polszczyzna.pl, który poświęcony jest szeroko pojętej tematyce poprawnej polszczyzny, zawiera korektor tekstu:
Nie znaczy to, że musisz tworzyć całe narzędzie od nowa. Portal korzysta tak naprawdę z API usługi iKorektor. Możliwości jest tutaj sporo.
Katalogi branżowe
Znajdź katalogi powiązane z Twoją niszą i zamieść tam wizytówkę firmy. W ten sposób będziesz mógł wygenerować nieco ruchu z przekierowań. Więcej na temat wizytówek dowiesz się z tego wpisu.
Podsumowanie
Jak zwiększyć ruch na stronie? Podsumujmy najważniejsze informacje:
- Pamiętaj, aby przygotowanie strategii zacząć od analityki. Ustal najważniejsze rodzaje ruchu i zidentyfikuj główne kanały. Następnie stale mierz osiągane efekty.
- Najważniejsze metody pozyskiwania ruchu to SEO, content marketing, reklamy PPC oraz media społecznościowe.
- Dodatkowo warto też rozważyć współpracę z influencerami, e-mail marketing, tworzenie internetowych narzędzi oraz katalogi branżowe.