Efekty działań SEO nie pojawiają się szybko, jednak są warte wysiłku. Zapewne zastanawiasz się: „ile dokładnie muszę czekać na pierwsze rezultaty i jakie powinienem mieć oczekiwania?”. Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w naszym artykule.
Dlaczego SEO to strategia długoterminowa?
Pierwsze rezultaty kampanii SEO nigdy nie pojawią się bardzo szybko. Warto rozumieć, co się do tego przyczynia:
Crawling i indeksowanie
Google potrzebuje czasu, aby odkryć i zaindeksować nowy lub zaktualizowany content. Proces ten zajmuje dni, a nawet tygodnie.
Metryki zachowania użytkowników
Google analizuje sposób, w jaki użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Przykładowo bierze pod uwagę strony, które odwiedzają i jak długo na nich przebywają. Wszystko to wpływa na pozycję w wynikach wyszukiwania. Zgromadzenie wystarczającej ilości danych historycznych na opracowanie i przeanalizowanie tego typu metryk wymaga czasu.
Złożoność procesu pozycjonowania
Wiele lat temu zauważalne efekty SEO dało się osiągnąć dzięki farmom linków i upychaniu słów kluczowych. Obecnie takie metody zalicza się do tzw. Black Hat SEO. Zdobycie widoczności w SERP-ach wymaga holistycznego podejścia, które obejmuje m.in.:
- optymalizację aspektów technicznych,
- optymalizację aspektów związanych z user experience,
- dokładną analizę słów kluczowych i ich intencji,
- tworzenie jakościowego contentu,
- budowanie profilu linków zwrotnych,
- kreowanie obecności w mediach społecznościowych.
Optymalizacja każdego z powyższych czynników wymaga czasu i umiejętności.
Częste aktualizacje
Na efekt pozycjonowania niespodziewany wpływ mogą mieć regularne aktualizacje algorytmu. Takie zmiany często w znaczący sposób wahają wynikami wyszukiwania. Nawet jeśli wprowadzisz odpowiednie zmiany w porę, Google niekoniecznie szybko je zauważy.
Konkurencja
W wynikach wyszukiwania musisz konkurować z wieloma innymi stronami. Często istnieją w sieci już sporo lat. Dzięki temu zdążyły nagromadzić dużo contentu, zdobyć liczne linki przychodzące itp.
Jeśli chcesz osiągnąć podobną widoczność – musisz włożyć podobny zakres pracy w pozycjonowanie swojej strony.
Co wpływa na czas oczekiwania na efekty SEO?
Działania SEO będą przebiegać mniej lub bardziej sprawnie w zależności od wielu czynników:
-
Nowa domena vs. domena o ugruntowanej pozycji
Strona na nowej domenie musi dłużej czekać na pierwsze efekty działań SEO. Google nie postrzega jej jeszcze jako wiarygodną.
-
Domena ze złą historią
Domeny ukarane za spamerskie praktyki wymagają gruntownego oczyszczenia przed skutecznym pozycjonowaniem. Podejmowanie na nich działań SEO można uznać za ryzykowne zwłaszcza wtedy, jeśli został na nie nałożony filtr zarówno algorytmiczny, jak i ręczny. Odzyskiwanie zaufania Google w takich sytuacjach wymaga nawet kilku lat.
-
Targetowane słowa kluczowe
Jeśli starasz się zdobyć widoczność na konkurencyjne słowa kluczowe, pierwsze efekty działań seo pojawią się znacznie później. W przypadku nowych stron dobrze skupić się na łatwiejszych zapytaniach, czyli tzw. frazach na długi ogon.
-
Crawl budget
Jeśli chcesz poprawić częstotliwość, z jaką Google dokonuje crawlingu i indeksowania Twojej strony, musisz zoptymalizować tzw. budżet indeksowania.
W skrócie – wyszukiwarka nie ma nieograniczonych zasobów. Z tego powodu nadaje poszczególnym stronom inny crawl budget. Gdy w grę wchodzą szczególnie rozbudowane witryny, zbyt mała wartość może prowadzić do opóźnień w indeksowaniu nowego i zaktualizowanego contentu. Dwa główne aspekty wpływające na zwiększenie budżetu indeksowania to:
- popularność – im popularniejsza witryna, tym lepiej,
- częstotliwość wprowadzania zmian – jeśli wyszukiwarka dostrzega regularne zmiany wprowadzane na stronie, będzie starać się częściej sczytywać jej content.
Przeczytaj także:
Czym jest crawl budget - indeksowanie w pigułce -
Branża
Zadowalające efekty mogą być trudniejsze do uzyskania, jeśli działasz w pewnych branżach. Do jednych z najbardziej konkurencyjnych należą:
- finanse,
- zdrowie i uroda,
- e-commerce,
- technologie,
- podróże.
Najbardziej konkurencyjne nisze to te, które oferują stosunkowo drogie produkty i usługi, mają szeroką grupę odbiorców oraz zaadaptowały marketing internetowy jako sposób docierania do klientów. Oczywiście w obrębie poszczególnych branż istnieją mniej lub bardziej konkurencyjne kategorie. Warto dokonać analizy rynku, aby móc ocenić, jakie efekty są realistyczne.
Ile trzeba czekać na pierwsze efekty?
Aby nie zdawać się w tym zakresie na domysły, przyjrzyjmy się kilku analizom i zaufanym źródłom. Zacznijmy od Google. Z filmu How to hire an SEO możemy dowiedzieć się, że:
W większości przypadków specjaliści SEO potrzebują od 4 miesięcy do roku, aby pomóc Twojej firmie najpierw wdrożyć ulepszenia, a następnie zobaczyć uzyskane dzięki temu rezultaty.
Na podobny czas potrzebny do uzyskania efektów wskazuje także ankieta przeprowadzona przez Ahrefs:
Z kolei ankieta zrealizowana przez Morningscore skupia się na tym, kiedy najwcześniej można realistycznie zobaczyć pierwsze efekty. Najczęstsze odpowiedzi dotyczyły okresu 2-4 miesięcy:
Firma Ahrefs w swoim badaniu przeanalizowała 2 miliony losowych słów kluczowych. Następnie zebrała dane na temat 10 najlepszych stron dla każdego z zapytań. Dzięki temu zespół był w stanie znaleźć dokładne odpowiedzi dotyczące tego, jakie efekty prac pozycjonerskich są możliwe i po jakim czasie.
Ile lat mają strony z czołówki rankingu?
- Przeciętna strona z pierwszej dziesiątki rankingu ma ponad 2 lata,
- strony zajmujące pozycję numer 1 mają średnio prawie 3 lata,
- tylko 22% stron, które obecnie znajdują się w pierwszej dziesiątce, zostało utworzonych w ciągu ostatniego roku.
Jak długo trwa pozycjonowanie strony?
- Tylko 5,7% wszystkich badanych stron znalazło się w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania w ciągu 1 roku dla co najmniej jednego słowa kluczowego,
- większość z tych witryn osiągnęła ranking TOP 10 w ciągu około 61-182 dni,
- podstrony z witryn o wysokim ratingu domeny (DR) osiągały znacznie lepsze wyniki niż te z niskim.
Jak długo trzeba czekać na efekty, pozycjonując się na konkurencyjne frazy (powyżej 50 000 wyszukiwań na miesiąc)?
- Tylko 0,3% stron w okresie krótszym niż rok znalazło się w pierwszej dziesiątce dla słów kluczowych o wysokim wolumenie,
- pozycjonowanie się na niekonkurencyjne frazy (od 1 000 do 5 000 wyszukiwań na miesiąc) jest znacznie łatwiejsze. W ciągu roku 18,1% stron jest w stanie zdobyć pozycje w TOP 11-100, a 4,8% pozycje w TOP 10.
Jakie wnioski można wyciągnąć z tej analizy? Na pierwsze efekty musisz trochę poczekać. Prawie 95% nowo opublikowanych stron nie osiąga rankingu TOP 10 w ciągu roku. Te, którym się to udaje, zawdzięczają to ciężkiej pracy i dogłębnemu zrozumieniu SEO – nie jest to kwestia szczęścia lub trafienia na wyjątkową niszę.
Nie oznacza to oczywiście, że jeśli przykładowo w ciągu roku nie znajdziesz się w TOP 50 dla średnio popularnych słów kluczowych, wszystko poszło na marne. Istnieją inne miary sukcesu, takie jak:
- dłuższy czas trwania sesji,
- więcej stron odwiedzonych na wizytę,
- interakcje (np. pozostawienie komentarzy),
- content stanowiący fundament pod linkowanie wewnętrzne.
Warto dodać, że pierwsze wysiłki z zakresu SEO pomogą przygotować stronę na przyszłe aktualizacje Google. Pamiętaj, że chodzi o stworzenie trwałej obecności w internecie oraz budowanie reputacji u Google i docelowych użytkowników.
Nawet jeśli pożądane efekty nie przyjdą tak szybko, jakbyś chciał, nie zniechęcaj się. Fundamenty, które położysz, przyniosą korzyści Twojej witrynie w długoterminowej perspektywie.
Ile trzeba czekać na efekty pozycjonowania w przypadku istniejących stron?
W poprzedniej części analizowaliśmy efekty działań SEO w kontekście całkowicie świeżej strony. Jak wygląda sytuacja, gdy dana witryna istnieje już od jakiegoś czasu i realizowane jest na niej intensywniejsze pozycjonowanie?
Podczas realizowania takich projektów zauważalne efekty pojawiają się znacznie szybciej – nawet po kilku miesiącach. Przeanalizujmy kilka studiów przypadku, które opisuje Bruce Clay.
Rodzaj strony | Opis sytuacji | Przyczyna problemu/sposób naprawienia | Rezultat |
---|---|---|---|
Sklep internetowy | Sklep z meblami znacząco utracił pozycje i ruch w wynikach wyszukiwania po przeprojektowaniu strony | Zbyt dużo niepotrzebnych stron w indeksie | Po 2 miesiącach - odzyskano pierwszą pozycję na 56 priorytetowych fraz kluczowych Po 3 miesiącach - powrót do wyjściowego poziomu ruchu |
Strona B2B | Witryna ucierpiała z powodu utraty pozycji w rankingach i malejącego ruchu organicznego z wyszukiwarek | Poprawa doświadczenia użytkownika, linkowania wewnętrznego i jakości contentu | Po 4 miesiącach – znacząca poprawa ruchu W ciągu 9 miesięcy – rekordowy poziom ruchu organicznego W ciągu 2 lat – ruch organiczny wzrósł o 100% |
Strona B2C | Firma zajmująca się badaniami przesiewowymi leków chciała ulepszyć swoją słabo działającą stronę internetową | Optymalizacja czynników technicznych, poprawa doświadczenia użytkowników oraz ulepszenie jakości treści | W ciągu 6 miesięcy ruch wzrósł o 166% w porównaniu z tym samym okresem dwa lata wcześniej |
Wieloletnie strony internetowe działają już na solidnym fundamencie. W rezultacie efekty pojawiają się szybciej i potrafią być bardzo wyraźne.
Jak mierzyć efekty działań SEO?
Jeśli chcesz dokładnie ocenić, jakie efekty przynoszą wysiłki z zakresu pozycjonowania, potrzebujesz odpowiednich narzędzi:
- Google Analytics – platforma pozwala dokładnie analizować wszelkie metryki strony, które mają znaczenie z marketingowego punktu widzenia,
- Google Search Console – zapewnia wgląd w bardziej techniczne aspekty witryny,
- Senuto/SEMSTORM/SEMrush/Ahrefs – zewnętrzne narzędzia do analizy słów kluczowych, konkurencji i audytowania witryny.
Na jakie metryki zwracać uwagę, aby ocenić efekty pozycjonowania? Oto najważniejsze z nich:
- ruch organiczny,
- pozycje w Google na monitorowane frazy,
- współczynnik klikalności,
- współczynnik konwersji,
- szybkość ładowania strony,
- autorytet domeny,
- błędy crawlingu,
- dystrybucja tekstów zakotwiczenia,
- ilość ruchu pochodzącego z linków zwrotnych,
- główne strony, na których dochodzi do opuszczenia witryny.
Podsumowanie
Przypomnijmy najważniejsze informacje omówione w artykule.
Dlaczego SEO potrzebuje czasu?
Pozycjonowanie stron jest czasochłonne, ponieważ proces crawlingu i indeksowania nie jest natychmiastowy, a Google potrzebuje czasu, aby przeanalizować stronę i jej wydajność. SEO samo w sobie jest również złożone i wymaga wielu działań.