Niestandardowe wymiary i dane w Google Analytics 4

blog-banner-bee

Wymiary niestandardowe oraz dane niestandardowe to nieoceniona pomoc w dokładnej analityce internetowej. Czym dokładnie są i jak działają w przypadku Google Analytics 3 i 4? I co najważniejsze – jak je odpowiednio skonfigurować? Tego dowiesz się w tym artykule.

Zbieranie zdarzeń niestandardowych

Czym są wymiary niestandardowe w Google Analytics?

W Google Analytics termin wymiaru odnosi się do opisowych atrybutów lub cech danych. Odpowiadają one na pytania typu „kto”, „co” i „gdzie” oraz pozwalają nadać kontekst mierzonym informacjom. Google Analytics domyślnie obsługuje takie wymiary jak Tytuł strony, Źródło/medium czy Kraj.

Co jednak jeśli chciałbyś analizować także inne atrybuty? Właśnie tutaj w grę wchodzą wymiary niestandardowe. Wystarczy tylko nieco konfiguracji, aby zacząć śledzić także inne cechy danych, które wyjściowo nie są obsługiwane przez platformę.

Przykłady wymiarów niestandardowych

Oto przykładowe wymiary niestandardowe w Google Analytics, jakie możesz samodzielnie wdrożyć:

  • wyświetlenia wideo,
  • przesyłane formularze,
  • dane związane np. z rozmiarem, rodzajem ubrania (przydatne w szczególności w sklepach odzieżowych),
  • autora treści,
  • typ treści.

Czym są dane niestandardowe w Google Analytics?

Dane to rzeczywiste liczby, które stoją za monitorowanymi zjawiskami. Mogą przyjąć format procentów, współczynników, średnich i innych tego typu wymiarów. W Google Analytics domyślnie mierzone są różne dane jak Aktywni użytkownicy, Nowi użytkownicy, Sesje, Wyświetlenia. Oczywiście, gdy zajdzie taka potrzeba, można monitorować także dane niestandardowe, które nie są wyjściowo obsługiwane w platformie.

Przykłady danych niestandardowych

Oto przykładowe dane niestandardowe, jakie można dodać do Google Analytics 4:

  • łączny czas spędzony przez użytkowników w określonej sekcji aplikacji,
  • liczba pobrań określonych plików,
  • średnia liczba zapytań wprowadzanych w wewnętrzną wyszukiwarkę przez każdego użytkownika.

Różnice między wymiarami niestandardowymi w Google Analytics 3 i Google Analytics 4

Wymiary i dane niestandardowe w Google Analytics 4 są elastyczniejsze, mniej skomplikowane i oferują więcej możliwości. W przypadku nowej wersji, śledzenie jest oparte na zdarzeniach, co poprawia monitorowanie każdej interakcji, mogącej zajść na stronie internetowej.

W Google Analytics 3 (Universal Analytics) dostępne są 4 rodzaje niestandardowych wymiarów:

  1. Działanie.
  2. Sesja.
  3. Użytkownik.
  4. Produkt.

Wymiary niestandardowe w Google Analytics 4 są z kolei ujęte w 3 kategoriach:

  1. Wymiary ograniczone do użytkownika.
  2. Wymiary ograniczone do zdarzeń.
  3. Wymiary ograniczone do produktu.

Google Analytics 4 zbiera sesje, ale opiera się na modelu pomiaru zdarzeń. Gromadzenie niestandardowych wymiarów opartych na sesji w GA4 jest niemożliwe – konieczna jest konfiguracja wymiarów ograniczonych do użytkownika lub zdarzenia.

Google Analytics 4 różni się fundamentalnie od Google Analytics 3. Z tego powodu nie powinieneś powielać dokładnie takiej samej konfiguracji, jaką miałeś w Universal Analytics.

Jak skonfigurować tag zdarzeń?

Jako że system pomiarów w Google Analytics 4 oparty jest o zdarzenia, na początku konieczne jest odpowiednie skonfigurowanie tagu zdarzeń w Menedżerze Tagów Google. W tym celu:

a) Zaloguj się do Menedżera Tagów Google

Narzędzie znajduje się pod tym adresem.

b) Stwórz nowy tag

W menu nawigacyjnym po lewej stronie wybierz Tagi, a następnie w sekcji po prawej kliknij Nowy:

Stworzenie nowego tagu

c) Dokonaj konfiguracji

W oknie tworzenia tagu kliknij Konfiguracja tagu. Z dostępnych opcji wybierz docelową platformę, np. „Google Analytics: GA4”. Następnie będziesz mieć możliwość skonfigurowania innych kluczowych elementów.

Skonfigurowanie tagu

Uzupełnij pola jak Tag konfiguracji, Nazwa zdarzenia i Parametry zdarzenia, dzięki którym zaczniesz zbierać informacje o metrykach niestandardowych. Następnie musisz zarejestrować te parametry jako wymiary niestandardowe w panelu GA4.

Jak utworzyć niestandardowe wymiary w GA4?

Omówmy zatem, jak stworzyć wymiary niestandardowe w Google Analytics 4:

a) Zaloguj się na konto Google Analytics 4

Możesz to zrobić pod tym adresem.

b) Wybierz odpowiednią usługę i przejdź do konfiguracji jej wymiarów

Przejdź do Administracja i otwórz usługę, w przypadku której chcesz dodać wymiary niestandardowe. Następnie kliknij Definicje niestandardowe:

Konfiguracja wymiarów

c) Dodaj wymiar niestandardowy

Wybierz sekcję Wymiary niestandardowe, a następnie kliknij Utwórz wymiar niestandardowy:

Utworzenie wymiaru niestandardowego

Ukaże Ci się następujący widok:

Utworzenie wymiarów niestandardowych

Dobierz odpowiednią nazwę wymiaru, aby nie pomylił Ci się z innymi. Następnie wybierz jeden z omówionych wcześniej typów Zakresu. Uzupełnij także Opis i Parametr zdarzenia.

My, zgodnie ze skonfigurowanym tagiem w sekcji Jak skonfigurować tag zdarzenia, rejestrujemy tutaj wymiar document, za pomocą którego będziemy śledzić pobrania plików pdf na naszej stronie.

Wymiar niestandardowy

Jak utworzyć niestandardowe dane w Google Analytics 4?

Jeśli chcesz tworzyć dane niestandardowe w Google Analytics, wykonaj dokładnie te same kroki, co poprzednio. W sekcji Definicje niestandardowe wybierz jednak Dane niestandardowe:

Tworzenie danych niestandardowych

Ukaże Ci się następująca sekcja:

Dane niestandardowe

Uzupełnij znajdujące się tu pola wedle potrzeb.

Gdzie sprawdzić zgromadzone niestandardowe wymiary i dane w Google Analytics 4?

Gdy już skonfigurujesz dane lub wymiary niestandardowe, odczekaj 24 godziny. Po tym czasie Google Analytics zgromadzi odpowiednie informacje. Następnie możesz bliżej się im przyjrzeć, korzystając z narzędzia Eksploracje.

W panelu administracyjnym przejdź do Eksplorowanie i wybierz opcję Pusty:

Eksplorowanie

Następnie w sekcjach Wymiary oraz Dane kliknij korespondujące do nich ikony plusów i wybierz niestandardowe wymiary lub dane:

Wymiary i dane w Google Analytics 4
Wymiary niestandardowe w Google Analytics 4

Skonfiguruj także inne interesujące Cię parametry, wybierz opcje wizualizacji i analizuj swoje dane oraz wymiary niestandardowe w odpowiednim kontekście.

Limity Google Analytics 4 dla niestandardowych wymiarów i danych

Na zbieranie zdarzeń niestandardowych Google nakłada pewne limity, które zależą od tego, z jakiego rodzaju usługi korzystasz:

Typ Limity w usłudze standardowej Limity w usłudze Analytics 360
Wymiary niestandardowe ograniczone do użytkownika 25 100
Wymiary niestandardowe ograniczone do zdarzenia 50 125
Wymiary niestandardowe ograniczone do produktu 10 25
Dane niestandardowe 50 125

Jeśli korzystasz ze standardowej usługi, możesz zarchiwizować niektóre z bieżących metryk lub przejść na płatną wersję. Jeśli jednak używasz już Google Analytics 360 i także osiągnąłeś swój limit, zarchiwizuj stare niestandardowe metryki oraz usuń wszelkie duplikaty.

Niestandardowe dane i wymiary w Google Analytics – podsumowanie

Dane i wymiary niestandardowe pozwalają precyzyjnie dostosować analitykę w takim zakresie, aby spełniała Twoje dokładne potrzeby. Odpowiednia konfiguracja wymaga jednak umiejętności, dlatego warto w tym celu skorzystać z pomocy specjalistów.

Udostępnij artykuł:
Potrzebujesz pomocy z danymi i wymiarami w Google Analytics 4?
Zgłoś się do specjalistów
Oceń artykuł:
0