Migracja do Google Analytics 4. Przewodnik krok po kroku

blog-banner-bee

Google Analytics 4 to najnowsza wersja popularnego i świetnego narzędzia Google, które jest bardzo przydatne w analityce internetowej. Jeśli obecnie korzystasz z Universal Analytics, warto jak najszybciej dokonać migracji na GA4.

Dlaczego nie powinieneś zwlekać z tym krokiem? Jak zrealizować samą migrację? Tego dowiesz się w tym artykule.

Migracja na Google Analytics 4

Czym dokładnie jest Google Analytics 4?

Aby uniknąć zamieszania w terminach, na początku omówimy, jak prezentuje się nazewnictwo ostatnich wersji omawianego narzędzia.

Samo Google Analytics powstało w 2005 roku. W 2012 roku wprowadzono nową wersję, która wdrożyła wiele fundamentalnych i bardzo przydatnych zmian. Z tego powodu przemianowano ją na Google Universal Analytics (wykorzystywano także nazwy Google Analytics Universal oraz Google Analytics 2).

W 2017 roku wprowadzono kolejną wersję – Google Analytics 3, która jest wykorzystywana do dzisiaj. Jako że przez ostatnie lata przypadało jej niejako miano głównego wydania omawianego narzędzia, to właśnie ona przejęła nazwę Universal Analytics w miejsce Google Analytics 2.

Termin Universal Analytics po prostu odnosi się do obecnej, standardowej wersji Google Analytics. Wkrótce zostanie on przeniesiony na Google Analytics 4.

Dlaczego przejście na Google Analytics 4 to konieczność?

W przypadku Google Analytics Universal (GA3) na uwadze warto mieć następujące daty:

  • 1 lipca 2023 – zakończenie możliwości gromadzenia i używania danych w Universal Analytics;
  • 1 października 2023 – zakończenie możliwości gromadzenia i używania danych w Universal 360 (GA360);
  • 1 stycznia 2024 (lub kilka miesięcy dłużej) – zamknięcie dostępu do danych przetworzonych w Universal Analytics. Do tego terminu warto jest wyeksportować historyczne raporty;
  • Nieokreślony termin, zapewne po 2024 – całkowite wyłączenie usług dostępnych w ramach Universal Analytics. Po tym terminie uzyskanie dostępu do danych poprzez interfejs Analytics oraz interfejs API nie będzie możliwe. Google w najbliższych miesiącach ma podać dokładną datę, kiedy do tego dojdzie.

Jak więc widać, warto jak najszybciej dokonać migracji na Google Analytics 4, gdyż wkrótce wsparcie dla poprzedniej wersji zostanie w pełni wygaszone.

Dlaczego Google już chce, aby wszyscy przeszli na Google Analytics 4? Przez ostatnie lata zmieniło się podejście do korzystania z Internetu przez użytkowników. Zazwyczaj w tym celu używają wielu różnych urządzeń na przestrzeni całego dnia. Standardowe ścieżki zakupowe stają się bardziej złożone i coraz trudniej je śledzić. Właśnie z tego powodu w nowej wersji położono duży nacisk na bardziej elastyczne opcje śledzenia zdarzeń. Na uwagę zasługuje także zaawansowany model atrybucji konwersji – system ten inteligentnie analizuje, które interakcje z reklamami i w jakim stopniu przyczyniły się do wygenerowania np. sprzedaży. Takie dodatkowe funkcje na pewno usprawnią proces pozycjonowania strony internetowej. Duże znaczenie miały także ostatnie prawne rozporządzenia dotyczące ochrony danych osobowych. Z tego względu doszło do istotnych zmian w aspekcie tego, jak standardowo mierzona jest aktywność użytkowników i jak ogólnie narzędzie podchodzi do sesji.

Skrócono także to, przez jaki czas konta mogą przechowywać dane o użytkownikach i zdarzeniach. W Universal Analytics dostępne opcje pozwalały na skonfigurowanie terminów wygasania danych tak, aby dochodziło do tego dopiero po 50 miesiącach lub nawet w ogóle. W GA4 maksymalny zakres to jedynie 14 miesięcy.

Jak zacząć korzystać z Google Analytics 4?

Jeśli po raz pierwszy zakładasz konto w Google Analytics lub dodajesz nową usługę, automatycznie zostaną one skonfigurowane w wersji GA4. Google Analytics Universal dalej jest dostępne dla nowych użytkowników – aby uzyskać do niego dostęp, w procesie wstępnej konfiguracji należy zaznaczyć kilka dodatkowych opcji.

Jak z kolei wygląda proces migracji? Dane z Universal Analytics nie są synchronizowane z Google Analytics 4. Z tego powodu przechodzenie na nową wersję odbywa się w ramach kilku etapów, które należy dokładnie zrealizować i najlepiej zrobić to zawczasu. Oprócz tego warto odpowiednio skonfigurować Google Tag Managera, aby usprawnić kwestie związane ze śledzeniem kodów.

Migracja z Universal Analytics do Google Analytics 4 – 10 kroków

Omówmy zatem, jak wygląda proces wdrożenia Google Analytics 4, jeśli dotychczas korzystałeś z Universal Analytics.

  1. Stwórz nową usługę

    W panelu głównym kliknij ikonę koła zębatego, aby przejść do sekcji Administracja:

    Stworzenie nowej usługi

    Następnie w sekcji Usługa, wybierz Asystent konfiguracji usługi Google Analytics 4.

    W tym artykule będziemy omawiać proces migracji na podstawie pierwszej opcji, która zakłada utworzenie nowej usługi Google Analytics 4. W jej przypadku wybierz zatem Zacznij:

    Asystent konfiguracji usługi Google Analytics 4

    W następnym kroku pojawia się jedna konfiguracja opcjonalna:

    Opcjonalna konfiguracja

    Czy ją zaznaczyć?

    Jeśli korzystasz z web buildera/CMS-a, który już obsługuje tag gtag.js (np. WordPress, Shopify, Wix), możesz skorzystać z tej opcji. Dzięki temu skonfigurowanie procesu zbierania danych będzie łatwiejsze. W takim przypadku pomiń etap numer 2.

    Jeśli korzystasz z web buildera/CMS-a, który nie obsługuje jeszcze tagu gtag.js, używasz Google Tag Managera, lub Twoja strona zawiera tagi analytics.js, asystent nie może ponownie wykorzystać istniejących tagów – będziesz musiał dodatkowo je skonfigurować.

    Kliknij Utwórz usługę. Ukaże Ci się podsumowanie. Kliknij Przejdź do usługi GA4, aby otworzyć skonfigurowaną usługę w wersji Google Analytics 4:

    Usługa w Google Analytics 4
  2. Skonfiguruj strumienie danych

    Strumień danych to nowy odpowiednik Widoku z GA3. To właśnie z niego przesyłane są zdarzenia do Usługi GA4.

    Jak go skonfigurować? W panelu administracyjnym po lewej stronie wybierz Strumienie danych:

    Strumienie danych

    Następnie zaznacz Sieć:

    Dodanie strumienia

    W następnym oknie wprowadź adres swojej witryny (pamiętaj, że domyślnie narzędzie wybiera protokół HTTPS):

    Pomiar zaawansowany w Google Analytics 4

    Na tym etapie da się także skonfigurować Pomiar zaawansowany. Domyślnie jest on włączony. Możesz tu także wybrać, które parametry (wyświetlenia strony, przewinięcia, kliknięcia wychodzące, wyszukiwanie w witrynie, interakcje z filmem, pobrania pliku) w jego ramach mają być śledzone:

    Wyszukiwanie w witrynie

    Wszystkie z nich powinny być włączone. W przypadku Wyszukiwania w witrynie możesz także przejść do ustawień zaawansowanych i skonfigurować kilka dodatkowych parametrów.

    Po dokonaniu konfiguracji kliknij Utwórz strumień. W następnym oknie zobaczysz jego podsumowanie wraz z dodatkowymi danymi jak identyfikator pomiaru, który jest wykorzystywany podczas konfiguracji Google Tag Managera.

  3. Połącz Google Analytics 4 z innymi produktami

    Aby skutecznie zbierać i analizować wszelkie niezbędne dane, połącz Google Analytics 4 z Google Ads, Google Search Console, Google Optimize i z innymi wykorzystywanymi produktami.

    Połączenie z produktami
  4. Skopiuj najważniejsze ustawienia

    Niektóre z przydatnych ustawień możesz skopiować z Universal Analytics do usługi Google Analytics 4:

    • niechciane odesłania – skopiuj listę, aby uniknąć niechcianych odesłań,
    • wyjątki adresów IP – odfiltruj z pomiarów ruch wewnętrzny,
    • odbiorcy – zidentyfikuj te same grupy użytkowników na podstawie swoich danych GA4 i wyeksportuj tych odbiorców do połączonych kont Google Ads.
  5. Skonfiguruj śledzenie zdarzeń

    Niezależnie od tego, czy w grę wchodzi wprowadzenie od zera wdrożenia lub zrealizowanie migracji z Universal Analytics do GA4, konfiguracja śledzenie danych to najtrudniejszy etap. Musisz dokładnie przeanalizować dane, jakie do tej pory mierzyłeś i przełożyć je na nowy format stosowany w Google Analytics 4.

    Najlepiej dlatego zorganizuj wszystkie zdarzenia w Excelu. Dodaj do nich takie szczegóły jak dokładna nazwa, opis, parametry zdarzenia oraz dokładne opisy owych parametrów.

    Samą architekturę zdarzeń warto od początku przygotowywać w języku angielskim, gdyż automatyczne parametry zdarzeń w Analyticsie będą widoczne w tym języku.

    Dobrze jest także już od początku ustalić nomenklaturę, terminologię i skróty, aby wszystkie osoby mające do czynienia z obsługą kont Google Analytics wiedziały, co i w jaki sposób jest określane. Dzięki temu uda się uniknąć niepotrzebnego zamieszania.

  6. Przetestuj konfiguracje śledzenia danych

    Niektórych problemów dotyczących śledzenia zdarzeń nie da się od razu zauważyć. Wykonaj dlatego testy oraz porównaj je np. z danymi zbieranymi w Universal Analytics. Wykrycie błędów może zająć jednak nieco czasu, dlatego etap ten należy realizować z długoterminowej perspektywy.

  7. Skonfiguruj zbieranie danych za pomocą Google Tag Managera

    Będąc już w Menedżerze tagów Google, wykonaj następujące kroki, aby skonfigurować tagi:

    • 1. Kliknij Tagi » Nowy.
    • 2. Wybierz Konfiguracja tagu.
    • 3. Przejdź do Google Analytics: Konfiguracja GA4.
    • 4. Uzupełnij identyfikator pomiaru, który znajdziesz w szczegółach strumienia w GA4.
    • 5. Przejdź do Reguły i ustaw uruchomienie tagu na wszystkich podstronach serwisu lub skonfiguruj je według swoich potrzeb.
    Reguły w GA4
    • 6. Kliknij Zapisz.

    Zastanów się także nad wdrożeniem podwójnego tagowania. Dzięki temu będziesz w stanie dalej zbierać dane w Universal Analytics i jednocześnie kłaść fundament pod Google Analytics 4.

    Proces takiej implementacji będzie zależeć od tego, z czego dotychczasowo korzystałeś w celu tagowania:

    • gtag.js – użyj opcji dodaj dodatkowe produkty lub skorzystaj z połączonego tagu witryny między usługami Universal Analytics i GA4;
    • analytics.js – konfiguracja w tym przypadku jest znacznie trudniejsza. Z 3 różnymi opcjami możesz zapoznać się w tym poradniku;
    • Menedżer tagów Google – skorzystaj ze standardowej implementacji Google Analytics 4 za pomocą Menedżera tagów Google.
  8. Dostosuj domyślne ustawienia sesji

    Po skonfigurowaniu strumienia danych możesz przejść do jego zaawansowanych opcji. W tym celu wybierz go w liście strumieni (omawiane teraz opcje konfiguracji dostępne są jedynie w przypadku tych strumieni, które obsługują dane z sekcji Internet):

    Domyślne ustawienie sesji

    Kliknij dostępny strumień, aby przejść do jego szczegółów. Następnie wybierz Skonfiguruj ustawienia tagów:

    Konfiguracja tagów

    W sekcji Ustawienia kliknij Pokaż wszystko, a następnie wybierz Dostosuj czas trwania sesji:

    Dostosuj czas trwania sesji

    Ukaże Ci się następujący widok:

    Dostosowanie czasu trwania sesji

    Domyślnie sesja trwa 30 minut, a licznik pod kątem sesji z zaangażowaniem ustawiony jest na 10 sekund. Gdy wprowadzisz zmiany, kliknij Zapisz, aby je zatwierdzić.

  9. Aktywuj Google Signals

    W kontekście analizy danych i ścieżki zakupowej klientów Google Signals to bardzo przydatne narzędzie dlatego warto je wdrożyć już na samym początku migracji. W tym celu będąc w usłudze Google Analytics 4, przejdź do Administracja. Następnie wybierz usługę, w przypadku której chcesz aktywować omawiane narzędzie. Kliknij Ustawienia danych » Gromadzenie danych:

    Google signals

    Kliknij Pierwsze kroki, aby przejść do procesu instalacji.

    Google Signals w GA4
  10. Zapoznaj się z dokumentacją

    Z oficjalną dokumentacją dotyczącą przejścia na Google Analytics 4 możesz zapoznać się tutaj. Bardzo szczegółowo omawia ona wszelkie etapy wdrożenia nowej wersji i porusza pewne kwestie nieomówione w tym artykule.

    Porównaj zawarte tu informacje z tym, co do tej pory zrobiłeś podczas przechodzenia z Universal Analytics na Google Analytics 4.

Wdrożenie Google Analytics 4 – podsumowanie

Migracji na GA4 warto dokonać jak najszybciej, aby już teraz cieszyć się nowymi funkcjami i przyzwyczaić się do nowych standardów pomiarów, jakie wyznacza Google.

Zadanie to może być jednak bardzo wymagające – aby uzyskać pomoc, zdecyduj się na doradztwo technologiczne. Pokażemy Ci, jak zaplanować i zrealizować cały proces.

Potrzebujesz pomocy w migracji danych do Google Analytics 4?
Zgłoś się do nas
Oceń artykuł:
0