Rodzaje i metody pozycjonowania

blog-banner-bee

Pozycjonowanie to jedna z podstaw marketingu w Internecie. Istnieją jednak różne typy kampanii SEO. Na jakie kategorie można je podzielić? Na czym dokładnie polegają? Tego dowiesz się w tym artykule.

Typy kampanii SEO

4 główne rodzaje pozycjonowania

Działania SEO da się podzielić na następujące kategorie:

  1. White Hat SEO

    Symbolika białych i czarnych kapeluszy pochodzi z westernów i odnosi się do odpowiednio „dobrych” i „złych” postaci. Terminy te zostały zaadaptowane także w branży IT, a w przypadku pozycjonowania White Hat SEO odnosi się do praktyk zgodnych z wytycznymi Google, które zostały określone we wskazówkach dla webmasterów.

    White Hat SEO skupia się na przynoszeniu wartości użytkownikom poprzez publikowanie dobrego contentu oraz zapewnianie świetnego user experience. Efekty takich działań są długotrwałe, jednak wymagają umiejętności i cierpliwości.

  2. Black Hat SEO

    Przeciwieństwem White Hat SEO jest właśnie Black Hat SEO. W przypadku tego typu działań celem jest zdobycie widoczności w wynikach wyszukiwania Google na wszelkie możliwe sposoby. Podejście to zwykle sprowadza się do prób manipulacji zarówno użytkownikami, jak i algorytmem.

    Niektóre z technik Black Hat SEO to:

    • Masowa duplikacja treści – świadome umieszczanie dużej ilości skopiowanego contentu na swojej stronie.
    • Doorway page – przenoszenie użytkownika z docelowej strony na taką, której nie chciałby on świadomie odwiedzić, np. na stronę klienta lub na stronę z ofertą afiliacyjną.
    • Keyword stuffing – umieszczanie w tekście nadmiernej liczby fraz kluczowych z myślą o tym, aby się na nie lepiej wypozycjonować.

    Efekty takich działań mogą pojawić się szybko, jednak zwykle są krótkotrwałe, w przede wszystkim stwarzają ryzyko, że na stronę je stosującą zostaną nałożone kary. Co więcej - biorąc pod uwagę aktualną częstotliwość zmian wprowadzanych w algorytmie Google, w przypadku działań Black Hat masz niemal gwarancję, że tego typu działania zostaną wyłapane przez wyszukiwarkę.

  3. Grey Hat SEO

    „Szara strefa” pozycjonowania jest trudna do zdefiniowania. Ogólnie obejmuje ona takie praktyki, które same w sobie nie są do końca złe, jednak gdy będą stosowane bez umiaru lub ze złymi intencjami, mogą takimi się stać w oczach wyszukiwarki.

    To, co zalicza się do Grey Hat SEO, jest także zmienne, gdyż niektóre obecne, jak i nowo pojawiające się wytyczne można interpretować na różne sposoby.

    Oto przykładowe metody pozycjonowania, które da się zaliczyć do Grey Hat SEO:

    • Redagowanie obcych treści na dużą skalę – przepisanie całego rozbudowanego artykułu tak, aby tylko uniknąć problemów z duplikacją samych treści. Co prawda nie łamie to wytycznych Google, jednak stanowi zwykle naruszenie praw autorskich.
    • Zbyt szybkie pozyskiwanie linków – jeśli chodzi o pozycjonowanie stron www, link building jest konieczny. Gdzie jednak jest granica? Jaka liczba linków pozyskiwanych w skali tygodnia to za dużo? To indywidualna kwestia każdej witryny, dlatego najlepiej, aby rozstrzygnęła to dobra agencja SEO i zaproponowała intensywność linkbuildingu.
  4. Negatywne SEO

    Negatywne SEO, depozycjonowanie czy też atak SEO odnosi się do działań, których celem jest negatywne wpłynięcie na pozycje obcej (np. konkurencyjnej) strony. Do pewnego stopnia obejmuje to stosowanie zmodyfikowanych technik Black Hat SEO czy po prostu działania hakerskie:

    • Usunięcie strony z indeksu – po zhakowaniu strony wystarczy jedynie wprowadzić odpowiednie zmiany w pliku robots.txt.
    • Złośliwe linki – najpopularniejsza metoda, której celem jest przekierowywanie na docelową witrynę bezużytecznych linków, aby Google zinterpretowało to tak, jakoby to właśnie atakowana witryna sama realizowała działania Black Hat SEO.

    Według Google ataki SEO nie są częstym zjawiskiem i dotyczą raczej nielicznych, bardzo konkurencyjnych nisz, a celem depozycjonowania są z reguły duże witryny.

    Z myślą o tym, aby bronić się przed atakami SEO, powstało disavow tool – narzędzie to pozwala zrzekać się linków przychodzących.

Najpopularniejsze rodzaje optymalizacji SEO

Istnieją różne rodzaje kampanii SEO. Skupiają się one na innych aspektach, dzięki czemu za ich pomocą da się zrealizować odmienne cele. Przyjrzyjmy się im bliżej.

Standardowe pozycjonowanie

Standardowe pozycjonowanie obejmuje podstawy – najważniejsze frazy kluczowe, optymalizacja techniczna oraz zdobywanie linków. Podejście to pozwala stworzyć fundament pod inne, bardziej specjalistyczne strategie oraz zbudować z czasem rozpoznawalność marki.

Metodę tę można także nazwać pozycjonowaniem ogólnokrajowym, gdyż docelowi klienci pochodzą z całej Polski. Z metody tej korzystają przede wszystkim duże firmy o szerokim zasięgu oraz sklepy internetowe. Oczywiście takie pozycjonowanie standardowe wymaga dużych środków oraz czasu, aby ujrzeć efekty, gdyż obejmuje ono wszelkie aspekty SEO, nie skupiając się przy tym na którymś z nich osobna.

Pozycjonowanie lokalne

Pozycjonowanie lokalne skupia się na uzyskaniu widoczności w określonym rejonie geograficznym. W praktyce polega na pozycjonowaniu się na frazy właśnie z tego typu intencją, np. „pielęgnacja ogrodów Poznań”.

Tego typu rodzaj kampanii SEO jest realizowany głównie w przypadku firm, które obsługują klientów w obrębie danego terenu (np. gabinet lekarski) lub na dojazd (np. zakładanie instalacji elektrycznych). Oprócz standardowych, wymienionych wcześniej aspektów SEO, ten typ pozycjonowania stron internetowych skupia się także na optymalizowaniu Profilu Firmy w Google (wcześniej Google Moja Firma) w celu zwiększenia widoczności w Mapach Google.

Ważnym aspektem tej strategii są także wpisy NAP – name, address, phone number. Są to niejako małe wizytówki firmy, które zawierają najważniejsze, podstawowe informacje na ich temat. Umieszcza się je w katalogach firmowych, serwisach branżowych, lokalnych stronach miast, województw itp.

Pozycjonowanie lokalne minimalnie pomaga w uzyskaniu widoczności na większą skalę, dlatego jeśli dana firma chciałaby stać się widoczna na innego typu frazy, musi zainwestować w dodatkowe strategie SEO.

Pozycjonowanie na długi ogon

Pozycjonowanie na długi ogon (long tail lub pozycjonowanie szerokie) skupia się na zdobywaniu widoczności w wyszukiwarce Google na tytułowe frazy na długi ogon. Są to zapytania, które składają się z 3 i więcej słów.

Takie podejście odznacza się dwoma głównymi zaletami:

  • Frazy na długi ogon są zwykle mniej konkurencyjne, dlatego łatwiej się na nie wypozycjonować.
  • Tego typu dłuższe zapytania odznaczają się także jasno sprecyzowaną intencją zakupową, dlatego pozycjonując się na nie, łatwiej ustalić, czego dokładnie oczekuje potencjalny odwiedzający.

Wspomniana mniejsza konkurencyjność oczywiście wiąże się z tym, że takie zapytania z osobna są mniej popularne. Z tego powodu omawiana strategia skupia się właśnie na „szerokiej” widoczności poprzez targetowanie licznych fraz tego typu. Pozwala to uzyskać dużą widoczność i rozpoznawalność wśród grupy docelowej.

SEO PR

Ostatni rodzaj SEO, jaki omówimy, to połączenie standardowych działań z zakresu pozycjonowania z PR-em, czyli świadomym kreowaniem tego, jak dana marka, osoba lub firma jest postrzegana przez otoczenie. Takie działania skupiają się na zdobywaniu widoczności i publikowaniu contentu powiązanego z frazami, które ściśle dotyczą danej marki lub osoby. Przykłady to:

  • „nazwa firmy” + recenzje;
  • „nazwa firmy” + opinie;
  • „nazwa firmy” + praca opinie;
  • „imię i nazwisko” + lekarz opinie.

Tego typu zapytania na pewno warto mieć na uwadze i wpływać na nie, budując w ten sposób to, jak dana firma, marka lub osoba są postrzegane.

W tym celu polecamy publikować specjalistyczne artykuły na swoich platformach (np. blogu firmowym) oraz tych zewnętrznych (np. w portalach branżowych). Warto także zostawiać komentarze pod tego typu contentem (np. w publikacjach branżowych) oraz być aktywnym w mediach społecznościowych.

Ważne są także odpowiednie zdjęcia, zwłaszcza jeśli chodzi o SEO PR konkretnej osoby – za ich pomocą można ukształtować to, jak będzie ona postrzegana.

Rodzaje SEO – podsumowanie

Omówione tutaj typy pozycjonowania spełniają liczne cele i pomagają pozyskać klientów na różne sposoby. Jeśli chciałbyś z nich skorzystać, umów się na konsultacje SEO – pomożemy Ci ustalić, które z nich wdrożyć.

Chcesz pozycjonować swoją witrynę w Google?
Zrób to z nami!
Oceń artykuł:
0.0