Niestandardowe wymiary i dane w Google Analytics 4

blog-banner-bee

Wymiary niestandardowe oraz dane niestandardowe to nieoceniona pomoc w dokładnej analityce internetowej. Czym dokładnie są i jak działają w przypadku Google Analytics 3 i 4? I co najważniejsze – jak je odpowiednio skonfigurować? Tego dowiesz się w tym artykule.

Zbieranie zdarzeń niestandardowych

Czym są wymiary niestandardowe w Google Analytics?

W Google Analytics termin wymiaru odnosi się do opisowych atrybutów lub cech danych. Odpowiadają one na pytania typu „kto”, „co” i „gdzie” oraz pozwalają nadać kontekst mierzonym informacjom. Google Analytics domyślnie obsługuje takie wymiary jak Tytuł strony, Źródło/medium czy Kraj.

Co jednak jeśli chciałbyś analizować także inne atrybuty? Właśnie tutaj w grę wchodzą wymiary niestandardowe. Wystarczy tylko nieco konfiguracji, aby zacząć śledzić także inne cechy danych, które wyjściowo nie są obsługiwane przez platformę.

Przykłady wymiarów niestandardowych

Oto przykładowe wymiary niestandardowe w Google Analytics, jakie możesz samodzielnie wdrożyć:

  • wyświetlenia wideo,
  • przesyłane formularze,
  • dane związane np. z rozmiarem, rodzajem ubrania (przydatne w szczególności w sklepach odzieżowych),
  • autora treści,
  • typ treści.

Czym są dane niestandardowe w Google Analytics?

Dane to rzeczywiste liczby, które stoją za monitorowanymi zjawiskami. Mogą przyjąć format procentów, współczynników, średnich i innych tego typu wymiarów. W Google Analytics domyślnie mierzone są różne dane jak Aktywni użytkownicy, Nowi użytkownicy, Sesje, Wyświetlenia. Oczywiście, gdy zajdzie taka potrzeba, można monitorować także dane niestandardowe, które nie są wyjściowo obsługiwane w platformie.

Przykłady danych niestandardowych

Oto przykładowe dane niestandardowe, jakie można dodać do Google Analytics 4:

  • łączny czas spędzony przez użytkowników w określonej sekcji aplikacji,
  • liczba pobrań określonych plików,
  • średnia liczba zapytań wprowadzanych w wewnętrzną wyszukiwarkę przez każdego użytkownika.

Różnice między wymiarami niestandardowymi w Google Analytics 3 i Google Analytics 4

Wymiary i dane niestandardowe w Google Analytics 4 są elastyczniejsze, mniej skomplikowane i oferują więcej możliwości. W przypadku nowej wersji, śledzenie jest oparte na zdarzeniach, co poprawia monitorowanie każdej interakcji, mogącej zajść na stronie internetowej.

W Google Analytics 3 (Universal Analytics) dostępne są 4 rodzaje niestandardowych wymiarów:

  1. Działanie.
  2. Sesja.
  3. Użytkownik.
  4. Produkt.

Wymiary niestandardowe w Google Analytics 4 są z kolei ujęte w 3 kategoriach:

  1. Wymiary ograniczone do użytkownika.
  2. Wymiary ograniczone do zdarzeń.
  3. Wymiary ograniczone do produktu.

Google Analytics 4 zbiera sesje, ale opiera się na modelu pomiaru zdarzeń. Gromadzenie niestandardowych wymiarów opartych na sesji w GA4 jest niemożliwe – konieczna jest konfiguracja wymiarów ograniczonych do użytkownika lub zdarzenia.

Google Analytics 4 różni się fundamentalnie od Google Analytics 3. Z tego powodu nie powinieneś powielać dokładnie takiej samej konfiguracji, jaką miałeś w Universal Analytics.

Jak skonfigurować tag zdarzeń?

Jako że system pomiarów w Google Analytics 4 oparty jest o zdarzenia, na początku konieczne jest odpowiednie skonfigurowanie tagu zdarzeń w Menedżerze Tagów Google. W tym celu:

a) Zaloguj się do Menedżera Tagów Google

Narzędzie znajduje się pod tym adresem.

b) Stwórz nowy tag

W menu nawigacyjnym po lewej stronie wybierz Tagi, a następnie w sekcji po prawej kliknij Nowy:

Stworzenie nowego tagu

c) Dokonaj konfiguracji

W oknie tworzenia tagu kliknij Konfiguracja tagu. Z dostępnych opcji wybierz docelową platformę, np. „Google Analytics: GA4”. Następnie będziesz mieć możliwość skonfigurowania innych kluczowych elementów.

Skonfigurowanie tagu

Uzupełnij pola jak Tag konfiguracji, Nazwa zdarzenia i Parametry zdarzenia, dzięki którym zaczniesz zbierać informacje o metrykach niestandardowych. Następnie musisz zarejestrować te parametry jako wymiary niestandardowe w panelu GA4.

Jak utworzyć niestandardowe wymiary w GA4?

Omówmy zatem, jak stworzyć wymiary niestandardowe w Google Analytics 4:

a) Zaloguj się na konto Google Analytics 4

Możesz to zrobić pod tym adresem.

b) Wybierz odpowiednią usługę i przejdź do konfiguracji jej wymiarów

Przejdź do Administracja i otwórz usługę, w przypadku której chcesz dodać wymiary niestandardowe. Następnie kliknij Definicje niestandardowe:

Konfiguracja wymiarów

c) Dodaj wymiar niestandardowy

Wybierz sekcję Wymiary niestandardowe, a następnie kliknij Utwórz wymiar niestandardowy:

Utworzenie wymiaru niestandardowego

Ukaże Ci się następujący widok:

Utworzenie wymiarów niestandardowych

Dobierz odpowiednią nazwę wymiaru, aby nie pomylił Ci się z innymi. Następnie wybierz jeden z omówionych wcześniej typów Zakresu. Uzupełnij także Opis i Parametr zdarzenia.

My, zgodnie ze skonfigurowanym tagiem w sekcji Jak skonfigurować tag zdarzenia, rejestrujemy tutaj wymiar document, za pomocą którego będziemy śledzić pobrania plików pdf na naszej stronie.

Wymiar niestandardowy

Jak utworzyć niestandardowe dane w Google Analytics 4?

Jeśli chcesz tworzyć dane niestandardowe w Google Analytics, wykonaj dokładnie te same kroki, co poprzednio. W sekcji Definicje niestandardowe wybierz jednak Dane niestandardowe:

Tworzenie danych niestandardowych

Ukaże Ci się następująca sekcja:

Dane niestandardowe

Uzupełnij znajdujące się tu pola wedle potrzeb.

Gdzie sprawdzić zgromadzone niestandardowe wymiary i dane w Google Analytics 4?

Gdy już skonfigurujesz dane lub wymiary niestandardowe, odczekaj 24 godziny. Po tym czasie Google Analytics zgromadzi odpowiednie informacje. Następnie możesz bliżej się im przyjrzeć, korzystając z narzędzia Eksploracje.

W panelu administracyjnym przejdź do Eksplorowanie i wybierz opcję Pusty:

Eksplorowanie

Następnie w sekcjach Wymiary oraz Dane kliknij korespondujące do nich ikony plusów i wybierz niestandardowe wymiary lub dane:

Wymiary i dane w Google Analytics 4
Wymiary niestandardowe w Google Analytics 4

Skonfiguruj także inne interesujące Cię parametry, wybierz opcje wizualizacji i analizuj swoje dane oraz wymiary niestandardowe w odpowiednim kontekście.

Limity Google Analytics 4 dla niestandardowych wymiarów i danych

Na zbieranie zdarzeń niestandardowych Google nakłada pewne limity, które zależą od tego, z jakiego rodzaju usługi korzystasz:

TypLimity w usłudze standardowejLimity w usłudze Analytics 360
Wymiary niestandardowe ograniczone do użytkownika25100
Wymiary niestandardowe ograniczone do zdarzenia50125
Wymiary niestandardowe ograniczone do produktu1025
Dane niestandardowe50125

Jeśli korzystasz ze standardowej usługi, możesz zarchiwizować niektóre z bieżących metryk lub przejść na płatną wersję. Jeśli jednak używasz już Google Analytics 360 i także osiągnąłeś swój limit, zarchiwizuj stare niestandardowe metryki oraz usuń wszelkie duplikaty.

Niestandardowe dane i wymiary w Google Analytics – podsumowanie

Dane i wymiary niestandardowe pozwalają precyzyjnie dostosować analitykę w takim zakresie, aby spełniała Twoje dokładne potrzeby. Odpowiednia konfiguracja wymaga jednak umiejętności, dlatego warto w tym celu skorzystać z pomocy specjalistów.

Udostępnij artykuł:
Potrzebujesz pomocy z danymi i wymiarami w Google Analytics 4?
Zgłoś się do specjalistów
Oceń artykuł:
0