Wymiary niestandardowe oraz dane niestandardowe to nieoceniona pomoc w dokładnej analityce internetowej. Czym dokładnie są i jak działają w przypadku Google Analytics 3 i 4? I co najważniejsze – jak je odpowiednio skonfigurować? Tego dowiesz się w tym artykule.
Czego dowiesz się z artykułu?
- Czym są wymiary niestandardowe w Google Analytics?
- Czym są dane niestandardowe w Google Analytics?
- Google Analytics 3 i Google Analytics 4 - różnice w wymiarach niestandardowych
- Jak skonfigurować tag zdarzeń?
- Jak utworzyć niestandardowe wymiary w GA4?
- Jak utworzyć niestandardowe dane w Google Analytics 4?
- Gdzie sprawdzić zgromadzone niestandardowe wymiary i dane w Google Analytics 4?
- Limity Google Analytics 4 dla niestandardowych wymiarów i danych
- Podsumowanie
Czym są wymiary niestandardowe w Google Analytics?
W Google Analytics termin wymiaru odnosi się do opisowych atrybutów lub cech danych. Odpowiadają one na pytania typu „kto”, „co” i „gdzie” oraz pozwalają nadać kontekst mierzonym informacjom. Google Analytics domyślnie obsługuje takie wymiary jak Tytuł strony, Źródło/medium czy Kraj.
Co jednak jeśli chciałbyś analizować także inne atrybuty? Właśnie tutaj w grę wchodzą wymiary niestandardowe. Wystarczy tylko nieco konfiguracji, aby zacząć śledzić także inne cechy danych, które wyjściowo nie są obsługiwane przez platformę.
Przykłady wymiarów niestandardowych
Oto przykładowe wymiary niestandardowe w Google Analytics, jakie możesz samodzielnie wdrożyć:
- wyświetlenia wideo,
- przesyłane formularze,
- dane związane np. z rozmiarem, rodzajem ubrania (przydatne w szczególności w sklepach odzieżowych),
- autora treści,
- typ treści.
Czym są dane niestandardowe w Google Analytics?
Dane to rzeczywiste liczby, które stoją za monitorowanymi zjawiskami. Mogą przyjąć format procentów, współczynników, średnich i innych tego typu wymiarów. W Google Analytics domyślnie mierzone są różne dane jak Aktywni użytkownicy, Nowi użytkownicy, Sesje, Wyświetlenia. Oczywiście, gdy zajdzie taka potrzeba, można monitorować także dane niestandardowe, które nie są wyjściowo obsługiwane w platformie.
Przykłady danych niestandardowych
Oto przykładowe dane niestandardowe, jakie można dodać do Google Analytics 4:
- łączny czas spędzony przez użytkowników w określonej sekcji aplikacji,
- liczba pobrań określonych plików,
- średnia liczba zapytań wprowadzanych w wewnętrzną wyszukiwarkę przez każdego użytkownika.
Różnice między wymiarami niestandardowymi w Google Analytics 3 i Google Analytics 4
Wymiary i dane niestandardowe w Google Analytics 4 są elastyczniejsze, mniej skomplikowane i oferują więcej możliwości. W przypadku nowej wersji, śledzenie jest oparte na zdarzeniach, co poprawia monitorowanie każdej interakcji, mogącej zajść na stronie internetowej.
W Google Analytics 3 (Universal Analytics) dostępne są 4 rodzaje niestandardowych wymiarów:
- Działanie.
- Sesja.
- Użytkownik.
- Produkt.
Wymiary niestandardowe w Google Analytics 4 są z kolei ujęte w 3 kategoriach:
- Wymiary ograniczone do użytkownika.
- Wymiary ograniczone do zdarzeń.
- Wymiary ograniczone do produktu.
Google Analytics 4 zbiera sesje, ale opiera się na modelu pomiaru zdarzeń. Gromadzenie niestandardowych wymiarów opartych na sesji w GA4 jest niemożliwe – konieczna jest konfiguracja wymiarów ograniczonych do użytkownika lub zdarzenia.
Google Analytics 4 różni się fundamentalnie od Google Analytics 3. Z tego powodu nie powinieneś powielać dokładnie takiej samej konfiguracji, jaką miałeś w Universal Analytics.
Przeczytaj także:
Migracja do Google Analytics 4. Przewodnik krok po krokuJak skonfigurować tag zdarzeń?
Jako że system pomiarów w Google Analytics 4 oparty jest o zdarzenia, na początku konieczne jest odpowiednie skonfigurowanie tagu zdarzeń w Menedżerze Tagów Google. W tym celu:
a) Zaloguj się do Menedżera Tagów Google
Narzędzie znajduje się pod tym adresem.
b) Stwórz nowy tag
W menu nawigacyjnym po lewej stronie wybierz Tagi, a następnie w sekcji po prawej kliknij Nowy:
c) Dokonaj konfiguracji
W oknie tworzenia tagu kliknij Konfiguracja tagu. Z dostępnych opcji wybierz docelową platformę, np. „Google Analytics: GA4”. Następnie będziesz mieć możliwość skonfigurowania innych kluczowych elementów.
Uzupełnij pola jak Tag konfiguracji, Nazwa zdarzenia i Parametry zdarzenia, dzięki którym zaczniesz zbierać informacje o metrykach niestandardowych. Następnie musisz zarejestrować te parametry jako wymiary niestandardowe w panelu GA4.
Jak utworzyć niestandardowe wymiary w GA4?
Omówmy zatem, jak stworzyć wymiary niestandardowe w Google Analytics 4:
a) Zaloguj się na konto Google Analytics 4
Możesz to zrobić pod tym adresem.
b) Wybierz odpowiednią usługę i przejdź do konfiguracji jej wymiarów
Przejdź do Administracja i otwórz usługę, w przypadku której chcesz dodać wymiary niestandardowe. Następnie kliknij Definicje niestandardowe:
c) Dodaj wymiar niestandardowy
Wybierz sekcję Wymiary niestandardowe, a następnie kliknij Utwórz wymiar niestandardowy:
Ukaże Ci się następujący widok:
Dobierz odpowiednią nazwę wymiaru, aby nie pomylił Ci się z innymi. Następnie wybierz jeden z omówionych wcześniej typów Zakresu. Uzupełnij także Opis i Parametr zdarzenia.
My, zgodnie ze skonfigurowanym tagiem w sekcji Jak skonfigurować tag zdarzenia, rejestrujemy tutaj wymiar document, za pomocą którego będziemy śledzić pobrania plików pdf na naszej stronie.
Jak utworzyć niestandardowe dane w Google Analytics 4?
Jeśli chcesz tworzyć dane niestandardowe w Google Analytics, wykonaj dokładnie te same kroki, co poprzednio. W sekcji Definicje niestandardowe wybierz jednak Dane niestandardowe:
Ukaże Ci się następująca sekcja:
Uzupełnij znajdujące się tu pola wedle potrzeb.
Gdzie sprawdzić zgromadzone niestandardowe wymiary i dane w Google Analytics 4?
Gdy już skonfigurujesz dane lub wymiary niestandardowe, odczekaj 24 godziny. Po tym czasie Google Analytics zgromadzi odpowiednie informacje. Następnie możesz bliżej się im przyjrzeć, korzystając z narzędzia Eksploracje.
W panelu administracyjnym przejdź do Eksplorowanie i wybierz opcję Pusty:
Następnie w sekcjach Wymiary oraz Dane kliknij korespondujące do nich ikony plusów i wybierz niestandardowe wymiary lub dane:
Skonfiguruj także inne interesujące Cię parametry, wybierz opcje wizualizacji i analizuj swoje dane oraz wymiary niestandardowe w odpowiednim kontekście.
Limity Google Analytics 4 dla niestandardowych wymiarów i danych
Na zbieranie zdarzeń niestandardowych Google nakłada pewne limity, które zależą od tego, z jakiego rodzaju usługi korzystasz:
Typ | Limity w usłudze standardowej | Limity w usłudze Analytics 360 |
---|---|---|
Wymiary niestandardowe ograniczone do użytkownika | 25 | 100 |
Wymiary niestandardowe ograniczone do zdarzenia | 50 | 125 |
Wymiary niestandardowe ograniczone do produktu | 10 | 25 |
Dane niestandardowe | 50 | 125 |
Jeśli korzystasz ze standardowej usługi, możesz zarchiwizować niektóre z bieżących metryk lub przejść na płatną wersję. Jeśli jednak używasz już Google Analytics 360 i także osiągnąłeś swój limit, zarchiwizuj stare niestandardowe metryki oraz usuń wszelkie duplikaty.
Niestandardowe dane i wymiary w Google Analytics – podsumowanie
Dane i wymiary niestandardowe pozwalają precyzyjnie dostosować analitykę w takim zakresie, aby spełniała Twoje dokładne potrzeby. Odpowiednia konfiguracja wymaga jednak umiejętności, dlatego warto w tym celu skorzystać z pomocy specjalistów.