7 funkcjonalności Google Analytics, z których powinieneś korzystać

blog-banner-bee

Google Analytics to jedno z podstawowych narzędzi związanych z SEO i marketingiem internetowym. Aby jednak wyciągnąć z niego jak najwięcej, należy wiedzieć, z jakich funkcji robić użytek. W tym artykule dowiesz się, czym jest Google Analytics i jakie główne funkcjonalności tego narzędzia warto mieć na uwadze.

Funkcjonalności GA

Jak działa Google Analytics?

Google Analytics służy do analizy danych, które pomagają śledzić aktywność użytkowników na stronie internetowej. GA wykorzystuje pliki cookies przeglądarki, aby przechowywać informacje o użytkownikach dotyczące np. tego, z jakiej strony przyszli, ile czasu spędzili na Twojej witrynie, jaką liczbę podstron odwiedzili itp.

Na podstawie takiej aktywności użytkowników, kod Google Analytics śledzi dane i pomaga tworzyć różne raporty w celu analizy.

Samo Google Analytics powstało w 2012 roku. Obecna wersja, która została wydana w 2017 roku, to Google Analytics 3. Od jakiegoś czasu dostępna jest także wersja Google Analytics 4, jednak w tym artykule skupiamy się na „trójce”.

Alternatywna nazwa dla Google Analytics 3 to Google Universal Analytics. Pamiętaj, że to drugie określenie odnosi się do obecnej, standardowej wersji (przykładowo wcześniej Google Analytics 2 było określane jako Universal Analytics, a wkrótce ten termin zostanie zapewne przyporządkowany do Google Analytics 4).

Podstawowe funkcjonalności Google Analytics

Google Analytics śledzi sesje dziejące się na stronie internetowej i inne dane, takie jak źródło, medium i interakcje użytkownika z witryną. Możesz uzyskać dostęp nawet do takich szczegółów jak lokalizacja, demografia, zainteresowania, pochodzenie ruchu i wiele więcej.

Oto kilka metryk, jakie w przypadku Google Analytics warto mieć na uwadze:

  • Unikalni użytkownicy – za unikalnych użytkowników uważa się odbiorców, którzy w danym okresie odwiedzili stronę po raz pierwszy. W ten sposób można odróżnić ich od tych osób, które regularnie przychodzą na Twoją stronę.
  • Czas trwania sesji – średnia ilość czasu, jaką użytkownicy spędzają na całej stronie.
  • Odsłony – liczba stron, jakie odwiedza użytkownik w trakcie jednej sesji.
  • Współczynnik odrzuceń – odsetek osób, które po wejściu na witrynę nie otwierają żadnej innej strony (to, czy spędzili na danej stronie kilka sekund, czy kilka minut, nie ma już znaczenia).

Tego typu metryk jest oczywiście znacznie więcej. W tym artykule przedstawimy jednak zaawansowane funkcje Google Analytics, dzięki którym będziesz w stanie ogólnie wzbogacić proces śledzenia oraz wznieść na wyższy poziom analizę swojej strony.

Polecane funkcjonalności w Google Analytics

Oto 7 funkcji Google Analytics, które warto mieć na uwadze:

  1. Cele

    Aby znaleźć cele, wykonaj następujące kroki:

    W pasku nawigacyjnym na samym dole przejdź do Administracja.

    1. W Widok danych wybierz Cele.
    2. Ukaże Ci się następujący widok:
    Cele w GA

    Każdy z tych celów możesz także kliknąć, aby przejść do szczegółów i edytować ich konfigurację oraz opis.

    Cele to tak naprawdę sposób na mierzenie konwersji. Po skonfigurowaniu odpowiednich działań, Google Analytics będzie je śledzić. Za każdym razem, gdy odwiedzający wykona założony cel, system zliczy je jako konwersja.

    Same cele mogą być skategoryzowane według następujących typów:

    • Miejsce docelowe – użytkownik dociera do konkretnej strony.
    • Czas trwania sesji – użytkownik zamknął sesję, która trwała przez określony czas.
    • Strony/ekrany na sesję – użytkownik odwiedził określoną liczbę stron.
    • Zdarzenie – użytkownik uruchomił określone zdarzenie jak odtworzenie filmu czy kliknięcie reklamy.

    Podczas realizowania kampanii marketingowych warto stawiać sobie sprecyzowane cele, aby dokładniej monitorować swoje postępy.

  2. Segmenty niestandardowe

    Segment to podzbiór danych w Google Analytics. Załóżmy, że masz listę użytkowników, którzy dokonali zakupu danego produktu, ale chciałbyś z nich wyodrębnić tych, którzy pochodzą spoza granic naszego kraju. Do tego służą właśnie segmenty.

    Segmenty są widoczne z poziomu choćby Pozyskania:

    Segmenty niestandardowe w GA

    Aby przejść do ich edycji, kliknij Dodaj segment. Ukaże Ci się lista, z której będziesz mógł wybrać wiele gotowych segmentów. Jeśli jednak chcesz utworzyć wariant niestandardowy, kliknij +Nowy segment.

    Nowy segment w Google Analytics

    Ukaże Ci się menu, w którym będziesz mógł go dokładnie skonfigurować.

    Konfiguracja segmentu GA

    W omawianym menu da się edytować wiele aspektów segmentu jak demografia, technologia (urządzenie, wersja przeglądarki, marka telefonu) czy zachowanie. Do dyspozycji oddane są także bardziej zaawansowane funkcje. Przykładowo Warunki pozwalają wyselekcjonować grupę użytkowników, którzy spełniają różnorodne kryteria.

    Z kolei Sekwencje są świetną pomocą, gdy chcesz określić konkretne ścieżki użytkowników, które realizują w obrębie strony.

    Segmenty niestandardowe są bardzo pomocne w przypadku sklepów internetowych, gdy chcesz analizować problemy z konwersją, które nie są widoczne na pierwszy rzut oka. Ich odpowiednia konfiguracja wymaga jednak wiedzy i umiejętności – usługi obejmujące doradztwo e-commerce mogą bardzo pomóc w tym zakresie.

  3. Monitorowanie wyników kampanii

    Jeśli chcesz uzyskać świetne efekty ze swoich działań, musisz dokładnie śledzić swoje postępy. W tym aspekcie pomogą tagi UTM, które dzieli się na 5 kategorii:

    • słowo kluczowe (campaign term),
    • źródło (campaign source),
    • treść (campaign content),
    • kampania (campaign name),
    • medium (campaign medium).

    Dzięki takim oznaczeniom można uzyskać dokładniejsze dane na temat kampanii reklamowych oraz szybko eksportować je do analizy.

    Jeśli chcesz znaleźć tak gromadzone dane, przejdź do zakładki Pozyskiwanie » Cały Ruch » Źródło/Medium i wybierz interesujące Cię źródło:

    Wyniki kampanii w GA
  4. Śledzenie wyszukiwania w witrynie

    Jeśli Twoja witryna jest wyposażona w wewnętrzną wyszukiwarkę internetową, warto zwracać uwagę na to, jakie zapytania wprowadzają w nie użytkownicy. Taką opcję można włączyć. W tym celu wykonaj następujące kroki:

    1. W panelu nawigacyjnym przejdź do Nawigacja.
    2. Wybierz widok danych, w przypadku którego chcesz dokonać konfiguracji.
    3. Kliknij Ustawienia widoku.
    4. Przewiń do Ustawienia wyszukiwania w witrynie.
    5. Włącz opcję Śledzenie wyszukiwania w witrynie.
    Śledzenie wyszukiwania GA

    Korzystając z omawianej funkcji Google Analytics, zadawaj sobie następujące pytania:

    • Jak często użytkownicy korzystają z pola wyszukiwania i czego szukają?
    • Gdzie użytkownicy zaczynają wyszukiwania?
    • Czy użytkownicy są zadowoleni z wyników wyszukiwania?
    • Jak poszczególne grupy przeszukują moją stronę?
  5. Integracje

    Google Analytics oferuje świetne rozwiązania, służące do zarządzania wszystkimi aspektami analityki marketingowej w jednym miejscu. Oprócz tego możesz bezproblemowo zintegrować narzędzie z innymi produktami Google, jak:

    • Google Ads,
    • Survey 360,
    • Data Studio,
    • Google Sheets,
    • Firebase,
    • Google Search Console.

    Oprócz tego platforma świetnie współpracuje z zewnętrznymi produktami:

    • Shopify,
    • Zendesk,
    • WordPress,
    • Facebook,
    • HubSpot
    • Mailchimp.

    Dzięki zintegrowaniu tego typu narzędzi bezpośrednio z Google Analytics, oszczędzisz wiele czasu. Zamiast otwierać je i zbierać w nich dane osobno, wszystko będziesz w stanie realizować z poziomu jednej platformy.

  6. Adnotacje

    Choć może Ci się wydawać, że zapamiętasz wszelkie najważniejsze wydarzenia związane z funkcjonowaniem i rozwojem strony, tak jednak ludzka pamięć potrafi być zawodna. Dla pewności lepiej zanotować sobie takie informacje.

    Gdy w panelu Google Analytics przeglądasz dowolny wykres, kliknij znajdującą się na dole strzałkę, aby rozwinąć potrzebny panel:

    Adnotacje w GA

    Następnie kliknij Utwórz nową adnotację:

    Utworzenie adnotacji

    W ramach adnotacji dodawaj takie wydarzenia jak:

    • poprawki na stronie,
    • redesign witryny,
    • audyt strony internetowej,
    • aktualizacje Google,
    • rozpoczęcie nowych działań reklamowych.

    Aby przejrzeć wszystkie adnotacje, przejdź do Administracja » Widok danych » Osobiste narzędzia i zasoby » Adnotacje.

  7. Zmiany w zachowaniu

    Aby przejrzeć zmiany zachowań użytkowników, w panelu nawigacyjnym przejdź do Zachowanie » Zmiany w zachowaniu.

    Sprawdzenie zmian w zachowaniu w GA

    Za pomocą tego narzędzia możesz sprawdzić zwizualizowaną drogę, jaką przebywają użytkownicy między stronami i zdarzeniami. Dzięki temu będziesz w stanie skuteczniej ustalić, co przyciąga ich uwagę, jak i wykryć ewentualne problemy z funkcjonowaniem witryny.

    Same zdarzenia należy na początku odpowiednio skonfigurować. Im dokładniej to zrobisz, tym łatwiejsze będzie korzystanie z omawianych widoków.

Funkcje Google Analytics – podsumowanie

Google Analytics to świetna platforma, która pomoże w analizie licznych aspektów związanych z funkcjonowaniem strony. Wykorzystaj omówione tutaj dodatkowe funkcje – dzięki temu z narzędzia będzie korzystać Ci się jeszcze lepiej.

Udostępnij artykuł:
Analiza Twojej strony w Google Analytics
Zrobimy to za Ciebie
Oceń artykuł:
0